Intrebarea zilei: 3, 4, 5 sau 6? Care este numarul cel mai bun de prezoane pentru roti?

- Prezoane sau piulite?
- Greutatea face diferenta?
- Diametru vs. numar de prezoane
Fara indoiala, cand erai mai mic, ai mers cu o Dacie 1310 care avea rotile prinse de fuzete cu doar 3 prezoane. In ziua de azi insa, nu prea mai gasesti autoturisme cu prinderi in 3 prezoane, majoritatea avand cu 4 sau 5. Dar de ce nu au toate masinile aceeasi prindere?
Primele automobile aveau rotile prinse de sasiu prin intermediul unei singure prinderi centrale. De fapt, pana prin anii '60, toate vehiculele aveau prindere centrala, cu o piulita care se batea cu un ciocan de plumb ce nu lipsea din trusa de scula a portbagajului. A urmat o perioada in care masinile au inceput sa aiba 3 si 4 prezoane (sau piulite) la roti, dupa care 5 si numarul a tot crescut. Care este diferenta intre aceste prinderi?
Greutatea face diferenta?
La prima vedere, cu cat masina este mai grea, cu atat trebuie sa aiba mai multe prezoane. Insa nu e tocmai asa. De exemplu, un Volkswagen Polo are rotile prinse in 5 prezoane, la fel ca un BMW Seria 7 care cantareste de vreo 3 ori mai mult. Deci nu se aplica regula cu greutatea... In schimb, un autobuz sau camion, are chiar si 12 sau 20 de prezoane la fiecare roata.
Un lucru e clar insa: masinile usoare au avut mereu prindere in 3 prezoane. Ca Dacia, ca Oltcit, ca Citroen 2CV sau ca Smart-ul. Pana la aceasta generatie lansata anul trecut de Smart, mica masina de oras avea 3 prezoane. Insa de acum are 4, asa ca nu se mai fabrica automobile moderne care au roata numai in 3 prezoane. Cel mai mic numar de prinderi pentru roata este 4.
Diametru vs. numar de prezoane
Cea mai stabila structura este cea care are o baza in 3 puncte. Adica un scaun cu 3 picioare este mai stabil ca unul cu 4 picioare. Deoarece distanta dintre picioare este mai mare si e nevoie de o forta mai mare sa fie exercitata pentru a-l rasturna. Acest lucru e valabil si pentru prezoane. De exemplu, Dacia avea la roti distanta de 3x130, in timp ce un Fiat are distanta de 4x98. Adica prezoanele de la Dacie erau mult mai distantate, iar suprafata de contact intre janta si fuzeta era mai mare decat in cazul rotii de Fiat.
Asadar, o roata cu 3 prezoane era la fel de stabila ca una cu 4 sau 5 prezoane, daca le avea distantate mai mult. Insa, in timp, din motive de siguranta, 3 prezoane au inceput sa fie prea putine. Din simplul motiv ca daca unul se reteza sau se desuruba, roata era prinsa doar in 2 si risca oricand sa zboare si sa produca un accident.
Daca o janta cu 4 sau 5 prezoane pierde unul din ele, nu se intampla mare lucru, nu e nicio tragedie, deoarece roata se poate tine si in 3 sau 4.
Prezoane sau piulite?
Unele masini au prezoane, adica niste suruburi cu cap hexagonal, altele au piulite hexagonale care se insurubeaza pe suruburile de pe fuzeta. De ce unele masini au asa, altele asa? Doar din motive ce tin de fabricarea pieselor mecanice, ale fuzetelor si butucilor. Pentru unii producatori se dovedeste a fi mai ieftin de produs un butuc cu prezoane, pentru altii cu piulite. Insa exista avantaje si dezavantaje.
Daca ai piulite la roti, adica suruburile sunt direct pe masina, avantajul este ca roata se pune usor la montare, dar dezavantajul este ca daca schimbi jantele si pui de aliaj, trebuie sa schimbi suruburile din butuc. Daca ai prezoane, avantajul este ca in caz ca strici un filet, poti sa-l inlocuiesti usor cu altul fara sa demontezi nimic, insa dezavantajul este ca roata se centreaza mai greu la montaj.
In loc de concluzie
Nu conteaza daca ai 4 sau 5 prezoane, dar conteaza distanta dintre ele. Italiencele au 4x98, in timp ce Porsche are 5x130. Sau Volkswagen are 5x100 si BMW are 5x120. Teoretic, cu cat mai mare este distanta intre roti, cu atat este mai rezistent ansamblul butuc-janta. Ideal ar fi sa avem doar 3 prezoane care ofera cea mai buna stabilitate, insa pentru ca exista mereu riscul ca unul sa aiba probleme, nu se mai fac masini doar cu 3 prinderi. Cat despre prezoane sau piulite... noi zicem ca este acelasi lucru.
-
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Opel insignia 2.0 2009 3200 €
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
-
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
Casca motocicleta / scuter / atv open-face a-pro model academy... 249 Lei
Cauciucuri vara nexen 215/60/17 500 Lei
-
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
Motor benzina 266920 1.5 benzina mercedes-benz a-class w169 2004 2000 Lei
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
-
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
Ford focus diesel 2012 3950 €
-
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Opel astra aspirat benzina 2018 11800 €
Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2013 6400 €
-
Cauciucuri vara barum dot 2022 185/65/15 800 Lei
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
Opel insignia diesel 2014 5399 €
-
Droser modul afs valeo volvo s60 xc60 cod 90053126 200 Lei
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
Mitsubishi outlander 4g63t 2006 4000 €
-
Anvelopa r20 255/55 dot 2018 land rover freelander [1998 -... 300 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
-
Droser balast xenon audi,vw,seat cod 8k0941597e 250 Lei
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
-
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Mitsubishi pajero autoutilitara 2001 2500 €
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €
-
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
Vw golf 1.6 tdi 2013 2999 €
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
-
Cauciucuri m+s semperit speed-grip 2 195/65/15 800 Lei
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
Vw golf benzina 2010 2901 €


