Motorina care nu ingheata iarna: mit sau realitate?
- Motorina neaditivata ingheata la -8.1 grade Celsius
- Starea bujiilor incandescente este mai importanta
- Tot carburantul diesel de la pompa este aditivat si are parafina
Diversi producatori vand la pompa un carburant special, de obicei motorina, care are un marketing aparte. Aparent, daca folosesti o astfel de motorina, nu vei avea probleme cu masina si cu pornirea indiferent de temperatura, chiar daca sunt -30 de grade. Dar care sa fie realitatea?
Benzinarii nu ezita sa ne incaseze banii cu orice ocazie. Ne spun ca o anumita benzina are cifra octanica mai mare, asa ca este mai scumpa. La diesel, ne spun ca exista o motorina speciala care este mai performanta, dar si una dedicata perioadei de iarna, pentru ca nu ingheata. Si, asa cum e normal, clienti se gasesc. Insa adevarul este putin diferit decat cel pe care vor sa ni-l bage pe gat producatorii.
Aditiv mai mult
Indiferent de tipul motorinei, la baza este acelasi carburant. Cea care spune ca este pentru performanta este aditivata suplimentar. Motorina care spune ca rezista mai bine la frig are la fel, un aditiv chimic, un fel de "antigel" menit sa scada temperatura la care combustibilul incepe sa devina solid. Mai precis, o motorina de calitate slaba, fara aditivi, are ca punct de solidificare temperatura de -8.1 grade Celsius. La aceasta valoare, motorina se cristalizeaza din cauza parafinei din compozitie si initial se transforma intr-o substanta gelatinoasa, iar ulterior intr-una solida. Insa orice motorina din ziua de azi de la pompa are aditivi si nu va ingheta la temperaturi mai mici de -20 de grade, chiar si cea mai ieftina pe care o gasim in benzinarii.
Vechimea masinii
Mai mult decat tipul motorinei de la pompa conteaza starea si vechimea automobilului nostru. Masinile moderne pe motorina au sisteme speciale care previn inghetarea carburantului pe traseul de alimentare. Adica exista un pre-incalzitor care are ca scop fluidizarea carburantului, in caz ca acesta a devenit gelatinos. Tot pentru anotimpul rece exista si o incalzire suplimentara si mai indelungata a bujiilor incandescente. Acum este mai usor sa explicam de ce conteaza atat de mult vechimea unui automobil: cu cat masina este mai veche, cu atat sansele ca incalzitorul, care functioneaza pe rezistenta, sa isi piarda din eficienta. Cu cat este mai veche masina, cu atat bujiile au mai multe depuneri si aprinderea nu mai este ca odinioara. Si va exemplificam extrem de usor: masina noua cu 10.000 la bord, cu motorina ieftina vs. masina mai veche cu motorina speciala de iarna. Ghiciti care a pornit din prima la -22 de grade in varf de munte si care a avut nevoie de curent dupa ce s-a golit bateria de la atatea tentative? Da, masina veche a ramas in pana. Asadar, degeaba iti pui motorina scumpa, daca bujiile tale nu prea sunt bune sau incalzitorul nu-si mai face treaba cum trebuie.
Cantitatea de carburant din rezervor
Un lucru la fel de important care duce la probleme cand vrem sa pornim masina cand afara este foarte frig este cantitatea de motorina din rezervor. Daca in rezervor mai avem doar un sfert de plin, riscul de a avea probleme creste. De ce? Pentru ca cu cat este mai putin carburant in rezervor, cu atat se incalzeste mai repede in mers. Si atunci cand oprim, diferenta de temperatura duce la condens. Condensul se transforma in apa, iar apa se duce la fundul rezervorului, pentru ca motorina este mai usoara ca apa si vine la suprafata. Apa ajunge prima la pompa sau pe conducte si ingheata. Dar, spre deosebire de motorina care ingheata pe la -20 de grade datorita aditiviului, apa ingheata... imediat cum se fac zero grade. Nu degeaba se spune, si pe buna dreptate, ca pe timp de iarna este bine sa circulam mereu cu jumatate de rezervor plin.
Mit sau realitate?
Nu este greu sa pui mai mult aditiv in rezervorul cu motorina care este speciala de iarna si sa-i scazi punctul de inghet. Dar mult mai importante decat motorina scumpa este starea masinii tale. Daca bujiile tale sunt ca noi, daca incalzitorul masinii scoate temperatura corecta, poti sa circuli fara emotii cu orice fel de carburant diesel. Mai grav este daca tu conduci un automobil in stare proasta si crezi ca orice problema dispare daca bagi de la pompa motorina scumpa. Asa, nu rezolvi nicio treaba. Asadar, nu este un mit motorina care ingheata mai greu, insa "legenda" in sine a luat nastere mai degraba din cauza soferilor cu masini intr-o stare tehnica precara dar care s-au gandit sa dea vina pe motorina.
Poate cel mai clar exemplu este chiar cel mai des intalnit. Adica atunci cand vrei sa pornesti masina si vezi ca nu o ia la prima cheie. Nu o ia nici la a doua. Nici la a treia, nici la a patra... Dar in cele din urma, cu ceva fum negru pe esapament, dar o ia. Sa o luam logic: daca motorina ar fi inghetat, cu siguranta ar fi inghetat inainte de toate pe conducte si prin injectoare. Daca s-ar fi intamplat asa, nu o porneai tu sub nicio forma, decat daca o tractai intr-un garaj incalzit si o lasai acolo cateva ore bune. Problema pe care tot mai multi o uita atunci cand au masini diesel este de fapt alta: bujiile incandescente. Cu cat sunt mai vechi, cu atat nu mai sunt in stare sa aprinda carburantul. La -20 de grade, e ca si cum ai incerca sa aprinzi bricheta cand afara bate viscolul. Nu prea merge.
Sfatul nostru? Verifica-ti bujiile si tot sistemul de alimentare, inclusiv incalzitorul, pompa de carburant si injectoarele, inainte sa te gandesti la motorina scumpa. Ne luam furati de marketing, uitand de ceea ce este cu adevarat important.
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Piese auto pentru volkswagen passat b6 2.0tdi bmp cutie dsg... Vw passat gmo 2017 11900 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Audi q5 quatro 2017 23800 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Ford s-max 2.0 2011 6200 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Vw touran diesel 2011 5790 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 €