Scurt ghid al anvelopelor de iarna: Ti le-ai montat pe masina?

Scurt ghid al anvelopelor de iarna: Ti le-ai montat pe masina?
  • Anvelopele de iarna, necesare la sub 7 grade Celsius
  • Pneurile resapate, mai bune ca cele second-hand
  • Cauciucurile de iarna nu mai sunt de iarna cand au profil sub 5 mm
Distribuie pe Facebook

Desi iarna se lasa inca asteptata, in marea majoritate a tarii, criteriile care impun montarea anvelopelor de iarna sunt in vigoare deja de vreme buna. Chiar daca nu avem multa zapada momentan, soferii trebuie sa stie ca pneurile de iarna ar fi trebuit sa fie deja sus pe masina.

Pneurile de iarna nu sunt conditionate de zapada

Trebuie stiut si retinut ca o anvelopa de iarna nu este una de zapada. Ci este un pneu care se comporta mai bine ca cele de vara atunci cand temperaturile scad. Cu alte cuvinte, atunci cand afara sunt mai putin de 7 grade Celsius, trebuie sa le montam pe masina daca vrem sa avem parte de performante excelente. Adica franare buna si aderenta la demaraj. Mai precis, chiar daca nu avem zapada, noi trebuia deja sa le montam pe masina, deoarece aceste pneuri nu sunt de zapada, ci mai degraba sunt pentru temperaturi joase.

Incredere ridicata la viteze mari

Soferii pot circula cu viteza mai mare pe timp de iarna in siguranta daca au anvelope dedicate sezonului. Deoarece materialul din care este realizata o anvelopa dedicata sezonului rece ii permite sa-si pastreze proprietatiile si la temperaturi foarte scazute, fara sa rigidizeze suprafata de rulare. In timp ce pe timp de vara, anvelopele de vara rezista cu brio la temperaturi uriase, cauzate de temperatura asfaltului si frecarea dintre pneu si carosabil, iarna este tocmai invers: temperatura scade din pricina aerului si a carosabilului inghetat, insa materialul, spre deosebire de cel al unei anvelope de vara, nu se intareste.

Scurt ghid al anvelopelor de iarna

De ce sa nu mergem cu anvelope de vara, chiar daca este uscat?

Sa zicem ca la tine in oras nu va ninge deloc. Sa zicem ca nu vei circula pe portiuni inghetate sau cu polei. Ci vei merge doar pe asfalt uscat, chiar daca afara sunt temperaturi negative. Si nu esti singurul care isi spune ca atata timp cat pe jos nu e zapada sau polei, poti merge la fel de bine si cu anvelope de vara. Este total gresit dintr-un motiv foarte simplu. Cand afara sunt zero grade, anvelopele de vara isi pierd proprietatile. Adica devin rigide si franarea este mult mai anevoioasa. Asta inseamna ca daca trebuie sa pui o frana urgenta, chiar daca asfaltul e uscat, distanta de franare a masinii va fi mult mai lunga decat pe timp de vara.

Uzura mai mare in anotimpul gresit

Daca utilizezi anvelope de vara pe timp de iarna, acestea se vor uza prematura. La fel cum si daca le utilizezi pe cele de iarna, atunci cand afara sunt 40 de grade. In cazul celor de vara folosite iarna, materialul devenind rigid din cauza frigului, este predispus la o uzura de tip spargere. Adica se vor desprinde la orice obstacol, cum ar fi borduri, pietris, gropi, bucatele mai mari din cauciucul suprafetei de rulare. Uzura este mai grava in cazul folosirii anvelopelor de iarna cand este cald, deoarece materialul este oricum unul mai moale, care sa ramana moale cand e frig, iar cand temperatura este ridicata, devine si mai moale. Concluzia este ca daca utilizam anvelopele nepotrivite in sezon, aruncam pur si simplu bani pe fereastra...

Scurt ghid al anvelopelor de iarna

Ce sa cumpar: noi sau second-hand?

Ideal ar fi sa cumperi anvelope de iarna noi, produse de o firma de renume, precum Dunlop, Michelin, Continental sau Bridgestone. Insa nu toata lumea isi permite sa cheltuie peste 1000 de lei pe un set de pneuri, asa ca sunt destui care recurg la alte solutii. Urmatoarea, in topul solutiilor bune, este achizitia unor anvelope de iarna noi, produse de firme mai mici, cum ar fi BF Goodrich, Kleber, Toyo si asa mai departe. Daca insa nu sunt bani nici pentru astea, poti cumpara anvelope de iarna noi, nu resapate, produse de firme no-name. Daca nu iti permiti nici astfel de gume, e clar ca vei cumpara pneuri second-hand. Problema la anvelopele second-hand este ca unele decente costa cam cat unele no-name la mana a doua, asa ca nu merita investitia. Iar unele ieftine, de 50 de lei bucata, e clar ca nu sunt bune de nimic: DOT vechi, fabricatie indepartate, uzura, suprafata de rulare uzata... Iar daca le pui pe masina doar ca sa nu primesti amenda pentru ca au fulgul pe flanc, atunci esti cu adevarat naiv...

Sunt bune de ceva anvelopele all-seasons?

Da, insa au multe compromisuri. O anvelopa all-season conventionala este o anvelopa care are si profil de iarna, si profil de vara. Insa materialul este unul orientat spre iarna, adica se va uza mai repede vara. Nu ofera insa o aderenta foarte buna pe gheata si polei, deoarece nu are un profil foarte proeminent, iar pe timp de vara franarea este si ea destul de slaba. Pneurile mixte sunt bune pentru acele zone in care temperatura este echilibrata, cu iarna slaba si vara fara extreme. Exista mai recent si o alta solutie, propusa de Michelin: anvelopa de vara omologata pentru iarna. Care este tocmai inversul unui pneu all-seasons. Adica este facuta pentru mers vara, franeaza excelent cand afara e cald, insa felul in care a fost facut profilul iti va permite sa circuli si cand e frig, sau pe zapada.

Scurt ghid al anvelopelor de iarna

Pneurile resapate, mai bune ca cele second-hand

Desi in ultima vreme au cam disparut de pe piata, mai sunt in unele hipermarket-uri la vanzare anvelope resapate. Adica anvelope reconstruite, cu profil nou, dar cu flancurile si structura unui pneu utilizat. Sunt chiar mai ieftine decat unele noi chinezesti, dar exista niste motive pentru asta: nu poti circula cu ele la viteza mare si, de cele mai multe ori, se intampla sa piarda aer. Cu alte cuvinte inseamna ca daca vrei cele mai ieftine anvelope de iarna noi, oricum net superioare decat unele la mana a doua, poti recurge la unele resapate. Doar cu conditia sa le montezi pe o masina normala, cu care sa nu alergi mai mult de 130 km/h si cu care sa nu faci nebunii...

Anvelopele de iarna... se monteaza iarna!

In caz ca nu ti-ai pus deja anvelopele de iarna pe masina, trebuie sa o faci urgent. Nu de alta, dar de peste o luna suntem in plina iarna! Adica la munte deja a nins serios, au fost la televizor primele stiri cu masini blocate din cauza ca aveau pneuri de vara, temperaturile noaptea sunt sub 0 grade cam peste tot... e clar, este iarna! Chiar si asa, nu putini sunt soferii care, an dupa an, par a fi surprinsi de faptul ca in decembrie vine zapada si lasa pe ultima suta de metri montarea anvelopelor de sezon. Montajul la vulcanizare, cu tot cu echilibrat, costa intre 35 si 100 de lei. Si chiar daca ai intarziat, fugi repede la o vulcanizare ca sa scapi de griji, de amenzi si cu viata in caz ca trebuie sa franezi brusc pe gheata sa polei. Nu e de joaca cu anvelopele iar singura solutie ca sa te asiguri ca ai ales calea cea mai corecta este sa ai mereu pe masina anvelope de sezon, de calitate, cu uzura in limitele normale! Drum bun!

Distribuie pe Facebook
mai multe