Motorina care nu ingheata iarna: mit sau realitate?

- Motorina neaditivata ingheata la -8.1 grade Celsius
- Starea bujiilor incandescente este mai importanta
- Tot carburantul diesel de la pompa este aditivat si are parafina
Diversi producatori vand la pompa un carburant special, de obicei motorina, care are un marketing aparte. Aparent, daca folosesti o astfel de motorina, nu vei avea probleme cu masina si cu pornirea indiferent de temperatura, chiar daca sunt -30 de grade. Dar care sa fie realitatea?
Benzinarii nu ezita sa ne incaseze banii cu orice ocazie. Ne spun ca o anumita benzina are cifra octanica mai mare, asa ca este mai scumpa. La diesel, ne spun ca exista o motorina speciala care este mai performanta, dar si una dedicata perioadei de iarna, pentru ca nu ingheata. Si, asa cum e normal, clienti se gasesc. Insa adevarul este putin diferit decat cel pe care vor sa ni-l bage pe gat producatorii.
Aditiv mai mult
Indiferent de tipul motorinei, la baza este acelasi carburant. Cea care spune ca este pentru performanta este aditivata suplimentar. Motorina care spune ca rezista mai bine la frig are la fel, un aditiv chimic, un fel de "antigel" menit sa scada temperatura la care combustibilul incepe sa devina solid. Mai precis, o motorina de calitate slaba, fara aditivi, are ca punct de solidificare temperatura de -8.1 grade Celsius. La aceasta valoare, motorina se cristalizeaza din cauza parafinei din compozitie si initial se transforma intr-o substanta gelatinoasa, iar ulterior intr-una solida. Insa orice motorina din ziua de azi de la pompa are aditivi si nu va ingheta la temperaturi mai mici de -20 de grade, chiar si cea mai ieftina pe care o gasim in benzinarii.
Vechimea masinii
Mai mult decat tipul motorinei de la pompa conteaza starea si vechimea automobilului nostru. Masinile moderne pe motorina au sisteme speciale care previn inghetarea carburantului pe traseul de alimentare. Adica exista un pre-incalzitor care are ca scop fluidizarea carburantului, in caz ca acesta a devenit gelatinos. Tot pentru anotimpul rece exista si o incalzire suplimentara si mai indelungata a bujiilor incandescente. Acum este mai usor sa explicam de ce conteaza atat de mult vechimea unui automobil: cu cat masina este mai veche, cu atat sansele ca incalzitorul, care functioneaza pe rezistenta, sa isi piarda din eficienta. Cu cat este mai veche masina, cu atat bujiile au mai multe depuneri si aprinderea nu mai este ca odinioara. Si va exemplificam extrem de usor: masina noua cu 10.000 la bord, cu motorina ieftina vs. masina mai veche cu motorina speciala de iarna. Ghiciti care a pornit din prima la -22 de grade in varf de munte si care a avut nevoie de curent dupa ce s-a golit bateria de la atatea tentative? Da, masina veche a ramas in pana. Asadar, degeaba iti pui motorina scumpa, daca bujiile tale nu prea sunt bune sau incalzitorul nu-si mai face treaba cum trebuie.
Cantitatea de carburant din rezervor
Un lucru la fel de important care duce la probleme cand vrem sa pornim masina cand afara este foarte frig este cantitatea de motorina din rezervor. Daca in rezervor mai avem doar un sfert de plin, riscul de a avea probleme creste. De ce? Pentru ca cu cat este mai putin carburant in rezervor, cu atat se incalzeste mai repede in mers. Si atunci cand oprim, diferenta de temperatura duce la condens. Condensul se transforma in apa, iar apa se duce la fundul rezervorului, pentru ca motorina este mai usoara ca apa si vine la suprafata. Apa ajunge prima la pompa sau pe conducte si ingheata. Dar, spre deosebire de motorina care ingheata pe la -20 de grade datorita aditiviului, apa ingheata... imediat cum se fac zero grade. Nu degeaba se spune, si pe buna dreptate, ca pe timp de iarna este bine sa circulam mereu cu jumatate de rezervor plin.
Mit sau realitate?
Nu este greu sa pui mai mult aditiv in rezervorul cu motorina care este speciala de iarna si sa-i scazi punctul de inghet. Dar mult mai importante decat motorina scumpa este starea masinii tale. Daca bujiile tale sunt ca noi, daca incalzitorul masinii scoate temperatura corecta, poti sa circuli fara emotii cu orice fel de carburant diesel. Mai grav este daca tu conduci un automobil in stare proasta si crezi ca orice problema dispare daca bagi de la pompa motorina scumpa. Asa, nu rezolvi nicio treaba. Asadar, nu este un mit motorina care ingheata mai greu, insa "legenda" in sine a luat nastere mai degraba din cauza soferilor cu masini intr-o stare tehnica precara dar care s-au gandit sa dea vina pe motorina.
Poate cel mai clar exemplu este chiar cel mai des intalnit. Adica atunci cand vrei sa pornesti masina si vezi ca nu o ia la prima cheie. Nu o ia nici la a doua. Nici la a treia, nici la a patra... Dar in cele din urma, cu ceva fum negru pe esapament, dar o ia. Sa o luam logic: daca motorina ar fi inghetat, cu siguranta ar fi inghetat inainte de toate pe conducte si prin injectoare. Daca s-ar fi intamplat asa, nu o porneai tu sub nicio forma, decat daca o tractai intr-un garaj incalzit si o lasai acolo cateva ore bune. Problema pe care tot mai multi o uita atunci cand au masini diesel este de fapt alta: bujiile incandescente. Cu cat sunt mai vechi, cu atat nu mai sunt in stare sa aprinda carburantul. La -20 de grade, e ca si cum ai incerca sa aprinzi bricheta cand afara bate viscolul. Nu prea merge.
Sfatul nostru? Verifica-ti bujiile si tot sistemul de alimentare, inclusiv incalzitorul, pompa de carburant si injectoarele, inainte sa te gandesti la motorina scumpa. Ne luam furati de marketing, uitand de ceea ce este cu adevarat important.
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
0445010747 55274845 55260837 bosch pompa de inalta presiune... 1000 Lei
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
-
0445110075 96386523 96414961 9641496180 bosch injectoare... 150 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
0445110083 55192096 0986435078 injector... 150 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
Gk2q-9k546-ab gk2q9k546ab a2c9303500080 2143478 vdo injector... 600 Lei
-
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
A6510702987 0445117035 0986435248 bosch injectoare mercedes... 500 Lei
167006205r 0445010799 bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
Reconditionat 0 445 110 605 0445110605 bosch injector tractor... 900 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
0445116035 03l130277c 0986435369 bosch injector vw amarok... 600 Lei
-
0445110569 166000804r 95518001 95523169 6000616680 bosch... 600 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
A6510702387 28272472 delphi injector mercedes 2.2 cdi a b c... 500 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
-
5801647158 gt5518r 820803-0004 820803-5004s garrett... 7500 Lei
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
0445110300 bosch injector opel 1.6 cdti / lancia fiat 1.6 d... 300 Lei
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
A6510900980 53049700086 10009880036 biturbo mercedes sprinter... 2000 Lei
0445110141 8200146357 93190346 bosch injector nissan opel... 300 Lei


