Mit sau realitate: creste sau nu consumul masinii cand dam drumul la aerul conditionat?

- Cum functioneaza aerul conditionat?
- Capacitatea motorului
- Cand creste consumul?
Soferii romani se bazeaza foarte mult pe folclor, adica pe tot felul de povesti si legende inventate de-a lungul vremii. Cum e si povestea cu agentul de circulatie care este obligat sa-ti prezinte ordinul de serviciu sau certificatul de omologare al aparatului radar. Asa s-a nascut si legenda conform careia daca dai drumul la aerul conditionat creste consumul. Sa fie adevarat sau fals?
Fara indoiala ai incercat de mai multe ori sa circuli cu o masina de TAXI dotata cu aer conditionat, dar cand l-ai rugat pe sofer, acesta ti-a zis ca nu are incarcata instalatia cu freon. Vrajeala, pentru ca, de fapt, la fel ca multi alti soferi, si taximetristii sunt speriati sa dea drumul la climatizare pentru ca le creste consumul. Dar acest lucru nu e tocmai adevarat...
Cum functioneaza aerul conditionat?
Daca vrei cu adevarat sa stii cum merge aerul conditionat la masina, citeste atunci articolul amanuntit despre cum functioneaza aerul conditionat. Insa singurul element care poate influenta consumul la o masina cu AC este compresorul instalatiei de aer conditionat. Compresorul este angrenat de cureaua pentru accesorii care se invarte mereu, deoarece depind de curea si alternatorul, pompa de servodirectie sau pompa de apa. In momentul in care apasam butonul cu fulgul care porneste aerul conditionat, se cupleaza un ambreiaj din interiorul compresorului si cureaua incepe sa invarta suplimentar fata de alte accesorii si compresorul de aer.
Capacitatea motorului
Ceea ce nu stiu soferii romani este ca pornirea aerului conditionat influenteaza consumul masinii in functie de capacitatea cilindrica sau de tipul de carburant folosit. Propulsoarele cele mai afectate de AC sunt cele de o capacitate mica. De exemplu, motoarele aspirate pe benzina cu o capacitate de 1.0 litru, cum este noul motor de la Dacia numit SCe de 75 cp. Urmeaza motoarele de capacitate mica dar dotate cu un turbo-compresor, dupa care masinile diesel si masinile de capacitate mare.
Cu cat un motor are mai mult cuplu, cu atat pornirea aerului conditionat nu afecteaza consumul. De exemplu, o masina cu motor V6 consuma absolut la fel si cu AC pornit, si fara AC pornit. Chiar si in cazul unui motor de 2.0 litri diesel, consumul ramane neschimbat. Sau in cazul masinilor pe benzina turbo, la fel, consumul nu este influentat.
Cand creste consumul?
Daca ai o masina cu motor foarte mic, atunci, pornirea aerului conditionat o sa se simta la consum. Dar nu asa de mult cum cred soferii din Romania. Unii chiar au impresia ca daca dai drumul la AC se dubleaza consumul sau creste uluitor si se transforma in consum de camion. Insa realitatea este ca pornirea aerului conditionat va creste cu maximum 1 litru la 100 km. Repet, doar in cazul masinilor cu motoare foarte mici, lipsite de cuplu, la care o sarcina suplimentara se cunoaste.
Daca vei conduce chiar si un Logan 1.5 dCi, consumul va creste, insa absolut cu o valoare infima. Probabil 0.5 litri la 100 km parcursi, ceea ce este nesemnificativ. Iar daca esti la volanul unui BMW 320 diesel, cu motor de 2.0 litri si 190 cp, poti sta linistit, deoarece nu exista nicio diferenta a consumului daca dai drumul la AC.
In concluzie, trebuie sa scapam de legenda conform careia consumul creste cand pornim aerul conditionat. Ce-i drept, creste daca avem motor foarte mic, dar creste foarte putin. Si poate ca merita sa investim cate un litru un plus de carburant ca sa circulam in racoare si sa ajungem uscati, fara balta la subrat, pentru fiecare o suta de kilometri de plimbare. Cat despre cresterea consumului cu 2-3-4-5 litri... astea sunt legende si povesti de adormit copiii.
-
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
-
Aparatori aripa toyota land cruiser prado fj150 2018+... 1450 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
Broasca dreapta fata , dacia logan cod- 8200213917 50 Lei
Jante aliaj 15 zoll originale ford focus / fiesta / puma / fusion 900 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
Aripa fata stanga toyota rav4 rav4 - - (2010 2012) 300 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
Geam dispersor far stanga ford f-max h625 camion cod jc4613e015ac 500 Lei
-
Dezmembram audi a6 3.0 tdi automat 4x4 an fabr. 2014
Aripa dreapta fata dacia logan 2008 noua 6001546713 6001549973 185 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
Centura stanga spate volkswagen tiguan 2 (2016-2020) 2.0... 250 Lei
Calculator baterie mercedes w211,w219 a2115408645 200 Lei
Conducta ulei opel astra h astra g corsa c meriva 1.7 cdti z17dth 70 Lei
-
Motoras oglinzi actuator usa volkswagen audi golf bmw seat 50 Lei
044511112e 13538472208 bosch injector bmw 1 f40 bmw 2 f45 bmw... 1000 Lei
Usa spate dreapta vw passat b6 combi 2006 2007 2008 2009 2010 535 Lei
-
Far dreapta toyota rav4 rav4 - - (2012 2018) 750 Lei
Usa opel zafira b usi fata spate stanga dreapta z167 250 Lei
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
-
Dezmembrez citroen c4 coupe facelift 1.6 hdi cod motor 9hy 109...
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
Prezoane negre jante aliaj m14x1.5 vw, seat, skoda, audi,... 7 Lei
-
Trager vw polo 2g0 model 2017-2022 cod 2g0805588 ac 350 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
Bara fata masca spoiler citroen c4 grand picasso vld bf 93 800 Lei
-
Capota motor vw golf 6 variant 2009-2014 noua 5k0823031f... 500 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
Selector mercedes c270 cdi w203 300 Lei


