Motorina care nu ingheata iarna: mit sau realitate?

Motorina care nu ingheata iarna: mit sau realitate?
  • Motorina neaditivata ingheata la -8.1 grade Celsius
  • Starea bujiilor incandescente este mai importanta
  • Tot carburantul diesel de la pompa este aditivat si are parafina
Distribuie pe Facebook

Diversi producatori vand la pompa un carburant special, de obicei motorina, care are un marketing aparte. Aparent, daca folosesti o astfel de motorina, nu vei avea probleme cu masina si cu pornirea indiferent de temperatura, chiar daca sunt -30 de grade. Dar care sa fie realitatea?

Benzinarii nu ezita sa ne incaseze banii cu orice ocazie. Ne spun ca o anumita benzina are cifra octanica mai mare, asa ca este mai scumpa. La diesel, ne spun ca exista o motorina speciala care este mai performanta, dar si una dedicata perioadei de iarna, pentru ca nu ingheata. Si, asa cum e normal, clienti se gasesc. Insa adevarul este putin diferit decat cel pe care vor sa ni-l bage pe gat producatorii.

Aditiv mai mult

Indiferent de tipul motorinei, la baza este acelasi carburant. Cea care spune ca este pentru performanta este aditivata suplimentar. Motorina care spune ca rezista mai bine la frig are la fel, un aditiv chimic, un fel de "antigel" menit sa scada temperatura la care combustibilul incepe sa devina solid. Mai precis, o motorina de calitate slaba, fara aditivi, are ca punct de solidificare temperatura de -8.1 grade Celsius. La aceasta valoare, motorina se cristalizeaza din cauza parafinei din compozitie si initial se transforma intr-o substanta gelatinoasa, iar ulterior intr-una solida. Insa orice motorina din ziua de azi de la pompa are aditivi si nu va ingheta la temperaturi mai mici de -20 de grade, chiar si cea mai ieftina pe care o gasim in benzinarii.

Vechimea masinii

Mai mult decat tipul motorinei de la pompa conteaza starea si vechimea automobilului nostru. Masinile moderne pe motorina au sisteme speciale care previn inghetarea carburantului pe traseul de alimentare. Adica exista un pre-incalzitor care are ca scop fluidizarea carburantului, in caz ca acesta a devenit gelatinos. Tot pentru anotimpul rece exista si o incalzire suplimentara si mai indelungata a bujiilor incandescente. Acum este mai usor sa explicam de ce conteaza atat de mult vechimea unui automobil: cu cat masina este mai veche, cu atat sansele ca incalzitorul, care functioneaza pe rezistenta, sa isi piarda din eficienta. Cu cat este mai veche masina, cu atat bujiile au mai multe depuneri si aprinderea nu mai este ca odinioara. Si va exemplificam extrem de usor: masina noua cu 10.000 la bord, cu motorina ieftina vs. masina mai veche cu motorina speciala de iarna. Ghiciti care a pornit din prima la -22 de grade in varf de munte si care a avut nevoie de curent dupa ce s-a golit bateria de la atatea tentative? Da, masina veche a ramas in pana. Asadar, degeaba iti pui motorina scumpa, daca bujiile tale nu prea sunt bune sau incalzitorul nu-si mai face treaba cum trebuie.

Cantitatea de carburant din rezervor

Un lucru la fel de important care duce la probleme cand vrem sa pornim masina cand afara este foarte frig este cantitatea de motorina din rezervor. Daca in rezervor mai avem doar un sfert de plin, riscul de a avea probleme creste. De ce? Pentru ca cu cat este mai putin carburant in rezervor, cu atat se incalzeste mai repede in mers. Si atunci cand oprim, diferenta de temperatura duce la condens. Condensul se transforma in apa, iar apa se duce la fundul rezervorului, pentru ca motorina este mai usoara ca apa si vine la suprafata. Apa ajunge prima la pompa sau pe conducte si ingheata. Dar, spre deosebire de motorina care ingheata pe la -20 de grade datorita aditiviului, apa ingheata... imediat cum se fac zero grade. Nu degeaba se spune, si pe buna dreptate, ca pe timp de iarna este bine sa circulam mereu cu jumatate de rezervor plin.

Mit sau realitate?

Nu este greu sa pui mai mult aditiv in rezervorul cu motorina care este speciala de iarna si sa-i scazi punctul de inghet. Dar mult mai importante decat motorina scumpa este starea masinii tale. Daca bujiile tale sunt ca noi, daca incalzitorul masinii scoate temperatura corecta, poti sa circuli fara emotii cu orice fel de carburant diesel. Mai grav este daca tu conduci un automobil in stare proasta si crezi ca orice problema dispare daca bagi de la pompa motorina scumpa. Asa, nu rezolvi nicio treaba. Asadar, nu este un mit motorina care ingheata mai greu, insa "legenda" in sine a luat nastere mai degraba din cauza soferilor cu masini intr-o stare tehnica precara dar care s-au gandit sa dea vina pe motorina.

Poate cel mai clar exemplu este chiar cel mai des intalnit. Adica atunci cand vrei sa pornesti masina si vezi ca nu o ia la prima cheie. Nu o ia nici la a doua. Nici la a treia, nici la a patra... Dar in cele din urma, cu ceva fum negru pe esapament, dar o ia. Sa o luam logic: daca motorina ar fi inghetat, cu siguranta ar fi inghetat inainte de toate pe conducte si prin injectoare. Daca s-ar fi intamplat asa, nu o porneai tu sub nicio forma, decat daca o tractai intr-un garaj incalzit si o lasai acolo cateva ore bune. Problema pe care tot mai multi o uita atunci cand au masini diesel este de fapt alta: bujiile incandescente. Cu cat sunt mai vechi, cu atat nu mai sunt in stare sa aprinda carburantul. La -20 de grade, e ca si cum ai incerca sa aprinzi bricheta cand afara bate viscolul. Nu prea merge.

Sfatul nostru? Verifica-ti bujiile si tot sistemul de alimentare, inclusiv incalzitorul, pompa de carburant si injectoarele, inainte sa te gandesti la motorina scumpa. Ne luam furati de marketing, uitand de ceea ce este cu adevarat important.

Distribuie pe Facebook
mai multe