Secretele vopselei de pe masina ta

- Vopseaua auto este compusa de obicei din 4 straturi
- Lacul de protectie este probabil cel mai important strat
- Soarele este printre cei mai mari dusmani ai vopselei
Chiar daca este un element extrem de important al masinii noastre, vopseaua este de cele mai multe ori trecuta cu vederea si considerata un lucru ce nu necesita o atentie deosebita. Ei bine, nimic mai gresit.
Vopseaua masinilor este un amestec complex, realizat in urma unor procedee complicate. In plus, vopseaua este probabil cel mai "chinuit" element pe care il detine orice automobile. Fie ca vorbim de ploaie, vant, praf, grindina, soare, ninsoare sau chiar nororiul aruncat de roti, vopseaua este mereu la datorie.
Asadar, din ce este realizata vopseaua auto?
In primul rand trebuie sa stii ca autoturismele moderne au caroseriile si elementele de caroserie acoperite cu 4 straturi de vopsea. Fiecare dintre acestea are un rol bine definit. In total, pentru vopsirea unui automobil cu o caroserie sedan de clasa medie, sunt folositi intre 10 si 15 litri de vopsea. La final, dupa uscare, cele 4 straturi vor avea o grosime adunata de numai 100-110 microni de milimetru. Cu alte cuvinte, si fara calcule complicate, exact grosimea unui fir de par.
Cele 4 straturi sunt: Catodic, Primer, Vopseaua de culoare si Lacul de protectie. Fiecare este aplicat pe rand, fie manual, fie cu ajutorul unor roboti special, sau in urma scufundarii caroseriei sau pieselor intr-o baie de solutie.
Stratul Catodic:
Imediat dupa finalizarea pieselor metalice de caroserie, suprafata metalica este tratata cu fosfat de zinc si introdusa intr-o baie cu solutie pe baza de agenti de fixare pret de 3-5 minute. Simultan, piesei (caroseriei) scufundate ii este aplicata o tensiune cuprinsa intre 250 si 500 de volti in timp ce un alt electrod este situat in baia de solutie. Particulele de solutie incarcate electric se lipesc de metal si formeaza un strat de aproximativ 20 de microni de milimetru al carui unic scop este protejarea suprafetei metalice in fata coroziunii. Acest procedeu este practic un fel de vopsire electrostatica in baie de vopsea, nu in aer liber.
Vopsirea in baie de imersiune catodica este o metoda de vopsire ecologica, deoarece ca solvent se utilizeaza, de regula, apa. Suprafetele vopsite cu ajutorul procedeului de vopsirea in baie de imersiune catodica ofera cea mai buna baza cand se combina straturile de vopsea, de exemplu straturi aplicate prin pulverizare sau straturi din vopsiri anterioare. Motiv pentru care, in afara de rolul de protectie fata de coroziune, primul strat care este de obicei transparent, este si un bun suport pentru urmatorul strat de vopsea.
Primer-ul:
Numele stratului de sustinere a vopselei de culoare se numeste Primer, Fueler, Grund sau Baza. Acest strat are doua roluri principale: indreptarea suprafetei si aducerea la nivel si suport de fixare pentru vopseaua de baza. Acest strat este de obicei mai gros si este compus din agenti de umplere anorganici precum gips, creta sau talc, special ganditi pentru a intra in cele mai mici fisuri, iregularitati sau defecte ale suprafetei metalice. Primerul se da pe masina intr-un strat cu o grosime de 30 de microni de milimetru.
Primerul este insa un strat destul de moale si elastic. In primul rand, pentru a putea fi usor slefuit la nevoie cu elemente abrazive, dar in principal este elastic ca sa previna oscilatia stratului de culoare. Mai precis, atunci cand vopseaua masinii este lovita de pietricele sau grindina, acest strat absoarbe din socul impactului si previne astfel ciobirea vopselei, prin disiparea energiei.
Vopseaua de culoare:
Cel mai vizibil strat de vopsea de pe masina noastra este insa si cel mai putin important. Pentru ca are un singur scop: sa dea masinii culoare. Nu are nici strat de protectie si nici de fixare pentru urmatorul strat. Vopseaua de culoare se mai numeste si strat de baza (Basecoat) si este o vopsea plastica pe baza de poliuretan. Are o grosime de aproximativ 15 microni de milimetru si poate avea sute de nuante diferite, efecte de pigmentare sau efecte de perla, ingrediente speciale ce dau nuanta de metalizare sau chiar combinatii de culori cu aspect cameleon.
La final, lacul de protectie:
La fel ca si primul strat de vopsea, si ultimul este transparent. De aceea i se mai zice si Strat Transparent (Clearcoat). Scopul lacului este sa-i dea masinii aspectul lucios dar si sa protejeze masina de factorii externi. In compozitia lacului pot exista o sumedenie de compusi care pot apara masina chiar si de razele UV, dar aceste lacuri sunt extrem de scumpe. In general insa, lacul are rol de protectie impotriva elementelor exterioare, cum ar fi ploaia, grindina, praf, vant si asa mai departe. In plus, lacul prin compozitia sa speciala are si rol de protectie impotriva fluctuatiilor de temperatura. De exemplu, pe timp de iarna, o capota de motor poate trece de la o temperatura de -30 de grade la o temperatura de +60 de grade in cateva minute. Si lacul este cel care protejeaza restul straturilor de aceste diferente de temperatura si nu ii permite vopselei sa crape.
Lacul transparent al masinii este dat peste vopseaua de baza intr-un strat cu o grosime de 40 de microni de milimetru si este special gandit sa reziste atat in fata altor compusi chimici puternici, cum ar fi aciditatea 'depunerilor' cauzate de pasari, cat si in fata agentilor artificiali cu un grad mare de frictiune, cum ar fi solutiile de deszapezire si dezghet de pe timpul iernii. Asadar, am putea spune ca lacul de protectie este cel mai important strat al vopselei auto.
Urmatoarea etapa: coacerea la cuptor
Fiecare din cele 4 straturi enumerate mai sus este urmat de o 'vizita' in cuptorul de coacere. De exemplu, stratul catodic este urmat de un tratament la o temperatura de 60 de grade, Primerul este urmat de o coacere la 87 de grade, vopseaua de baza la o temperatura cuprinsa intre 100 si 120 de grade, iar lacul este tratat si el la aceeasi temperatura, dar la numai jumatate din timp. In cazul masinilor care sunt vopsite in camp electrostatic, temperaturile de tratament sunt ceva mai mari.
Un procedeu mai costisitor: vopsirea in camp electrostatic
Unele marci premium apeleaza la vopsirea in camp electrostatic a masinilor si a pieselor de caroserie (powdercoating). Mai ales cand acestea sunt realizate din aluminiu sau din aliaj usor.
Masina este vopsita in aceleasi straturi mentionate mai sus, insa tehnica este alta: caroseria este pre-incalzita la o temperatura cuprinsa intre 40-80 de grade, este apoi impamantata si pulverizata cu particule de vopsea uscata prin intermediul campului electrostatic. Acest procedeu este insa mai de lunga durata, temperatura de coacere in cuptor este mai mare pentru ca elementele vopsite trebuie sa treaca prin procedeul de polimerizare, iar uscarea trebuie sa se faca in mod natural pentru a ne bucura ulterior de o rezistenta mare a vopselei.
Straturi de protectie suplimentara:
Cei care doresc sa-si protejeze vopseaua masinii au la dispozitie multe solutii care se aplica de obicei la centrele de detailing. Exista straturi pe baza de ceara ce protejeaza vopseaua impotriva picaturilor de ploaie si care confera o spalare mai usoara a suprafetei vopsite. Straturile de protectie numite "sealant" au ca scop acoperirea vopselei cu un strat invizibil ce nu permite adunarea apei intr-un singur loc, dar nu lasa nici noroiul sau praful sa se lipeasca de lac.
Caroseria trebuie insa tratata intr-un mod special atunci cand apelam la polish. Ce inseamna polish auto? Inseamna eliminarea unor zgarieturi minuscule din stratul de 40 de microni de milimetru pe care ii are lacul transparent. Cu ajutorul solutiilor speciale abrazive, la o procedura de polish vom scoate circa 10 microni de milimetru din lacul vechi. Insa imediat dupa polish, este indicat sa apelam la straturile de ceara sau sealant special care sa compenseze micsorarea grosimii lacului.
Soarele: cel mai mare dusman al vopselei auto
Chiar daca masinile sunt in ziua de azi dotate cu cele mai inteligente si performante vopsele, in timp, soarele este cel care ii dauneaza cel mai mult masinii noastre. Intr-o vara calduroasa in care afara sunt 40 de grade la umbra, suprafata caroseriei masinii poate atinge chiar si 90-100 de grade. Aceasta temperatura este mai mare in zona motorului, adica pe capota si pe aripile laterale din fata.
Daca avem grija de masina noastra si o spalam regulat, nu trebuie sa ne facem griji ca vom avea probleme cu vopseaua chiar si la temperaturi ridicate pe timp de vara. Insa cei care sunt interesati cu adevarat de starea exterioara a masinii proprie sunt destul de putini. Cand este foarte cald, mici particule de praf sau pietrist patrund mai usor in vopsea, mai ales daca circulam cu viteza si avem drumuri pline de criblura ca in Romania. Straturile de vopsea sunt realizate special sa reziste la temperaturi mari, insa devin mai moi si mai casante cand temperatura este foarte ridicata. Adica pe timp de vara, pietricelele aruncate pe drum vor face pagube mai mari.
Daca nu spalam masina, vom avea alta problema: praful acumulat, sutele de insecte si gainatul pasarilor incep sa actioneze asupra lacului si pot ajunge chiar si la vopseaua de baza. Din pacate, pentru ca locuim in Romania si in orase aglomerate, ne putem trezi oricand cu diverse solutii chimice aruncate pe masina, praf din belsug bogat in elemente poluante, ulei de masina aruncat de vreo basculanta care scoate fum, benzina si asa mai departe. Spalarea masinii nu este un moft, ci este o masura de prevenire prin eliminarea diverselor substante ce pot influenta vopseaua.
-
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
-
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
-
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
-
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 239 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Pompa injectie inalta presiune 0445010799 1.7 dci 167006205r... 1500 Lei
-
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
-
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
-
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
-
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 226 Lei
-
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
-
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 128 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 56 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
-
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei


