Dilema romanului: merita sau nu sa renuntam la masina diesel?

Un prieten a vrut sa-si cumpere o masina electrica de firma, un Renault Kangoo ZE, pe care il cumpara destul de ieftin prin reducerea sustinuta de Stat, de 10.000 de Euro. Dar dupa ce tragea linie, la sfarsitul lunii, cheltuiala era similara cu cea a unei masini care consum 5% de motorina, in conditiile in care ar fi suportat integral incarcarea la priza. Ceea ce l-a pus pa ganduri: de ce sa cumpar o masina electrica cu autonomie de 100 km, plina de limitari, care ma costa in exploatare cat o masina obisnuita? Si uite asa, a ramas la diesel.
Altcineva, din Bucuresti, a renuntat la masina lui TDI si si-a cumparat un BMW i3 complet electric, pentru mersul in oras. Deoarece in capitala exista mai multe locuri in care iti poti incarca masina electrica gratuit. Iar la sfarsitul lunii nu are niciun leu cheltuit pe consumul masinii, avand practic 0 lei de exploatare. Si nici nu se gandeste sa priveasca inapoi la masina care se alimenteaza de la pompa...
Alte cazuri concrete, destul de numeroase, sunt cele ale soferilor de masini diesel care au renuntat la ele in favoarea celor pe benzina. Motorina inseamna motoare mai complexe, poluare mai mare, carburant mai scump la pompa ca benzina. Si uite asa au trecut soferii de la diesel la benzina, motoare noi cu Start/Stop si mod ECO de functionare in oras care ofera consum identic cu cel al unei masini diesel.
Deci, ce facem? Renuntam la masina diesel ca sa luam altceva, sa nu merita?
Asa cum am mai sustinut in nenumarate cazuri, o masina diesel este pentru drumuri lungi, nu este pentru circulatia in mediul urban. In oras, chiar daca ai consum mic, risti sa pui pe butuci mai repede un diesel, decat o benzinara. Deoarece viteza mica, turatia redusa, infunda filtrul de particule si duc la defectarea EGR-ului, a turbinei, a injectoarelor si a altor elemente. Daca folosesti dieselul ca sa te deplasezi pe distante mai mari, este perfect si merita toti banii. Chiar si daca il folosesti in oras, dar iesi la drum intins cel putin o data pe saptamana.
Soferii romani isi cumpara masini diesel deoarece traiesc cu impresia ca au cel mai redus consum. Lucru foarte adevarat pana acum cativa ani. Adica ce alta motorizare din grupul VAG consuma mai putin ca un 1.9 TDI? Niciuna. Intre timp, lucrurile s-au schimbat si cam toti producatorii oferteaza modele pe benzina la fel de economice ca cele diesel. Deoarece sunt motoare de capacitate redusa, cu putine pistoane, supra-alimentate cu turbo, cu tehnologie de ultima generatie, injectoare performante si sisteme de reducere a consumului, toate conducand la consumuri urbane de 5-6 litri de benzina.
De ce isi mai cumpara soferii din Romania vehicule diesel? Pentru ca un motor diesel ofera cuplu mare la turatie mica. Mai pe romaneste, iti da impresia ca masina trage de cum apesi pedala de acceleratie. Dar acelasi lucru il fac acum si motoarele pe benzina care au turbo, deci la modul in care trage un automobil nu mai trebuie sa sesizam diferente.
In ziua de azi, un motor 1.2 turbo pe benzina are performantele unui motor 2.0 diesel. Acest lucru iar imparte taberele in doua: sunt soferi care urasc curentul downsize si considera motoarele de sub 1.6 litri niste pocnitori. In acelasi timp, sunt soferi pe care ii pui intr-un 1.0 EcoBoost de 140 cp fara sa stie ce se ascunde sub capota si au impresia ca e cea mai rapida masina din lume. Adica in mod real, capacitatea cilindrica nu mai conteaza, deoarece puterea si cuplul sunt "reglate" din turbocompresor...
Asadar, renuntam la masinile diesel? Nu chiar. E drept, sunt motoare mai complicate, mai zgomotoase, au trepidatii, vibratii, dar avantajele inca nu pot fi egalate de niciun alt motor. Mai ales in randul masinilor mai mari, precum SUV-urile. La masinile mai grele au nevoie de putere si consum redus si pana acum nu exista un motor pe benzina care sa egaleze propulsoarele diesel. Deci daca ai un vehicul mai mare, nu de oras, limuzina sau SUV, ramai la diesel ca nu are egal.
In cazul masinilor de oras, pe care le folosesti mai mult pe distante scurte, unde nu ai nevoie de putere si demaraj, motorul diesel se afla la egalitate cu cel pe benzina. Daca deja ai un diesel, ramai cu el, dar daca vrei o masina noua, apeleaza la una benzinara. E si mai ieftina la achizitie, iar consumul este similar, fiabilitatea in timp fiind mai mare la cel pe benzina.
In concluzie, degeaba se agita lumea cu motorul diesel, deoarece, acesta va mai ramane mult si bine in topul preferintelor soferilor. Si nu doar din Romania... Momentan, in tara noastra, masina electrica nu reprezinta o varianta demna de luat in calcul, pentru ca e foarte scumpa si nu o poti incarca oriunde. Masina pe benzina este buna in oras, dar masina pe motorina este mai versatila si, oricat te-ai chinui, la sfarsitul unui an, vei obtine consumul cel mai redus cu un diesel. Asadar, chit ca argumentele pentru a detine un diesel se imputineaza de la an la an, momentan motorina ramane cea mai buna optiune.
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Far dreapta volkswagen golf 6 plus (2009-2014) 5m2941006c 449 Lei
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
-
Dezmembrez,piese vw polo variant verde 1.6 benzina 1999
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
Planetara dreapta fata, cod 96348791, chevrolet aveo sedan... 248 Lei
-
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
-
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei
Carenaj stanga fata vw golf 7 1.6 tdi cod motor clh... 200 Lei
-
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
-
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
-
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
Ford focus benzina 2014 4650 €
-
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
-
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
Cutie viteze opel astra h j zafira b mokka meriva corsa 1.7... 2000 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €


