Mit sau realitate: creste sau nu consumul masinii cand dam drumul la aerul conditionat?

- Cum functioneaza aerul conditionat?
- Capacitatea motorului
- Cand creste consumul?
Soferii romani se bazeaza foarte mult pe folclor, adica pe tot felul de povesti si legende inventate de-a lungul vremii. Cum e si povestea cu agentul de circulatie care este obligat sa-ti prezinte ordinul de serviciu sau certificatul de omologare al aparatului radar. Asa s-a nascut si legenda conform careia daca dai drumul la aerul conditionat creste consumul. Sa fie adevarat sau fals?
Fara indoiala ai incercat de mai multe ori sa circuli cu o masina de TAXI dotata cu aer conditionat, dar cand l-ai rugat pe sofer, acesta ti-a zis ca nu are incarcata instalatia cu freon. Vrajeala, pentru ca, de fapt, la fel ca multi alti soferi, si taximetristii sunt speriati sa dea drumul la climatizare pentru ca le creste consumul. Dar acest lucru nu e tocmai adevarat...
Cum functioneaza aerul conditionat?
Daca vrei cu adevarat sa stii cum merge aerul conditionat la masina, citeste atunci articolul amanuntit despre cum functioneaza aerul conditionat. Insa singurul element care poate influenta consumul la o masina cu AC este compresorul instalatiei de aer conditionat. Compresorul este angrenat de cureaua pentru accesorii care se invarte mereu, deoarece depind de curea si alternatorul, pompa de servodirectie sau pompa de apa. In momentul in care apasam butonul cu fulgul care porneste aerul conditionat, se cupleaza un ambreiaj din interiorul compresorului si cureaua incepe sa invarta suplimentar fata de alte accesorii si compresorul de aer.
Capacitatea motorului
Ceea ce nu stiu soferii romani este ca pornirea aerului conditionat influenteaza consumul masinii in functie de capacitatea cilindrica sau de tipul de carburant folosit. Propulsoarele cele mai afectate de AC sunt cele de o capacitate mica. De exemplu, motoarele aspirate pe benzina cu o capacitate de 1.0 litru, cum este noul motor de la Dacia numit SCe de 75 cp. Urmeaza motoarele de capacitate mica dar dotate cu un turbo-compresor, dupa care masinile diesel si masinile de capacitate mare.
Cu cat un motor are mai mult cuplu, cu atat pornirea aerului conditionat nu afecteaza consumul. De exemplu, o masina cu motor V6 consuma absolut la fel si cu AC pornit, si fara AC pornit. Chiar si in cazul unui motor de 2.0 litri diesel, consumul ramane neschimbat. Sau in cazul masinilor pe benzina turbo, la fel, consumul nu este influentat.
Cand creste consumul?
Daca ai o masina cu motor foarte mic, atunci, pornirea aerului conditionat o sa se simta la consum. Dar nu asa de mult cum cred soferii din Romania. Unii chiar au impresia ca daca dai drumul la AC se dubleaza consumul sau creste uluitor si se transforma in consum de camion. Insa realitatea este ca pornirea aerului conditionat va creste cu maximum 1 litru la 100 km. Repet, doar in cazul masinilor cu motoare foarte mici, lipsite de cuplu, la care o sarcina suplimentara se cunoaste.
Daca vei conduce chiar si un Logan 1.5 dCi, consumul va creste, insa absolut cu o valoare infima. Probabil 0.5 litri la 100 km parcursi, ceea ce este nesemnificativ. Iar daca esti la volanul unui BMW 320 diesel, cu motor de 2.0 litri si 190 cp, poti sta linistit, deoarece nu exista nicio diferenta a consumului daca dai drumul la AC.
In concluzie, trebuie sa scapam de legenda conform careia consumul creste cand pornim aerul conditionat. Ce-i drept, creste daca avem motor foarte mic, dar creste foarte putin. Si poate ca merita sa investim cate un litru un plus de carburant ca sa circulam in racoare si sa ajungem uscati, fara balta la subrat, pentru fiecare o suta de kilometri de plimbare. Cat despre cresterea consumului cu 2-3-4-5 litri... astea sunt legende si povesti de adormit copiii.
-
Dezmembrari opel astra h 1.4 88kw 120cp euro 4⭐⭐⭐⭐⭐✅
Dezmembrez piese caroserie, motor, cutie viteze, suspensie...
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Interior complet europa (fete usi cu lumini... 4000 Lei
Bara fata vw golf 7 facelift 2017 2018 2019 500 Lei
-
Vw transporter tdi 2009 9350 €
Macara cu motoras stanga vw golf 4 2 usi 150 Lei
St8151 simulator suspensie auto 380v 22970 Lei
-
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
Cutie viteza manuala, cod gm428744098, opel corsa d, 1.2 benz,... 1106 Lei
Calculator motor bosch opel zafira 0 281 013 593 / 0281013593... 750 Lei
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
Grila radiator audi a3 8v (2012 -) 750 Lei
5801868953 826592-0003 826592-5003s gtc4502bknv garrett turbo... 5000 Lei
-
Dezmembrari citroen berlingo fab. 2007 1.9 d 51kw 69cp euro 4...
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Mini cooper s countryman all4 2014 7900 €
-
Motor dacia logan 1.5 dci euro 4, cod motor k9k 1700 Lei
Inel senzor, abs skoda octavia ii combi (1z5) (2004 - 2013)... 60 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
-
Scaun stanga fata volkswagen vw golf 7 [2012 - 2017] 1.6 tdi clha 1000 Lei
Jante noi 17 inch originale seat leon 3 5f r17 590 €
Catadioptru bara spate stanga cod: 7210795 7210795 bmw seria 5... 128 Lei
-
Carlig remorcare electric ford focus 4 combi/break/variant... 900 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
-
Praguri laterale pentru vw polo 9n / 9n3 toate modelele... 179 €
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Fiat ducato 2.3jtd 2010 31500 €
-
Stop dreapta honda cr-v (2013-2017) original 130 Lei
Bara fata dacia logan 2 2017-2018-2019-2020 noua 620223034r... 300 Lei
Calculator motor ecu renault captur (2013-2017) 0.9 tce h4b... 439 Lei
-
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
Geam lampa plafon fata renault megane 2 [facelift] [2006 -... 20 Lei
0445124036 5801906153r 0986435674 bosch injector iveco stralis... 750 Lei


