Scaunul soacrei, diferentialul cu 2 viteze sau parbrizul rabatabil: dotari auto disparute pe care le vrem inapoi
- Scaunul soacrei
- Diferentialul cu doua viteze
- Parbrizul rabatabil
Daca le aratam stramosilor de acum un secol dotarile masinilor de azi, vor ramane fara indoiala cu gura cascata. Sigur le-ar placea sa stea la aer rece cand afara sunt 40 de grade si sigur le-ar placea un masaj in scaune... Dar asa ne plac si noua cateva dotari din trecut, care nu mai sunt pe masini de multi ani...
1. Scaunul soacrei
La inceputul secolului trecut, cand industria auto explodase si producatorii incercau sa vina cu tot felul de noutati, au aparut si scaunele Rumble. De fapt, aceste scaune nu erau deloc noi, ci datau din 1860, fiind niste scaune pozitionate in partea din spate a unei trasuri, incomode, pe care stateau, de obicei, slujitorii preocupati cu deschiderea usilor. Numele oficial era de Rumble Seat, adica Scaune Zgomotoase. Din unicul motiv ca erau in afara habitaclului trasurii. Dar se mai numeau si Dickey Seat sau Mother-in-law Seats, adica scaunele soacrei... Oare de ce?
Aceleasi scaune au continuat in anii 1920 sa fie prevazute si pe masini. Dar intr-o forma ceva mai eleganta. Scaunele erau fie individuale, fie sub forma unei banchete pentru doua persoane. Bancheta era ascunsa si se rabata cand nu era ocupata de cineva. Dar, in ciuda conditiilor nefavorabile, era o solutie pentru ca automobilul sa mai detina doua locuri suplimentare.
Automobilele sport, coupe sau cabriolet, erau cele care beneficiau de asemenea locuri. In cazul unei ploi, cine era pe aceste scaune nu avea nicio solutie de adapost, decat umbrela. In plus, urcarea la ele se facea foarte anevoios, doamnele evitand mereu sa le ocupe. Dar producatori americani precum Ford, Chevrolet sau Auburn au produs modele cu astfel de banchete pana in anii '40. Moment in care si-au dovedit ineficienta: era inghesuiala, erai descoperit la intemperii si la o groapa mai mare zburai din masina... Chiar si asa, tare ne-ar mai placea sa vedem astfel de locuri la masinile moderne.
2. Diferentialul cu doua viteze
Tot americanii sunt cei care, candva, aveau masini de strada cu 8 sau 10 viteze. Dar nu o cutie cu 10 viteze, ci o cutie normala, dar care isi multiplica de doua ori numarul treptelor multumita unui diferential care avea si el, la randul sau, doua viteze. Ca la bicicleta: ai doua foi si patru pinioane, inseamna ca ai 8 viteze...
Masinile pe vremuri, in anii '20-'30, erau toate echipate cu tractiune spate. Si aici ne referim la modele obisnuite ale vremii, Lincoln, Cord, Chrysler sau Ford. Iar producatorii de atunci, ca sa obtina o performanta crescuta a modelelor pe care si le doreau rapide, au apelat la o gaselnita: sa puna o punte spate cu doua viteze. Adica un diferential cu doua raporturi de invartire: unul Low si altul High. Cam cum este reductorul la masinile de teren...
Unele modele aveau o maneta pe bord care trebuia comutata doar inainte de plecare, selectand daca vrei sa mergi prin oras sau pe autostrada. Daca selectai High, adica raportul mare, in ultima treapta a cutiei de viteze atingeai, sa zicem 140 km/h. Daca erai in raportul Low al diferentialului, viteza maxima atinsa era de numai 80 km/h.
Dar au fost si cateva modele mai performante ale vremii in care puteai sa schimbi viteza diferentialului in mers. Ceea ce facea ca atunci cand accelerai si ajungeai in ultima treapta a cutiei, la turatie mare, sa schimbi doar viteza diferentialului si sa ai, practic, inca o viteza, un fel de overdrive. Din pacate, aceasta optiune a disparut de pe masini, fiind inlocuita de transmisii manuale sau automate cu mai multe trepte si cu eficienta mai buna.
3. Parbrizul rabatabil
Nu ai cum sa nu tii minte batranul automobil ARO Spartana. Sau vechiile Jeep-uri Wrangler, sau Suzuki Samurai... Poate si un G-Class Cabrio sau un Land Rover Defender. Cam astea au fost printre ultimele automobile care au avut parbriz rabatabil. Insa in trecut, multe masini aveau aceasta trasatura.
Nu doar masinile de teren beneficiau de asemenea parbriz cu balamale, pe care soferul il putea culca peste capota motorului. In trecut, masini din anii '30-'40 cu astfel de geam frontal erau numeroase, evident, cele cabriolet. Plafonul rabatabil se culca in spate, iar soferul putea sau nu sa culce si parbrizul. De ce? Pentru ca la acea vreme vitezele atinse oricum nu erau mari si pasagerii nu erau deranjati de curent. Iar senzatia de libertatea si spatiu pe care o simteau era de nepretuit.
Parbrizul rabatabil a disparut insa de pe cele mai multe masini. Azi a mai ramas doar Jeep Wrangler in varianta cabriolet care mai beneficiaza de asa ceva. Si asta din motive de siguranta, in primul rand, pentru ca la o masina cabrio stalpii parbrizului sunt acum un element de rezistenta. Daca parbrizul se lasa jos prin intermediul unor balamale, atunci rezistenta dispare si pasagerii au de suferit in cazul unei rasturnari. Insa, orice ati zice, tare am vrea sa mai circulam si noi fara sa ne desparta un geam de aerul proaspat al diminetii...
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Renault megane 16v 2006 2000 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Dacia duster 1500 2017 400 Lei Skoda roomster diesel 2013 4350 €