O ai sub capota, dar sigur nu stii ce face: CUM functioneaza o turbina?

- Istoria turbo-compresorului
- Din ce este facuta o turbina?
- Cum functioneaza o turbina?
In ziua de azi, toate masinile diesel au sub capota un turbo-compresor, iar numarul celor pe benzina supra-alimentate este in crestere. Cu alte cuvinte, sansele sa conduci o masina turbo sunt destul de mari, asa ca meriti sa stii cum functioneaza un motor turbo.
Istoria turbo-compresorului
Turbina, numita si TURBO sau turbo-compresor, este o piesa auto anexata motorului. Si chiar daca o folosim aproape cu totii in zilele moderne, ea dateaza de mai bine de 100 de ani. De fapt, turbina a luat nastere cam odata cu motorul pe combustie interna, la sfarsitul anilor 1800, cand inginerii de la Daimler si-au dat seama ca un motor aspirat are nevoie de inductie fortata ca sa fie mai puternic.
De-a lungul anilor au existat diverse forme de supra-alimentare a motorului, adica de a introduce aer cu forta in admisie, dar turbo-compresorul asa cum il stim noi a fost inventat de un elvetian in anul 1905, care incerca sa creasca eficienta motorului diesel. El a fost primul care a folosit o metoda de supra-alimentare ce functiona pe baza gazelor de evacuare.
De atunci si pana azi, turbinele au fost folosite intensiv in orice domeniu care necesita un motor cu ardere interna. Turbinele au fost montate pe avioane, vapoare, locomotive si automobile de toate felurile. Trebuie mentionat insa ca unul din scopurile initiale ale turbinei a fost cel de a compensa pierderea de presiune la altitudini mari: un motor aspirat care este folosit la inaltime, din cauza presiunii scazute, pierde din putere, dar cu ajutorul turbinei ramane eficient.
In domeniul auto de azi, absolut toti producatorii de automobile folosesc motoare turbo. Dacia are motoare turbo diesel si pe benzina, BMW are exclusiv motoare tubo in dotare, iar noul trend de a utiliza propulsoare de o capacitate redusa, pe benzina, face ca toate aceste motoare noi de 1.0 litru sau chiar mai mici sa fie supra-alimentate cu ajutorul unei turbine.
Din ce este facuta o turbina?
O turbina moderna este realizata dintr-un ax cu doua roti turbionare la ambele capete. Acest ansamblu este introdus intr-o carcasa care are forma unui melc dublu. Cele doua roti turbionare sunt una pentru gazele de evacuare, cu pale special gandite sa prinda viteza mare, si cealalta este pentru aerul din admisie, cu pale speciale pentru a comprima aerul.
Carcasa in forma de melc dublu are doua intrati si doua iesiri. Cele doua intrari sunt una pentru aerul de admisie, una pentru gazele de evacuare ale motorului. Iesirile sunt la fel, una pentru iesirea aerului comprimat spre motor si una pentru iesirea gazelor de evacuare spre toba de esapament. Adica un melc este strict pentru aerul atmosferic, celalalt pentru gazele de evacuare.
Cum functioneaza o turbina?
Turbo-compresul este conectat printr-o flansa la galeria de evacuare a motorului. Pe aici trec gazele ce survin in urma procesului de ardere interna si intra printr-o intrare in turbina, invartind una din rotile turbionare, dupa care ies pe iesirea cealalta a melcului, ajungand in traseul de esapament.
Cele doua roti turbionare sunt unite printr-un ax din otel care se invarte pe niste rulmenti. Asadar, odata una din roti angrenata si invartita de gazele de evacuare, o invarte si pe cea de-a doua. A doua este de compresie si atrage in cel de-al doilea melc aerul din atmosfera, pe care il comprima si il scoate pe iesirea sub presiune, ducandu-l ulterior printr-un traseu si intercooler in galeria de admisie a motorului, unde intra in camera de ardere.
Cu alte cuvinte, gazele care ies din motor invart turbina si transforma energia termica in energie cinetica. Turbina mai departe invarte o alta roata care comprima aerul si il introduce fortat in motor. Un sistem pe cat de simplu, pe atat de eficient, deoarece foloseste o resursa care oricum este eliminata pe evacuare, respectiv gazele de ardere.
Ce se poate strica la o turbina?
O turbina mai are diverse elemente si piese care o fac sa fie si mai eficienta. Adica are multe piese in miscare, dar si un sistem de racire cu ulei sau apa. In primul rand, deoarece se invarte cu o viteza ametitoare, primul care cedeaza este axul central care angreneaza ambele roti turbionare. Acesta incepe sa aiba joc si rulmentii cedeaza. Se mai poate strica si valva care regleaza presiunea gazelor de evacuare, numita wastegate, sau, din cauza ca nu are o racire buna, pot ceda si palele rotilor turbionare. Oricum, cu putina grija in exploatare, un motor turbo poate rezista fara intervenii multi ani.
-
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
-
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
-
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Skoda fabia benzina 2010 2999 €
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei


