Mutarea volanului de pe dreapta pe stanga: cum se face, cat costa si daca este legal

Mutarea volanului de pe dreapta pe stanga: cum se face, cat costa si daca este legal
  • Ce piese am nevoie pentru mutarea volanului?
  • Motorul trebuie scos
  • Care sunt masinile cele mai convertite
Distribuie pe Facebook

Romanii vor mereu sa iasa in castig, iar acest lucru se vede cel mai bine la masini. Daca se poate, toti ar vrea sa conduca o masina ieftina, dar foarte buna, in care sa nu bage niciodata bani. De unde si numarul mare de masini ieftine cumparate din Anglia si inscrise in Romania. Foarte multe cu volanul schimbat pe partea stanga. Dar cum se face asta?

La ce masini se poate schimba volanul de pe dreapta pe stanga?

Mutarea volanului de pe dreapta pe stanga se face in Romania deja de peste 10 ani, de cand romanii au inceput sa munceasca in numar mare dincolo de Canalul Manecii. In Marea Britanie masinile circula pe partea stanga si au volanul pe partea dreapta, invers decat este in restul Europei, inclusiv la noi in tara. Romanii au inceput sa vina din Anglia cu masina acasa si multi le-ai inmatriculat aici, cu volanul pe partea dreapta. Din pacate, Uniunea Europeana nu s-a gandit la acest aspect si permite Registrului Auto Roman sa ofere certificatul necesar inmatricularii unei masini cu volan pe dreapta, chiar daca prezinta un real pericol pentru siguranta rutiera. Din comoditate, sau doar pentru a creste pretul unui automobil, multi posesori de masini englezesti aleg schimbarea locatiei volanului.

Principalul motiv pentru care romanii cumpara si aduc in tara masini din Marea Britanie este pretul foarte mic. In Anglia, cu cat este mai veche o masina, cu atat creste preturl asigurarii, iar din acest motiv englezii isi schimba masina des si cumpara mereu modele noi. Iar romanii cumpara pe nimica toata diverse modele care candva erau scumpe si le aduc in Romania.

Mutare volan stanga

Masinile care pot fi transformate din masini cu volan pe dreapta in masini cu volan pe stanga sunt acele modele care au fost vandute in ambele variante. Nu se poate transforma o masina care a fost produsa exclusiv cu volan pe partea dreapta. Insa majoritatea modelelor cumparate de romani sunt modele populare care au fost produse cu ambele tipuri de pozitie a volanului. In plus, ca sa poti schimba un volan de pe dreapta pe stanga ai nevoie de o masina donatoare, asa ca inainte sa te apuci de aceasta lucrare asigura-te ca ai gasit o masina pentru dezmembrat cu toate piesele necesare.

Ce piese am nevoie pentru mutarea volanului?

La prima vedere, ai spune ca pentru mutarea unui volan de pe dreapta pe stanga nu ai nevoie de mare lucru. Insa, in realitate, este nevoie de multe piese pe care le vei cumpara numai de la dezmembrari. Asadar, un prim neajuns este ca masina ta si asa second-hand, va primi un set de piese si elemente la mana a doua. Lista pieselor pe care tu trebuie sa le cumperi din dezmembrari inainte sa te apuci de acest proces este lunga si foarte greu de obtinute de la un singur parc auto, asadar va trebui sa le cauti in toata tara. Sunt si cazuri in care piesele necesare se vad la kit de conversie. ATENTIE! Ai nevoie de piese exact de pe o masina din acelasi an, cu aceeasi motorizare cu a ta!

Piesele de care ai nevoie pentru conversie sunt:

- plansa de bord, adica carcasa exterioara, de la o masina cu volan pe stanga;

- scheletul metalic al bordului de la o masina identica cu volan pe stanga;

- caseta de directie de la o masina cu volan pe dreapta;

- conductele de la pompa de frana si servodirectie, in unele cazuri chiar si pompa, de la o masina cu volan pe stanga;

- ansamblu pedalier complet de la o masina cu volan pe stanga;

- ansamblu stergatoare, daca stergatorul lung este in dreapta;

- faruri de la o masina cu volan pe stanga;

- oglinzi laterale, in unele cazuri in care sunt diferite (grupul VAG are oglinda mica pe partea pasagerului);

- fete de usi sau doar panoul de control al geamurilor si oglinzilor electrice, de la o masina cu volan pe stanga;

- scaunele fata de la o masina cu volan pe stanga;

- cotiera centrala de la o masina cu volan pe stanga (in unele cazuri);

- panou ignifug, cel care desparte motorul de habitaclu, daca nu vine cu orificiile deja facute pentru ambele topuri de volan;

- anexe bord: bloc lumini, ornamente, prize aer, etc.

- stopurile sau doar stopul de ceata, astfel incat sa fie mutat pe stanga.

Mutare volan stanga

Partea electrica

Ca sa faci mutarea volanului de pe dreapta pe stanga ai nevoie de o noua instalatie electrica. Acest lucru este insa dificil de obtinut, asa ca in 90% din conversii se face adaptarea instalatiei originale. Cand muti volanul, toate cablurile care duc la volan, inclusiv la blocul de lumini si la maneta stergatoarelor, trebuie prelungite. In jur de 30 de cabluri necesita o prelungire cam cu 1 metru, iar acest lucru inseamna taierea cablurilor originale si montarea unei bucati suplimentare, izolarea cablurilor foarte bine si fixarea lor.

Foarte dificila este si mutarea comenzilor de pe portiera, adica sa poti avea geamurile electrice in partea stanga, sau reglajul oglinzilor electrice. Aici mai discutam de cateva cabluri ce necesita prelungire si montare in portiera din stanga. Partea buna este ca airbagurile se pot muta dintr-o parte in alta fara probleme, deci sunt refolosibile, iar scaunele, daca sunt electrice, se mufeaza usor fara adaptari. Evident, asta daca vrei sa ai un scaun de soferi obisnuit, cu mai multe reglaje decat cele ale pasagerului. Multi oameni care aleg acasta tranzitie a volanului nu schimba si scaunele, acesta fiind un mijlocu usor de a-ti da seama ca acea masina a avut volanul pe dreapta.

Mutare volan stanga

Motorul trebuie scos

Ca sa muti volanul de pe dreapta pe stanga trebuie sa scoti motorul. Adica nu o poti face in curtea blocului sau la tine la tara, daca nu ai o macara de motor. De fapt, la masinile mai vechi, cu putina electronica, este posibil, dar munca depusa va fi infinit mai multa. Cu motorul scos se poate lucra mai repede si operatiunea dureaza mai rapid, asadar toti cei care fac asemenea mutari vor scoate motorul.

Motorul se scoate ca sa ai acces mai usor la panoul ignifug, adica panoul care desparte motorul de interior. Multe modele germane au acelasi panou pentru ambele tipuri de volan, deja gaurit in ambele parti, iar acest lucru este un caz fericit. Dar sunt si modele care nu au panoul gaurit, asa ca trebuie schimbat cu un panou de la o masina cu volan pe stanga. Asta ca sa nu faci tiganii si sa tai tu gauri care se vor vedea de la o posta cand ridici capota...

Cand muti volanul este bine sa scoti motorul si ca sa montezi mai usor coloana de directie, pompa de frana si chiar caseta de directie, dar, cel mai important, toata instalatia electrica. Insa demontarea si montarea unui motor la locul sau vine cu riscuri si cu cheltuieli in plus. Motorul poate nu se da usor jos, e nevoie de taierea unor suporti, trebuie sa cumperi unii noi, trebuie demontat ambreiajul, trebuie decuplata cutia de viteze... adica nu este deloc usor.

Mutare volan stanga

Schimbarea panoului ignifug

Sunt cazuri in care mutarea volanului de pe dreapta pe stanga este mai dificila. In primul rand, pentru ca este necesara si schimbarea panoului despartitor, daca acesta nu are gaurile necesare pedalierului, coloanei de directie si instalatiei electrice. Acest panou trebuie luat de la o masina cu volan pe stanga. De fapt, trebuie taiat cu flexul si sudat pe noua masina, ceea ce presupune costuri suplimentare si ore de munca in plus. Partea cea mai proasta este ca, majoritatea masinilor care primesc un panou nou sudat in locul celui original ruginesc in aceasta zona dupa cativa ani, asadar acesta este un risc pe care trebuie sa ti-l asumi.

Mutare volan stanga

Cat dureaza aceasta operatiune de schimbare a volanului?

Totul depinde de cine face aceasta schimbare. In general, trebuie cineva cu experienta, care a mai facut asta de mai multe ori, deoarece, un cablu taiat si montat incorect va duce la nefunctionarea intregii masini. Sau ne vom trezi cu multe becuri aprinse in bord, ceea ce nu ne dorim sub nicio forma.

Exista mecanici specializati pe asa ceva, adica pe transformari de genul acesta, iar termenul de executie este in jur de 6 zile, daca au toate piesele disponibile. Insa dureaza mult mai mult sa faci rost de toate piesele necesare, mentionate mai sus. Asadar, dupa ce ai facut rost de toate piesele, mai dureaza circa o saptamana pana cand te vei putea urca intr-o masina cu volan pe stanga.

Mutare volan stanga

Cat costa toata lucrarea?

Din nou, depinde de masina. Daca vorbim de o masina mai veche, pretul pieselor poate sa fie destul de mic la dezmembrari. Insa la masinile vechi de maximum 10-12 ani, o sa cheltui pe piese cam 1000-1500 de Euro cel putin. Piesele sunt destul de scumpe deoarece sunt de pe masini cu volan pe stanga, piese care au mare cautare. In plus, pe manopera o sa mai dai in jur de 500 de Euro, dar acest pret poate ajunge si la 1000 de Euro daca este o masina greu de convertit. Pe piata sunt oferte cuprinse intre 300 si 1000 de Euro, unele oferte fiind chiar dedicate unui anumit tip de masina. Insa convertirea volanului este genul acela de lucrare la care mecanicul iti spune ca a intalnit dificultati si ca pretul a crescut. La aceste preturi se adauga si tariful de 1050 lei pentru omologarea individuala de la RAR.

Care sunt masinile cele mai convertite din volan pe dreapta, in volan pe stanga?

Romanii cumpara in general din Marea Britanie masini din gama premium, marcile BMW, Audi, Mercedes-Benz, dar si Land Rover, Volkswagen sau Opel. De departe, cele mai populare masini care au suferit o mutare a volanului pe partea stanga sunt modele BMW E60 Seria 5, modele E65 Seria 7, Seria 3 E90 si F10, dar si BMW X6 sau X5. Aceste masini sunt foarte ieftine in Anglia din cauza taxelor uriase, dar in Romania, daca au volan pe stanga, valoreaza cam cu 50% mai mult. De exemplu, un BMW Seria 5 model E60 520d din 2006 costa in Anglia numai 2000 de Lire, dar in Romania depaseste chiar si 6000 de Euro, la acelasi an si cu aceleasi dotari.

Mutare volan stanga

Este legal sa circuli cu o masina care a avut volanul mutat pe partea stanga?

Registrul Auto Roman nu interzice aceasta practica, atata timp cat operatiunea de demontare si montare a pieselor a fost realizata intr-un service autorizat. Asadar, daca tu faci mutarea si te duci la RAR cu un certificat de la service, nu vei avea probleme. Dupa seria de sasiu, cei de la RAR isi dau seama ca o masina are volan pe dreapta sau pe stanga. De exemplu, cei care inmatriculeaza in Romania masini cu volan pe dreapta au scris in carte "POST CONDUCERE PARTEA DREAPTA". Daca tu vrei sa muti volanul unei masini aduse de afara si neinmatriculate, este bine sa faci aceasta operatiune inainte sa te duci la RAR pentru identificare, cu tot cu certificatul de montaj de la service, ca sa nu mai scrie in cartea de identitate aceasta mentiune, masina devenind oficial una cu volan pe stanga.

Prin intermediul unui raspuns oficial, Registrul Auto Roman a spus: Inainte de prezentarea la RAR pentru emiterea doc. necesare la inmatriculare, aceasta modificare trebuie sa fie posibilă fara modificarea caroseriei. Operaţiunile de schimbare a postului de conducere se vor efectua obligatoriu într-un atelier de reparaţii ce deţine o autorizaţie tehnică eliberată de RAR în condiţiile prevăzute de Reglementările privind autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de întreţinere, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz – RNTR 9, care are în domeniul de activitate posibilitatea de a efectua lucrări la sistemul de frânare, direcţie, rulare, electric şi caroserie.

Vehiculul astfel modificat va fi supus omologarii individuale conform conditiilor constructive din reglementarile RNTR-7 cu modificarile si completarile ulterioare si de reglementarile RNTR-1 cu modificarile si completarile ulteruioare. Tarif omologare individuală (include si ITP)+ certificarea autenticitatii vehiculului: 1050 lei.

Asadar, unde gasesti tu un service auto care sa aiba autorizatie si de reparatie, si de efectuare de lucrari la frane si directie, dar si care sa aiba autorizatie de dezmembrare vehicule scoase din uz? Cam greu sa faci aceasta operatiune 100% legal...

Merita sa muti volanul de pe dreapta pe stanga?

Da si nu. Merita daca esti samsar si faci bani din treaba asta, mai ales daca te ocupi si cu dezmembrari auto. Merita daca iei masini din Anglia pe bani putini, investesti 1000 de Euro in fiecare sa le faci cu volan pe stanga si le vinzi cu 1000-2000 de Euro profit fara sa le spui cumparatorilor ca masina aia a fost candva cu volan pe dreapta. Dar nu merita daca vrei sa faci treaba asta pentru tine. Deoarece o sa alegi mult dupa piese, e greu sa gasesti un meserias care sa-ti dea si certificat si garantie la lucrare, iar riscurile sunt destul de mari. Nu mai spunem de costuri, cele cu piesele, manopera, omologarea, dar si actele necesare... Si cu siguranta nu merita sa faci aceasta conversie daca implica si inlocuirea panoului ignifug.

Cei care aleg aceasta cale sunt cei care cred ca fac o economie serioasa la bani sau ca masinile cumparate din Anglia sunt in stare mult mai buna ca ce gasesc in Romania pe piata second-hand. Ce-i drept, iesi mai bine daca iti iei masina din Anglia si o inmatriculezi in Romania, dar trebuie sa pui in balans si riscurile. Daca meseriasul ti-a gresit un cablu sau nu a izolat bine ceva la instalatia electrica, te lasa masina in drum si te invarti in jurul ei ca pisica in jurul conservei, ca nu stii ce are. Trebuie sa pui in balanta riscurile cu avantajele inainte sa te aventurezi in mutarea volanului de pe dreapta pe stanga.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (8) Poze Mutare volan stanga
mai multe