Tipurile de punti pe care le au masinile noastre

- Puntile auto pot fi "vii" sau "moarte"
- Puntile pot fi rigide, cu bascule sau semi-rigide
- Puntea semi-rigida este o cale de mijloc
In acest articol vom vorbi despre tipurile de punti pe care le au, sau le-au avut, masinile noastre. Pentru inceput, le vom incadra in doua mari categorii: vii, sau cu alte cuvinte cele care asigura si tractiune, sau moarte, cele care nu au tractiune.
In functie de design-ul puntii, acestea se impart in punti rigide, pe bascule sau semi-rigide. Un detaliu foarte important si care trebuie amintit, este ca felul suspensiei de pe masina merge intotdeauna mana in mana cu felul puntii. Spre exemplu, o suspensie independenta nu va fi niciodata intalnita pe o punte rigida.
1. Puntea rigida este prima punte cu care au fost dotate masinile. Aceasta venea impreuna cu suspensiile de foi de arc, care mai pot fi intalnite foarte rar in ziua de azi. Puntile rigide sunt inca folosite numai de anumite vehicule comerciale si de teren, acolo unde tinuta de drum impecabila este compromisa in favoarea durabilitatii pe teren accidentat.
O astfel de solutie mecanica are ca scop protejarea planetarelor, acestea fiind in interiorul unor carcase de fier. Printre masinile care au punti rigide si in fata si in spate se numara Jeep-ul Wrangler, Toyota Land Cruiser, Nissan-ul Patrol, Suzuki Samurai, Jeep Grand Cherokee ZJ, Land Rover Defender sau vehicule IMS-uri.
Puntile rigide nu trebuie sa fie mereu "vii". In trecut, masinile cu tractiune spate aveau si pe fata punti rigide, pana la aparitia sistemelor moderne de suspensie.
Masinile care avea puntea spate rigida si cea de pe fata independenta au fost destul de multe la numar. Mai mult decat atat, majoritatea automobilelor cu tractiune spate au avut pana de curand punti rigide pe spate, din cauza costurilor reduse de fabricatie.
2. In cadrul unei punti pe bascule, rotile au suspensie independenta, iar planetarele nu se mai invart in interiorul axului, ci libere, daca vorbim de o punte vie. In comparatie cu puntea rigida care este practic un singur ansamblu mare si greu, puntea pe bascule este compusa din mai multe piese, mult mai mici ca si dimensiune.
Punte cu arc longitudinal
Punte De Dion
Acest tip de punte poate fi intalnit la orice masina din ziua de azi, atat in fata cat si in spate. Majoritatea masinilor moderne au renuntat la puntea rigida in favoarea celei pe bascule, pentru a putea monta sisteme de suspensii mult mai sigure si mai performante.
3. Cel de-al treilea tip de punte, este cea semi-rigida, intalnita in special pe rotile din spate la masinile cu tractiune fata. Aceasta punte este un compromis care reduce costul intre cea rigida si cea pe bascule.
Puntea semi-rigida este cu alte cuvinte o cale de mijloc, deoarece este tot o singura bucata metalica, exact ca si puntea rigida, insa are o mobilitate crescuta datorita unor brate cu o bucsa mare, care-i permit o miscare verticala.
Puntea pe portale
Acest tip de punte este foarte rar intalnit, de aceea am ales sa vorbim despre el separat, chiar daca la baza este tot o punte rigida. Puntea pe portale este o tehnologie dedicata mersului pe teren accidentat si se diferentiaza de celelalte tipuri de punti prin faptul ca axul orizontal al puntii rigide este pozitionat mai sus fata de centrul butucilor de la roata.
Daca la o punte rigida, planetarele din interior angreneaza direct butucul rotilor, in cazul puntii pe portale, acesta este angrenat indirect, prin intermediul unor roti dintate. Aceasta pozitionare naste doua avantaje directe: o garda la sol mai mare si un raport de multiplicare a cuplului prin intermediul rotilor dintate care functioneaza exact ca o mini-cutie de viteze.
Asa cum spuneam si mai sus, acest tip de punte este ideal pentru masinile de off-road sau acolo unde se cere o garda la sol mai mare. Axul fiind pozitionat deasupra, vehiculul poate trece in siguranta peste obstacole precum bolovani sau sleauri, fara ca soferul sa-si faca griji ca acestea pot lovi diferentialul, spre exemplu.
-
Teava admisie moto tourmax yamaha xt 600 1986-2002 chy-29 170 Lei
Mitsubishi pajero autoutilitara 2001 2500 €
Anvelope cauciucuri gume vara 165/65/14 semperit 300 Lei
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
Cauciucuri vara nexen 215/60/17 500 Lei
Mercedes c 180 benzina+gpl 2001 1600 €
-
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
Set 4 senzori presiune roti noi originali bmw seria 5 6 7 f10... 290 Lei
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
-
Casca motocicleta / scuter / atv open-face a-pro model academy... 249 Lei
Ford focus diesel 2012 3950 €
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
-
Casca motocicleta / scuter / atv open-face a-pro model academy... 249 Lei
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
Opel insignia 2.0 2009 3200 €
-
Teava admisie moto tourmax yamaha fzr 600 1991-1993 chy-46 240 Lei
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Vw golf benzina 2010 2901 €
-
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
-
Droser balast xenon audi,vw,seat cod 8k0941597e 250 Lei
Motor diesel avb 1.9 tdi, pompa duza, fara inj volkswagen... 900 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €
-
Janta aliaj 20 porsche cayenne 955 [2002 - 2007] crossover... 3300 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
-
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
-
Jante aliaj 20 - set porsche cayenne 955 [2002 - 2007]... 2750 Lei
Opel astra aspirat benzina 2018 11800 €
Droser modul afs valeo volvo s60 xc60 cod 90053126 200 Lei
-
Casca motocicleta / scuter / atv open- facea a-pro model fever... 269 Lei
Ford focus cabrio 2007 3400 Lei
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €


