Le facem zilnic la volan si ne strica masina: 10 obiceiuri de care trebuie sa scapam

Le facem zilnic la volan si ne strica masina: 10 obiceiuri de care trebuie sa scapam
  • Nu frana brusc
  • Nu sta cu piciorul pe ambreiaj la semafor
  • Evita sa deschizi geamurile iarna
Distribuie pe Facebook

Chiar daca pare greu de crezut, condusul unui autovehicul este o arta. Numai ca cei cu adevarat buni la asta nu se numesc artisti, ci pur si simplu soferi. Normal, nimeni nu se naste sofer, si chiar si cei cu experienta au tot timpul de invatat.

Insa, in acest articol nu vom vorbi despre soferi, ci despre conducatorii auto, sau cei care sunt foarte putin preocupati de o conducere eficienta, economica si care sa nu dauneze automobilului. Mai jos am strans 10 sfaturi de bun-simt, care te vor ajuta, in primul rand, sa economisesti bani pe termen lung, iar in al doilea rand, sa devii din ce in ce mai bun in spatele volanului.

Evita sa franezi in ultima clipa!

Am intalnit multi conducatori auto care au prostul obicei sa franeze in ultima clipa, indiferent ca semaforul din fata este deja rosu, sau ca masina din fata lui este oprita de ceva timp. Pe langa faptul ca este incomod sa mergi cu un astfel de sofer, franarea brusca dauneaza sistemului de franare. Mai mult decat atat, trebuie sa te gandesti si la situatiile in care pe suprafata de rulare pot sa apara pete de gheata sau mai rau, in care ai o scurgere de lichid si pierzi presiunea din conductele de frana.

Nu mai sta cu ambreiajul apasat la semafor

Nimeni nu stie de unde a aparut acest obicei, insa daca il ai, ar fi bine sa scapi de el cat mai repede. Daca tii ambreiajul apasat la semafor, discul si placa de presiune se uzeaza prematur, si te vei trezi ca trebuie sa vizitezi un service mai repede decat ti-ai propus. Indicat ar fi sa bagi in viteza atunci cand se face rosu la pietoni, asa cum ai invatat probabil la scoala de soferi, sau sa bagi in viteza cand se face verde. Hai sa fim seriosi, 2 secunde nu au omorat pe nimeni.

Nu cobori panta doar cu frana de picior

Franele tale mai pot fi distruse si atunci cand cobori o panta sau un drum plin de serpentine, fara sa utilizezi frana de motor. Daca tu vei face doar frana de picior, franele se vor incinge, si te vei trezi ca te vor lasa de tot cand ti-e lumea mai draga. Gandeste-te ca in asemenea situatii, discurile de frana se pot incinge la peste 150 de grade in urma frecarii cu placutele, iar caldura rezultata face ca lichidul de frana din conducte sa fiarba.

Dai la cheie prea repede? Te sfatuim sa nu mai faci asta

De-a lungul timpului am intalnit fel de fel de masini, si mai vechi si mai noi, care ajung in momentul in care nu vor sa porneasca nici in ruptul capului. In acest caz, nu face prostia sa dai prea mult la automat sau sa incerci sa pornesti imediat dupa ce ai dat o data la automat. De ce? Pentru ca electromotorul invarte un bendix, care la randul sau invarte motorul. Acesta are nevoie de cateva secunde pentru a se opri dupa o pornire la automat, asa ca daca tu dai repede la cheie, cele doua roti dintate nu se vor sincroniza si le vei uza. Daca dai la automat prea mult, electromotorul se poate incalzi si intr-un final arde.

Chiar daca se mai intampla, incearca sa nu prea lasi masina nespalata

Asa cum spuneam, probabil se mai intampla sa vrei sa duci masina la spalat, dar sa nu ai timp. Ei bine, incearca sa iti faci putin timp pentru aceasta activitate, in caz contrar, ii poate dauna masinii tale.

In primul rand, vopseaua are de suferit din cauza prafului, mizeriei sau chiar a gainatului de pasare. In al doilea rand, praful care se pune pe geamurile laterale intra la chedere si, cand vei deschide geamul, il vei zgaria.

Cat despre anotimpul rece, iti recomandam sa speli masina regulat, mai ales pe dedesubt, astfel incat caroseria sa nu fie afectata de sare si de solutiile cu care masinile de deszapezire imprastie pe carosabil.

Nu baga in marsarier prea repede

Soferii care conduc un automobil cu o transmisie manuala fac des greseala sa bage in marsarier cand masina este inca in miscare. De exemplu, cand masina inca merge inainte, foarte incet. Pentru ca marsarierul nu este sincronizat, asa cum sunt vitezele de mers inainte, daca automobilul nu se afla stationat si motorul la ralanti, o sa auzim un zgomot deranjant de fier pe fier, ca si cum ceva din cutie se uzeaza si se strica. Ideal este sa oprim masina pe loc, dupa care sa bagam in marsarier. Daca vedem ca nu intra usor, ridicam ambreiajul, il calcam iar si incercam atunci.

Evita sa deschizi geamurile iarna

Mai ales in aceasta perioada in care temperaturile se duc cu mult sub zero grade, incearca sa nu deschizi geamurile. Acestea au toate sansele sa fie blocate din cauza ghetii, iar atunci cand le fortam din buton, sa le stricam. De fapt, vom strica cele doua prinderi de plastic ale geamului, care conecteaza sticla de macaraua metalica. Pentru ca geamul este blocat, motorasul electric va trage in jos si va rupe prinderile. Ideea este sa ne asiguram ca nu avem geamul inghetat cand e frig afara, apasand foarte scurt. Si daca geamul nu se deschide, sa-l lasam in pace. Putem sa il deschidem, doar dupa ce am lasat masina parcata intr-o parcare subterana cu temperaturi pozitive.

Nu e bine sa turezi motorul cand e rece

De obicei, cand esti incepator sau cand nu e masina ta, nu tii cont de nimic si turezi motorul chiar daca e rece. Sau faci aceasta greseala atunci cand te grabesti... Dar iti recomandam sa eviti asemenea practici, deoarece daca turezi masina cu motorul rece uzezi piesele interne. Uleiul nu ajunge in partea de sus, nu ajunge intre piston si camasa si din cauza ca nu au lubrifiere, piesele de metal care intra in contact direct se cam uzeaza. Cel mai bine este sa astepti cateva secunde, vreo 20-30, dupa care sa te pui in miscare daca motorul este rece.

Nu folosi stergatoarele pe uscat

Am intalnit multe cazuri in care soferii au pornit stergatoarele "sa mai dea din praf", dar fara sa dea si cu lichid de parbriz. Daca vei face asta de prea multe ori, vei risca sa zgarii suprafata cu mizeria adunata.

Evita sa mergi cu rezervorul gol

Chiar daca se mai intampla din cand in cand, incearca sa nu faci un obicei din asta. In primul rand, poti sa ajungi intr-o zona unde benzinariile sunt mai rare decat oameni inteligenti in Parlamentul Romaniei, si sa ramai fara combustibil. In al doilea rand, pompa de benzina din rezervor nu este intotdeauna pozitionata aproape de fundul rezervorului, astfel ca daca ai putin combustibil, risti ca aceasta sa se uzeze prematur, sau chiar sa se arda.

Apoi, stim cu totii ca benzina pe care noi o bagam de la pompa mai are si depuneri, care fiind mai grele decat lichidul, se depun pe fundul rezervorului. Circuland mult timp cu benzina putina, risti ca aceste depuneri sa ajunga in sistem si sa te intrebi apoi de ce motorul nu merge rotund sau de ce se opreste.

In ultimul rand, trebuie sa eviti sa circuli cu combustibil putin pe timp de iarna. Motivul este foarte simplu: din cauza diferentelor de temperatura, se produce condens, care ulterior se transforma in apa. Eu m-am lovit de acest fenomen la o masina mai veche, si nu stiam la inceput de ce se comporta ciudat motorul. Dar, din greseli inveti.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 17 Ianuarie 2017