Intrebarea zilei: 3, 4, 5 sau 6? Care este numarul cel mai bun de prezoane pentru roti?

Intrebarea zilei: 3, 4, 5 sau 6? Care este numarul cel mai bun de prezoane pentru roti?
  • Prezoane sau piulite?
  • Greutatea face diferenta?
  • Diametru vs. numar de prezoane
Distribuie pe Facebook

Fara indoiala, cand erai mai mic, ai mers cu o Dacie 1310 care avea rotile prinse de fuzete cu doar 3 prezoane. In ziua de azi insa, nu prea mai gasesti autoturisme cu prinderi in 3 prezoane, majoritatea avand cu 4 sau 5. Dar de ce nu au toate masinile aceeasi prindere?

Primele automobile aveau rotile prinse de sasiu prin intermediul unei singure prinderi centrale. De fapt, pana prin anii '60, toate vehiculele aveau prindere centrala, cu o piulita care se batea cu un ciocan de plumb ce nu lipsea din trusa de scula a portbagajului. A urmat o perioada in care masinile au inceput sa aiba 3 si 4 prezoane (sau piulite) la roti, dupa care 5 si numarul a tot crescut. Care este diferenta intre aceste prinderi?

Prezoane roti

Greutatea face diferenta?

La prima vedere, cu cat masina este mai grea, cu atat trebuie sa aiba mai multe prezoane. Insa nu e tocmai asa. De exemplu, un Volkswagen Polo are rotile prinse in 5 prezoane, la fel ca un BMW Seria 7 care cantareste de vreo 3 ori mai mult. Deci nu se aplica regula cu greutatea... In schimb, un autobuz sau camion, are chiar si 12 sau 20 de prezoane la fiecare roata.

Un lucru e clar insa: masinile usoare au avut mereu prindere in 3 prezoane. Ca Dacia, ca Oltcit, ca Citroen 2CV sau ca Smart-ul. Pana la aceasta generatie lansata anul trecut de Smart, mica masina de oras avea 3 prezoane. Insa de acum are 4, asa ca nu se mai fabrica automobile moderne care au roata numai in 3 prezoane. Cel mai mic numar de prinderi pentru roata este 4.

Prezoane rotiPrezoane roti

Diametru vs. numar de prezoane

Cea mai stabila structura este cea care are o baza in 3 puncte. Adica un scaun cu 3 picioare este mai stabil ca unul cu 4 picioare. Deoarece distanta dintre picioare este mai mare si e nevoie de o forta mai mare sa fie exercitata pentru a-l rasturna. Acest lucru e valabil si pentru prezoane. De exemplu, Dacia avea la roti distanta de 3x130, in timp ce un Fiat are distanta de 4x98. Adica prezoanele de la Dacie erau mult mai distantate, iar suprafata de contact intre janta si fuzeta era mai mare decat in cazul rotii de Fiat.

Asadar, o roata cu 3 prezoane era la fel de stabila ca una cu 4 sau 5 prezoane, daca le avea distantate mai mult. Insa, in timp, din motive de siguranta, 3 prezoane au inceput sa fie prea putine. Din simplul motiv ca daca unul se reteza sau se desuruba, roata era prinsa doar in 2 si risca oricand sa zboare si sa produca un accident.

Daca o janta cu 4 sau 5 prezoane pierde unul din ele, nu se intampla mare lucru, nu e nicio tragedie, deoarece roata se poate tine si in 3 sau 4.

Prezoane roti

Prezoane sau piulite?

Unele masini au prezoane, adica niste suruburi cu cap hexagonal, altele au piulite hexagonale care se insurubeaza pe suruburile de pe fuzeta. De ce unele masini au asa, altele asa? Doar din motive ce tin de fabricarea pieselor mecanice, ale fuzetelor si butucilor. Pentru unii producatori se dovedeste a fi mai ieftin de produs un butuc cu prezoane, pentru altii cu piulite. Insa exista avantaje si dezavantaje.

Daca ai piulite la roti, adica suruburile sunt direct pe masina, avantajul este ca roata se pune usor la montare, dar dezavantajul este ca daca schimbi jantele si pui de aliaj, trebuie sa schimbi suruburile din butuc. Daca ai prezoane, avantajul este ca in caz ca strici un filet, poti sa-l inlocuiesti usor cu altul fara sa demontezi nimic, insa dezavantajul este ca roata se centreaza mai greu la montaj.

Prezoane rotiPrezoane roti

In loc de concluzie

Nu conteaza daca ai 4 sau 5 prezoane, dar conteaza distanta dintre ele. Italiencele au 4x98, in timp ce Porsche are 5x130. Sau Volkswagen are 5x100 si BMW are 5x120. Teoretic, cu cat mai mare este distanta intre roti, cu atat este mai rezistent ansamblul butuc-janta. Ideal ar fi sa avem doar 3 prezoane care ofera cea mai buna stabilitate, insa pentru ca exista mereu riscul ca unul sa aiba probleme, nu se mai fac masini doar cu 3 prinderi. Cat despre prezoane sau piulite... noi zicem ca este acelasi lucru.

Prezoane roti

Prezoane roti

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (8) Poze Prezoane roti
mai multe