Dilema romanului: merita sau nu sa renuntam la masina diesel?

Un prieten a vrut sa-si cumpere o masina electrica de firma, un Renault Kangoo ZE, pe care il cumpara destul de ieftin prin reducerea sustinuta de Stat, de 10.000 de Euro. Dar dupa ce tragea linie, la sfarsitul lunii, cheltuiala era similara cu cea a unei masini care consum 5% de motorina, in conditiile in care ar fi suportat integral incarcarea la priza. Ceea ce l-a pus pa ganduri: de ce sa cumpar o masina electrica cu autonomie de 100 km, plina de limitari, care ma costa in exploatare cat o masina obisnuita? Si uite asa, a ramas la diesel.
Altcineva, din Bucuresti, a renuntat la masina lui TDI si si-a cumparat un BMW i3 complet electric, pentru mersul in oras. Deoarece in capitala exista mai multe locuri in care iti poti incarca masina electrica gratuit. Iar la sfarsitul lunii nu are niciun leu cheltuit pe consumul masinii, avand practic 0 lei de exploatare. Si nici nu se gandeste sa priveasca inapoi la masina care se alimenteaza de la pompa...
Alte cazuri concrete, destul de numeroase, sunt cele ale soferilor de masini diesel care au renuntat la ele in favoarea celor pe benzina. Motorina inseamna motoare mai complexe, poluare mai mare, carburant mai scump la pompa ca benzina. Si uite asa au trecut soferii de la diesel la benzina, motoare noi cu Start/Stop si mod ECO de functionare in oras care ofera consum identic cu cel al unei masini diesel.
Deci, ce facem? Renuntam la masina diesel ca sa luam altceva, sa nu merita?
Asa cum am mai sustinut in nenumarate cazuri, o masina diesel este pentru drumuri lungi, nu este pentru circulatia in mediul urban. In oras, chiar daca ai consum mic, risti sa pui pe butuci mai repede un diesel, decat o benzinara. Deoarece viteza mica, turatia redusa, infunda filtrul de particule si duc la defectarea EGR-ului, a turbinei, a injectoarelor si a altor elemente. Daca folosesti dieselul ca sa te deplasezi pe distante mai mari, este perfect si merita toti banii. Chiar si daca il folosesti in oras, dar iesi la drum intins cel putin o data pe saptamana.
Soferii romani isi cumpara masini diesel deoarece traiesc cu impresia ca au cel mai redus consum. Lucru foarte adevarat pana acum cativa ani. Adica ce alta motorizare din grupul VAG consuma mai putin ca un 1.9 TDI? Niciuna. Intre timp, lucrurile s-au schimbat si cam toti producatorii oferteaza modele pe benzina la fel de economice ca cele diesel. Deoarece sunt motoare de capacitate redusa, cu putine pistoane, supra-alimentate cu turbo, cu tehnologie de ultima generatie, injectoare performante si sisteme de reducere a consumului, toate conducand la consumuri urbane de 5-6 litri de benzina.
De ce isi mai cumpara soferii din Romania vehicule diesel? Pentru ca un motor diesel ofera cuplu mare la turatie mica. Mai pe romaneste, iti da impresia ca masina trage de cum apesi pedala de acceleratie. Dar acelasi lucru il fac acum si motoarele pe benzina care au turbo, deci la modul in care trage un automobil nu mai trebuie sa sesizam diferente.
In ziua de azi, un motor 1.2 turbo pe benzina are performantele unui motor 2.0 diesel. Acest lucru iar imparte taberele in doua: sunt soferi care urasc curentul downsize si considera motoarele de sub 1.6 litri niste pocnitori. In acelasi timp, sunt soferi pe care ii pui intr-un 1.0 EcoBoost de 140 cp fara sa stie ce se ascunde sub capota si au impresia ca e cea mai rapida masina din lume. Adica in mod real, capacitatea cilindrica nu mai conteaza, deoarece puterea si cuplul sunt "reglate" din turbocompresor...
Asadar, renuntam la masinile diesel? Nu chiar. E drept, sunt motoare mai complicate, mai zgomotoase, au trepidatii, vibratii, dar avantajele inca nu pot fi egalate de niciun alt motor. Mai ales in randul masinilor mai mari, precum SUV-urile. La masinile mai grele au nevoie de putere si consum redus si pana acum nu exista un motor pe benzina care sa egaleze propulsoarele diesel. Deci daca ai un vehicul mai mare, nu de oras, limuzina sau SUV, ramai la diesel ca nu are egal.
In cazul masinilor de oras, pe care le folosesti mai mult pe distante scurte, unde nu ai nevoie de putere si demaraj, motorul diesel se afla la egalitate cu cel pe benzina. Daca deja ai un diesel, ramai cu el, dar daca vrei o masina noua, apeleaza la una benzinara. E si mai ieftina la achizitie, iar consumul este similar, fiabilitatea in timp fiind mai mare la cel pe benzina.
In concluzie, degeaba se agita lumea cu motorul diesel, deoarece, acesta va mai ramane mult si bine in topul preferintelor soferilor. Si nu doar din Romania... Momentan, in tara noastra, masina electrica nu reprezinta o varianta demna de luat in calcul, pentru ca e foarte scumpa si nu o poti incarca oriunde. Masina pe benzina este buna in oras, dar masina pe motorina este mai versatila si, oricat te-ai chinui, la sfarsitul unui an, vei obtine consumul cel mai redus cu un diesel. Asadar, chit ca argumentele pentru a detine un diesel se imputineaza de la an la an, momentan motorina ramane cea mai buna optiune.
-
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 4500 €
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
-
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2013 6400 €
Opel insignia diesel 2014 5399 €
-
Dezmembrez peugeot 3008 hybrid 4x4 2.0 hdi rhc 200 cai an 2012
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
Cauciucuri vara nexen 215/60/17 500 Lei
-
Motor benzina apf 1.6 benzina volkswagen golf iv 1j1 1997-2005 1000 Lei
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
Set curea transmisie cu caneluri bmw seria 1 (e87) (2003 -... 506 Lei
-
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
Dezmembrez ford tourneo connect 1.0 ecoboost sfcf 100 cai...
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
-
Vw golf 1.6 tdi 2013 2999 €
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
-
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Vw golf 1,4 tsi 2015 8500 €
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
-
Set curea transmisie cu caneluri bmw x3 (e83) (2004 - 2011)... 506 Lei
Cauciucuri m+s semperit speed-grip 2 195/65/15 800 Lei
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
-
Cauciucuri vara barum dot 2022 185/65/15 800 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €
-
Anvelopa r20 255/55 dot 2018 land rover freelander [1998 -... 300 Lei
Motor benzina 266920 1.5 benzina mercedes-benz a-class w169 2004 2000 Lei
Mitsubishi outlander 4g63t 2006 4000 €
-
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
Ford focus diesel 2012 3950 €
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €


