Sindromul masinii inghetate: ti s-a intamplat vreodata?

Sindromul masinii inghetate: ti s-a intamplat vreodata?
  • Masinile nemiscate mai multe zile sufera de el
  • Apa fierbinte, singura solutie
Distribuie pe Facebook

Ce urmeaza sa-ti povestim aici nu se refera la faptul ca de dimineata, uneori, iti gasesti masina acoperita de gheata si zapada. Ci cand o masina este inghetata intr-un asemenea hal, de nu te mai poti deplasa de pe loc cu ea. Sa va explicam.

Pe timp de iarna, soferii stiu ca trebuie sa coboare mai devreme la masina. Ba ca sa o deszapezeasca, ba ca sa dea la lopata si sa-si faca drum prin parcare, sau ca sa curete caroseria si geamurile. De cele mai multe ori, dupa vreo 30 de minute de harnicie muncitoreasca, soferul nostru se urca in masina si pleaca la treaba. Dar se intampla cateodata sa nu poata misca masina de pe loc.

Nu o sa vorbim aici nici de situatia nefericita si total neinspirata cand un sofer uita frana de mana trasa si dimineata are rotile de pe puntea spate blocate. Ci cand soferul se urca in masina, porneste motorul, baga in viteza, dar masina... pur si simplu e blocata. De fapt, rotile sunt blocate. Asta se cheama "sindromul masinii inghetate" si apare cand sunt 2-3 zile sau mai mult la rand cu temperaturi de sub -10 grade.

Acest sindrom nu este nimic altceva decat o inghetare a unor elemente mecanice de pe masina. De exemplu, dupa ce masina a circulat linistita pe drumurile pline de zapada topita, in momentul in care stationeaza si ramane nemiscata cateva zile, toata umezeala ingheata si blocheaza masina.

Primele care ingheata sunt etrierele de frana si placutele. Si chiar daca nu avem frana de mana trasa, pelicula de apa care este intre placute si disc ingheata atat de tare, incat blocheaza discul de etrier. Ingheata si planetarele, dar si rulmentii sau jantele. Adica in toate aceste piese auto se formeaza gheata atat de tare, incat pur si simplu intepeneste masina.

Iti dai seama imediat ca automobilul tau sufera de acest sindrom cand vrei sa pleci de pe loc. Ridici ambreiajul dar masina nu se deplaseaza deloc, ci face ca discul de ambreiaj sa patineze. E ca si cum ai vrea sa pleci de pe loc cu frana apasata. Frana nu este apasata, dar mecanica motrica e inghetata atat de tare, incat motorul nu are putere sa le deblocheze.

In cele mai multe cazuri, cateva socuri din ambreiaj si schimbarea din prima treapta in marsarier deblocheaza masina si se aude ca o pocnitura, in clipa in care gheata a cedat. Dar sunt si situatii in care masina nu vrea sa plece sub nicio forma. In acest caz, singura solutie este ca soferul sa pregateasca niste sticle sau galeti cu apa calda, fierbinte, cu care sa ude rotile si etrierele. Numai apa fierbinte va topi gheata, nu si loviturile de picior in roti sau cine stie ce alte artificii.

Din fericire, aceasta situatie neplacuta apare destul de rar, doar iarna si numai la automobile ceva mai vechi, la care a disparut vaselina de protectie sau burdufurile nu mai sunt asa etanse ca odinioara. Cert este ca poate sa apara oricand, mai ales acum, cand afara este cod portocaliu de ninsoare, viscol si ger. Asa ca asigura-te ca nu lasi masina nemiscata mai multe zile si ca in cazul in care e blocata, vei stii de acum ce sa faci.

Distribuie pe Facebook
mai multe