Tipurile de suspensii de pe masinile noastre

  • Cele mai cunoscute suspensii din ziua de azi sunt cele independente
  • Cea mai populara dintre acestea este numita MacPherson
  • Exista si sisteme ceva mai elaborate: hidaulice, magnetice sau pe gaz
Distribuie pe Facebook

Dupa episodul cu tipul puntilor auto, a venit acum momentul sa povestim putin despre tipurile de suspensii pe care le putem intalni la masinile noastre. Dupa ce vei citi randurile urmatoare, data viitoare cand mai ajung la vulcanizare sau la service, toate acele fiare amestecate cu bucse de cauciuc, arcuri si amortizoare, nu ti se vor mai parea atat de complicate.

Asadar, sa incepem cu inceputul si sa spunem ca pentru puntile rigide exista trei feluri de suspnesii: pe foi de arc, pe arcuri sau pe bare de torsiune. In toate cele trei cazuri exista amortizoare. Foile de arc, arcurile obisnuite sau barele de torsiune au rol de "elasticitate" a miscarii puntii. Fiecare din aceste sisteme vine cu bune si rele, insa in prezent s-a pastrat cel mai bine sistemul pe arcuri de tip spirala combinat cu amortizoare.

In cazul autoturismelor normale, de strada, cu tractiune fata, dotate pe spate cu punti semi-rigide, sistemul este acelasi. Suspensia puntii spate se face fie cu arcuri si amortizoare separate, fie cu arcul pus direct pe amortizor. Foile de arc si barele de torsiune sunt intalnite numai in cazuri izolate si exceptionale, pe vehicule comerciale sau de gabarit mare.

Tipuri de suspensii

In ceea ce priveste foile de arc sau barele de torsiune, ambele solutii sunt invechite si implicit nu au avantaje clare fata de arcurile-spirala.

Probabil ai auzit de asa-numita punte/suspensie De Dion, insa daca nu ai auzit, atunci randurile urmatoare merita citite. Aceasta este derivata din cea rigida, si a fost facuta celebra de marca Alfa Romeo care vroia sa pastreze un echilibru al greutatii fata / spate si a montat pe diferite modele cutia de viteze exact intre rotile spate. Suspensia De Dion nu este independenta, ci doar mareste putin mobilitatea rotilor prin design, insa principala calitate este ca puntea, nu mai este fixa prin axul care adaposteste planetarele, ci prin unei structuri de forma triunghiulara, este mai usoara. Nu este o forma de suspensie intalnita azi pe scara larga.

Cele mai cunoscute suspensii auto din ziua de azi sunt cele independente, iar cea mai populara dintre acestea este cea numita MacPherson. Aceasta este o suspensie cu o singura bascula in partea de jos si amortizorul impreuna cu arcul sunt montate sus, facand legatura cu caroseria. Suspensia MacPherson se foloseste preponderent pe puntea fata, dar si pe spate, si a devenit atat de populara prin simplitate si prin faptul ca este usoara si sistemul e compus din putine piese.

Tipuri de suspensii

O evolutie a acestei suspensii este cea denumita Double Wishbone si care este compusa din doua bascule in forma literei A. Avantajul acestui sistem este ca cele doua bascule se misca in paralel, lasand roata in permanenta vertical pe carosabil. Acest sistem echipeaza majoritatea masinilor din ziua de azi, cel putin pe puntea spate.

Tipuri de suspensiiSuspensia MacPhersonTipuri de suspensiiSuspensia Double Wishbone

Modelele din gama Premium beneficiaza de o versiune mai inteligenta a suspensiei Double Wishbone, numita Multi Link. In cazul acesteia, fuzeta spate este prinsa de caroserie in mai multe puncte mobile.

Tipuri de suspensii

Cele doua bascule de care vorbeam mai sus sunt formate la randul lor din cate doua brate independente, plus unul sau mai multe care sa ii permita rotii o miscare si mai precisa in contactul cu suprafata carosabila.

Tipuri de suspensii

O suspensie rar intalnita este cea care are o foaie de arc montata transversal, adica paralel cu puntea. Aceasta bara de otel inlocuieste arcurile si ofera o fiabilitate crescuta, dar si o tinuta de drum mai rigida. Chevrolet Corvette, pana nu demult, avea pe puntea spate o asemenea suspensie, insa la noile generatii au inlocuit-o cu brate independente si arcuri normale.

Inafara de aceste sisteme despre care am vorbit pana acum, mai sunt si altele ceva mai elaborate, precum cele hidraulice, magnetice sau pe gaz.

Le vom lua pe rand si vom spune ca primul dintre ele, cel hidraulic, a fost facut cunoscut de catre francezii de la Citroen, care isi dotau masinile cu o suspensie Hidropneumatica. In cazul acestuia lichidul hidraulic impreuna cu hidrogenul in stare gazoasa este introdus intr-un sistem complex de rezervoare si conducte, care inlocuiesc suspensia obisnuita. Tinuta de drum este mult mai confortabila, insa complexitatea sistemului i-a impiedicat pe alti producatori sa adopte aceeasi solutie.

Pe langa acesta, mai exista sistemul Hydragas in care suspensia fata este legata cu cea din spate. Adica presiunea hidraulica din sistem depinde de obstacolele intalnite de roti. De exemplu, daca masina trece cu roata din fata peste un obstacol sau bordura, presiunea trece la toata spate, intarind suspensia pe ea. Cand trece si roata spate peste acelasi obstacol, presiunea se duce spre roata din fata. Desi la prima vedere pare un sistem interesant, nu a fost produs niciodata in masa, doar pe anumite modele.

Tipuri de suspensii

In cazul suspensiei magnetice sau digitale, se folosesc niste compusi magnetici care se intaresc sau se inmoaie in clipa in care trece curent prin ei. Mai exact, confortul si tinuta de drum ale unei masini pot fi ajustate la apasarea unui buton, prin intarirea amestecului magnetic din interiorul pistonului (amortizorului).

Tipuri de suspensii

Ultimul tip de suspensie neconventionala si care este foarte populara in ziua de azi, este cea pneumatica, sau cu alte cuvinte, pe aer. Amortizoarele pneumatice contin aer ce poate fi la randul sau reglat in functie de tinuta de drum dorita. In ziua de azi, exista multe masini pe piata cu suspensii adaptive. Adica in modul Sport masina este mai rigida, iar in modul Confort, masina este mult mai... confortabila. Totul se face prin reglarea presiunii aerului din amortizoare.

Tipuri de suspensii

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (10) Poze Tipuri de suspensii
mai multe