Secretele instalatiei de aer conditionat de pe masina noastra
- Freonul trece din stare gazoasa in stare lichida
- Geamurile se dezaburesc mai eficient cu AC-ul pornit
- Unele masini au sisteme de aer conditionat manuale sau automate
In acest articol vom povesti putin despre secretele unui sistem extrem de folositor atat acasa, cat si in masina: aerul conditionat. Acesta isi are primele radacini la inceputul secolului trecut, iar in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, americanii de la Packard au fabricat primul autoturism din lume dotat cu aer conditionat. Acesta se numea Packard Super Eight si avea un sistem utilizat si la fabricarea frigiderelor.
In primul rand, haide sa vedem ce componente are un sistem de aer conditionat auto, pentru a-ti fi mai usor sa il intelegi. Asadar, avem radiatorul de racire, conducte, compresor, radiatorul din aeroterma, valva de expansiune si capsula filtranta. Plus, solutia utilizata in interiorului sistemul, care, desi nu mai este gazul de odinioara pe care il numeam freon, este o solutie ecologica pe baza de gaz si ulei special pentru lubrifierea compresorului, numita de oricine tot...freon.
Acum ca am trecut in revista elementele unui sistem de aer conditionat auto, mai departe vom povesti despre cum functioneaza. Intregul sistem trebuie privit ca un circuit etans prin care circula freonul. Asa cum spuneam mai sus, sistemul este format din doua radiatoare legate intre ele prin conducte, prin care circula freonul miscat de puterea compresorului. Circuitul freonului de la compresor este unul continuu, foarte rapid, si care presupune:
1. Trecerea freonului prin compresor: gazul intra in acest angrenaj si se incalzeste foarte puternic din cauza presiunii mari
2. Trecerea freonului prin condensator (radiatorul din fata masinii): de la compresor, prin intermediul unei conducte, freonul incalzit ajunge aici si datorita ventilatorului care ventileaza radiatorul, se raceste si se condenseaza, schimbandu-si starea din gaz in lichid.
3. Trecerea freonului prin valva de expansiune: de la radiatorul de AC pozitonat la motor, langa cel de antigel, freonul pleaca in stare lichida sub presiune printr-o alta conducta spre radiatorul din bordul masinii. Dar pana acolo trece printr-un filtru special care separa gazul ramas de lichid si opreste eventualele impuritati, dupa care, inainte sa intre in radiatorul ascuns in bord intra intr-o valva de expansiune. Aceasta valva este similara cu valva unui deodorant, transformand lichidul sub presiune intr-un gaz rece la presiune joasa.
4. Trecerea freonului prin vaporizator (radiatorul de racire al aerotermei, altul decat cel de incalzire): imediat cum trece de valva de expansiune, freonul se transforma in gaz extrem de rece care circula prin radiatorul ascuns dub bordul masinii, radiator care raceste propriu-zis aerul din habitaclu. Ventilatorul aerotermei circula aerul prin acest vaporizator, care nu este altceva decat un radiator, iar elementii prin care circula freonul in stare gazoasa extrem de rece fac ca aerul sa intre cald pe o parte si sa iasa rece pe cealalalta parte.
5. Trecerea freonului prin conducta spre compresor: gazul odata iesit din radiatorul aerotermei incepe sa se incalzeasca. El trece printr-o conducta si ajunge iar la compresor, care ii schimba presiunea si il incalzeste foarte puternic. De aici, ciclul de la 1 la 5 se repeta la infinit si gazul isi schimba starea din gazoasa in lichida in functie de presiunea la care este supus.
Totusi, cum ajunge aerul rece la noi in masina?
Ventilatorul aerotermei, indiferent ca vorbim de una cu control manual sau digital, trage prin intermediul unei guri de aer de afara sau din interior (atunci cand apasam butonul de recirculare), pe care il trece prin radiatoarele din bord. Ventilatorul nu face decat o treaba mecanica, sa transporte aerul prin elementii radiatorului.
Daca afara este rece, prin radiatorul de racire nu circula freonul, si acesta are temperatura mediului inconjurator, asa ca aerul va fi incalzit doar de radiatorul pe care il au toate masinile, cel prin care circula lichidul de racire al motorului.
In cazul in care vrem sa racim interiorul masinii, circulatia antigelului cald este oprita prin radiatorul de incalzire, freonul este plimbat prin instalatia de aer conditionat si urmeaza pasii descrisi mai sus. In acest fel se raceste radiatorul, iar ventilatorul aerotermei circula aerul prin elementii acestuia, transformand aerul cald in aer rece.
De ce la unele masini compresorul de aer merge non-stop si la altele numai cateodata?
Sunt masini care au sisteme diferite de aer conditionat. De exemplu, pentru a economisi carburant si pentru a nu scadea puterea motorului permanent, unii producatori utilizeaza niste compresoare care functioneaza intrerupt, doar atunci cand gazul se incalzeste prea tare. De obicei, aceste compresoare se cupleaza cu ambreiajul flansei cam la 15-20 de secunde si merg suficient incat freonul sa faca un ciclu complet ca sa-si schimbe starea de la lichida la gazoasa.
Alte masini sunt dotate cu compresoare care merg non-stop, freonul plimbandu-se permanent prin traseu. In acest caz, poate consumul masinii este putin mai mare, nesemnificativ, insa viata compresorului este mai lunga, ambreiajul de cuplare nefiind solicitat atat de mult. In ceea ce priveste racirea aerului nu exista diferente intre cele doua sisteme intalnite pe masini.
Ai tot auzit de climatizare automata, insa stii cum functioneaza?
Aerul conditionat poate fi manual sau automat, probabil pe acesta din urma il stii sub numele de climatronic sau pur si simplu de clima digitala. Poate sa fie cu o zona, cu doua sau mai multe, dar principiul este acelasi. De fapt, in ceea ce priveste circuitul de freon este identic in toate cazurile. Singura diferenta dintre o clima manuala si una automata este complexitatea aerotermei si a controalelor pe care le are.
O climatizare automata poate controla temperatura ambientala din masina datorita unui senzor de temperatura, cand vom comuta clima pe modul AUTO. Iar atunci cand vom selecta manual temperatura, nu inseamna ca selectam ce temperatura sa fie in masina ci doar ce temperatura sa aiba aerul conditionat. Temperatura aceasta este regularizata de niste "obloane" care obtureaza vaporizatorul: daca vrem mai cald, trece mai putin aer direct prin radiatorul de racire, daca vrem mai rece, trece mai mult aer prin radiatorul de racire.
In plus, o clima automata regularizeaza si viteza ventilatorului altfel, oferind mai multe trepte, si inchiderea/deschiderea gurilor de ventilatie de la picioare, de dezaburire sau frontale se face digital "de la distanta", nu mecanic prin intermediul unor parghii ca in cazul climei manuale. Cu alte cuvinte, o clima automata raceste la fel de bine ca una manuala, insa ofera un plus de optiuni si confort pentru pasageri.
Te-ai intrebat vreodata de ce porneste automat aerul conditionat atunci cand apesi pe dezaburire?
Acest lucru se intampla din doua motive. In primul rand, sa se incalzeasca mai repede motorul, iar in al doilea rand pentru ca aerul conditionat este mai uscat. Daca primul este logic, avand in vedere ca temperatura motorului creste mai repede o data ce este cuplat compresorul, din cauza suprasolicitarii, cel de-al doilea motiv trebuie explicat putin.
In momentul in care aerul din exteriorul masinii este tras de ventilatorul aerotermei si este trecut prin elementii vaporizatorului care sunt extrem de reci, isi pierde din umiditate. De fapt, moleculele de apa din aer se lipesc de elementii radiatorului si se acumuleaza intr-o zona de scurgere: nu degeaba curge apa sub masina atunci cand avem AC-ul pornit. Si, imediat cum iese dintre elementii radiatorului si loveste parbrizul, fiind uscat, reuseste sa absoarba imediat umezeala din parbriz, iar acest lucru duce la dezaburirea rapida a geamurilor, incarcandu-se din nou cu molecule de apa luate de pe geam.
In incheiere iti vom da un sfat: foloseste din cand in cand aerul conditionat, chiar daca teoretic nu ar trebui. De ce? Pentru ca traseul freonului este format, asa cum iti spuneam si mai sus, din mai multe elemente legate intre ele cu niste conducte. Acestea au niste garnituri, care, daca nu sunt lubrifiate mult timp, risca sa se crape si sa lase freonul sa scape in scurt timp.
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Ford s-max 2.0 2011 6200 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Vw passat gmo 2017 11900 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €