Recomandat sau de evitat: spalarea motorului masinii

De ce ai vrea sa-ti speli motorul masinii? Pentru ca se murdareste si el. Dar ce are daca se murdareste, se strica, merge mai prost? Nu neaparat. Adica exista masini in toata lumea asta care nu au avut motorul spalat vreodata. Pentru ca, sa fim seriosi, motorul este oarecum protejat de capota, nu-l ploua si nu-l murdareste noroiul sau zapada iernii. Poate doar putin praf sa se depuna pe el... Atunci, de ce ai vrea sa-l speli?
Spalarea motorului are, la origine, un scop foarte practic, dar care, usor-usor, a fost transformat in ceva "la moda". Mai ales atunci cand e vorba de samsarii care vor sa prezinte automobile "impecabile" in fata cumparatorilor necunoscatori care, daca vad un motor curat, cred ca masina este perfecta din punct de vedere tehnic. Si mai sunt si acei pasionati care vor, pur si simplu, sa aiba motorul "farmacie", pentru ca tin la masina... Dar unde e partea practica aici?
De fapt, spalarea motorului se face de nevoie, nu de placere. Mai precis, la masinile mai vechi, care incep sa aiba scurgeri de diferite feluri, de carburant, de ulei, de lichide si asa mai departe. Sunt motoare care, atunci cand ridici capota, sunt umede peste tot. La fel si multe alte piese, sunt toate pline de scurgeri, iar mecanicul sau chiar proprietarul nu mai stie de unde vine fiecare scurgere. Adica inainte de realizarea unor lucrari mecanice, este bine sa stim cu ce ne confruntam.
Aici intervine spalarea motorului din punct de vedere practic. Vrei sa scapi si tu de scurgeri, vrei sa ai motorul uscat, sa nu mai curga ulei si sa ai mirosuri in interior, ca o masina noua. Dar ca sa identifici ce trebuie sa faci, e musai obligatoriu sa scapi de toata mizeria. In timp, lichidele scurse din motor s-au amestecat cu praf si au format, in unele cazuri, straturi groase de calamina si "maglavais" scarbos, in special la vehiculele mai vechi. O spalare a motorului se face cu solutii active, care vor degresa toate aceste zone si vor lasa motorul "la metal", adica curat ca in prima zi.
Asadar, spalarea motorului se face pentru identificarea unor probleme tehnice, ca sa stim ce garnituri sa schimbam, ce semeringuri trebuie sa inlocuim. Curatam motorul, circulam cateva sute de kilometri si mergem iar la service, vazand cu precizie de unde sunt scurgerile, iar mecanicul va sti exact ce sa schimbe.
Dar cum se face spalarea unui motor auto? Am auzi diferite pareri, de la jet de spalatorie cu presiune direct pe motor, pana la detailing minutios al fiecarei piese de sub capota. In realitate, spalarea motorului nu este deloc usoara, daca vrei sa o faci ca la carte. In primul rand, ai nevoie de niste solutii puternice active, degresante, care vor inlatura si cele mai vechi si persistente pete de ulei. Si vei avea nevoie de si apa sub presiune, nu uriasa, dar un furtun cu reductor este ideal. Plus niste perii si carpe curate.
Inainte de toate, este obligatoriu sa deconectam bateria masinii. Altfel, riscam sa avem probleme sau sa facem niste scurt-circuite.
Prima etapa a spalarii unui motor este demontarea elementelor de plastic care acopera partea superioara. Adica grilaj stergatoare, capace de protectie, carcasa filtru aer si asa mai departe. Cu o sticla dotata cu pulverizator, solutia activa se stropeste peste tot, atat pe motorul propriu-zis, cat si pe peretele ignifug sau anexe. Dupa care se lasa sa lucreze, pana dizolva murdaria. ATENTIE insa la dozajul solutiei active, deoarece in procentaj prea mare amestecata cu apa va coroda aluminiul si cauciucul, dar in doza care trebuie, va indeparta numai mizeria.
Urmeaza izolarea partilor electrice, daca acestea sunt expuse. Adica cutii de sigurante, calculator, relee, etc. Alternatorul sau electromotorul nu necesita izolare inainte de clatirea finala, desi multi le acopera cu pungi sau folie de plastic. Dar daca sunt masini mai vechi, putem acoperi delcoul sau alte piese electrice la vedere. In rest, cu furtunul, putem sa clatim direct fara teama ca se va strica ceva. Daca vedem ca uleiul sau acolo unde era strat gros de depuneri nu a fost indepartat, reluam procesul si lasam in acele zone solutia activa sa actioneze mai mult, putandu-ne ajuta si de perii. Dupa care clatim bine iar.
In mod ideal, spalarea motorului se face cand afara sunt peste 20 de grade. Deoarece, tot in mod ideal, trebuie sa lasi masina cel putin 24 de ore inainte sa conectezi iar bateria, pentru a te asigura ca apa se zvanta si ca nu mai exista riscul unui scurt. Daca sunt cateva mufe la vedere, le putem deconecta si sterge daca au ala in interior. Daca suntem cu adevarat profesionisti, e bine sa suflam cu un compresor toate zonele spalate, pentru a ne asigura ca am indepartat apa. Asadar, cand vedem ca motorul este uscat, putem conecta bateria. Iar acolo unde mai sunt zone umede, folosim carpa.
Dupa ce motorul e uscat si curat, putem porni masina. Daca nu avem martori aprinsi in bord si daca totul functioneaza, uscarea a fost realizata cu succes. Este bine in acest moment sa mergem peste 30 de minute cu masina ca motorul sa se incalzeasca si sa evapore si ultimele urme de apa.
Iar dupa ce vom circula cateva zile, saptamani, ne putem duce cu masina la service astfel incat mecanicul sa identifice exact ce garnituri, semeringuri sau rulmenti trebuie inlocuiti, de unde este scurgerea si ce actiuni trebuie facute. In final, daca reparam toate aceste elemente care provocau scurgeri, am putea avea un motor uscat care, pe viitor, se va murdari numai de praf, usor de curatat si foarte aratos pentru eventuali cumparatori.
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
Motor benzina 266920 1.5 benzina mercedes-benz a-class w169 2004 2000 Lei
Mitsubishi outlander 4g63t 2006 4000 €
-
Ford focus diesel 2012 3950 €
Opel insignia 2.0 2009 3200 €
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
-
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
Vw golf 1.6 tdi 2013 2999 €
Cauciucuri vara barum dot 2022 185/65/15 800 Lei
-
Set curea transmisie cu caneluri bmw x3 (e83) (2004 - 2011)... 506 Lei
Anvelopa r20 255/55 dot 2018 land rover freelander [1998 -... 300 Lei
Mitsubishi pajero autoutilitara 2001 2500 €
-
Dezmembrez ford tourneo connect 1.0 ecoboost sfcf 100 cai...
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €
-
Cauciucuri vara nexen 215/60/17 500 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Droser modul afs valeo volvo s60 xc60 cod 90053126 200 Lei
-
Cauciucuri m+s semperit speed-grip 2 195/65/15 800 Lei
Opel insignia diesel 2014 5399 €
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
-
Set curea transmisie cu caneluri bmw seria 1 (e87) (2003 -... 506 Lei
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
-
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2013 6400 €
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
-
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
-
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
Droser balast xenon audi,vw,seat cod 8k0941597e 250 Lei
-
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €


