Secretele instalatiei de aer conditionat de pe masina noastra

- Freonul trece din stare gazoasa in stare lichida
- Geamurile se dezaburesc mai eficient cu AC-ul pornit
- Unele masini au sisteme de aer conditionat manuale sau automate
In acest articol vom povesti putin despre secretele unui sistem extrem de folositor atat acasa, cat si in masina: aerul conditionat. Acesta isi are primele radacini la inceputul secolului trecut, iar in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, americanii de la Packard au fabricat primul autoturism din lume dotat cu aer conditionat. Acesta se numea Packard Super Eight si avea un sistem utilizat si la fabricarea frigiderelor.
In primul rand, haide sa vedem ce componente are un sistem de aer conditionat auto, pentru a-ti fi mai usor sa il intelegi. Asadar, avem radiatorul de racire, conducte, compresor, radiatorul din aeroterma, valva de expansiune si capsula filtranta. Plus, solutia utilizata in interiorului sistemul, care, desi nu mai este gazul de odinioara pe care il numeam freon, este o solutie ecologica pe baza de gaz si ulei special pentru lubrifierea compresorului, numita de oricine tot...freon.
Acum ca am trecut in revista elementele unui sistem de aer conditionat auto, mai departe vom povesti despre cum functioneaza. Intregul sistem trebuie privit ca un circuit etans prin care circula freonul. Asa cum spuneam mai sus, sistemul este format din doua radiatoare legate intre ele prin conducte, prin care circula freonul miscat de puterea compresorului. Circuitul freonului de la compresor este unul continuu, foarte rapid, si care presupune:
1. Trecerea freonului prin compresor: gazul intra in acest angrenaj si se incalzeste foarte puternic din cauza presiunii mari
2. Trecerea freonului prin condensator (radiatorul din fata masinii): de la compresor, prin intermediul unei conducte, freonul incalzit ajunge aici si datorita ventilatorului care ventileaza radiatorul, se raceste si se condenseaza, schimbandu-si starea din gaz in lichid.
3. Trecerea freonului prin valva de expansiune: de la radiatorul de AC pozitonat la motor, langa cel de antigel, freonul pleaca in stare lichida sub presiune printr-o alta conducta spre radiatorul din bordul masinii. Dar pana acolo trece printr-un filtru special care separa gazul ramas de lichid si opreste eventualele impuritati, dupa care, inainte sa intre in radiatorul ascuns in bord intra intr-o valva de expansiune. Aceasta valva este similara cu valva unui deodorant, transformand lichidul sub presiune intr-un gaz rece la presiune joasa.
4. Trecerea freonului prin vaporizator (radiatorul de racire al aerotermei, altul decat cel de incalzire): imediat cum trece de valva de expansiune, freonul se transforma in gaz extrem de rece care circula prin radiatorul ascuns dub bordul masinii, radiator care raceste propriu-zis aerul din habitaclu. Ventilatorul aerotermei circula aerul prin acest vaporizator, care nu este altceva decat un radiator, iar elementii prin care circula freonul in stare gazoasa extrem de rece fac ca aerul sa intre cald pe o parte si sa iasa rece pe cealalalta parte.
5. Trecerea freonului prin conducta spre compresor: gazul odata iesit din radiatorul aerotermei incepe sa se incalzeasca. El trece printr-o conducta si ajunge iar la compresor, care ii schimba presiunea si il incalzeste foarte puternic. De aici, ciclul de la 1 la 5 se repeta la infinit si gazul isi schimba starea din gazoasa in lichida in functie de presiunea la care este supus.
Totusi, cum ajunge aerul rece la noi in masina?
Ventilatorul aerotermei, indiferent ca vorbim de una cu control manual sau digital, trage prin intermediul unei guri de aer de afara sau din interior (atunci cand apasam butonul de recirculare), pe care il trece prin radiatoarele din bord. Ventilatorul nu face decat o treaba mecanica, sa transporte aerul prin elementii radiatorului.
Daca afara este rece, prin radiatorul de racire nu circula freonul, si acesta are temperatura mediului inconjurator, asa ca aerul va fi incalzit doar de radiatorul pe care il au toate masinile, cel prin care circula lichidul de racire al motorului.
In cazul in care vrem sa racim interiorul masinii, circulatia antigelului cald este oprita prin radiatorul de incalzire, freonul este plimbat prin instalatia de aer conditionat si urmeaza pasii descrisi mai sus. In acest fel se raceste radiatorul, iar ventilatorul aerotermei circula aerul prin elementii acestuia, transformand aerul cald in aer rece.
De ce la unele masini compresorul de aer merge non-stop si la altele numai cateodata?
Sunt masini care au sisteme diferite de aer conditionat. De exemplu, pentru a economisi carburant si pentru a nu scadea puterea motorului permanent, unii producatori utilizeaza niste compresoare care functioneaza intrerupt, doar atunci cand gazul se incalzeste prea tare. De obicei, aceste compresoare se cupleaza cu ambreiajul flansei cam la 15-20 de secunde si merg suficient incat freonul sa faca un ciclu complet ca sa-si schimbe starea de la lichida la gazoasa.
Alte masini sunt dotate cu compresoare care merg non-stop, freonul plimbandu-se permanent prin traseu. In acest caz, poate consumul masinii este putin mai mare, nesemnificativ, insa viata compresorului este mai lunga, ambreiajul de cuplare nefiind solicitat atat de mult. In ceea ce priveste racirea aerului nu exista diferente intre cele doua sisteme intalnite pe masini.
Ai tot auzit de climatizare automata, insa stii cum functioneaza?
Aerul conditionat poate fi manual sau automat, probabil pe acesta din urma il stii sub numele de climatronic sau pur si simplu de clima digitala. Poate sa fie cu o zona, cu doua sau mai multe, dar principiul este acelasi. De fapt, in ceea ce priveste circuitul de freon este identic in toate cazurile. Singura diferenta dintre o clima manuala si una automata este complexitatea aerotermei si a controalelor pe care le are.
O climatizare automata poate controla temperatura ambientala din masina datorita unui senzor de temperatura, cand vom comuta clima pe modul AUTO. Iar atunci cand vom selecta manual temperatura, nu inseamna ca selectam ce temperatura sa fie in masina ci doar ce temperatura sa aiba aerul conditionat. Temperatura aceasta este regularizata de niste "obloane" care obtureaza vaporizatorul: daca vrem mai cald, trece mai putin aer direct prin radiatorul de racire, daca vrem mai rece, trece mai mult aer prin radiatorul de racire.
In plus, o clima automata regularizeaza si viteza ventilatorului altfel, oferind mai multe trepte, si inchiderea/deschiderea gurilor de ventilatie de la picioare, de dezaburire sau frontale se face digital "de la distanta", nu mecanic prin intermediul unor parghii ca in cazul climei manuale. Cu alte cuvinte, o clima automata raceste la fel de bine ca una manuala, insa ofera un plus de optiuni si confort pentru pasageri.
Te-ai intrebat vreodata de ce porneste automat aerul conditionat atunci cand apesi pe dezaburire?
Acest lucru se intampla din doua motive. In primul rand, sa se incalzeasca mai repede motorul, iar in al doilea rand pentru ca aerul conditionat este mai uscat. Daca primul este logic, avand in vedere ca temperatura motorului creste mai repede o data ce este cuplat compresorul, din cauza suprasolicitarii, cel de-al doilea motiv trebuie explicat putin.
In momentul in care aerul din exteriorul masinii este tras de ventilatorul aerotermei si este trecut prin elementii vaporizatorului care sunt extrem de reci, isi pierde din umiditate. De fapt, moleculele de apa din aer se lipesc de elementii radiatorului si se acumuleaza intr-o zona de scurgere: nu degeaba curge apa sub masina atunci cand avem AC-ul pornit. Si, imediat cum iese dintre elementii radiatorului si loveste parbrizul, fiind uscat, reuseste sa absoarba imediat umezeala din parbriz, iar acest lucru duce la dezaburirea rapida a geamurilor, incarcandu-se din nou cu molecule de apa luate de pe geam.
In incheiere iti vom da un sfat: foloseste din cand in cand aerul conditionat, chiar daca teoretic nu ar trebui. De ce? Pentru ca traseul freonului este format, asa cum iti spuneam si mai sus, din mai multe elemente legate intre ele cu niste conducte. Acestea au niste garnituri, care, daca nu sunt lubrifiate mult timp, risca sa se crape si sa lase freonul sa scape in scurt timp.
-
Centura stanga spate volkswagen tiguan 2 (2016-2020) 2.0... 250 Lei
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
Geam dispersor far stanga ford f-max h625 camion cod jc4613e015ac 500 Lei
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
-
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
-
Broasca dreapta fata , dacia logan cod- 8200213917 50 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
-
Aripa fata stanga toyota rav4 rav4 - - (2010 2012) 300 Lei
Capota motor vw golf 6 variant 2009-2014 noua 5k0823031f... 500 Lei
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
-
Jante aliaj 15 zoll originale ford focus / fiesta / puma / fusion 900 Lei
Aparatori aripa toyota land cruiser prado fj150 2018+... 1450 Lei
Dezmembram audi a6 3.0 tdi automat 4x4 an fabr. 2014
-
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
-
Prezoane negre jante aliaj m14x1.5 vw, seat, skoda, audi,... 7 Lei
Selector mercedes c270 cdi w203 300 Lei
Motoras oglinzi actuator usa volkswagen audi golf bmw seat 50 Lei
-
Conducta ulei opel astra h astra g corsa c meriva 1.7 cdti z17dth 70 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
-
Aripa dreapta fata dacia logan 2008 noua 6001546713 6001549973 185 Lei
Far dreapta toyota rav4 rav4 - - (2012 2018) 750 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
-
Usa opel zafira b usi fata spate stanga dreapta z167 250 Lei
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €


