Poate sau nu Politia Locala sa acorde amenzi de circulatie soferilor?

Poate sau nu Politia Locala sa acorde amenzi de circulatie soferilor?
  • Politia Locala le poate da amenzi soferilor
  • Toate amenzile date odata cu ridicarea masinilor sunt ilegale
  • Politia Locala NU poate da sanctiuni rutiere
Distribuie pe Facebook

Politia Locala este o institutie care, din pacate, nu sperie pe nimeni. Asta pentru ca aici au fost angajati tot felul de persoane dubioase cu 5 clase, varstnici si personaje total necalificate pentru lucrul cu oamenii. In Romania, Politia Locala a ajuns un fel de paznic al parcurilor si... cam atat. Asa ca nu e de mirare ca nimeni nu are incredere si nici nu asculta de Politia Locala...

Sunt destui soferi care au de-a face cu agentii de la Politia Locala. Dar ce inseamna de fapt, aceasta Politie Locala? Ei bine, cum ii spune si numele, este un organ de politie care activeaza local, fie la nivel de sector, cum e cazul Bucurestiului, fie la nivel de oras. Insa aceasta institutie nu este o politie in adevaratul sens al cuvantului, pentru ca, spre deosebire de Politia Romana, Politia Rutiera sau Politia de Frontiera, aceasta nu este in subordonarea Ministerului de Interne.

Politia Locala este, prin definitie, un compartiment functional in cadrul aparatului de specialitate al primarului, adica este o politie de primarie, nu de ministerul MAI. Si s-a nascut din nevoia de a crea o echipa care sa reglementeze si sa controleze tot felul de activitati non-criminale, cum ar fi paza parcurilor, raspunsul la apeluri de tulburare a linistii publice, patrulare, etc. Adica daca e ceva de risc minim, intervine Politia Locala, dar daca e ceva necurat, infractiuni si asa mai departe, intervine Politia Romana. Adica agentii sectiilor oficiale de Politie din subordinea MAI.

Politia Locala le poate da amenzi soferilor

Legea Politiei Locale nr. 155/2010 spune ca agentii institutiei au atributii privind constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor pentru incalcarea normelor legale privind oprirea, stationarea, parcarea autovehiculelor si accesul interzis. Dar NUMAI in limitele legii si ale competentei polistilor locali, fiind vorba despre contraventii instituite prin hotarari de consiliu local. Mai pe romaneste, ca sa inteleaga toata lumea, Politia Locala iti poate da amenda daca ai oprit pe spatiul verde, daca ai parcat pe locul platit al unui alt locatar sau daca ai blocat cine stie ce intrare intr-un bloc. Adica chestiile la care Politia Rutiera nu are niciun cuvant de zis.

Politia Locala NU poate da sanctiuni rutiere

Daca ai oprit unde e interzis prin semn, daca ai trecut pe rosu, daca nu ai dat prioritate sau daca parchezi ca nesimtitul pe trecerea de pietoni, Politia Locala nu are ce sa-ti faca. Pentru ca vorbim de sanctiuni din Codul Rutier, adica sanctiuni rutiere, pe care exclusiv Politia Rutiera le poate constata. Asta spune art. 177 din HG nr. 1391/2006, si anume ca Politia Romana este unica autoritate in masura sa sanctioneze ca organ constatator in ceea ce priveste contraventiile reglementate prin disp. OUG nr. 195/2002, prin agentii de politie ce detin calitatea de politist rutier. Adica daca faci ceva necurat in trafic, NUMAI un politist rutier te poate sanctiona. Daca insa calci panselutele lui Piedone ca parchezi pe spatiul verde, atunci te sanctioneaza politistul local.

Largirea spectrului de atributii pentru Politia Locala

Da, conform legii, angajatii primariei care lucreaza la Politia Locala nu ii pot amenda pe soferii care parcheaza acolo unde este interzis. Ci au doar raspunderi destul de generale si usoare, sa-i amendeze pe cei care scuipa coji de seminte pe jos, pe tinerii care arunca sticla de suc in iarba, sa vina cand ii chemi daca vecinul da cu bormasin la 11 noaptea si asa mai departe... Si asta pentru ca nu au pregatirea necesara aplicarii legii in cazuri mai grave, cum ar fi cele de incalcare a normelor rutiere.

Parerea noastra este ca aceste atributii ale Politie Locale ar trebui largite. Evident, cu o investitie majora din partea fiecarei primarii de sector sau locala, in a pregati si instrui pe agenti, astfel incat sa cunoasca legea mai bine si sa o aplice cu strictete. Pentru ca numarul politistilor din Ministerul de Interne este mic, la fel si cel al agentilor rutieri, asa ca tare ne-am bucura daca toti acei soferi care parcheaza ilegal, care opresc pe treceri si care trec pe rosu ar fi vazuti de mai multi ochi, crescand astfel sansele sa primeasca o amenda.

Toate amenzile date odata cu ridicarea masinilor sunt ilegale

Pana anul trecut, in Bucuresti cel putin, in fiecare sector se ridicau masinile parcate neregulamentar. Dupa ce ca soferul trebuia sa achite si un tarfic aberant de 500-1000 de lei/masina ca sa si-o recupereze, bani care intrau in contul unei firme private cu relatii la primarie, soferii trebuiau sa mai achite si o amenda din partea Politiei Locale in valoare de 250-350 de lei.

Desi nu multa lume stie legea, acordarea amenzilor din partea Politie Locale pentru o stationare interzisa este complet ilegala. Din acelasi motiv mentionat mai sus, pentru ca nu au dreptul sa acorde sanctiuni rutiere. Masinile parcate pe spatiul verde, in schimb, erau amendate pe buna dreptate, legal, conform legii nr. 155/2010. Dar toti acei soferi care parcau sub semnul de interzis sau prea aproape de gard, sau pe trecere sau cine stie cum, ar fi trebuit, conform legii, sa fie amendati EXCLUSIV de un agent de la rutiera. Lucru care nu se intampla niciodata...

Asta inseamna ca primariile de sector din Bucuresti au incasat milioane si milioane de lei ilegal, facand un abuz pe care lumea nu l-a sesizat la timp. Si tare ne-am bucura daca exista oameni care au fost amendati de un agent local si care acum ar da in judecata primaria de sector ca sa-si recupereze banii plus daune inapoi...

TU CE PARERE AI?

Distribuie pe Facebook
mai multe