Motorul din fonta sau motorul din aluminiu? Care este mai bun?

- Mai ieftin de fabricat
- Proprietati termice
- Greutate mai mica
In cazul in care nu stiai, masinile noastre au motoare fabricate fie din aluminiu, fie din fonta. Dar te-ai intrebat vreodata care este mai bun si care sunt diferentele?
Motorul din aluminiu
In cazul in care nu stiai, motorul din aluminiu nu este vreo noutate. Adica au existat motoare termice inca din anii 1910, iar de serie, din anii '60; masinile cu motoare din aluminiu ieseau pe portile fabricilor americane in numar destul de mare. Evident, majoritatea masinilor aveau motorul din fonta, insa au existat cateva modele si cu el din aluminiu... Asadar, nu putem spune ca a avea un motor din aluminiu inseamna ceva iesit din comun.
Motorul din fonta
Fonta este, de fapt, un otel. I se spune otel turnat, pentru ca are o temperatura de topire mai mica decat otelul obisnuit, dar singura diferenta este ca fonta are mai mult carbon decat otelul. Ambele metale au in componenta fier si carbon, dar otelul, adica materialul mai tare folosit la tot felul de chestii rezistente, are carbon in componenta sub 2,11%.
Oricum, motoarele din fonta au fost utilizate de-a lungul vremii in diverse domenii, acolo unde era nevoie de propulsoare cu ardere interna. De exemplu, la locomotive, la camioane, la unele avioane mai vechi si, evident, la autoturisme. Si pentru ca se turna usor in matrite, motorul din fonta a fost montat pe aproximativ 99% din masinile fabricate pana in anii 2000.
Care sunt diferentele
Daca Loganul de azi are motorul din fonta, la fel si multe alte automobile de serie germane, japoneze sau italiene, cu ce este mai bun un motor de aluminiu? Cert este ca tot mai multi producatori apeleaza la aluminiu. Inclusiv Dacia, care a anuntat ca noul motor 1.0 SCe va avea blocul din aluminiu. Acelasi material il regasim si la BMW, Audi, Hyundai si asa mai departe, semn ca nu prea mai exista diferente, ci ca aluminiul reprezinta o evolutie.
Asa cum motoarele au trecut de la 2 la 4 timpi, de la 8 la 16 supape sau de la unul la 16 airbaguri. La fel cum franele au evoluat de la saboti de lemn la discuri ceramice si farurile de la carbid la laser, asa si materialul din care sunt fabricate motoarele a evoluat de la fonta la aluminiu. Nu trebuie sa ne mire daca, in viitorul apropiat, vom vedea blocuri din fibra de carbon...
Mai ieftin de fabricat
Pana in anii '90, numai masinile performante precum Porsche, Corvette, Ferrari sau Lamborghini aveau motoare cu bloc din aluminiu. De ce? Pentru ca era un material scump fata de otel. Acum insa, un Hyundai foloseste pentru un motor V6 aluminiu, asa cum face si Mercedes-Benz, deci nu mai poate spune nimeni ca e scump aluminiul.
Dimpotriva, tehnologia a facut ca procesul de turnare si prelucrare a aluminiului, care este un aliaj care se topeste la temperaturi mai mici ca otelul, face ca acum fabricarea unui bloc motor din aluminiu sa coste mai putin decat unul din fonta. Aici e vorba de durata, de mana de lucru si de materia prima, care este din ce in ce mai ieftina. Cu alte cuvinte, in viitor o sa vedem doar motoare din aluminiu, deoarece este mai ieftin de prelucrat decat otelul.
Proprietati termice
Un bloc din aluminiu mai are un avantaj: are proprietati imbunatatite de racire. Mai exact, daca am fabrica doua motoare identice din otel si din aluminiu si le-am tura pe amandoua in mod egal, cel din otel s-ar incinge mult mai repede. Un motor din aluminiu va rezista le temperaturi mai mari decat unul din otel, ceea ce inseamna ca se pot monta piese mai ieftine, mai ales in sistemul de racire. Dar si un radiator de racire mai mic, o pompa de apa mai mica si asa mai departe... Totul se reduce la costurile de productie. Iar aluminiul ajuta sa fie mai reduse.
Greutate mai mica
Nu trebuie sa fii un savant sa stii ca aluminiul este un metal mai usor decat otelul pentru aceeasi grosime. Adica un bloc din aluminiu, identic la constructie cu unul din fonta, va fi mult mai usor. De exemplu, cei de la Dacia se mandresc ca noul motor 1.0 SCe e cu 20 kg mai usor decat vechiul 1.2, tocmai datorita utilizarii acestui material.
Recent, pentru ca sunt obligati sa inghesuie tot felul de sisteme de siguranta in masinile lor, producatorii au trebuit sa castige de undeva cateva kilograme, iar utilizarea aluminiului pentru piesele mari a venit oarecum firesc. Pana si camionetele americane uriase, Ford F-150, sunt de acum echipate cu motoare din aluminiu. La fel si supercar-uri precum Ferrari, McLaren sau Koenigsegg.
Nu doar blocul e din aluminiu
Cele mai noi motoare nu au doar blocul din aluminiu. Ci si chiulasa, pistoanele si baia de ulei. Sau capacul de culbutori, suportii de motor, carcasa cutiei de viteze si asa mai departe... Tot din aceleasi motive mentionate mai sus: se racesc piesele mai usor, sunt mai ieftine de fabricat si sunt mai usoare.
Asadar, la final, putem ajunge la o singura concluzie: motoarele din aluminiu sunt mai bune. S-au facut studii si s-a demonstrat ca, teoretic, un motor din fonta este mai rezistent la o putere mai mare decat unul din aluminiu de acelasi fel. Dar degeaba se poate beneficia de un plus de 10% putere daca greutate creste cu 20%... Motiv pentru care nu se mai justifica folosirea fontei la fabricarea motoarelor. Asa ca, in cel mai scurt timp, nici cele mai ieftine masini de pe piata nu vor mai avea motoare din otel. Se cheama evolutie.
-
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
-
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
-
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €
-
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
-
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
-
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
-
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei


