Subvirare vs. Supravirare: ce inseamna si care este mai periculoasa?

Subvirare vs. Supravirare: ce inseamna si care este mai periculoasa?
Din nefericire, Romania este o tara in care educatia nu este cea mai mare procupare a romanilor. Cat despre educatia rutiera, cu atat mai putin. Foarte putini soferi ajung sa faca un curs de conducere defensiva care sa-i lamureasca cum sta treaba cu siguranta rutiera. Sau sa invete ce inseamna supra sau subvirarea.
Distribuie pe Facebook

In functie de pozitia motorului intr-o masina, de felul tractiunii, de suprafata carosabila, de anvelope, viteza, de frane si de multi alti factori, un automobil se poate comporta in mai multe feluri intr-un viraj. Ideal ar fi ca automobilul sa-si pastreze traiectoria si sa ramana pe directia prestabilita de sofer, dar sunt si cazuri in care se intampla ceva mai special: fie subvireaza, fie supravireaza.

Subvirarea (Understeer) inseamna, dupa cum ne putem da seama si din denumire, comportamentul unui autoturism intr-o curba SUB directia centrala a virajului. Adica automobilul vireaza mai putin decat trebuie din diferite motive, nereusind sa tina axul directiei, ci se indreapta in directia opusa virajului. Iar acest lucru se manifesta prin pastrarea unei directii spre inainte, chiar daca virajul este la stanga sau la dreapta.

Supravirarea (Oversteer) inseamna, dupa cum ii spune si numele, comportamentul unui autoturism intr-o curba peste (deaSUPRA) directia centrala a virajului. Adica automobilul vireaza mai mult decat trebuie din diferite motive, nereusind sa tina axul directiei, ci se indreapta in directia virajului dar mult prea mult, iesind de pe traiectorie. Acest lucru se manifesta prin "invartirea" masinii.

In limbaj popular si pe intelesul oricui, subvirarea inseamna cand tu tragi stanga sau dreapta de volan, dar masina o ia inainte. Iar supravirarea inseamna cand tu tragi de volan, iar masina se invarte sau vrea sa plece cu partea din spate inainte.

Cand apare subvirarea?

Exista mai multe tipuri de subvirare. Poate fi subvirare pe acceleratie sau pe franare, de exemplu. Pe acceleratie apare, in general, la masinile cu tractiune fata, deoarece acestea au greutatea pe fata si rotile din fata care sunt cele cu tractiune nu pot contracara inertia. In schimb, la masinile cu tractiune spate, din acceleratie poate fi anulata subvirarea, impingand spatele masinii in directia opusa.

Subvirarea pe franare apare la orice fel de masina, cu sau fara ABS, cand vrem sa punem frana mai agresiva intr-un viraj, la viteza mare. Adica atunci cand punem frana, chiar daca rotile sunt bracate spre stanga sau dreapta, masina o poate lua in fata daca viteza este crescuta. Acesta este unul din principalele cauza care duc la accidente pe soselele din Romania.

Supravirare

Cand apare supravirarea?

Supravirarea apare la masinile cu tractiune spate sau integrala, la masinile cu motor central sau in situatii de trafic speciale. Autoturismele cu tractiune spate sunt cunoscute de toata lumea ca fiind masini care supravireaza pe acceleratie, deoarece, cand acceleram in viraj, spatele tinde sa o ia in fata. Daca puterea este prea mare si viteza este aleasa gresit, riscam sa ne invartim pe loc. Pe fenomenul de supravirare se bazeaza chiar si un intreg sport cu motor: driftul.

Masinile cu tractiune fata nu pot sa supravireze pe acceleratie, deoarece si greutatea masinii, dar si tractiunea, trag in aceeasi directie. Dar o masina cu tractiune spate, chiar daca are motorul in fata, poate impinge spatele inainte ca sa contracareze efectul de subvirare, ajungand astfel sa supravireze.

Care este mai periculoasa: subvirarea sau supravirarea?

Atunci cand subvirezi si pierzi controlul masinii, exista anumite riscuri. De exemplu, intr-un viraj la drapta, poti intra pe contrasens sau in parapet. Iar daca este un viraj la stanga, poti ajunge intr-un copac, in sant sau intr-un stalp de pe marginea drumului. Cand supravirezi si masina tinde sa se invarta, lucrurile stau invers: la un viraj la stanga risti sa intri pe contrasens si la un viraj spre dreapta ajungi in sant. In concluzie, nicio varianta nu este buna, ambele fiind in egala masura periculoase.

Cum anulam efectele subvirarii?

Daca simtim intr-un viraj ca masina subvireaza si pierdm controlul, trebuie imediat sa luam piciorul de pe acceleratie. Nu trebuie sa franam agresiv si brusc, ci doar sa reducem viteza si sa pastram aderenta pe asfalt, atfel incat sa ne intoarcem pe trasa optima. Numai avand o viteza adaptata la conditiile de drum putem evita o subvirare, iar atunci cand deja simtim ca masina subvireaza si pleaca intr-o directie nedorita, numai sfaturile unui instructor de conducere defensiva ne vor ajuta.

Cum anulam efectele supravirarii?

Pe langa faptul ca ideal este sa nu ajungi in astfel de situatii pe drumurile publice, pastrand mereu o viteza legala si adaptata la conditiile meteo si cele de drum, daca ne confruntam cu o asemenea situatia, este bine sa stim cateva amanunte. Cand simtim ca masina vrea sa se invarta, trebuie imediat sa luam piciorul de pe acceleratie si sa tragem de volan in directia opusa. Ideal este sa urmam cursurile unei scoli de conducere defensiva care ne invata ce sa facem in astfel de situatii, pentru ca, altfel, soferul are tendinta sa franeze brusc, ceea ce nu este bine.

In general, sistemele actuale de siguranta activa, precum ESP, TA, ABS sau ASR, nu prea te mai lasa sa pierzi controlul masinii. Adica trebuie sa ai o viteza foarte mare, sa fie asfaltul deosebit de alunecos si stilul de condus al soferului extrem de violent, ca masina sa intre in supravirare sau subvirare. Daca nu ne protejeaza aceste sisteme electronice si ne credem piloti, macar sa invatam si noi de la cunoscatori de trebuie facut in astfel de situatii. Nu stii cand iti poate salva viata.

Distribuie pe Facebook
mai multe