Dilema romanului: merita sau nu sa renuntam la masina diesel?

Un prieten a vrut sa-si cumpere o masina electrica de firma, un Renault Kangoo ZE, pe care il cumpara destul de ieftin prin reducerea sustinuta de Stat, de 10.000 de Euro. Dar dupa ce tragea linie, la sfarsitul lunii, cheltuiala era similara cu cea a unei masini care consum 5% de motorina, in conditiile in care ar fi suportat integral incarcarea la priza. Ceea ce l-a pus pa ganduri: de ce sa cumpar o masina electrica cu autonomie de 100 km, plina de limitari, care ma costa in exploatare cat o masina obisnuita? Si uite asa, a ramas la diesel.
Altcineva, din Bucuresti, a renuntat la masina lui TDI si si-a cumparat un BMW i3 complet electric, pentru mersul in oras. Deoarece in capitala exista mai multe locuri in care iti poti incarca masina electrica gratuit. Iar la sfarsitul lunii nu are niciun leu cheltuit pe consumul masinii, avand practic 0 lei de exploatare. Si nici nu se gandeste sa priveasca inapoi la masina care se alimenteaza de la pompa...
Alte cazuri concrete, destul de numeroase, sunt cele ale soferilor de masini diesel care au renuntat la ele in favoarea celor pe benzina. Motorina inseamna motoare mai complexe, poluare mai mare, carburant mai scump la pompa ca benzina. Si uite asa au trecut soferii de la diesel la benzina, motoare noi cu Start/Stop si mod ECO de functionare in oras care ofera consum identic cu cel al unei masini diesel.
Deci, ce facem? Renuntam la masina diesel ca sa luam altceva, sa nu merita?
Asa cum am mai sustinut in nenumarate cazuri, o masina diesel este pentru drumuri lungi, nu este pentru circulatia in mediul urban. In oras, chiar daca ai consum mic, risti sa pui pe butuci mai repede un diesel, decat o benzinara. Deoarece viteza mica, turatia redusa, infunda filtrul de particule si duc la defectarea EGR-ului, a turbinei, a injectoarelor si a altor elemente. Daca folosesti dieselul ca sa te deplasezi pe distante mai mari, este perfect si merita toti banii. Chiar si daca il folosesti in oras, dar iesi la drum intins cel putin o data pe saptamana.
Soferii romani isi cumpara masini diesel deoarece traiesc cu impresia ca au cel mai redus consum. Lucru foarte adevarat pana acum cativa ani. Adica ce alta motorizare din grupul VAG consuma mai putin ca un 1.9 TDI? Niciuna. Intre timp, lucrurile s-au schimbat si cam toti producatorii oferteaza modele pe benzina la fel de economice ca cele diesel. Deoarece sunt motoare de capacitate redusa, cu putine pistoane, supra-alimentate cu turbo, cu tehnologie de ultima generatie, injectoare performante si sisteme de reducere a consumului, toate conducand la consumuri urbane de 5-6 litri de benzina.
De ce isi mai cumpara soferii din Romania vehicule diesel? Pentru ca un motor diesel ofera cuplu mare la turatie mica. Mai pe romaneste, iti da impresia ca masina trage de cum apesi pedala de acceleratie. Dar acelasi lucru il fac acum si motoarele pe benzina care au turbo, deci la modul in care trage un automobil nu mai trebuie sa sesizam diferente.
In ziua de azi, un motor 1.2 turbo pe benzina are performantele unui motor 2.0 diesel. Acest lucru iar imparte taberele in doua: sunt soferi care urasc curentul downsize si considera motoarele de sub 1.6 litri niste pocnitori. In acelasi timp, sunt soferi pe care ii pui intr-un 1.0 EcoBoost de 140 cp fara sa stie ce se ascunde sub capota si au impresia ca e cea mai rapida masina din lume. Adica in mod real, capacitatea cilindrica nu mai conteaza, deoarece puterea si cuplul sunt "reglate" din turbocompresor...
Asadar, renuntam la masinile diesel? Nu chiar. E drept, sunt motoare mai complicate, mai zgomotoase, au trepidatii, vibratii, dar avantajele inca nu pot fi egalate de niciun alt motor. Mai ales in randul masinilor mai mari, precum SUV-urile. La masinile mai grele au nevoie de putere si consum redus si pana acum nu exista un motor pe benzina care sa egaleze propulsoarele diesel. Deci daca ai un vehicul mai mare, nu de oras, limuzina sau SUV, ramai la diesel ca nu are egal.
In cazul masinilor de oras, pe care le folosesti mai mult pe distante scurte, unde nu ai nevoie de putere si demaraj, motorul diesel se afla la egalitate cu cel pe benzina. Daca deja ai un diesel, ramai cu el, dar daca vrei o masina noua, apeleaza la una benzinara. E si mai ieftina la achizitie, iar consumul este similar, fiabilitatea in timp fiind mai mare la cel pe benzina.
In concluzie, degeaba se agita lumea cu motorul diesel, deoarece, acesta va mai ramane mult si bine in topul preferintelor soferilor. Si nu doar din Romania... Momentan, in tara noastra, masina electrica nu reprezinta o varianta demna de luat in calcul, pentru ca e foarte scumpa si nu o poti incarca oriunde. Masina pe benzina este buna in oras, dar masina pe motorina este mai versatila si, oricat te-ai chinui, la sfarsitul unui an, vei obtine consumul cel mai redus cu un diesel. Asadar, chit ca argumentele pentru a detine un diesel se imputineaza de la an la an, momentan motorina ramane cea mai buna optiune.
-
Bujie incandescenta ford / peugeot / citroen 21864 ( lichidare... 40 Lei
Dezmembrez motor piaggio ciao bravo si grillo boxer ambielaj 10 €
Usa usi portiera portiere dreapta fata dezechipata cu defect... 149.99 Lei
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Modul confort audi a4 (8k2, b8) [fabr 2008-2015] 8t0959793q 90 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
Prag stanga vw passat b6 fab. 2005 - 2010 ⭐⭐⭐⭐⭐ 100 Lei
Vw touran euro 5 2012 5890 €
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
Teava intercooler audi a6 allroad 3.0 tdi - (2006 2011) 80 Lei
Pleoape faruri originale mattig pentru skoda octavia 1 u 1u 150 Lei
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
Broasca capota motor bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007] touring... 174 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Motor ford focus 2 1.6 benzina 2006 peugeot 307 407 3500 Lei
-
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
Furtun apa 46349131 2.2d fiat ducato euro 6 46352348 200 Lei
-
Supapa combustibil, 058133517a, vw passat (3c) 1.6b, bse 84 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Suport bara stabilizatoare dreapta 4f0199352e audi a6 4f/c6... 110 Lei
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Chiuloasa completa originala yamaha mbk minarelli 125 150... 600 Lei
Amortizor soc spate dreapta bmw seria 5 e39 [1995 - 2000]... 82 Lei
-
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
-
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
Capota hyundai ix35 lm 2010 800 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei


