Secretele vopselei de pe masina ta

- Vopseaua auto este compusa de obicei din 4 straturi
- Lacul de protectie este probabil cel mai important strat
- Soarele este printre cei mai mari dusmani ai vopselei
Chiar daca este un element extrem de important al masinii noastre, vopseaua este de cele mai multe ori trecuta cu vederea si considerata un lucru ce nu necesita o atentie deosebita. Ei bine, nimic mai gresit.
Vopseaua masinilor este un amestec complex, realizat in urma unor procedee complicate. In plus, vopseaua este probabil cel mai "chinuit" element pe care il detine orice automobile. Fie ca vorbim de ploaie, vant, praf, grindina, soare, ninsoare sau chiar nororiul aruncat de roti, vopseaua este mereu la datorie.
Asadar, din ce este realizata vopseaua auto?
In primul rand trebuie sa stii ca autoturismele moderne au caroseriile si elementele de caroserie acoperite cu 4 straturi de vopsea. Fiecare dintre acestea are un rol bine definit. In total, pentru vopsirea unui automobil cu o caroserie sedan de clasa medie, sunt folositi intre 10 si 15 litri de vopsea. La final, dupa uscare, cele 4 straturi vor avea o grosime adunata de numai 100-110 microni de milimetru. Cu alte cuvinte, si fara calcule complicate, exact grosimea unui fir de par.
Cele 4 straturi sunt: Catodic, Primer, Vopseaua de culoare si Lacul de protectie. Fiecare este aplicat pe rand, fie manual, fie cu ajutorul unor roboti special, sau in urma scufundarii caroseriei sau pieselor intr-o baie de solutie.
Stratul Catodic:
Imediat dupa finalizarea pieselor metalice de caroserie, suprafata metalica este tratata cu fosfat de zinc si introdusa intr-o baie cu solutie pe baza de agenti de fixare pret de 3-5 minute. Simultan, piesei (caroseriei) scufundate ii este aplicata o tensiune cuprinsa intre 250 si 500 de volti in timp ce un alt electrod este situat in baia de solutie. Particulele de solutie incarcate electric se lipesc de metal si formeaza un strat de aproximativ 20 de microni de milimetru al carui unic scop este protejarea suprafetei metalice in fata coroziunii. Acest procedeu este practic un fel de vopsire electrostatica in baie de vopsea, nu in aer liber.
Vopsirea in baie de imersiune catodica este o metoda de vopsire ecologica, deoarece ca solvent se utilizeaza, de regula, apa. Suprafetele vopsite cu ajutorul procedeului de vopsirea in baie de imersiune catodica ofera cea mai buna baza cand se combina straturile de vopsea, de exemplu straturi aplicate prin pulverizare sau straturi din vopsiri anterioare. Motiv pentru care, in afara de rolul de protectie fata de coroziune, primul strat care este de obicei transparent, este si un bun suport pentru urmatorul strat de vopsea.
Primer-ul:
Numele stratului de sustinere a vopselei de culoare se numeste Primer, Fueler, Grund sau Baza. Acest strat are doua roluri principale: indreptarea suprafetei si aducerea la nivel si suport de fixare pentru vopseaua de baza. Acest strat este de obicei mai gros si este compus din agenti de umplere anorganici precum gips, creta sau talc, special ganditi pentru a intra in cele mai mici fisuri, iregularitati sau defecte ale suprafetei metalice. Primerul se da pe masina intr-un strat cu o grosime de 30 de microni de milimetru.
Primerul este insa un strat destul de moale si elastic. In primul rand, pentru a putea fi usor slefuit la nevoie cu elemente abrazive, dar in principal este elastic ca sa previna oscilatia stratului de culoare. Mai precis, atunci cand vopseaua masinii este lovita de pietricele sau grindina, acest strat absoarbe din socul impactului si previne astfel ciobirea vopselei, prin disiparea energiei.
Vopseaua de culoare:
Cel mai vizibil strat de vopsea de pe masina noastra este insa si cel mai putin important. Pentru ca are un singur scop: sa dea masinii culoare. Nu are nici strat de protectie si nici de fixare pentru urmatorul strat. Vopseaua de culoare se mai numeste si strat de baza (Basecoat) si este o vopsea plastica pe baza de poliuretan. Are o grosime de aproximativ 15 microni de milimetru si poate avea sute de nuante diferite, efecte de pigmentare sau efecte de perla, ingrediente speciale ce dau nuanta de metalizare sau chiar combinatii de culori cu aspect cameleon.
La final, lacul de protectie:
La fel ca si primul strat de vopsea, si ultimul este transparent. De aceea i se mai zice si Strat Transparent (Clearcoat). Scopul lacului este sa-i dea masinii aspectul lucios dar si sa protejeze masina de factorii externi. In compozitia lacului pot exista o sumedenie de compusi care pot apara masina chiar si de razele UV, dar aceste lacuri sunt extrem de scumpe. In general insa, lacul are rol de protectie impotriva elementelor exterioare, cum ar fi ploaia, grindina, praf, vant si asa mai departe. In plus, lacul prin compozitia sa speciala are si rol de protectie impotriva fluctuatiilor de temperatura. De exemplu, pe timp de iarna, o capota de motor poate trece de la o temperatura de -30 de grade la o temperatura de +60 de grade in cateva minute. Si lacul este cel care protejeaza restul straturilor de aceste diferente de temperatura si nu ii permite vopselei sa crape.
Lacul transparent al masinii este dat peste vopseaua de baza intr-un strat cu o grosime de 40 de microni de milimetru si este special gandit sa reziste atat in fata altor compusi chimici puternici, cum ar fi aciditatea 'depunerilor' cauzate de pasari, cat si in fata agentilor artificiali cu un grad mare de frictiune, cum ar fi solutiile de deszapezire si dezghet de pe timpul iernii. Asadar, am putea spune ca lacul de protectie este cel mai important strat al vopselei auto.
Urmatoarea etapa: coacerea la cuptor
Fiecare din cele 4 straturi enumerate mai sus este urmat de o 'vizita' in cuptorul de coacere. De exemplu, stratul catodic este urmat de un tratament la o temperatura de 60 de grade, Primerul este urmat de o coacere la 87 de grade, vopseaua de baza la o temperatura cuprinsa intre 100 si 120 de grade, iar lacul este tratat si el la aceeasi temperatura, dar la numai jumatate din timp. In cazul masinilor care sunt vopsite in camp electrostatic, temperaturile de tratament sunt ceva mai mari.
Un procedeu mai costisitor: vopsirea in camp electrostatic
Unele marci premium apeleaza la vopsirea in camp electrostatic a masinilor si a pieselor de caroserie (powdercoating). Mai ales cand acestea sunt realizate din aluminiu sau din aliaj usor.
Masina este vopsita in aceleasi straturi mentionate mai sus, insa tehnica este alta: caroseria este pre-incalzita la o temperatura cuprinsa intre 40-80 de grade, este apoi impamantata si pulverizata cu particule de vopsea uscata prin intermediul campului electrostatic. Acest procedeu este insa mai de lunga durata, temperatura de coacere in cuptor este mai mare pentru ca elementele vopsite trebuie sa treaca prin procedeul de polimerizare, iar uscarea trebuie sa se faca in mod natural pentru a ne bucura ulterior de o rezistenta mare a vopselei.
Straturi de protectie suplimentara:
Cei care doresc sa-si protejeze vopseaua masinii au la dispozitie multe solutii care se aplica de obicei la centrele de detailing. Exista straturi pe baza de ceara ce protejeaza vopseaua impotriva picaturilor de ploaie si care confera o spalare mai usoara a suprafetei vopsite. Straturile de protectie numite "sealant" au ca scop acoperirea vopselei cu un strat invizibil ce nu permite adunarea apei intr-un singur loc, dar nu lasa nici noroiul sau praful sa se lipeasca de lac.
Caroseria trebuie insa tratata intr-un mod special atunci cand apelam la polish. Ce inseamna polish auto? Inseamna eliminarea unor zgarieturi minuscule din stratul de 40 de microni de milimetru pe care ii are lacul transparent. Cu ajutorul solutiilor speciale abrazive, la o procedura de polish vom scoate circa 10 microni de milimetru din lacul vechi. Insa imediat dupa polish, este indicat sa apelam la straturile de ceara sau sealant special care sa compenseze micsorarea grosimii lacului.
Soarele: cel mai mare dusman al vopselei auto
Chiar daca masinile sunt in ziua de azi dotate cu cele mai inteligente si performante vopsele, in timp, soarele este cel care ii dauneaza cel mai mult masinii noastre. Intr-o vara calduroasa in care afara sunt 40 de grade la umbra, suprafata caroseriei masinii poate atinge chiar si 90-100 de grade. Aceasta temperatura este mai mare in zona motorului, adica pe capota si pe aripile laterale din fata.
Daca avem grija de masina noastra si o spalam regulat, nu trebuie sa ne facem griji ca vom avea probleme cu vopseaua chiar si la temperaturi ridicate pe timp de vara. Insa cei care sunt interesati cu adevarat de starea exterioara a masinii proprie sunt destul de putini. Cand este foarte cald, mici particule de praf sau pietrist patrund mai usor in vopsea, mai ales daca circulam cu viteza si avem drumuri pline de criblura ca in Romania. Straturile de vopsea sunt realizate special sa reziste la temperaturi mari, insa devin mai moi si mai casante cand temperatura este foarte ridicata. Adica pe timp de vara, pietricelele aruncate pe drum vor face pagube mai mari.
Daca nu spalam masina, vom avea alta problema: praful acumulat, sutele de insecte si gainatul pasarilor incep sa actioneze asupra lacului si pot ajunge chiar si la vopseaua de baza. Din pacate, pentru ca locuim in Romania si in orase aglomerate, ne putem trezi oricand cu diverse solutii chimice aruncate pe masina, praf din belsug bogat in elemente poluante, ulei de masina aruncat de vreo basculanta care scoate fum, benzina si asa mai departe. Spalarea masinii nu este un moft, ci este o masura de prevenire prin eliminarea diverselor substante ce pot influenta vopseaua.
-
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
-
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
-
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
-
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
-
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
-
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
-
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Skoda fabia benzina 2010 2999 €
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei


