Tipurile de punti pe care le au masinile noastre
- Puntile auto pot fi "vii" sau "moarte"
- Puntile pot fi rigide, cu bascule sau semi-rigide
- Puntea semi-rigida este o cale de mijloc
In acest articol vom vorbi despre tipurile de punti pe care le au, sau le-au avut, masinile noastre. Pentru inceput, le vom incadra in doua mari categorii: vii, sau cu alte cuvinte cele care asigura si tractiune, sau moarte, cele care nu au tractiune.
In functie de design-ul puntii, acestea se impart in punti rigide, pe bascule sau semi-rigide. Un detaliu foarte important si care trebuie amintit, este ca felul suspensiei de pe masina merge intotdeauna mana in mana cu felul puntii. Spre exemplu, o suspensie independenta nu va fi niciodata intalnita pe o punte rigida.
1. Puntea rigida este prima punte cu care au fost dotate masinile. Aceasta venea impreuna cu suspensiile de foi de arc, care mai pot fi intalnite foarte rar in ziua de azi. Puntile rigide sunt inca folosite numai de anumite vehicule comerciale si de teren, acolo unde tinuta de drum impecabila este compromisa in favoarea durabilitatii pe teren accidentat.
O astfel de solutie mecanica are ca scop protejarea planetarelor, acestea fiind in interiorul unor carcase de fier. Printre masinile care au punti rigide si in fata si in spate se numara Jeep-ul Wrangler, Toyota Land Cruiser, Nissan-ul Patrol, Suzuki Samurai, Jeep Grand Cherokee ZJ, Land Rover Defender sau vehicule IMS-uri.
Puntile rigide nu trebuie sa fie mereu "vii". In trecut, masinile cu tractiune spate aveau si pe fata punti rigide, pana la aparitia sistemelor moderne de suspensie.
Masinile care avea puntea spate rigida si cea de pe fata independenta au fost destul de multe la numar. Mai mult decat atat, majoritatea automobilelor cu tractiune spate au avut pana de curand punti rigide pe spate, din cauza costurilor reduse de fabricatie.
2. In cadrul unei punti pe bascule, rotile au suspensie independenta, iar planetarele nu se mai invart in interiorul axului, ci libere, daca vorbim de o punte vie. In comparatie cu puntea rigida care este practic un singur ansamblu mare si greu, puntea pe bascule este compusa din mai multe piese, mult mai mici ca si dimensiune.
Acest tip de punte poate fi intalnit la orice masina din ziua de azi, atat in fata cat si in spate. Majoritatea masinilor moderne au renuntat la puntea rigida in favoarea celei pe bascule, pentru a putea monta sisteme de suspensii mult mai sigure si mai performante.
3. Cel de-al treilea tip de punte, este cea semi-rigida, intalnita in special pe rotile din spate la masinile cu tractiune fata. Aceasta punte este un compromis care reduce costul intre cea rigida si cea pe bascule.
Puntea semi-rigida este cu alte cuvinte o cale de mijloc, deoarece este tot o singura bucata metalica, exact ca si puntea rigida, insa are o mobilitate crescuta datorita unor brate cu o bucsa mare, care-i permit o miscare verticala.
Puntea pe portale
Acest tip de punte este foarte rar intalnit, de aceea am ales sa vorbim despre el separat, chiar daca la baza este tot o punte rigida. Puntea pe portale este o tehnologie dedicata mersului pe teren accidentat si se diferentiaza de celelalte tipuri de punti prin faptul ca axul orizontal al puntii rigide este pozitionat mai sus fata de centrul butucilor de la roata.
Daca la o punte rigida, planetarele din interior angreneaza direct butucul rotilor, in cazul puntii pe portale, acesta este angrenat indirect, prin intermediul unor roti dintate. Aceasta pozitionare naste doua avantaje directe: o garda la sol mai mare si un raport de multiplicare a cuplului prin intermediul rotilor dintate care functioneaza exact ca o mini-cutie de viteze.
Asa cum spuneam si mai sus, acest tip de punte este ideal pentru masinile de off-road sau acolo unde se cere o garda la sol mai mare. Axul fiind pozitionat deasupra, vehiculul poate trece in siguranta peste obstacole precum bolovani sau sleauri, fara ca soferul sa-si faca griji ca acestea pot lovi diferentialul, spre exemplu.
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Vw passat gmo 2017 11900 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Audi q5 quatro 2017 23800 €