Multilink, McPherson sau double-wishbone: ce suspensie are masina ta?

- Ce suspensie e mai buna?
- MultiLink, suspensia cea mai moderna
- Elementele suspensiei se uzeaza in timp
Autoturismele moderne sunt construite ca sa ofere siguranta maxima. Iar suspensia este unul din elementele care contribuie la stabilitatea masinii in viraje sau peste obstacole, asa ca nu e de mirare ca inginerii au dezvoltat continuu suspensia auto. Insa unele suspensii sunt mai bune ca altele. Tu ce fel de suspensie ai pe masina?
Suspensia auto intalnita pe autoturismele obisnuite este compusa din mai multe elemente. Adica din amortizoare, arcuri, brate si bascule. Evolutia automobilului din ultimul secol a facut ca toate aceste elemente sa aiba mai multe derivate. De exemplu, amortizoarele pot fi inlocuite cu niste perne de aer sau hidro-pneumatice, in timp ce arcurile sunt si ele de mai multe feluri. De exemplu arcuri pe foi la masinile mai vechi, bare de torsiune, sau arcuri elicoidale. Iar bratele si basculele sunt si ele de multe feluri, de la aranjamentul puntii, pana la felul in care fuzeta este prinsa de sasiu. Aici putem avea suspensie rigida de mai multe tipuri, de Dion, de exemplu, un model mai vechi intalnit la vehiculele cu transmisia montata pe puntea spate, cum e cazul lui Alfa Romeo 75. Majoritatea masinilor au suspensie rigida fixa, care face ca intreaga punte sa se miste la unison, altele au suspensie independenta. Suspensia independenta e si ea de mai multe feluri, in functie de cum sunt organizate bratele care leaga fuzeta de sasiu.
In continuare vom elabora cele mai intalnite tipuri de suspensie, lansandu-le pe cele invechite deopart, ca nu degeaba au renuntat producatorii la ele... Ne vom axa pe suspensiile intalnite acum pe vehiculele moderne, cele care sunt acum de vanzare noi pe piata.
Suspensia McPherson
In anii '80-'90 era singura suspensie intalnita pe masini, fiind considerata moderna si foarte performanta. Suspensia McPherson este de tip independent si este intalnita pe mai toate masinile de buget redus si mediu din zilele noastre. E realizata dintr-o singura bascula inferioara conectata la fuzeta, iar in partea de sus amortizorul impreuna cu arc fac legatura cu caroseria. O asemenea suspensie este buna pentru vehiculele mai putin performante, fiind extrem de simpla si ieftina, oferind insa o stabilitate si un control al masinii limitat. Deoarece in viraje, roata nu ramane perfect perpendiculara pe suprafata carosabila.
Suspensia Double-Wishbone
O evolutie a suspensiei de mai sus, McPherson, se numeste Double-Wishbone. Numele vine de la acel os numit in engleza Wishbone, cunoscut in romaneste drept "iades". Adica acel os in forma literei V. Adica acea forma pe care o are in general o bascula cu doua puncte de prindere pe sasiu si unul de fuzeta. Double Wishbone, spre deosebire de McPherson, are doua bascule, una inferioara, una superioara. Ceea ce ofera o aderenta sporita a rotii, inclusiv in viraje, pentru ca fuzeta se va misca doar sus-jos, nu si spre interior. Aceasta suspensie este intalnita pe diverse automobile, fiind in anii '90 introdusa pe mai multe masini Honda, atat pe puntea fata, cat si pe puntea spate.
Suspensia MultiLink
O evolutie a suspensiei Double-Wishbone este suspensia numita MultiLink. Adica, asa cum ii spune si numele, o suspensie cu mai multe legaturi. In loc sa fie doua bascule, sunt mai multe brate sau bascule simple. Pot exista chiar si 5 brate diferite la o roata, pe langa arc si amortizor. Este o suspensie stric independenta, intalnita azi la diverse modele, atat pe fata, cat si pe spate. Avantajele unui asemenea tip de suspensie sunt destul de multe. De exemplu, daca se strica un element de legatur, busca sau pivot, schimbi un singur brat, nu intreaga bascula. Un alt avantaj este ca ofera atat confort sporit, cat si performante bune. Mai mult, ofera o flexibilitate sporita a rotii, ideala la masinile de teren accidentat, motiv pentru care o vom intalni la multe SUV-uri. Problema cu o asemenea suspensie este ca e scumpa si complexa, formata din multe brate. Mai mult, reglarea geometriei se poate face numai pe un stand 3D care sa alinieze toate elementele.
Ce suspensie este mai buna?
Depinde ce vrei de la o masina. Producatorii stiu pentru ce este construit fiecare model auto si au montat suspensie corespunzatoare. Pe vehiculele din clasa mini, de oras, o sa vezi suspensie independenta McPherson pe fata si suspensie cu punte rigida pe spate. Deoarece nu e nevoie de aderenta si stabilitate in viraje luate cu viteza mare. Vehiculele care vor confort, dar si performanta, vor avea double-wishbone la toate rotile, iar cele care vor un confort si mai mare, cuplat cu manevrabilitate optima, vor opta pentru MultiLink, cum este cazul autoturismelor de performanta sau cele de lux.
In concluzie, nu trebuie sa ne facem griji cu suspensia masinii. Acum totul se reduce la costuri. Mai demult, erau suspensii scumpe chiar si pe vehicule de clasa mica, acum insa au revenit la cele ieftine, care ofera siguranta decenta. Este ca la frane: ideal este sa fie toate masinile dotate cu frane mari, pe discuri ceramice, dar exista insa si masini cu tamburi si saboti, ca sunt alte costuri. Atata timp cat avem grija de suspensie si inlocuim elementele deteriorate la timp, avand anvelope de calitate, masina va avea grija de noi.
-
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
-
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
-
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
-
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Skoda fabia benzina 2010 2999 €
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
-
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
-
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei


