Masina diesel noua vs. second-hand: cat te costa fiecare pe o perioada de 10 ani?

Masina diesel noua vs. second-hand: cat te costa fiecare pe o perioada de 10 ani?
  • Masina noua are de obicei si asigurare CASCO
  • Masinile second-hand au cheltuieli cu intretinerea mai mari
  • 66 de Euro/luna, diferenta dintre masina noua si second-hand
Distribuie pe Facebook

Ai strans ceva bani si ti-ai luat o masina noua sau second-hand. Insa ti-ai pus vreodata intrebarea cati bani iti mananca acea masina ulterior, timp de 10 ani? Daca ajungi sa calculezi ce costuri vin odata cu o masina, poate te vei razgandi si de acei bani iti vei lua o garsoniera mai bine...

Cat te costa o masina noua timp de 10 ani?

Sa luam un exemplu simplu, a celei mai populare masini din Romania, Dacia Duster. Mai ales ca acum s-a lansat si noua generatie care se anunta un urias succes. Romanului ii plac masinile dotate, diesel si neaparat 4x4 daca sunt SUV. Asadar, un Duster nou, cu motor 1.5 dCi si tractiune 4x4, cu dotari medii si echipare Prestige, costa 18.750 de Euro cu banii jos.

La aceasta suma mai adaugam asigurarea RCA pe un an de zile, in jur de 700 de lei, sa zicem. Poate chiar si un Casco, ca doar ti-ai luat masina noua, eventual in leasing, asadar este obligatoriu in acest caz. Mai punem costul ITP-ului o data la 2 ani, impozit anual, loc de parcare, rovinieta, un set suplimentar de anvelope pentru iarna, spalatoria auto si asa mai departe... Iata mai jos totalul cheltuielilor.

Masina diesel noua vs. second-hand: cat te costa fiecare pe 10 ani?

18.750 de Euro (87308 lei) - cost autoturism nou

50 de Euro (232 lei) - acte auto inmatriculare

700 lei - asigurare RCA/12 luni

400 Euro (1862 lei) - asigurare CASCO/12 luni

60 lei - ITP anual (120 lei la 2 ani)

60 lei - impozit anual motorizare <1500 cmc

80 lei - loc parcare ADP

130 lei - rovinieta autoturism 12 luni

300 lei - spalatorie auto 25 lei/luna

450 lei - revizie anuala Dacia

1200 lei - anvelope iarna

45 lei - lichid parbriz (3 bidoane de cate 5 litri)

TOTAL: 87308 + 232 + 7000 lei (RCAx10 ani) + 1862 (CASCOx3 ani) + 600 lei ITP + 600 lei impozit + 800 lei loc parcare + 1300 lei rovinieta + 300 lei spalatorie + 4500 lei revizie + 3600 lei (3 seturi de anvelope in 10 ani, 2 de iarna, 1 de vara) + 450 lei (lichid parbriz) = 108552 lei pe 10 ani.

In 10 ani, haideti sa mai adaugam niste costuri cu masina. Sa ne imaginam ca in primii doi ani nu ai nevoie de alte investitii in afara de schimbul clasic de ulei si filtre. Dar la un moment dat mai ai nevoie de placute de frana, de discuri, de niste becuri, de o incarcare cu freon, de un schimb de antigel, de un pivot pe fata, poate niste amortizoare si asa mai departe. Haideti sa punem o cheltuiala medie de 400 de lei/an pentru alte interventii mecanice la masina. Asadar, am ajuns la: 108552 + 4000 lei = 112552 lei.

Dupa care, urmeaza cheltuiala cea mai mare pe care o are un sofer din Romania: motorina. Aceasta costa acum 5.42 lei/litru. Sa zicem ca faci cam 800 de kilometri pe luna, ca doar ti-ai luat masina noua sa mergi cu ea zilnic la serviciu, prin vacante si asa mai departe. Dar nu calculam lunile in care te duci la greci si faci 4000 de kilometri intr-o luna, ci facem o medie lunara de 800 de kilometri. Ceea ce inseamna ca intr-un an faci 9600 de kilometri, dar haideti sa rotunjim la 10.000 de kilometri anual efectuati cu masina noua, ceea ce este putin, dar lasam asa. La un consum mediu de 7 litri / 100 km ar insemna ca pentru 10.000 de kilometri vom consuma 700 de litri. Mai pe romaneste, 700 x 5.42 lei = 3794 lei dati anual pe motorina.

Asadar, pe 10 ani, noua suma cheltuita cu masina este de 150.492 lei. Nu mai punem la socoteala alte cheltuieli posibile, un accident, o amenda, o pana, o platforma, poate si o taxa de pod, o majorare de impozit, o noua taxa de centru si alte cele. Lasam asa. Deci pentru o perioada de 10 ani, tu vei scoate din buzunar 150.492 lei ca sa circuli cu o masina absolut decenta, ieftina. Practic, dupa 10 ani, vei cheltui aproape dublu fata de cati bani ai dat pe masina initial.

Cat te costa o masina second-hand timp de 10 ani?

Sa incercam sa facem aceleasi calcule si cu o masina second-hand. Ca nu esti fan Dacia, nu vrei masina romaneasca, vrei si tu ceva nemtesc, cu siguranta un Volkswagen Passat din 2013, cu motor 2.0 diesel de 140 cp, visul oricarui roman in viata. Masina cumparata in stare buna, la 170.344 kilometri, adusa din Olanda, full-option. Pe care ai dat 9800 de Euro, adica 45.659 lei. Ce mai adaugam la aceasta suma?

Masina diesel noua vs. second-hand: cat te costa fiecare pe 10 ani?

45.659 lei - cost autoturism second-hand

550 lei - acte inmatriculare si autenticitate RAR

800 lei - RCA/12 luni

0 lei - CASCO/12 luni

60 lei - ITP anual (120 lei la 2 ani)

180 lei - impozit anual motorizare <2000 cmc

80 lei - loc parcare ADP

130 lei - rovinieta autoturism 12 luni

300 lei - spalatorie auto 25 lei/luna

1200 lei - anvelope iarna

45 lei - lichid parbriz

Momentan, avem pentru 10 ani, urmatoarele costuri: 45.659 lei + 550 + 8000 + 600 + 1800 + 800 + 1300 + 3000 + 3600 (3 seturi de anvelope suplimentare) + 450 lei = 65.759 lei in 10 ani.

Urmeaza costurile cu intretinerea si reparatiile. Si cum discutam despre o masina second-hand, cu siguranta avem alte costuri decat in cazul unei masini noi. Adica trebuie schimbata distributia, mai multe piese mecanice, poate un ambreiaj, amortizoare si asa mai departe. Adica pe o perioada de 10 ani, cat ne dorim sa tinem aceasta masina, vom pune o suma tripla fata de cat am avea nevoie la o masina noua, adica 1200 de lei/an doar pentru revizii si interventii mecanice. Nu mai spunem ca se poate strica turbina la noul nostru Passat vechi, poate si o volanta cu masa dubla si alte cele. Dar lasam un cost mediu de 1200 lei/an.

Ceea ce ne duce la o suma totala pe 10 ani de 77.759 lei cheltuiti cu masina.

Si mai adaugam si costurile cu motorina, pe care le vom lasa identice cu cele ale unei masini noi pe motorina: 3794 lei cheltuiti pe motorina anual. Asadar, suma totala pe 10 ani a ajuns la: 115.699 lei pe 10 ani. Mult peste dublul sumei cheltuite pe masina.

CONCLUZIE

O masina noua care costa 18.750 de Euro va veni cu cheltuieli totale in 10 ani de 32.304 Euro (150.492 lei).

O masina second-hand care costa 9.800 de Euro va veni cu cheltuieli totale in 10 ani de 24.837 Euro (115.699 lei).

Diferenta este ca masina noua, peste 10 ani, va avea o vechime de... 10 ani, iar cea second-hand de 15 ani, iar valoarea de revanzare va fi in avantajul masinii mai noi.

Problema in cazul masinilor second-hand este ca nu avem niciun fel de garantie si ca numarul necunoscutelor si surprizelor neplacute poate sa fie urias, la fel si cheltuielile. O masina noua are garantie in primii 4-5 ani, dar si cu asigurare CASCO, asadar eventuale cheltuieli majore in cazul unui accident sau a unei defectiuni nu vor fi acoperite din buzunarul proprietarului. Dar, o masina second-hand, mai dotata, mai sigura si mai performanta, chiar daca este cu 5 ani mai veche, are la sfarsitul celor 10 ani un cost total mai mic cu vreo 8000 de Euro fata de o masina noua. Asta vine cam 66 de Euro/luna. Merita diferenta dintre o masina noua si una second-hand?

Apropo: cine detine 2 sau 3 masini in proprietate... cred ca stie ca toate cheltuielile se inmultesc, da?

Distribuie pe Facebook
mai multe