Sfaturi pentru d-na Primar Firea: 8 metode simple prin care traficul rutier poate fi fluidizat

Sfaturi pentru d-na Primar Firea: 8 metode simple prin care traficul rutier poate fi fluidizat
  • Amenzi speciale pentru TAXI-uri
  • Retrasarea marcajelor rutiere
  • Cresterea costului de parcare in centru

Ne-am saturat de atata "Revolutie in materie de trafic" in Bucuresti, de eficienta acelui Centru de Control si Monitorizare Trafic, asa ca propunem cateva variante prin care avem convingerea ca traficul din Bucuresti va fi mult mai fluid si aglomeratia, chiar si in zonele centrale si la orele de varf, ar putea fi evitata.

De ce este traficul un calvar in Bucuresti? Principalul motiv este NESIMTIREA SOFERILOR. Punct. Acesta este unicul raspuns valabil si real. Daca nu ar exista soferi care sa blocheze o banda cu masinile parcate, daca nu ar fi soferi care sa opreasca masina aiurea in mijlocul drumului, care sa nu depaseasca coloana, care sa nu taie calea, care sa nu uite sa dea semnal sau care sa nu se bage cu japca de pe o banda pe alta, am avea cu siguranta un trafic mult mai bun.

Desi SOFERII NESIMTITI reprezinta cauza principala. Care, de la sine, prin vorbe frumoase, campanii de PR sau cateva amenzi nu se rezolva niciodata in vecii-vecilor, Amin. Ca sa rezolvi CAUZA, trebuie sa intri serios in soferi cu legi modificate, o Politie Rutiera mult mai numeroasa, mai pregatita si mai puternica decat acum. Trebuie sa faci o campanie de 3-4 luni in care iesi cu tot ce inseamna politie pe strazi, cresti amenzile inainte, dai amenzi la toti care incalca cea mai mica lege, iei mii de permise si le bagi cu forta in creier soferilor ca daca nu respecta legea, ii arde la buzunar. Abia atunci o sa scapam de principalul motiv al aglomeratiei, respectiv NESIMTIREA.

La randul lor, soferii vor spune ca nu ei sunt de vina, ca Primaria nu le face parcari si nu le ofera infrastructura. Serios? Pai daca stii ca nu ai parcare, nu mergi cu masina, ci iei metroul, simplu, nu? Crezi ca in Paris fiecare sofer are cate un loc de parcare unde i se scoala sa mearga? NU! Dar soferii romani sunt comozi, vor sa circule doar cu masina si neaparat sa parcheze pe locuri gratuite, eventual pe trotuar, pe trecerea de pietoni, orice, dar sa nu cumva sa plateasca 3 lei/ora! Asadar, cine spune ca autoritatile sunt de vina pentru aglomeratie, are dreptate mare! Dar nu cum crede el, ci pentru ca autoritatile nu isi fac treaba si nu dau amenzile care trebuie.

Asadar, pentru ca nu ne putem baza nici pe Politia Rutiera sa curete orasul asta de mitocanie, dar nici pe soferi ca, peste noapte, vor respecta regulile de circulatie, ne bazam pe niste masuri ce ar putea fi luate de Primaria Bucuresti. Niste masuri deloc costisitoare, usor de pus in aplicare prin directive locale, dar care necesita putin efort si dorinta de o schimbare in bine. Desi d-na Firea ne-a promis o revolutie in trafic, aceasta inca se lasa asteptata. Si cum nu functioneaza nici centrul de control trafic care ar fi trebuit sa controleze de la distanta semafoarele astfel incat sa nu se faca ambuteiaje, e clar ca sunt necesare alte masuri. Noi le propunem pe acestea:

Retrasarea marcajelor rutiere

Daca tot s-au asfaltat cateva strazi mari, precum Mihai Bravu sau Stefan cel Mare, nu ar strica sa se gandeasca putin mai mult trasarea pe carosabil a marcajelor rutiere. Inainte, o banda era lata de 5-6 metri, de parca pe acolo treceau doar basculante sau combine agricole. Ar trebui trasate marcaje late cat o masina si doar prima banda ceva mai lata, pe unde circula autobuzele si bicicletele. Nu trebuie sa mire pe nimeni ca asa o sa castigam o banda in plus si masinile vor fi aranjate mult mai bine, mai compact, iar aglomeratia se va micsora.

Semaforizare sincronizata

Nu, semafoarele din Bucuresti nu sunt sincronizate. Putine sunt acele semafoare care se schimba in culoarea verde cum te apropii de ele. In rest, e un haos complet. Pleci de la un semafor ca se face verde si 100 de metri mai in fata, pe Iuliu Maniu, de exemplu, se face rosu, parca in ciuda. Ar trebui adusa o echipa de specialisti in domeniu de afara, ar trebui semafoarele sincronizate pe distante mari, nu doar cele dintr-o intersectie, astfel incat soferii sa plece in "carduri" si sa parcurga distante lungi fara intrerupere. Asa o sa scada si poluarea.

Semafor verde-intermitent

Nu demult, Primaria anunta ca urmeaza sa se instaleze semafoare verde-intermitent care sa ajute la descongestionarea traficului. Parea o idee foarte buna, numai ca, asa cum se intampla in Romania, a fost pusa in aplicare execrabil. De ce ai vrea sa pui semafor intermitent pe strada Ruschita din sectorul 2, o strada pe care circula intr-o zi aproape 5 masini? Asta este problema: semafoarele au fost puse in locuri halucinante si banii aruncati pe fereastra. Iar in intersectiile in care au fost puse bine, cele aglomerate, au fost inutile din cauza masinilor care blocheaza prima banda de facut la dreapta. Asadar, cand puneti semafoare intermitente, puneti-le unnde este nevoie cu adevarat, nu doar de dragul de a cheltui banii publici aiurea.

Campanie de amenzi cu Politia Locala

In stransa legatura cu punctul anterior este acesta. Dupa montarea semafoarelor verde-intermitent in intersectiile aglomerate, timp de cateva luni, Politia Locala ar trebui sa fie pe teren si sa dea amenzi pentru stationare neregulamentara. Aceste amenzi sunt singurele in materie rutiera pe care Politia Locala le poate da. Dupa ce soferii isi dau seama ca primesc amenzi daca blocheaza banda de facut la dreapta, isi vor parca masina acolo unde este voie, banda va fi eliberata, masinile vor putea face la dreapta si traficul va fi mai liber. Cu frumosul si cu vorba buna nu s-a invatat nimeni, niciodata.

Cresterea amenzilor

Simultan cu cele de mai sus trebuie sa intre in vigoare si o noua lege, eventual pe plan local, care creste amenzile. Asa cum d-na Firea le ofera bucurestencelor 2.500 de lei cand nasc un copil, asa se poate da o lege sa ii amendeze pe soferii din Bucuresti cu mai multi bani cand incalca legea, eventual doar pentru stationare neregulamentara. Dai cateva sute de amenzi, mii de amenzi, vorba se duce repede, soferii incep sa caute locuri de parcare legale. Asa nu o sa mai vedem soferi care blocheaza prima banda, nu o sa mai fie soferi care pun masina pe avarii ca sa cumpere ceva de la farmacie, blocand traficul.

Cresterea costului de parcare in centru

Cine spune ca nu are loc de parcare cand merge in centru minte cu nerusinare. La Piata Victoriei este parcare in centru, la Piata Romana este parcare la Piata Amzei si in Lahovari, la Universitate sunt doua parcari, la Inter si cea subterana a Primariei, la Unirii este parcarea uriasa din spatele magazinului Unirea si asa mai departe. Ai unde sa parchezi daca vrei, legal, civilizat, contracost. Sa platesti pentru un loc de parcare este normal, ca nu s-a construit singura acea parcare. Din pacate, romanii nostri cauta bordura gratuita, chiar daca incurca traficul pietonal si rutier. Propunem ca toate locurile in care se poate opri o masina sa fie marcate si transformate in locuri cu plata si tariful sa fie destul de mare. Astfel, cand romanii se duc la o cafea in centru vor renunta la masina si vor lua metroul.

Eliminarea parcangiilor

Impreuna cu propunerea de mai sus trebuie sa vina la pachet si eliminarea parcangiilor. Acei tiganusi care iti iau cate 3-5 lei ca sa te parcheze pe un loc, evidnt, ilegal. Soferii care parcheaza pe aceste locuri trebuie sa primeasca amenda si sa ramana si cu banii luati de acesti infractori. De ce sa dam bani unor tigani care ii cheltuie pe alcool si droguri cand putem sa facem aceste locuri ale Primariei si banii sa se duca la buget? Si poate, intr-o zi cu soare, sa ii vedem investiti in niste parcari noi din zonele marginase foarte aglomerate.

Amenzi speciale pentru TAXI-uri

Una din marile probleme cauzatoare de aglomeratie este mitocania taximetristilor. Uita-te in orice intersectie, banda de facut la dreapta este vesnic blocata de masinile galbene. Uita-te peste tot in jurul tau, taximetristii parcheaza unde ii taie capul, fara jena, crezand ca strada le apartine. Printr-o directiva locala, d-na Gabriela Firea ar putea face ca amenzile rutiere pentru taximetristi sa fie de 5 ori mai mari ca cele pentru un sofer obisnuit. Asa poate nu vom mai vedea taximetristi nesimtiti care blocheaza o strada intreaga pentru ca "asteapta client" si nici vreo 4 TAXI-uri care blocheaza intrarea la Spitalul Clinic de Urgenta Floreasca, in timp ce ambulanta asteapta urland din toate sirenele cu bolnavul in ea. Daca ii arzi la buzunar pe taximetristi, poate se vor transforma din soferi cu drepturi depline in soferi normali ce respecta Codul Rutier. Poate...

mai multe