Sistemul de siguranta ESP si toate secretele sale

Sistemul de siguranta ESP si toate secretele sale
  • ESP vine de la Electronic Stability Control
  • Acesta a fost creat de inginerii de la Bosch
  • Este format din mai multe elemente care lucreaza impreuna pentru a-i da soferului un plus de siguranta in spatele volanului
Distribuie pe Facebook

In zilele noastre, sistemul ESP este prezent pe mai toate masinile care se respecta. Electronic Stability Program a fost creat de inginerii de la Bosch, si a aparut imediat dupa sistemul ABS, fiind dealtfel o urmare a acestuia.

Acesta se gaseste sub diferite denumiri in lista de dotari a masinii tale, dar indiferent ca se cheama DSC, VSA sau VSC, este acelasi, iar autoritatea europeana in siguranta rutiera, EuroNCAP, depuncteaza aspru orice masina nu vine din fabrica, chiar si pe variantele standard cu acest sistem.

Cum functioneaza ESP-ul?

Ei bine, acest sistem este format din mai multe elemente precum senzori de viteza pentru fiecare roata, senzor de masurare a ratei de rotatie (rotatia masinii in jurul axei sale verticale), senzor care masoara unghiul de virare a volanului si unitate de control cu modulator hidraulic.

Toate acestea lucreaza impreuna pentru ca tu sa te bucuri de un plus de siguranta in spatele volanului astfel: cei 4 senzori de viteza, impreuna cu cel care indica rotatia masinii si cu cel care citeste rotatia volanului facuta de sofer, transmit informatiile unitatii de control.

Aceasta din urma citeste de mai multe ori pe secunde informatiile primite de senzori si aplica, in functie de situatie, prin intermediul modulatorului hidraulic, forta de franare pe roti. Cu alte cuvinte, daca unitatea de control primeste informatia ca volanul masinii vireaza brusc, dar masina nu-si schimba cursul, sistemul va frana o roata ca sa ajute virajul efectual de sofer.

De ce avem nevoie de ESP?

Asa cum spuneam mai sus, acest sistem este necesar pentru a-ti oferi mai multa siguranta in spatele volanului. Este important de stiut ca ESP-ul functioneaza non-stop, atata timp cat nu este decuplat de la buton.

Chiar si asa, unii constructori auto precum Mercedes-Benz, seteaza sistemul ESP al masinilor lor astfel incat chiar daca acesta este oprit de la buton, nu este in totalitate decuplat.

Asadar, fie ca eviti un obstacol aparut dintr-o data pe carosabil, sau dai de un drum semi-curatat de zapada sau polei te obliga sa mergi cu doua roti pe zapada, sau dai de o groapa imensa si vrei sa o ocolesti, sistemul ESP este tot timpul acolo sa te ajute sa faci aceste manevre in siguranta.

Asa cum probabil ca ti-ai dat seama, avantajele ESP-ului sunt extrem de multe, iar dezavantaje, niciunul. Multumita lui pot fi evitate accidente, poti evita pietoni, poti sa ocolesti orice obstcol sau sa mergi linistit atunci cand carosabilul este ud sau acoperit cu zapada sau gheata.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 11 Noiembrie 2016