Scurt ghid al anvelopelor de iarna: Ti le-ai montat pe masina?

- Anvelopele de iarna, necesare la sub 7 grade Celsius
- Pneurile resapate, mai bune ca cele second-hand
- Cauciucurile de iarna nu mai sunt de iarna cand au profil sub 5 mm
Desi iarna se lasa inca asteptata, in marea majoritate a tarii, criteriile care impun montarea anvelopelor de iarna sunt in vigoare deja de vreme buna. Chiar daca nu avem multa zapada momentan, soferii trebuie sa stie ca pneurile de iarna ar fi trebuit sa fie deja sus pe masina.
Pneurile de iarna nu sunt conditionate de zapada
Trebuie stiut si retinut ca o anvelopa de iarna nu este una de zapada. Ci este un pneu care se comporta mai bine ca cele de vara atunci cand temperaturile scad. Cu alte cuvinte, atunci cand afara sunt mai putin de 7 grade Celsius, trebuie sa le montam pe masina daca vrem sa avem parte de performante excelente. Adica franare buna si aderenta la demaraj. Mai precis, chiar daca nu avem zapada, noi trebuia deja sa le montam pe masina, deoarece aceste pneuri nu sunt de zapada, ci mai degraba sunt pentru temperaturi joase.
Incredere ridicata la viteze mari
Soferii pot circula cu viteza mai mare pe timp de iarna in siguranta daca au anvelope dedicate sezonului. Deoarece materialul din care este realizata o anvelopa dedicata sezonului rece ii permite sa-si pastreze proprietatiile si la temperaturi foarte scazute, fara sa rigidizeze suprafata de rulare. In timp ce pe timp de vara, anvelopele de vara rezista cu brio la temperaturi uriase, cauzate de temperatura asfaltului si frecarea dintre pneu si carosabil, iarna este tocmai invers: temperatura scade din pricina aerului si a carosabilului inghetat, insa materialul, spre deosebire de cel al unei anvelope de vara, nu se intareste.
De ce sa nu mergem cu anvelope de vara, chiar daca este uscat?
Sa zicem ca la tine in oras nu va ninge deloc. Sa zicem ca nu vei circula pe portiuni inghetate sau cu polei. Ci vei merge doar pe asfalt uscat, chiar daca afara sunt temperaturi negative. Si nu esti singurul care isi spune ca atata timp cat pe jos nu e zapada sau polei, poti merge la fel de bine si cu anvelope de vara. Este total gresit dintr-un motiv foarte simplu. Cand afara sunt zero grade, anvelopele de vara isi pierd proprietatile. Adica devin rigide si franarea este mult mai anevoioasa. Asta inseamna ca daca trebuie sa pui o frana urgenta, chiar daca asfaltul e uscat, distanta de franare a masinii va fi mult mai lunga decat pe timp de vara.
Uzura mai mare in anotimpul gresit
Daca utilizezi anvelope de vara pe timp de iarna, acestea se vor uza prematura. La fel cum si daca le utilizezi pe cele de iarna, atunci cand afara sunt 40 de grade. In cazul celor de vara folosite iarna, materialul devenind rigid din cauza frigului, este predispus la o uzura de tip spargere. Adica se vor desprinde la orice obstacol, cum ar fi borduri, pietris, gropi, bucatele mai mari din cauciucul suprafetei de rulare. Uzura este mai grava in cazul folosirii anvelopelor de iarna cand este cald, deoarece materialul este oricum unul mai moale, care sa ramana moale cand e frig, iar cand temperatura este ridicata, devine si mai moale. Concluzia este ca daca utilizam anvelopele nepotrivite in sezon, aruncam pur si simplu bani pe fereastra...
Ce sa cumpar: noi sau second-hand?
Ideal ar fi sa cumperi anvelope de iarna noi, produse de o firma de renume, precum Dunlop, Michelin, Continental sau Bridgestone. Insa nu toata lumea isi permite sa cheltuie peste 1000 de lei pe un set de pneuri, asa ca sunt destui care recurg la alte solutii. Urmatoarea, in topul solutiilor bune, este achizitia unor anvelope de iarna noi, produse de firme mai mici, cum ar fi BF Goodrich, Kleber, Toyo si asa mai departe. Daca insa nu sunt bani nici pentru astea, poti cumpara anvelope de iarna noi, nu resapate, produse de firme no-name. Daca nu iti permiti nici astfel de gume, e clar ca vei cumpara pneuri second-hand. Problema la anvelopele second-hand este ca unele decente costa cam cat unele no-name la mana a doua, asa ca nu merita investitia. Iar unele ieftine, de 50 de lei bucata, e clar ca nu sunt bune de nimic: DOT vechi, fabricatie indepartate, uzura, suprafata de rulare uzata... Iar daca le pui pe masina doar ca sa nu primesti amenda pentru ca au fulgul pe flanc, atunci esti cu adevarat naiv...
Sunt bune de ceva anvelopele all-seasons?
Da, insa au multe compromisuri. O anvelopa all-season conventionala este o anvelopa care are si profil de iarna, si profil de vara. Insa materialul este unul orientat spre iarna, adica se va uza mai repede vara. Nu ofera insa o aderenta foarte buna pe gheata si polei, deoarece nu are un profil foarte proeminent, iar pe timp de vara franarea este si ea destul de slaba. Pneurile mixte sunt bune pentru acele zone in care temperatura este echilibrata, cu iarna slaba si vara fara extreme. Exista mai recent si o alta solutie, propusa de Michelin: anvelopa de vara omologata pentru iarna. Care este tocmai inversul unui pneu all-seasons. Adica este facuta pentru mers vara, franeaza excelent cand afara e cald, insa felul in care a fost facut profilul iti va permite sa circuli si cand e frig, sau pe zapada.
Pneurile resapate, mai bune ca cele second-hand
Desi in ultima vreme au cam disparut de pe piata, mai sunt in unele hipermarket-uri la vanzare anvelope resapate. Adica anvelope reconstruite, cu profil nou, dar cu flancurile si structura unui pneu utilizat. Sunt chiar mai ieftine decat unele noi chinezesti, dar exista niste motive pentru asta: nu poti circula cu ele la viteza mare si, de cele mai multe ori, se intampla sa piarda aer. Cu alte cuvinte inseamna ca daca vrei cele mai ieftine anvelope de iarna noi, oricum net superioare decat unele la mana a doua, poti recurge la unele resapate. Doar cu conditia sa le montezi pe o masina normala, cu care sa nu alergi mai mult de 130 km/h si cu care sa nu faci nebunii...
Anvelopele de iarna... se monteaza iarna!
In caz ca nu ti-ai pus deja anvelopele de iarna pe masina, trebuie sa o faci urgent. Nu de alta, dar de peste o luna suntem in plina iarna! Adica la munte deja a nins serios, au fost la televizor primele stiri cu masini blocate din cauza ca aveau pneuri de vara, temperaturile noaptea sunt sub 0 grade cam peste tot... e clar, este iarna! Chiar si asa, nu putini sunt soferii care, an dupa an, par a fi surprinsi de faptul ca in decembrie vine zapada si lasa pe ultima suta de metri montarea anvelopelor de sezon. Montajul la vulcanizare, cu tot cu echilibrat, costa intre 35 si 100 de lei. Si chiar daca ai intarziat, fugi repede la o vulcanizare ca sa scapi de griji, de amenzi si cu viata in caz ca trebuie sa franezi brusc pe gheata sa polei. Nu e de joaca cu anvelopele iar singura solutie ca sa te asiguri ca ai ales calea cea mai corecta este sa ai mereu pe masina anvelope de sezon, de calitate, cu uzura in limitele normale! Drum bun!
-
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
-
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
-
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
Stopuri cu led vw scirocco iii 289 €
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
-
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €


