Intrebarea zilei: 3, 4, 5 sau 6? Care este numarul cel mai bun de prezoane pentru roti?

- Prezoane sau piulite?
- Greutatea face diferenta?
- Diametru vs. numar de prezoane
Fara indoiala, cand erai mai mic, ai mers cu o Dacie 1310 care avea rotile prinse de fuzete cu doar 3 prezoane. In ziua de azi insa, nu prea mai gasesti autoturisme cu prinderi in 3 prezoane, majoritatea avand cu 4 sau 5. Dar de ce nu au toate masinile aceeasi prindere?
Primele automobile aveau rotile prinse de sasiu prin intermediul unei singure prinderi centrale. De fapt, pana prin anii '60, toate vehiculele aveau prindere centrala, cu o piulita care se batea cu un ciocan de plumb ce nu lipsea din trusa de scula a portbagajului. A urmat o perioada in care masinile au inceput sa aiba 3 si 4 prezoane (sau piulite) la roti, dupa care 5 si numarul a tot crescut. Care este diferenta intre aceste prinderi?
Greutatea face diferenta?
La prima vedere, cu cat masina este mai grea, cu atat trebuie sa aiba mai multe prezoane. Insa nu e tocmai asa. De exemplu, un Volkswagen Polo are rotile prinse in 5 prezoane, la fel ca un BMW Seria 7 care cantareste de vreo 3 ori mai mult. Deci nu se aplica regula cu greutatea... In schimb, un autobuz sau camion, are chiar si 12 sau 20 de prezoane la fiecare roata.
Un lucru e clar insa: masinile usoare au avut mereu prindere in 3 prezoane. Ca Dacia, ca Oltcit, ca Citroen 2CV sau ca Smart-ul. Pana la aceasta generatie lansata anul trecut de Smart, mica masina de oras avea 3 prezoane. Insa de acum are 4, asa ca nu se mai fabrica automobile moderne care au roata numai in 3 prezoane. Cel mai mic numar de prinderi pentru roata este 4.
Diametru vs. numar de prezoane
Cea mai stabila structura este cea care are o baza in 3 puncte. Adica un scaun cu 3 picioare este mai stabil ca unul cu 4 picioare. Deoarece distanta dintre picioare este mai mare si e nevoie de o forta mai mare sa fie exercitata pentru a-l rasturna. Acest lucru e valabil si pentru prezoane. De exemplu, Dacia avea la roti distanta de 3x130, in timp ce un Fiat are distanta de 4x98. Adica prezoanele de la Dacie erau mult mai distantate, iar suprafata de contact intre janta si fuzeta era mai mare decat in cazul rotii de Fiat.
Asadar, o roata cu 3 prezoane era la fel de stabila ca una cu 4 sau 5 prezoane, daca le avea distantate mai mult. Insa, in timp, din motive de siguranta, 3 prezoane au inceput sa fie prea putine. Din simplul motiv ca daca unul se reteza sau se desuruba, roata era prinsa doar in 2 si risca oricand sa zboare si sa produca un accident.
Daca o janta cu 4 sau 5 prezoane pierde unul din ele, nu se intampla mare lucru, nu e nicio tragedie, deoarece roata se poate tine si in 3 sau 4.
Prezoane sau piulite?
Unele masini au prezoane, adica niste suruburi cu cap hexagonal, altele au piulite hexagonale care se insurubeaza pe suruburile de pe fuzeta. De ce unele masini au asa, altele asa? Doar din motive ce tin de fabricarea pieselor mecanice, ale fuzetelor si butucilor. Pentru unii producatori se dovedeste a fi mai ieftin de produs un butuc cu prezoane, pentru altii cu piulite. Insa exista avantaje si dezavantaje.
Daca ai piulite la roti, adica suruburile sunt direct pe masina, avantajul este ca roata se pune usor la montare, dar dezavantajul este ca daca schimbi jantele si pui de aliaj, trebuie sa schimbi suruburile din butuc. Daca ai prezoane, avantajul este ca in caz ca strici un filet, poti sa-l inlocuiesti usor cu altul fara sa demontezi nimic, insa dezavantajul este ca roata se centreaza mai greu la montaj.
In loc de concluzie
Nu conteaza daca ai 4 sau 5 prezoane, dar conteaza distanta dintre ele. Italiencele au 4x98, in timp ce Porsche are 5x130. Sau Volkswagen are 5x100 si BMW are 5x120. Teoretic, cu cat mai mare este distanta intre roti, cu atat este mai rezistent ansamblul butuc-janta. Ideal ar fi sa avem doar 3 prezoane care ofera cea mai buna stabilitate, insa pentru ca exista mereu riscul ca unul sa aiba probleme, nu se mai fac masini doar cu 3 prinderi. Cat despre prezoane sau piulite... noi zicem ca este acelasi lucru.
-
Radio cd cu navigatie, 5p0035191g, seat leon (1p1) (id:314035) 590 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
Bandou bara fata - renault captur 2017 , 620722890r 183.3 Lei
-
Bara fata grunduita vw jetta 05/10 200 Lei
Ventilator racire motor volvo v40 350 Lei
Coloana directie renault clio ii 1998 2012 100 Lei
-
Injectoare hyundai i30 / kia ceed 1.6 crdi 2007 2008 2009 2010 200 Lei
Coloana directie renault clio 1 1991 1998 80 Lei
Dezmembram mercedes-benz clk-class c209 [2002 - 2005]...
-
Carcasa oglinda pregatita pentru vopsit - ford puma 2000-2001,... 105.14 Lei
Compresor clima citroen c5 2 1.6 hdi 2007-2017 9800839580 750 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Grila radiator neagra cu rama cromata audi a3 2008-2012 537 Lei
Grila fata dacia duster 2010-2017 [v1] 595 Lei
-
Ulei transmisie fatcom valvolina-f 1l 16 Lei
Eleron luneta audi a6 c6 typ 4f hsb042 400 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
-
Roata janta tabla rezerva 185 60 15 r15 seat ibiza 2009 - 2014... 249.99 Lei
Grila radiator audi a4 b9 8w 2016 2017 2018 2019 350 Lei
Senzor presiune ac volkswagen touran (1t1, 1t2) [ 2003 - 2010... 100 Lei
-
Electrovalva 3.0 tdi cdu cdud audi a6 c7 4g audi q5 a5 8f a6... 100 Lei
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Caseta directie land rover freelander (ln) (1998 - 2006)... 1483 Lei
-
Capota fata, skoda octavia 3 combi (5e5) (id:659345) 1055 Lei
Difuzor bara spate audi a4 b9 (2016-2019) cod 8w0807521g 300 Lei
Trager (panou frontal) bmw x3 f25 1400 Lei
-
Opel zafira 1.9 cdti 2008 999 €
Cablaj bara spate oe dacia logan 2 2012→ 240153297r 510 Lei
Camera video marsarier oe mercedes-benz vito w639 2003-2014... 2910 Lei
-
Vand piese yamaha r6 99-02 50 €
Tub / furtun / racord aer admisie audi a6 c5 2.5 tdi 4x4 fab.... 30 Lei
Skoda octavia i 2014 6950 €
-
Set discuri frana față-spate 380 lei 380 Lei
Armatura superioara bara fata toyota prius 2016-2017-2018 noua... 730 Lei
Radiator turbo intercooler toyota rav 4 ii 2000 2001 2002 2003... 250 Lei


