Tipurile de punti pe care le au masinile noastre

Tipurile de punti pe care le au masinile noastre
  • Puntile auto pot fi "vii" sau "moarte"
  • Puntile pot fi rigide, cu bascule sau semi-rigide
  • Puntea semi-rigida este o cale de mijloc
Distribuie pe Facebook

In acest articol vom vorbi despre tipurile de punti pe care le au, sau le-au avut, masinile noastre. Pentru inceput, le vom incadra in doua mari categorii: vii, sau cu alte cuvinte cele care asigura si tractiune, sau moarte, cele care nu au tractiune.

In functie de design-ul puntii, acestea se impart in punti rigide, pe bascule sau semi-rigide. Un detaliu foarte important si care trebuie amintit, este ca felul suspensiei de pe masina merge intotdeauna mana in mana cu felul puntii. Spre exemplu, o suspensie independenta nu va fi niciodata intalnita pe o punte rigida.

1. Puntea rigida este prima punte cu care au fost dotate masinile. Aceasta venea impreuna cu suspensiile de foi de arc, care mai pot fi intalnite foarte rar in ziua de azi. Puntile rigide sunt inca folosite numai de anumite vehicule comerciale si de teren, acolo unde tinuta de drum impecabila este compromisa in favoarea durabilitatii pe teren accidentat.

Tipuri de punti auto

O astfel de solutie mecanica are ca scop protejarea planetarelor, acestea fiind in interiorul unor carcase de fier. Printre masinile care au punti rigide si in fata si in spate se numara Jeep-ul Wrangler, Toyota Land Cruiser, Nissan-ul Patrol, Suzuki Samurai, Jeep Grand Cherokee ZJ, Land Rover Defender sau vehicule IMS-uri.

Tipuri de punti autoPunte cu foi de arc

Puntile rigide nu trebuie sa fie mereu "vii". In trecut, masinile cu tractiune spate aveau si pe fata punti rigide, pana la aparitia sistemelor moderne de suspensie.

Masinile care avea puntea spate rigida si cea de pe fata independenta au fost destul de multe la numar. Mai mult decat atat, majoritatea automobilelor cu tractiune spate au avut pana de curand punti rigide pe spate, din cauza costurilor reduse de fabricatie.

2. In cadrul unei punti pe bascule, rotile au suspensie independenta, iar planetarele nu se mai invart in interiorul axului, ci libere, daca vorbim de o punte vie. In comparatie cu puntea rigida care este practic un singur ansamblu mare si greu, puntea pe bascule este compusa din mai multe piese, mult mai mici ca si dimensiune.

Tipuri de punti autoPunte cu arc longitudinalTipuri de punti autoPunte De Dion

Acest tip de punte poate fi intalnit la orice masina din ziua de azi, atat in fata cat si in spate. Majoritatea masinilor moderne au renuntat la puntea rigida in favoarea celei pe bascule, pentru a putea monta sisteme de suspensii mult mai sigure si mai performante.

3. Cel de-al treilea tip de punte, este cea semi-rigida, intalnita in special pe rotile din spate la masinile cu tractiune fata. Aceasta punte este un compromis care reduce costul intre cea rigida si cea pe bascule.

Tipuri de punti auto

Puntea semi-rigida este cu alte cuvinte o cale de mijloc, deoarece este tot o singura bucata metalica, exact ca si puntea rigida, insa are o mobilitate crescuta datorita unor brate cu o bucsa mare, care-i permit o miscare verticala.

Puntea pe portale

Acest tip de punte este foarte rar intalnit, de aceea am ales sa vorbim despre el separat, chiar daca la baza este tot o punte rigida. Puntea pe portale este o tehnologie dedicata mersului pe teren accidentat si se diferentiaza de celelalte tipuri de punti prin faptul ca axul orizontal al puntii rigide este pozitionat mai sus fata de centrul butucilor de la roata.

Tipuri de punti auto

Daca la o punte rigida, planetarele din interior angreneaza direct butucul rotilor, in cazul puntii pe portale, acesta este angrenat indirect, prin intermediul unor roti dintate. Aceasta pozitionare naste doua avantaje directe: o garda la sol mai mare si un raport de multiplicare a cuplului prin intermediul rotilor dintate care functioneaza exact ca o mini-cutie de viteze.

Asa cum spuneam si mai sus, acest tip de punte este ideal pentru masinile de off-road sau acolo unde se cere o garda la sol mai mare. Axul fiind pozitionat deasupra, vehiculul poate trece in siguranta peste obstacole precum bolovani sau sleauri, fara ca soferul sa-si faca griji ca acestea pot lovi diferentialul, spre exemplu.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (7) Poze Tipuri de punti auto
mai multe