Scaunul soacrei, diferentialul cu 2 viteze sau parbrizul rabatabil: dotari auto disparute pe care le vrem inapoi

- Scaunul soacrei
- Diferentialul cu doua viteze
- Parbrizul rabatabil
Daca le aratam stramosilor de acum un secol dotarile masinilor de azi, vor ramane fara indoiala cu gura cascata. Sigur le-ar placea sa stea la aer rece cand afara sunt 40 de grade si sigur le-ar placea un masaj in scaune... Dar asa ne plac si noua cateva dotari din trecut, care nu mai sunt pe masini de multi ani...
1. Scaunul soacrei
La inceputul secolului trecut, cand industria auto explodase si producatorii incercau sa vina cu tot felul de noutati, au aparut si scaunele Rumble. De fapt, aceste scaune nu erau deloc noi, ci datau din 1860, fiind niste scaune pozitionate in partea din spate a unei trasuri, incomode, pe care stateau, de obicei, slujitorii preocupati cu deschiderea usilor. Numele oficial era de Rumble Seat, adica Scaune Zgomotoase. Din unicul motiv ca erau in afara habitaclului trasurii. Dar se mai numeau si Dickey Seat sau Mother-in-law Seats, adica scaunele soacrei... Oare de ce?
Aceleasi scaune au continuat in anii 1920 sa fie prevazute si pe masini. Dar intr-o forma ceva mai eleganta. Scaunele erau fie individuale, fie sub forma unei banchete pentru doua persoane. Bancheta era ascunsa si se rabata cand nu era ocupata de cineva. Dar, in ciuda conditiilor nefavorabile, era o solutie pentru ca automobilul sa mai detina doua locuri suplimentare.
Automobilele sport, coupe sau cabriolet, erau cele care beneficiau de asemenea locuri. In cazul unei ploi, cine era pe aceste scaune nu avea nicio solutie de adapost, decat umbrela. In plus, urcarea la ele se facea foarte anevoios, doamnele evitand mereu sa le ocupe. Dar producatori americani precum Ford, Chevrolet sau Auburn au produs modele cu astfel de banchete pana in anii '40. Moment in care si-au dovedit ineficienta: era inghesuiala, erai descoperit la intemperii si la o groapa mai mare zburai din masina... Chiar si asa, tare ne-ar mai placea sa vedem astfel de locuri la masinile moderne.
2. Diferentialul cu doua viteze
Tot americanii sunt cei care, candva, aveau masini de strada cu 8 sau 10 viteze. Dar nu o cutie cu 10 viteze, ci o cutie normala, dar care isi multiplica de doua ori numarul treptelor multumita unui diferential care avea si el, la randul sau, doua viteze. Ca la bicicleta: ai doua foi si patru pinioane, inseamna ca ai 8 viteze...
Masinile pe vremuri, in anii '20-'30, erau toate echipate cu tractiune spate. Si aici ne referim la modele obisnuite ale vremii, Lincoln, Cord, Chrysler sau Ford. Iar producatorii de atunci, ca sa obtina o performanta crescuta a modelelor pe care si le doreau rapide, au apelat la o gaselnita: sa puna o punte spate cu doua viteze. Adica un diferential cu doua raporturi de invartire: unul Low si altul High. Cam cum este reductorul la masinile de teren...
Unele modele aveau o maneta pe bord care trebuia comutata doar inainte de plecare, selectand daca vrei sa mergi prin oras sau pe autostrada. Daca selectai High, adica raportul mare, in ultima treapta a cutiei de viteze atingeai, sa zicem 140 km/h. Daca erai in raportul Low al diferentialului, viteza maxima atinsa era de numai 80 km/h.
Dar au fost si cateva modele mai performante ale vremii in care puteai sa schimbi viteza diferentialului in mers. Ceea ce facea ca atunci cand accelerai si ajungeai in ultima treapta a cutiei, la turatie mare, sa schimbi doar viteza diferentialului si sa ai, practic, inca o viteza, un fel de overdrive. Din pacate, aceasta optiune a disparut de pe masini, fiind inlocuita de transmisii manuale sau automate cu mai multe trepte si cu eficienta mai buna.
3. Parbrizul rabatabil
Nu ai cum sa nu tii minte batranul automobil ARO Spartana. Sau vechiile Jeep-uri Wrangler, sau Suzuki Samurai... Poate si un G-Class Cabrio sau un Land Rover Defender. Cam astea au fost printre ultimele automobile care au avut parbriz rabatabil. Insa in trecut, multe masini aveau aceasta trasatura.
Nu doar masinile de teren beneficiau de asemenea parbriz cu balamale, pe care soferul il putea culca peste capota motorului. In trecut, masini din anii '30-'40 cu astfel de geam frontal erau numeroase, evident, cele cabriolet. Plafonul rabatabil se culca in spate, iar soferul putea sau nu sa culce si parbrizul. De ce? Pentru ca la acea vreme vitezele atinse oricum nu erau mari si pasagerii nu erau deranjati de curent. Iar senzatia de libertatea si spatiu pe care o simteau era de nepretuit.
Parbrizul rabatabil a disparut insa de pe cele mai multe masini. Azi a mai ramas doar Jeep Wrangler in varianta cabriolet care mai beneficiaza de asa ceva. Si asta din motive de siguranta, in primul rand, pentru ca la o masina cabrio stalpii parbrizului sunt acum un element de rezistenta. Daca parbrizul se lasa jos prin intermediul unor balamale, atunci rezistenta dispare si pasagerii au de suferit in cazul unei rasturnari. Insa, orice ati zice, tare am vrea sa mai circulam si noi fara sa ne desparta un geam de aerul proaspat al diminetii...
-
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
042400-1100 88370-33040 88370-33050 esb27c compresor ac lexus... 1250 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
-
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
0445110618 55255408 0 445 110 618 bosch injector opel corsa e... 600 Lei
A4710964099 a4710964799 turbosuflanta mercedes-benz actros mp4... 1000 Lei
Mercedes 180 benzina 2010 3299 €
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
55578075 dcri301030 295050-1030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
Ford puma ford puma 1.5 diesel 120 cp impecabil fara... 14500 €
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
Cutie de transfer mercedes ml w166, 164 cu motoras a1662800800 2500 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei


