Dezbaterea iernii: ce anvelope sunt mai bune pe zapada, inguste sau late?

- Anvelopele inguste, cand zapada are maxim 10 cm
- Masinile de raliu, pneuri de 165 latime pe zapada
- Care este cea mai buna varianta pentru iarna din Romania
Acum ca in Bucuresti a venit zapada serioasa, soferii se simt pe unele artere si strazi ca la Polul Nord. Inca sunt strazi pe care autoritatile nu au deszapezit si soferii si-au facut singuri carare. Iar anvelopele de iarna sunt cel mai bun aliat in lupta cu zapada. Dar care sunt mai bune, inguste sau late?
Toata lumea stie ca automobilele performante cauta un singur lucru: aderenta maxima. Si pentru asta, masinile de circuit au anvelope foarte late. La fel de bine, cand ne uitam la automobilele din WRC intr-o proba pe zapada, o sa gasim pneuri extrem de inguste. Si asa s-au nascut multi "experti" care spun ca iarna, pe zapada, e mai bine sa ai anvelope inguste decat late, ca vei iesi mai repede daca te impotmolesti si asa mai departe. Care sa fie adevarul?
La ce sunt bune anvelopele inguste?
Probabil dupa ce s-au uitat prea mult la raliuri, acolo unde se alearga cu pneuri inguste, multi au zis ca acestea sunt perfecte pentru zapada. Nu trebuie sa uitam ca noi, de fapt orice sofer din Romania, nu este la curse, ci merge normal. Deci nu are rost sa facem comparatii cu acele masini care fac 0-100 km/h in sub 3 secunde.
Anvelopele inguste sunt si ele bune la ceva, in viata reala, pe timp de iarna. Cand stratul de zapada este mic, de pana in 10 centimetri, sau atunci cand zapada deja s-a topit si s-a transformat in enervanta "fleoscaiala" cu care suntem toti obisnuiti. Atunci daca ai pneuri inguste, este mai bine decat sa le ai late.
O anvelopa ingusta taie mai bine zapada moale, in timp ce o anvelopa lata va avea dificultati in a elimina din profilul sau zapada semi-topita si isi pierde astfel aderenta.
In concluzie, regula este destul de simpla: daca zapada este atat de subtire incat la trecerea cu masina sa se poata "taia" si pneul sa ajunga la asfalt, este mult mai bine sa ai cauciucuri inguste. In orice alte conditii, anvelopele trebuie sa fie mai late.
La ce sunt bune anvelopele mai late?
Daca zapada este din abundenta si stratul este gros, e recomandat sa avem anvelope late. O masina intra in contact cu asfaltul prin intermediul a 4 suprafate de marimea unei palme, adica zona anvelopei care atinge solul. Cu cat e mai lata anvelopa, cu atat e mai mare aderenta. In plus, greutatea masinii se imparte pe o suprafata crescuta. Daca am avea anvelope inguste cand zapada e mare, acestea vor sapa in loc sa caute aderenta si vor cobori autoturismul, pana cand acesta va ramane suspendat.
Cu anvelpe mai late, de iarna, evident, nu niste opinci de vara, avem mult mai multe sanse sa avem aderenta si sa ne punem in miscare. Una la mana ca avem suprafata de contact mai mare si doi la mana pentru ca greutatea este impartita diferit.
Ciudat este ca la franare, specialistii spun ca e mai bine sa ai anvelope inguste cand zapada e mare. Pentru ca se afunda mai mult si astfel creste frecarea si distanta de oprire se micsoreaza. Insa iarna parca prioritare ar fi aderenta la deplasare si sa iesi in caz ca te impotmolesti. De franat, se presupune ca oricum mergi mai incet decat in mod obisnuit...
In concluzie, daca circuli in zone care nu au fost deloc deszapezite, unde zapada e mare, e bine sa ai anvelope cat mai late.
Late sau inguste pentru iernile din Romania?
Intr-o lume ideala, o masina care merge iarna pe zapada ar trebui sa aiba niste cauciucuri care se pot lati sau ingusta la buton: cand circula pe zapada moale si in strat mic sau cand e fleoscaiala sa aiba pneuri inguste, cand e zapada adanca, asa cum se intampla pe multe strazi secundare din Bucuresti, sa apese butonul si anvelopele sa se lateasca. Insa asa ceva nu exista, motiv pentru care nu avem incotro decat sa facem o singura alegere.
Tinand cont ca numai 1-2 zile pe an vom da de strazi pline de zapada adanca, montarea unor anvelope mai late nu este justificata. La fel si pentru anvelopele inguste, deoarece oricum se curata strazile relativ repede. Daca insa traiesti la munte sau in vreo tara nordica, unde este iarna 6 luni pe an si mereu ai carosabil alb sub roti, e bine sa ai pneuri ceva mai late. Insa pentru soferii din Romania avem un singur sfat: pastrati dimensiunea anvelopelor din cartea de identitate si asigurati-va ca au un profil bun in fiecare sezon. Degeaba iti pui cele mai late sau cele mai inguste anvelope din lume, daca au doar 1-2 mm in carne... Da, profilul este mult mai important decat latimea.
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Dezmembram mercedes-benz clk-class c209 [2002 - 2005]...
Bandou bara fata - renault captur 2017 , 620722890r 183.3 Lei
-
Grila radiator neagra cu rama cromata audi a3 2008-2012 537 Lei
Difuzor bara spate audi a4 b9 (2016-2019) cod 8w0807521g 300 Lei
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei
-
Ulei transmisie fatcom valvolina-f 1l 16 Lei
Injectoare hyundai i30 / kia ceed 1.6 crdi 2007 2008 2009 2010 200 Lei
Coloana directie renault clio 1 1991 1998 80 Lei
-
Bara fata grunduita vw jetta 05/10 200 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
-
Electrovalva 3.0 tdi cdu cdud audi a6 c7 4g audi q5 a5 8f a6... 100 Lei
Tub / furtun / racord aer admisie audi a6 c5 2.5 tdi 4x4 fab.... 30 Lei
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
-
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
Compresor clima citroen c5 2 1.6 hdi 2007-2017 9800839580 750 Lei
Carcasa oglinda pregatita pentru vopsit - ford puma 2000-2001,... 105.14 Lei
-
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
Armatura superioara bara fata toyota prius 2016-2017-2018 noua... 730 Lei
Senzor presiune ac volkswagen touran (1t1, 1t2) [ 2003 - 2010... 100 Lei
-
Cablaj bara spate oe dacia logan 2 2012→ 240153297r 510 Lei
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
Camera video marsarier oe mercedes-benz vito w639 2003-2014... 2910 Lei
-
Caseta directie land rover freelander (ln) (1998 - 2006)... 1483 Lei
Set ornamente crom grila radiator suzuki vitara (2015-2018) 200 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
Ventilator racire motor volvo v40 350 Lei
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Grila radiator audi a4 b9 8w 2016 2017 2018 2019 350 Lei
-
Trager (panou frontal) bmw x3 f25 1400 Lei
Aripa dreapta opel frontera b 1999 2004 350 Lei
Coloana directie renault clio ii 1998 2012 100 Lei
-
Roata janta tabla rezerva 185 60 15 r15 seat ibiza 2009 - 2014... 249.99 Lei
Elevator auto cu 2 coloane pe surub 4500 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei


