Recomandat sau de evitat: spalarea motorului masinii

De ce ai vrea sa-ti speli motorul masinii? Pentru ca se murdareste si el. Dar ce are daca se murdareste, se strica, merge mai prost? Nu neaparat. Adica exista masini in toata lumea asta care nu au avut motorul spalat vreodata. Pentru ca, sa fim seriosi, motorul este oarecum protejat de capota, nu-l ploua si nu-l murdareste noroiul sau zapada iernii. Poate doar putin praf sa se depuna pe el... Atunci, de ce ai vrea sa-l speli?
Spalarea motorului are, la origine, un scop foarte practic, dar care, usor-usor, a fost transformat in ceva "la moda". Mai ales atunci cand e vorba de samsarii care vor sa prezinte automobile "impecabile" in fata cumparatorilor necunoscatori care, daca vad un motor curat, cred ca masina este perfecta din punct de vedere tehnic. Si mai sunt si acei pasionati care vor, pur si simplu, sa aiba motorul "farmacie", pentru ca tin la masina... Dar unde e partea practica aici?
De fapt, spalarea motorului se face de nevoie, nu de placere. Mai precis, la masinile mai vechi, care incep sa aiba scurgeri de diferite feluri, de carburant, de ulei, de lichide si asa mai departe. Sunt motoare care, atunci cand ridici capota, sunt umede peste tot. La fel si multe alte piese, sunt toate pline de scurgeri, iar mecanicul sau chiar proprietarul nu mai stie de unde vine fiecare scurgere. Adica inainte de realizarea unor lucrari mecanice, este bine sa stim cu ce ne confruntam.
Aici intervine spalarea motorului din punct de vedere practic. Vrei sa scapi si tu de scurgeri, vrei sa ai motorul uscat, sa nu mai curga ulei si sa ai mirosuri in interior, ca o masina noua. Dar ca sa identifici ce trebuie sa faci, e musai obligatoriu sa scapi de toata mizeria. In timp, lichidele scurse din motor s-au amestecat cu praf si au format, in unele cazuri, straturi groase de calamina si "maglavais" scarbos, in special la vehiculele mai vechi. O spalare a motorului se face cu solutii active, care vor degresa toate aceste zone si vor lasa motorul "la metal", adica curat ca in prima zi.
Asadar, spalarea motorului se face pentru identificarea unor probleme tehnice, ca sa stim ce garnituri sa schimbam, ce semeringuri trebuie sa inlocuim. Curatam motorul, circulam cateva sute de kilometri si mergem iar la service, vazand cu precizie de unde sunt scurgerile, iar mecanicul va sti exact ce sa schimbe.
Dar cum se face spalarea unui motor auto? Am auzi diferite pareri, de la jet de spalatorie cu presiune direct pe motor, pana la detailing minutios al fiecarei piese de sub capota. In realitate, spalarea motorului nu este deloc usoara, daca vrei sa o faci ca la carte. In primul rand, ai nevoie de niste solutii puternice active, degresante, care vor inlatura si cele mai vechi si persistente pete de ulei. Si vei avea nevoie de si apa sub presiune, nu uriasa, dar un furtun cu reductor este ideal. Plus niste perii si carpe curate.
Inainte de toate, este obligatoriu sa deconectam bateria masinii. Altfel, riscam sa avem probleme sau sa facem niste scurt-circuite.
Prima etapa a spalarii unui motor este demontarea elementelor de plastic care acopera partea superioara. Adica grilaj stergatoare, capace de protectie, carcasa filtru aer si asa mai departe. Cu o sticla dotata cu pulverizator, solutia activa se stropeste peste tot, atat pe motorul propriu-zis, cat si pe peretele ignifug sau anexe. Dupa care se lasa sa lucreze, pana dizolva murdaria. ATENTIE insa la dozajul solutiei active, deoarece in procentaj prea mare amestecata cu apa va coroda aluminiul si cauciucul, dar in doza care trebuie, va indeparta numai mizeria.
Urmeaza izolarea partilor electrice, daca acestea sunt expuse. Adica cutii de sigurante, calculator, relee, etc. Alternatorul sau electromotorul nu necesita izolare inainte de clatirea finala, desi multi le acopera cu pungi sau folie de plastic. Dar daca sunt masini mai vechi, putem acoperi delcoul sau alte piese electrice la vedere. In rest, cu furtunul, putem sa clatim direct fara teama ca se va strica ceva. Daca vedem ca uleiul sau acolo unde era strat gros de depuneri nu a fost indepartat, reluam procesul si lasam in acele zone solutia activa sa actioneze mai mult, putandu-ne ajuta si de perii. Dupa care clatim bine iar.
In mod ideal, spalarea motorului se face cand afara sunt peste 20 de grade. Deoarece, tot in mod ideal, trebuie sa lasi masina cel putin 24 de ore inainte sa conectezi iar bateria, pentru a te asigura ca apa se zvanta si ca nu mai exista riscul unui scurt. Daca sunt cateva mufe la vedere, le putem deconecta si sterge daca au ala in interior. Daca suntem cu adevarat profesionisti, e bine sa suflam cu un compresor toate zonele spalate, pentru a ne asigura ca am indepartat apa. Asadar, cand vedem ca motorul este uscat, putem conecta bateria. Iar acolo unde mai sunt zone umede, folosim carpa.
Dupa ce motorul e uscat si curat, putem porni masina. Daca nu avem martori aprinsi in bord si daca totul functioneaza, uscarea a fost realizata cu succes. Este bine in acest moment sa mergem peste 30 de minute cu masina ca motorul sa se incalzeasca si sa evapore si ultimele urme de apa.
Iar dupa ce vom circula cateva zile, saptamani, ne putem duce cu masina la service astfel incat mecanicul sa identifice exact ce garnituri, semeringuri sau rulmenti trebuie inlocuiti, de unde este scurgerea si ce actiuni trebuie facute. In final, daca reparam toate aceste elemente care provocau scurgeri, am putea avea un motor uscat care, pe viitor, se va murdari numai de praf, usor de curatat si foarte aratos pentru eventuali cumparatori.
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
-
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
-
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
-
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
-
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
-
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
-
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
-
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei


