Dilema romanului: merita sau nu sa renuntam la masina diesel?
Un prieten a vrut sa-si cumpere o masina electrica de firma, un Renault Kangoo ZE, pe care il cumpara destul de ieftin prin reducerea sustinuta de Stat, de 10.000 de Euro. Dar dupa ce tragea linie, la sfarsitul lunii, cheltuiala era similara cu cea a unei masini care consum 5% de motorina, in conditiile in care ar fi suportat integral incarcarea la priza. Ceea ce l-a pus pa ganduri: de ce sa cumpar o masina electrica cu autonomie de 100 km, plina de limitari, care ma costa in exploatare cat o masina obisnuita? Si uite asa, a ramas la diesel.
Altcineva, din Bucuresti, a renuntat la masina lui TDI si si-a cumparat un BMW i3 complet electric, pentru mersul in oras. Deoarece in capitala exista mai multe locuri in care iti poti incarca masina electrica gratuit. Iar la sfarsitul lunii nu are niciun leu cheltuit pe consumul masinii, avand practic 0 lei de exploatare. Si nici nu se gandeste sa priveasca inapoi la masina care se alimenteaza de la pompa...
Alte cazuri concrete, destul de numeroase, sunt cele ale soferilor de masini diesel care au renuntat la ele in favoarea celor pe benzina. Motorina inseamna motoare mai complexe, poluare mai mare, carburant mai scump la pompa ca benzina. Si uite asa au trecut soferii de la diesel la benzina, motoare noi cu Start/Stop si mod ECO de functionare in oras care ofera consum identic cu cel al unei masini diesel.
Deci, ce facem? Renuntam la masina diesel ca sa luam altceva, sa nu merita?
Asa cum am mai sustinut in nenumarate cazuri, o masina diesel este pentru drumuri lungi, nu este pentru circulatia in mediul urban. In oras, chiar daca ai consum mic, risti sa pui pe butuci mai repede un diesel, decat o benzinara. Deoarece viteza mica, turatia redusa, infunda filtrul de particule si duc la defectarea EGR-ului, a turbinei, a injectoarelor si a altor elemente. Daca folosesti dieselul ca sa te deplasezi pe distante mai mari, este perfect si merita toti banii. Chiar si daca il folosesti in oras, dar iesi la drum intins cel putin o data pe saptamana.
Soferii romani isi cumpara masini diesel deoarece traiesc cu impresia ca au cel mai redus consum. Lucru foarte adevarat pana acum cativa ani. Adica ce alta motorizare din grupul VAG consuma mai putin ca un 1.9 TDI? Niciuna. Intre timp, lucrurile s-au schimbat si cam toti producatorii oferteaza modele pe benzina la fel de economice ca cele diesel. Deoarece sunt motoare de capacitate redusa, cu putine pistoane, supra-alimentate cu turbo, cu tehnologie de ultima generatie, injectoare performante si sisteme de reducere a consumului, toate conducand la consumuri urbane de 5-6 litri de benzina.
De ce isi mai cumpara soferii din Romania vehicule diesel? Pentru ca un motor diesel ofera cuplu mare la turatie mica. Mai pe romaneste, iti da impresia ca masina trage de cum apesi pedala de acceleratie. Dar acelasi lucru il fac acum si motoarele pe benzina care au turbo, deci la modul in care trage un automobil nu mai trebuie sa sesizam diferente.
In ziua de azi, un motor 1.2 turbo pe benzina are performantele unui motor 2.0 diesel. Acest lucru iar imparte taberele in doua: sunt soferi care urasc curentul downsize si considera motoarele de sub 1.6 litri niste pocnitori. In acelasi timp, sunt soferi pe care ii pui intr-un 1.0 EcoBoost de 140 cp fara sa stie ce se ascunde sub capota si au impresia ca e cea mai rapida masina din lume. Adica in mod real, capacitatea cilindrica nu mai conteaza, deoarece puterea si cuplul sunt "reglate" din turbocompresor...
Asadar, renuntam la masinile diesel? Nu chiar. E drept, sunt motoare mai complicate, mai zgomotoase, au trepidatii, vibratii, dar avantajele inca nu pot fi egalate de niciun alt motor. Mai ales in randul masinilor mai mari, precum SUV-urile. La masinile mai grele au nevoie de putere si consum redus si pana acum nu exista un motor pe benzina care sa egaleze propulsoarele diesel. Deci daca ai un vehicul mai mare, nu de oras, limuzina sau SUV, ramai la diesel ca nu are egal.
In cazul masinilor de oras, pe care le folosesti mai mult pe distante scurte, unde nu ai nevoie de putere si demaraj, motorul diesel se afla la egalitate cu cel pe benzina. Daca deja ai un diesel, ramai cu el, dar daca vrei o masina noua, apeleaza la una benzinara. E si mai ieftina la achizitie, iar consumul este similar, fiabilitatea in timp fiind mai mare la cel pe benzina.
In concluzie, degeaba se agita lumea cu motorul diesel, deoarece, acesta va mai ramane mult si bine in topul preferintelor soferilor. Si nu doar din Romania... Momentan, in tara noastra, masina electrica nu reprezinta o varianta demna de luat in calcul, pentru ca e foarte scumpa si nu o poti incarca oriunde. Masina pe benzina este buna in oras, dar masina pe motorina este mai versatila si, oricat te-ai chinui, la sfarsitul unui an, vei obtine consumul cel mai redus cu un diesel. Asadar, chit ca argumentele pentru a detine un diesel se imputineaza de la an la an, momentan motorina ramane cea mai buna optiune.
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Vw touran diesel 2011 5790 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €