Secretele antigelului: ce este, de fapt, solutia pe care o bagam in radiator?

- De ce avem nevoie de racire?
- Ce este antigelul?
- Cate tipuri de antigel exista?
Pe vremuri, masinile aveau racire pe aer, dupa care au trecut la racire pe apa. Si, pana nu demult, mai tot ce inseamna automobil avea racirea pe apa de la robinet, antigelul fiind o solutie inca necunoscuta. Ba chiar si azi mai dai de cate unul care spune ca are instalatia de racire plina cu apa de la fantana, ca merge si asa. De ce e bun antigelul?
De ce avem nevoie de racire?
Motoarele termice si chiar cele electrice functioneaza prin transfer de energie. Daca amestecul de benzina si aer se transforma in ardere, dupa care in gaze de esapament, energia termica rezultata din energia cinetica a pieselor in miscare, adica de frecarea pistoanelor din interiorul motorului, se transforma tot in energie termica. Dar aceasta energie termica este preluata de catre sistemul de racire al motorului, pastrand temperatura constanta. Fara un sistem de racire, metalele aflate in contact la turatie mare s-ar incalzi excesiv si s-ar dilata, ducand la blocarea lor.
Transferul de energie termica este destul de simplu. Energia cinetica a pistoanelor se transforma in energie termica. Caldura este ulterior preluata de lichidul de racire care se incalzeste la randul sau. Urmeaza etapa in care lichidul de racire trece prin radiator unde se raceste, energia termica fiind transferata la aerul care preia caldura. Momentan, in ceea ce priveste automobilele, apa este cel mai eficient mijloc de racire.
Cu antigelul corect, evitam astfel de situatii
Apa sau antigel?
De fapt, nu e vorba de apa. Chiar daca noi spunem ca avem "pompa de apa", radiator de apa sau "temperatura apei". Apa aveau bunicii nostri care conduceau Dacii 1300 pe vremuri, deoarece nu aveau alternativa. Acum insa, avem antigel. Care este un lichid pe baza de apa, dar care are doua proprietati coligative (specifice lichidelor) mult imbunatatite. Respectiv temperatura de fierbere si cea de inghet.
Daca apa in mod normal fierbe la 100 de grade si ingheata la 0 grade Celsius, antigelul are aceste doua valori modificate, astfel ca temperatura de inghet sa scada si temperatura de fierbere sa creasca. Inventia antigelului a permis producatorilor de motoare sa dezvolte puteri mai mari, randamente mai bune si performante totale superioare, temperaturile de functionare depasind acum 100 de grade in mod obisnuit, iar lichidul de racire nu fierbe datorita proprietatilor sale.
Ce este antigelul?
Un lichid pe baza de apa care contine o sumedenie de solvenit si aditivi. Antigelul este practic un amestec de solutii, fiecare facand altceva. De exemplu, propylen-glycolul este un aditiv non-toxic ce ii confera apei o temperatura de fierbere mult mai ridicata, facand ca punctul de fierbere sa poata ajunge chiar si la 140 de grade Celsius in cazul motoarelor auto. Alti aditivi adaugati la apa fac ca punctul de inghet sa scada, astfel incat antigelul sa inghete doar atunci cand sunt -50 de grade Celsius. Mai sunt adaugati aditivi anticorozivi pe baza de silicati si fosfati, si agenti de curatare care impiedica formarea de depuneri si oxidarea in interiorul circuitului de racire. Printre alte "ingrediente" pe care le are un antigel obisnuit regasim si solventi care impiedica dilatarea antigelului in caz de inghet. Adica daca temperatura scade chiar si sub nivelul de inghet si antigelul ingheata, acesta nu se va dilata precum apa, evitand astfel spargerea radiatorului.
Cate tipuri de antigel exista?
Unul singur, daca ne luam dupa treaba pe care trebuie sa o faca, adica sa raceasca. Insa multi soferi clasifica antigelul in functie de culoarea pe care o are. Pe vremuri, orice antigel era verde. Acum avem antigel roz, mov, galben sau albastru. Exista diferente intre ele? Da, iar acum e timpul sa le lamurim.
Antigelul verde contine fosfati si silicati ce protejeaza atat otelul, cat si aluminiul. Acest antigel se foloseste la masinile care au blocul-motor din otel. Partea proasta la acest antigel este ca nu rezista asa de mult in timp. Antigelurile roz sau galbene nu contin silicati, dar contin niste aditivi care le fac sa protejeze bine aluminiul si sa reziste in timp chiar si peste 5 ani sau 200.000 de kilometri de utilizare. Mai sunt antigelurile de culoare mov sau albastru, niste antigeluri hibride, care rezista mult in timp si care confera o buna protectie anti-coroziva.
Cu alte cuvinte, daca ai motor cu bloc din otel foloseste antigel verde sau unul care contine fosfati si silicati. Daca ai motor cu bloc din aluminiu, poti folosi oricare alta culoare. Important este sa nu le combini, deoarece scad proprietatile pentru care a fost dezvoltat. Oricum, toate tipurile de antigel pot fi cumparate online, in siguranta si fara batai de cap.
Cat de des trebuie sa schimbam antigelul?
Multa lume are impresia ca antigelul, lichidul de frana, uleiul de servo sau uleiul din cutia de viteze nu se schimba niciodata. Sau foarte rar. Ceea ce este o mare greseala. In cazul antigelului, prin sistemul de racire si prin vasul de expansiune, aditivii incep sa se evapore in timp. Asadar cu cat trece mai mult timp, cu atat proprietatile se pierd. Daca in primul an antigelul din motorul nostru fierbea la 140 de grade, in al doilea an fierbe la 135 de grade si peste vreo 8 ani in care nu am schimbat antigelul ne trezim ca o sa fiarba ca apa, la 100 de grade. Mai grav este in cazul iernilor agresive. Daca in prima iarna in care avem antigel nou in motor temperatura de inghet este de -50 de grade, peste 8 ani o sa ne trezim ca antigelul a inghetat cand afara sunt doar -5 grade.
In concluzie, daca stii ca nu ai mai umblat la antigel de cativa ani, poate ca e timpul sa il schimbi. Afla ce fel de motor ai si pune antigelul care trebuie. Asa te poti asigura ca nu vei avea nicio problema vara cand e cald sau iarna cand e foarte frig. Sau poti apela la cea mai inovativa nascocire, antigelul fara apa, care isi pastreaza proprietatile toata viata.
Mai jos gasesti un film care te invata cum sa-ti schimbi singur antigelul.
-
Jante aliaj 17 zoll originale audi q5 / mercedes / vw/ seat /... 2000 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
-
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
504047816 3598718 87803115 504082710 hx35 holset turbosuflanta... 1750 Lei
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
-
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei
-
Jante aliaj 16 - set alfa romeo 147 [facelift] [2004 - 2010] 750 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
42609705 3110100000000x compressor a/c chevrolet bolt ev opel... 2500 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
0445010414 55253490 55243307 bosch pompa inalta presiune... 1000 Lei
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
0445111143 5802846337 bosch injector iveco daily vi 2.3 750 Lei
-
Vw passat 2.0 tdi /150 cp euro 6 an fab. 2015 8950 €
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
Macara electrica usa spate stanga audi a6 (2018->) [c8, 4k]... 400 Lei
Bara spate audi a4 b8/8k s-line (facelift) an 2011 2012 2013... 700 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
-
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
20504348 20745795 207457950 735284-5001s garrett turbosuflanta... 300 €
Macara electrica usa spate stanga mercedes-benz e-class... 200 Lei
-
Alfa-romeo giulietta 2.0 jtdm collezione aut. xenon clima... 6990 €
Bara fata toyota verso 09/13 1032 Lei
Grila stergator dr vw tiguan 2008-2013 100 Lei
-
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
Bara stabilizatoare fata, vw golf 4 (1j1) (id:449136) 176 Lei
Ceasuri bord digitale audi a4 b9 8w / a5 8w / q5 fy (virtual... 4500 Lei


