Mit sau realitate: creste sau nu consumul masinii cand dam drumul la aerul conditionat?

Mit sau realitate: creste sau nu consumul masinii cand dam drumul la aerul conditionat?
  • Cum functioneaza aerul conditionat?
  • Capacitatea motorului
  • Cand creste consumul?
Distribuie pe Facebook

Soferii romani se bazeaza foarte mult pe folclor, adica pe tot felul de povesti si legende inventate de-a lungul vremii. Cum e si povestea cu agentul de circulatie care este obligat sa-ti prezinte ordinul de serviciu sau certificatul de omologare al aparatului radar. Asa s-a nascut si legenda conform careia daca dai drumul la aerul conditionat creste consumul. Sa fie adevarat sau fals?

Fara indoiala ai incercat de mai multe ori sa circuli cu o masina de TAXI dotata cu aer conditionat, dar cand l-ai rugat pe sofer, acesta ti-a zis ca nu are incarcata instalatia cu freon. Vrajeala, pentru ca, de fapt, la fel ca multi alti soferi, si taximetristii sunt speriati sa dea drumul la climatizare pentru ca le creste consumul. Dar acest lucru nu e tocmai adevarat...

Cum functioneaza aerul conditionat?

Daca vrei cu adevarat sa stii cum merge aerul conditionat la masina, citeste atunci articolul amanuntit despre cum functioneaza aerul conditionat. Insa singurul element care poate influenta consumul la o masina cu AC este compresorul instalatiei de aer conditionat. Compresorul este angrenat de cureaua pentru accesorii care se invarte mereu, deoarece depind de curea si alternatorul, pompa de servodirectie sau pompa de apa. In momentul in care apasam butonul cu fulgul care porneste aerul conditionat, se cupleaza un ambreiaj din interiorul compresorului si cureaua incepe sa invarta suplimentar fata de alte accesorii si compresorul de aer.

Capacitatea motorului

Ceea ce nu stiu soferii romani este ca pornirea aerului conditionat influenteaza consumul masinii in functie de capacitatea cilindrica sau de tipul de carburant folosit. Propulsoarele cele mai afectate de AC sunt cele de o capacitate mica. De exemplu, motoarele aspirate pe benzina cu o capacitate de 1.0 litru, cum este noul motor de la Dacia numit SCe de 75 cp. Urmeaza motoarele de capacitate mica dar dotate cu un turbo-compresor, dupa care masinile diesel si masinile de capacitate mare.

Cu cat un motor are mai mult cuplu, cu atat pornirea aerului conditionat nu afecteaza consumul. De exemplu, o masina cu motor V6 consuma absolut la fel si cu AC pornit, si fara AC pornit. Chiar si in cazul unui motor de 2.0 litri diesel, consumul ramane neschimbat. Sau in cazul masinilor pe benzina turbo, la fel, consumul nu este influentat.

Cand creste consumul?

Daca ai o masina cu motor foarte mic, atunci, pornirea aerului conditionat o sa se simta la consum. Dar nu asa de mult cum cred soferii din Romania. Unii chiar au impresia ca daca dai drumul la AC se dubleaza consumul sau creste uluitor si se transforma in consum de camion. Insa realitatea este ca pornirea aerului conditionat va creste cu maximum 1 litru la 100 km. Repet, doar in cazul masinilor cu motoare foarte mici, lipsite de cuplu, la care o sarcina suplimentara se cunoaste.

Daca vei conduce chiar si un Logan 1.5 dCi, consumul va creste, insa absolut cu o valoare infima. Probabil 0.5 litri la 100 km parcursi, ceea ce este nesemnificativ. Iar daca esti la volanul unui BMW 320 diesel, cu motor de 2.0 litri si 190 cp, poti sta linistit, deoarece nu exista nicio diferenta a consumului daca dai drumul la AC.

In concluzie, trebuie sa scapam de legenda conform careia consumul creste cand pornim aerul conditionat. Ce-i drept, creste daca avem motor foarte mic, dar creste foarte putin. Si poate ca merita sa investim cate un litru un plus de carburant ca sa circulam in racoare si sa ajungem uscati, fara balta la subrat, pentru fiecare o suta de kilometri de plimbare. Cat despre cresterea consumului cu 2-3-4-5 litri... astea sunt legende si povesti de adormit copiii.

Distribuie pe Facebook
mai multe