Mit sau realitate: trebuie sa echilibrez de fiecare data rotile de iarna cand le pun pe masina?

Mit sau realitate: trebuie sa echilibrez de fiecare data rotile de iarna cand le pun pe masina?
Cozile la vulcanizari sunt uriase, semn ca soferii tin la siguranta lor si vor sa-si puna anvelopele de iarna pe masina. Dar multi sunt si cei care au acasa seturile complete separat, adica jante plus anvelope de iarna, asa ca si le monteaza singuri fara sa se mai duca la vulcanizare. Exista insa niste zvonuri conform carora si rotile complete, jante plus anvelope, ar trebui echilibrate la fiecare montaj.
Distribuie pe Facebook

Soferii din Romania se impart in doua categorii: cei care nu se pricep la masini si cei care se pricep. Cand vine iarna, multi soferi apeleaza la un centru de roti unde isi si tin anvelopele, duc masina, iar cei de acolo schimba anvelopele. Dar sunt si soferi care tin undeva in casa, poate pe balcon, in boxa, un set de roti complete pentru iarna si le inlocuiesc singuri la masina, folosindu-se de cric si cheie pentru roti.

Fiecare varianta vine cu avantaje si dezavantaje. De exemplu, daca ai acasa un set complet pe care il schimbi singur, inseamna ca ai si spatiu pentru acele roti. Inseamna ca le poti cara de unde sunt depozitate si ca iti place sa te murdaresti, sa pui cricul, sa te fortezi sa desfaci suruburile de la roti. Mai mult, daca cei de la Politia Locala au acces de zel si te vad pe locul de parcare facand aceasta operatiune iti pot da amenda, iar ADP-ul iti poate anula contractul pentru locul de parcare. Avantajul este ca nu mai dai cate 200 de lei/an ca sa le pui pe cele de iarna cand vine frigul si sa le scoti cand vine caldura.

Daca ai doar anvelopele, fara jante, trebuie sa te duci la vulcanizare neaparat. Locul ocupat este oricum acelasi si daca ai sau nu jante, asadar mai bine apelezi la un hotel de anvelope, eventual acolo unde e si vulcanizarea. Dezavantajul este ca te costa aceasta operatiune de fiecare data cand vine frigul si cand vine caldura. Dar si ca tot trebuie sa cari anvelopele daca nu sunt deja la vulcaniazare. In plus, daca te trezesti fix cand vine primul val de zapada, ca toata turma de soferi, s-ar putea sa astepti si 4-5 ore. Avantaje ar fi ca nu te murdaresti, nu te chinui si nu transpiri facand o ora de munca.

Dar ce faci cand vrei sa le schimbi singur si cineva iti zice ca oricum rotile trebuie sa fie echilibrate inainte sa le montezi pe masina? Ca de la depozitare, dupa un sezon in care au stat in boxa, de la mersul de iarna trecuta, s-au dezechilibrat? Trebuie sa faci asa ceva?

Incepi sa te gandesti ca poate totusi e mai bine sa mergi la vulcanizare sa ti le echilibreze, sa nu vibreze volanul. Mai faci un drum, mai dai niste bani, nu ai facut nimic. In realitate insa, asta este doar un zvon, nimic mai mult. Rotile se intampla sa se dezechilibreze, dar rar, si asta doar in mers, cand mai zboara vreun plumb. Dar daca tu cand ai demontat rotile nu vibrau, nu simteai nimic in volan, inseamna ca sunt bune. Deci nu te lua dupa altii si lasa-le asa, nu echilibra nimic degeaba.

Important este sa ai niste anvelope de calitate, bune, care prezinta siguranta. Iar abia atunci cand vei simti ceva in volan, ca trepideaza, sa te duci sa le echilibrezi. Pana atunci, daca ai rotile complete in boxa, pune-ti manusile, ia cricul si cheia si apuca-te de treaba. Ca vine zapada.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 16 Noiembrie 2018