Dilema romanului: merita sau nu sa renuntam la masina diesel?

Un prieten a vrut sa-si cumpere o masina electrica de firma, un Renault Kangoo ZE, pe care il cumpara destul de ieftin prin reducerea sustinuta de Stat, de 10.000 de Euro. Dar dupa ce tragea linie, la sfarsitul lunii, cheltuiala era similara cu cea a unei masini care consum 5% de motorina, in conditiile in care ar fi suportat integral incarcarea la priza. Ceea ce l-a pus pa ganduri: de ce sa cumpar o masina electrica cu autonomie de 100 km, plina de limitari, care ma costa in exploatare cat o masina obisnuita? Si uite asa, a ramas la diesel.
Altcineva, din Bucuresti, a renuntat la masina lui TDI si si-a cumparat un BMW i3 complet electric, pentru mersul in oras. Deoarece in capitala exista mai multe locuri in care iti poti incarca masina electrica gratuit. Iar la sfarsitul lunii nu are niciun leu cheltuit pe consumul masinii, avand practic 0 lei de exploatare. Si nici nu se gandeste sa priveasca inapoi la masina care se alimenteaza de la pompa...
Alte cazuri concrete, destul de numeroase, sunt cele ale soferilor de masini diesel care au renuntat la ele in favoarea celor pe benzina. Motorina inseamna motoare mai complexe, poluare mai mare, carburant mai scump la pompa ca benzina. Si uite asa au trecut soferii de la diesel la benzina, motoare noi cu Start/Stop si mod ECO de functionare in oras care ofera consum identic cu cel al unei masini diesel.
Deci, ce facem? Renuntam la masina diesel ca sa luam altceva, sa nu merita?
Asa cum am mai sustinut in nenumarate cazuri, o masina diesel este pentru drumuri lungi, nu este pentru circulatia in mediul urban. In oras, chiar daca ai consum mic, risti sa pui pe butuci mai repede un diesel, decat o benzinara. Deoarece viteza mica, turatia redusa, infunda filtrul de particule si duc la defectarea EGR-ului, a turbinei, a injectoarelor si a altor elemente. Daca folosesti dieselul ca sa te deplasezi pe distante mai mari, este perfect si merita toti banii. Chiar si daca il folosesti in oras, dar iesi la drum intins cel putin o data pe saptamana.
Soferii romani isi cumpara masini diesel deoarece traiesc cu impresia ca au cel mai redus consum. Lucru foarte adevarat pana acum cativa ani. Adica ce alta motorizare din grupul VAG consuma mai putin ca un 1.9 TDI? Niciuna. Intre timp, lucrurile s-au schimbat si cam toti producatorii oferteaza modele pe benzina la fel de economice ca cele diesel. Deoarece sunt motoare de capacitate redusa, cu putine pistoane, supra-alimentate cu turbo, cu tehnologie de ultima generatie, injectoare performante si sisteme de reducere a consumului, toate conducand la consumuri urbane de 5-6 litri de benzina.
De ce isi mai cumpara soferii din Romania vehicule diesel? Pentru ca un motor diesel ofera cuplu mare la turatie mica. Mai pe romaneste, iti da impresia ca masina trage de cum apesi pedala de acceleratie. Dar acelasi lucru il fac acum si motoarele pe benzina care au turbo, deci la modul in care trage un automobil nu mai trebuie sa sesizam diferente.
In ziua de azi, un motor 1.2 turbo pe benzina are performantele unui motor 2.0 diesel. Acest lucru iar imparte taberele in doua: sunt soferi care urasc curentul downsize si considera motoarele de sub 1.6 litri niste pocnitori. In acelasi timp, sunt soferi pe care ii pui intr-un 1.0 EcoBoost de 140 cp fara sa stie ce se ascunde sub capota si au impresia ca e cea mai rapida masina din lume. Adica in mod real, capacitatea cilindrica nu mai conteaza, deoarece puterea si cuplul sunt "reglate" din turbocompresor...
Asadar, renuntam la masinile diesel? Nu chiar. E drept, sunt motoare mai complicate, mai zgomotoase, au trepidatii, vibratii, dar avantajele inca nu pot fi egalate de niciun alt motor. Mai ales in randul masinilor mai mari, precum SUV-urile. La masinile mai grele au nevoie de putere si consum redus si pana acum nu exista un motor pe benzina care sa egaleze propulsoarele diesel. Deci daca ai un vehicul mai mare, nu de oras, limuzina sau SUV, ramai la diesel ca nu are egal.
In cazul masinilor de oras, pe care le folosesti mai mult pe distante scurte, unde nu ai nevoie de putere si demaraj, motorul diesel se afla la egalitate cu cel pe benzina. Daca deja ai un diesel, ramai cu el, dar daca vrei o masina noua, apeleaza la una benzinara. E si mai ieftina la achizitie, iar consumul este similar, fiabilitatea in timp fiind mai mare la cel pe benzina.
In concluzie, degeaba se agita lumea cu motorul diesel, deoarece, acesta va mai ramane mult si bine in topul preferintelor soferilor. Si nu doar din Romania... Momentan, in tara noastra, masina electrica nu reprezinta o varianta demna de luat in calcul, pentru ca e foarte scumpa si nu o poti incarca oriunde. Masina pe benzina este buna in oras, dar masina pe motorina este mai versatila si, oricat te-ai chinui, la sfarsitul unui an, vei obtine consumul cel mai redus cu un diesel. Asadar, chit ca argumentele pentru a detine un diesel se imputineaza de la an la an, momentan motorina ramane cea mai buna optiune.
-
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
-
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
-
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
-
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
-
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
-
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
-
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
-
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
-
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
-
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei


