Secretele antigelului: ce este, de fapt, solutia pe care o bagam in radiator?

- De ce avem nevoie de racire?
- Ce este antigelul?
- Cate tipuri de antigel exista?
Pe vremuri, masinile aveau racire pe aer, dupa care au trecut la racire pe apa. Si, pana nu demult, mai tot ce inseamna automobil avea racirea pe apa de la robinet, antigelul fiind o solutie inca necunoscuta. Ba chiar si azi mai dai de cate unul care spune ca are instalatia de racire plina cu apa de la fantana, ca merge si asa. De ce e bun antigelul?
De ce avem nevoie de racire?
Motoarele termice si chiar cele electrice functioneaza prin transfer de energie. Daca amestecul de benzina si aer se transforma in ardere, dupa care in gaze de esapament, energia termica rezultata din energia cinetica a pieselor in miscare, adica de frecarea pistoanelor din interiorul motorului, se transforma tot in energie termica. Dar aceasta energie termica este preluata de catre sistemul de racire al motorului, pastrand temperatura constanta. Fara un sistem de racire, metalele aflate in contact la turatie mare s-ar incalzi excesiv si s-ar dilata, ducand la blocarea lor.
Transferul de energie termica este destul de simplu. Energia cinetica a pistoanelor se transforma in energie termica. Caldura este ulterior preluata de lichidul de racire care se incalzeste la randul sau. Urmeaza etapa in care lichidul de racire trece prin radiator unde se raceste, energia termica fiind transferata la aerul care preia caldura. Momentan, in ceea ce priveste automobilele, apa este cel mai eficient mijloc de racire.
Cu antigelul corect, evitam astfel de situatii
Apa sau antigel?
De fapt, nu e vorba de apa. Chiar daca noi spunem ca avem "pompa de apa", radiator de apa sau "temperatura apei". Apa aveau bunicii nostri care conduceau Dacii 1300 pe vremuri, deoarece nu aveau alternativa. Acum insa, avem antigel. Care este un lichid pe baza de apa, dar care are doua proprietati coligative (specifice lichidelor) mult imbunatatite. Respectiv temperatura de fierbere si cea de inghet.
Daca apa in mod normal fierbe la 100 de grade si ingheata la 0 grade Celsius, antigelul are aceste doua valori modificate, astfel ca temperatura de inghet sa scada si temperatura de fierbere sa creasca. Inventia antigelului a permis producatorilor de motoare sa dezvolte puteri mai mari, randamente mai bune si performante totale superioare, temperaturile de functionare depasind acum 100 de grade in mod obisnuit, iar lichidul de racire nu fierbe datorita proprietatilor sale.
Ce este antigelul?
Un lichid pe baza de apa care contine o sumedenie de solvenit si aditivi. Antigelul este practic un amestec de solutii, fiecare facand altceva. De exemplu, propylen-glycolul este un aditiv non-toxic ce ii confera apei o temperatura de fierbere mult mai ridicata, facand ca punctul de fierbere sa poata ajunge chiar si la 140 de grade Celsius in cazul motoarelor auto. Alti aditivi adaugati la apa fac ca punctul de inghet sa scada, astfel incat antigelul sa inghete doar atunci cand sunt -50 de grade Celsius. Mai sunt adaugati aditivi anticorozivi pe baza de silicati si fosfati, si agenti de curatare care impiedica formarea de depuneri si oxidarea in interiorul circuitului de racire. Printre alte "ingrediente" pe care le are un antigel obisnuit regasim si solventi care impiedica dilatarea antigelului in caz de inghet. Adica daca temperatura scade chiar si sub nivelul de inghet si antigelul ingheata, acesta nu se va dilata precum apa, evitand astfel spargerea radiatorului.
Cate tipuri de antigel exista?
Unul singur, daca ne luam dupa treaba pe care trebuie sa o faca, adica sa raceasca. Insa multi soferi clasifica antigelul in functie de culoarea pe care o are. Pe vremuri, orice antigel era verde. Acum avem antigel roz, mov, galben sau albastru. Exista diferente intre ele? Da, iar acum e timpul sa le lamurim.
Antigelul verde contine fosfati si silicati ce protejeaza atat otelul, cat si aluminiul. Acest antigel se foloseste la masinile care au blocul-motor din otel. Partea proasta la acest antigel este ca nu rezista asa de mult in timp. Antigelurile roz sau galbene nu contin silicati, dar contin niste aditivi care le fac sa protejeze bine aluminiul si sa reziste in timp chiar si peste 5 ani sau 200.000 de kilometri de utilizare. Mai sunt antigelurile de culoare mov sau albastru, niste antigeluri hibride, care rezista mult in timp si care confera o buna protectie anti-coroziva.
Cu alte cuvinte, daca ai motor cu bloc din otel foloseste antigel verde sau unul care contine fosfati si silicati. Daca ai motor cu bloc din aluminiu, poti folosi oricare alta culoare. Important este sa nu le combini, deoarece scad proprietatile pentru care a fost dezvoltat. Oricum, toate tipurile de antigel pot fi cumparate online, in siguranta si fara batai de cap.
Cat de des trebuie sa schimbam antigelul?
Multa lume are impresia ca antigelul, lichidul de frana, uleiul de servo sau uleiul din cutia de viteze nu se schimba niciodata. Sau foarte rar. Ceea ce este o mare greseala. In cazul antigelului, prin sistemul de racire si prin vasul de expansiune, aditivii incep sa se evapore in timp. Asadar cu cat trece mai mult timp, cu atat proprietatile se pierd. Daca in primul an antigelul din motorul nostru fierbea la 140 de grade, in al doilea an fierbe la 135 de grade si peste vreo 8 ani in care nu am schimbat antigelul ne trezim ca o sa fiarba ca apa, la 100 de grade. Mai grav este in cazul iernilor agresive. Daca in prima iarna in care avem antigel nou in motor temperatura de inghet este de -50 de grade, peste 8 ani o sa ne trezim ca antigelul a inghetat cand afara sunt doar -5 grade.
In concluzie, daca stii ca nu ai mai umblat la antigel de cativa ani, poate ca e timpul sa il schimbi. Afla ce fel de motor ai si pune antigelul care trebuie. Asa te poti asigura ca nu vei avea nicio problema vara cand e cald sau iarna cand e foarte frig. Sau poti apela la cea mai inovativa nascocire, antigelul fara apa, care isi pastreaza proprietatile toata viata.
Mai jos gasesti un film care te invata cum sa-ti schimbi singur antigelul.
-
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
804813-02 500060582 5801525938 5801404351 garrett turbo iveco... 3500 Lei
Luneta bmw seria 5 e34 sedan 1987-1996 250 Lei
-
5801930226 839765-0001 839765-5001s gtd1749v garrett turbo... 2000 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
5802003660 826822-5003s 826818-0003 826818-5003 garrett... 5000 Lei
-
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Injector bosch cod 0445110188 0986435090 citroen ford mazda 3... 200 Lei
-
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
T88888c t575163a 9831370080 9840056680 9847929580 compresor ac... 2500 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
-
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Kit pornire / calculator motor / ecu + contact suzuki jimny... 1000 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
Jeep grand cherokee diesel euro 5 ~ 4x4 automata ~ 159000km 2013 11900 €
Grila audi a6 c6 facelift 400 Lei
-
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
Luneta citroen c5 1 break 2001-2007 400 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
0445110489 0445110488 cv6q 9f593 aa 0986435288 bosch injector... 450 Lei
0445120409 5801932928 0 445 120 409 bosch injector iveco... 650 Lei
-
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
-
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
Contact pornire peugeot, n0500109 120 Lei
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
A2c89877300 167005519r a6070700001 vdo pompa inalta presiune... 750 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei


