Multilink, McPherson sau double-wishbone: ce suspensie are masina ta?

Multilink, McPherson sau double-wishbone: ce suspensie are masina ta?
  • Ce suspensie e mai buna?
  • MultiLink, suspensia cea mai moderna
  • Elementele suspensiei se uzeaza in timp
Trimite unui prieten

Autoturismele moderne sunt construite ca sa ofere siguranta maxima. Iar suspensia este unul din elementele care contribuie la stabilitatea masinii in viraje sau peste obstacole, asa ca nu e de mirare ca inginerii au dezvoltat continuu suspensia auto. Insa unele suspensii sunt mai bune ca altele. Tu ce fel de suspensie ai pe masina?

Suspensia auto intalnita pe autoturismele obisnuite este compusa din mai multe elemente. Adica din amortizoare, arcuri, brate si bascule. Evolutia automobilului din ultimul secol a facut ca toate aceste elemente sa aiba mai multe derivate. De exemplu, amortizoarele pot fi inlocuite cu niste perne de aer sau hidro-pneumatice, in timp ce arcurile sunt si ele de mai multe feluri. De exemplu arcuri pe foi la masinile mai vechi, bare de torsiune, sau arcuri elicoidale. Iar bratele si basculele sunt si ele de multe feluri, de la aranjamentul puntii, pana la felul in care fuzeta este prinsa de sasiu. Aici putem avea suspensie rigida de mai multe tipuri, de Dion, de exemplu, un model mai vechi intalnit la vehiculele cu transmisia montata pe puntea spate, cum e cazul lui Alfa Romeo 75. Majoritatea masinilor au suspensie rigida fixa, care face ca intreaga punte sa se miste la unison, altele au suspensie independenta. Suspensia independenta e si ea de mai multe feluri, in functie de cum sunt organizate bratele care leaga fuzeta de sasiu.

Suspensii auto

In continuare vom elabora cele mai intalnite tipuri de suspensie, lansandu-le pe cele invechite deopart, ca nu degeaba au renuntat producatorii la ele... Ne vom axa pe suspensiile intalnite acum pe vehiculele moderne, cele care sunt acum de vanzare noi pe piata.

Suspensia McPherson

In anii '80-'90 era singura suspensie intalnita pe masini, fiind considerata moderna si foarte performanta. Suspensia McPherson este de tip independent si este intalnita pe mai toate masinile de buget redus si mediu din zilele noastre. E realizata dintr-o singura bascula inferioara conectata la fuzeta, iar in partea de sus amortizorul impreuna cu arc fac legatura cu caroseria. O asemenea suspensie este buna pentru vehiculele mai putin performante, fiind extrem de simpla si ieftina, oferind insa o stabilitate si un control al masinii limitat. Deoarece in viraje, roata nu ramane perfect perpendiculara pe suprafata carosabila.

Suspensii autoMcPhersonSuspensii autoDouble-Wishbone

Suspensia Double-Wishbone

O evolutie a suspensiei de mai sus, McPherson, se numeste Double-Wishbone. Numele vine de la acel os numit in engleza Wishbone, cunoscut in romaneste drept "iades". Adica acel os in forma literei V. Adica acea forma pe care o are in general o bascula cu doua puncte de prindere pe sasiu si unul de fuzeta. Double Wishbone, spre deosebire de McPherson, are doua bascule, una inferioara, una superioara. Ceea ce ofera o aderenta sporita a rotii, inclusiv in viraje, pentru ca fuzeta se va misca doar sus-jos, nu si spre interior. Aceasta suspensie este intalnita pe diverse automobile, fiind in anii '90 introdusa pe mai multe masini Honda, atat pe puntea fata, cat si pe puntea spate.

Suspensia MultiLink

O evolutie a suspensiei Double-Wishbone este suspensia numita MultiLink. Adica, asa cum ii spune si numele, o suspensie cu mai multe legaturi. In loc sa fie doua bascule, sunt mai multe brate sau bascule simple. Pot exista chiar si 5 brate diferite la o roata, pe langa arc si amortizor. Este o suspensie stric independenta, intalnita azi la diverse modele, atat pe fata, cat si pe spate. Avantajele unui asemenea tip de suspensie sunt destul de multe. De exemplu, daca se strica un element de legatur, busca sau pivot, schimbi un singur brat, nu intreaga bascula. Un alt avantaj este ca ofera atat confort sporit, cat si performante bune. Mai mult, ofera o flexibilitate sporita a rotii, ideala la masinile de teren accidentat, motiv pentru care o vom intalni la multe SUV-uri. Problema cu o asemenea suspensie este ca e scumpa si complexa, formata din multe brate. Mai mult, reglarea geometriei se poate face numai pe un stand 3D care sa alinieze toate elementele.

Suspensii auto

Ce suspensie este mai buna?

Depinde ce vrei de la o masina. Producatorii stiu pentru ce este construit fiecare model auto si au montat suspensie corespunzatoare. Pe vehiculele din clasa mini, de oras, o sa vezi suspensie independenta McPherson pe fata si suspensie cu punte rigida pe spate. Deoarece nu e nevoie de aderenta si stabilitate in viraje luate cu viteza mare. Vehiculele care vor confort, dar si performanta, vor avea double-wishbone la toate rotile, iar cele care vor un confort si mai mare, cuplat cu manevrabilitate optima, vor opta pentru MultiLink, cum este cazul autoturismelor de performanta sau cele de lux.

In concluzie, nu trebuie sa ne facem griji cu suspensia masinii. Acum totul se reduce la costuri. Mai demult, erau suspensii scumpe chiar si pe vehicule de clasa mica, acum insa au revenit la cele ieftine, care ofera siguranta decenta. Este ca la frane: ideal este sa fie toate masinile dotate cu frane mari, pe discuri ceramice, dar exista insa si masini cu tamburi si saboti, ca sunt alte costuri. Atata timp cat avem grija de suspensie si inlocuim elementele deteriorate la timp, avand anvelope de calitate, masina va avea grija de noi.

Suspensii auto

Trimite unui prieten
Vezi toate pozele (7) Poze Suspensii auto