Tot ce nu stiai despre vopseaua masinii tale

- Vopseaua auto este compusa de obicei din 3 straturi
- Peste vopsea se pot adauga pana la 5 straturi de protectie suplimentara
- Automobilele noi se vopsesc electrostatic
Vopseaua masinii noastre este elementul care reprezinta identitatea vehiculului. Si este principala trasatura dupa care recunoastem o masina. Insa, de cele mai multe ori, vopseaua masinii este trecuta cu vederea si considerata un element al automobilului ce nu necesita atentie. Nimic mai gresit insa.
Autoturismele au fost vopsite inca de la existenta lor, din anii 1875. Chiar si vehiculele pe aburi, realizate cu un secol inainte erau vopsite. Si asta pentru ca lumea si-a dat seama ca metalul, daca nu este protejat, rugineste. Evident, nu putem compara tehnicile de vopsitorie de acum 2 sau 3 secole cu cele din ziua de azi, insa rolul vopselurilor auto a ramas acelasi: protectia suprafetei metalice. Pe langa acest rol, vopseaua care acum este propusa in sute de nuante si culori, are si rol estetic de personalizare a masinii. Daca in 1904, automobilele se vindeau numai in culoarea neagra, in ziua de azi, numai o singura marca poate avea in lista de dotari mai bine de 80 de nuante diferite.
Vopseaua masinilor noastre este insa realizata in urma unor procedee complexe. Noi o luam ca atare, spunem ca masina este "rosie" sau "albastra" si nu ne mai intereseaza altceva. Insa lucrurile nu sunt deloc simple cu vopseaua automobilelor. Pentru ca vopseaua reprezinta poate cel mai 'chinuit' element pe care il detine orice automobil.
Ploaia, vantul, praful, grindina, criblura, soarele si ninsoarea sunt doar cateva elemente care intra in contact direct cu vopseaua masinii zi de zi. Mai adaugam si factorii care nu sunt legati de natura, cum ar fi micile accidente, zonele de frecare, noroiul aruncat de roti si ne dam seama ca ceea ce vedem noi la exterior ca fiind o simpla culoare, are de fapt un rol mult mai dificil. Pe care, din pacate, mai nimeni nu-l baga in seama.
Din ce este realizata vopseaua auto?
Autoturismele moderne au caroseriile si elementele de caroserie acoperite cu 4 straturi de vopsea. Fiecare din aceste straturi are un rol anume, fie de protectie, fie de aderenta pentru urmatorul strat, sau unul pur estetic. In total, pentru vopsirea unui automobil cu o caroserie sedan din clasa medie, sunt folositi intre 10 si 15 litri de vopsea. La final, dupa uscare, cele 4 straturi vor avea o grosime adunata de 100-110 microni de milimetru. Adica a zecea parte dintr-un milimetru, exact grosimea unui fir de par.
Cele 4 straturi de vopsea auto care se aplica in zilele noastre sunt: Stratul Catodic, Primer, Vopseaua de culoare si Lacul de protectie. Fiecare din aceste 4 straturi este dat pe rand cu ajutorul unor roboti speciali sau in urma scufundarii caroseriei sau pieselor intr-o baie de solutie.
Primul strat de vopsea: Stratul Catodic
Imediat dupa finalizarea pieselor metalice de caroserie, suprafata metalica este tratata cu fosfat de zinc si introdusa intr-o baie cu solutie pe baza de agenti de fixare pret de 3-5 minute. Simultan, piesei (caroseriei) scufundate ii este aplicata o tensiune cuprinsa intre 250 si 500 de volti in timp ce un alt electrod este situat in baia de solutie. Particulele de solutie incarcate electric se lipesc de metal si formeaza un strat de aproximativ 20 de microni de milimetru al carui unic scop este protejarea suprafetei metalice in fata coroziunii. Acest procedeu este practic un fel de vopsire electrostatica in baie de vopsea, nu in aer liber.
Vopsirea in baie de imersiune catodica este o metoda de vopsire ecologica, deoarece ca solvent se utilizeaza, de regula, apa. Suprafetele vopsite cu ajutorul procedeului de vopsirea in baie de imersiune catodica ofera cea mai buna baza cand se combina straturile de vopsea, de exemplu straturi aplicate prin pulverizare sau straturi din vopsiri anterioare. Motiv pentru care, in afara de rolul de protectie fata de coroziune, primul strat care este de obicei transparent, este si un bun suport pentru urmatorul strat de vopsea.
Al doilea strat de vopsea: Primer
Numele stratului de sustinere a vopselei de culoare se numeste Primer, Fueler, Grund sau Baza. Acest strat are doua roluri principale: indreptarea suprafetei si aducerea la nivel si suport de fixare pentru vopseaua de baza. Acest strat este de obicei mai gros si este compus din agenti de umplere anorganici precum gips, creta sau talc, special ganditi pentru a intra in cele mai mici fisuri, iregularitati sau defecte ale suprafetei metalice. Primerul se da pe masina intr-un strat cu o grosime de 30 de microni de milimetru.
Primerul este insa un strat destul de moale si elastic. In primul rand, pentru a putea fi usor slefuit la nevoie cu elemente abrazive, dar in principal este elastic ca sa previna oscilatia stratului de culoare. Mai precis, atunci cand vopseaua masinii este lovita de pietricele sau grindina, acest strat absoarbe din socul impactului si previne astfel ciobirea vopselei, prin disiparea energiei.
Al doilea strat de vopsea: primerul are de obicei culori netre, alb sau gri
Al treilea strat de vopsea: Vopseaua de culoare
Cel mai vizibil strat de vopsea de pe masina noastra este insa si cel mai putin important. Pentru ca are un singur scop: sa dea masinii culoare. Nu are nici strat de protectie si nici de fixare pentru urmatorul strat. Vopseaua de culoare se mai numeste si strat de baza (Basecoat) si este o vopsea plastica pe baza de poliuretan. Are o grosime de aproximativ 15 microni de milimetru si poate avea sute de nuante diferite, efecte de pigmentare sau efecte de perla, ingrediente speciale ce dau nuanta de metalizare sau chiar combinatii de culori cu aspect cameleon.
Cel putin in uzina Ferrari, vopseaua de baza inca se aplica manual
Ultimul strat de vopsea: Lacul de protectie
La fel ca si primul strat de vopsea, si ultimul este transparent. De aceea i se mai zice si Strat Transparent (Clearcoat). Scopul lacului este sa-i dea masinii aspectul lucios dar si sa protejeze masina de factorii externi. In compozitia lacului pot exista o sumedenie de compusi care pot apara masina chiar si de razele UV, dar aceste lacuri sunt extrem de scumpe. In general insa, lacul are rol de protectie impotriva elementelor exterioare, cum ar fi ploaia, grindina, praf, vant si asa mai departe. In plus, lacul prin compozitia sa speciala are si rol de protectie impotriva fluctuatiilor de temperatura. De exemplu, pe timp de iarna, o capota de motor poate trece de la o temperatura de -30 de grade la o temperatura de +60 de grade in cateva minute. Si lacul este cel care protejeaza restul straturilor de aceste diferente de temperatura si nu ii permite vopselei sa crape.
Lacul transparent al masinii este dat peste vopseaua de baza intr-un strat cu o grosime de 40 de microni de milimetru si este special gandit sa reziste atat in fata altor compusi chimici puternici, cum ar fi aciditatea 'depunerilor' cauzate de pasari, cat si in fata agentilor artificiali cu un grad mare de frictiune, cum ar fi solutiile de deszapezire si dezghet de pe timpul iernii. Asadar, am putea spune ca lacul de protectie este cel mai important strat al vopselei auto.
Ultimul strat: lacul este dat cu pistoale automate
Coacerea la cuptor a vopselei auto
Fiecare din cele 4 straturi enumerate mai sus este urmat de o 'vizita' in cuptorul de coacere. De exemplu, stratul catodic este urmat de un tratament la o temperatura de 60 de grade, Primerul este urmat de o coacere la 87 de grade, vopseaua de baza la o temperatura cuprinsa intre 100 si 120 de grade, iar lacul este tratat si el la aceeasi temperatura, dar la numai jumatate din timp. In cazul masinilor care sunt vopsite in camp electrostatic, temperaturile de tratament sunt ceva mai mari.
Vopsirea in camp electrostatic
Unele marci premium apeleaza la vopsirea in camp electrostatic a masinilor si a pieselor de caroserie (powdercoating). Mai ales cand acestea sunt realizate din aluminiu sau din aliaj usor. Este un procedeu mai costisitor, dar care ii confera piesei vopsite o rezistenta mult mai ridicata.
In acest caz, masina este vopsita in aceleasi straturi mentionate mai sus, insa tehnica este alta: caroseria este pre-incalzita la o temperatura cuprinsa intre 40-80 de grade, este apoi impamantata si pulverizata cu particule de vopsea uscata prin intermediul campului electrostatic. Acest procedeu este insa mai de lunga durata, temperatura de coacere in cuptor este mai mare pentru ca elementele vopsite trebuie sa treaca prin procedeul de polimerizare, iar uscarea trebuie sa se faca in mod natural pentru a ne bucura ulterior de o rezistenta mare a vopselei.
De obicei, la noi in tara cu acest procedeu se vopsesc jantele sau alte elemente de caroserie sau metal ce incap intr-o cabina speciala de vopsire cu impamantenire.
Inainte de vopsirea electrostatica este necesara o sablare a pieselor
Straturi de protectie suplimentara
Cei care doresc sa-si protejeze vopseaua masinii au la dispozitie multe solutii care se aplica de obicei la centrele de detailing. Exista straturi pe baza de ceara ce protejeaza vopseaua impotriva picaturilor de ploaie si care confera o spalare mai usoara a suprafetei vopsite. Straturile de protectie numite "sealant" au ca scop acoperirea vopselei cu un strat invizibil ce nu permite adunarea apei intr-un singur loc, dar nu lasa nici noroiul sau praful sa se lipeasca de lac.
Caroseria trebuie insa tratata intr-un mod special atunci cand apelam la polish. Ce inseamna polish auto? Inseamna eliminarea unor zgarieturi minuscule din stratul de 40 de microni de milimetru pe care ii are lacul transparent. Cu ajutorul solutiilor speciale abrazive, la o procedura de polish vom scoate circa 10 microni de milimetru din lacul vechi. Insa imediat dupa polish, este indicat sa apelam la straturile de ceara sau sealant special care sa compenseze micsorarea grosimii lacului.
O vopsea auto cu prea mult grund va avea o elasticitate ridicata si va crapa in timp
Soarele, cel mai mare dusman al vopselei auto
Chiar daca masinile sunt in ziua de azi dotate cu cele mai inteligente si performante vopsele, in timp, soarele este cel care ii dauneaza cel mai mult masinii noastre. Intr-o vara calduroasa in care afara sunt 40 de grade la umbra, suprafata caroseriei masinii poate atinge chiar si 90-100 de grade. Aceasta temperatura este mai mare in zona motorului, adica pe capota si pe aripile laterale din fata.
Daca avem grija de masina noastra si o spalam regulat, nu trebuie sa ne facem griji ca vom avea probleme cu vopseaua chiar si la temperaturi ridicate pe timp de vara. Insa cei care sunt interesati cu adevarat de starea exterioara a masinii proprie sunt destul de putini. Cand este foarte cald, mici particule de praf sau pietrist patrund mai usor in vopsea, mai ales daca circulam cu viteza si avem drumuri pline de criblura ca in Romania. Straturile de vopsea sunt realizate special sa reziste la temperaturi mari, insa devin mai moi si mai casante cand temperatura este foarte ridicata. Adica pe timp de vara, pietricelele aruncate pe drum vor face pagube mai mari.
Daca nu spalam masina, vom avea alta problema: praful acumulat, sutele de insecte si gainatul pasarilor incep sa actioneze asupra lacului si pot ajunge chiar si la vopseaua de baza. Din pacate, pentru ca locuim in Romania si in orase aglomerate, ne putem trezi oricand cu diverse solutii chimice aruncate pe masina, praf din belsug bogat in elemente poluante, ulei de masina aruncat de vreo basculanta care scoate fum, benzina si asa mai departe. Spalarea masinii nu este un moft, ci este o masura de prevenire prin eliminarea diverselor substante ce pot influenta vopseaua.
Spalatoria, detailingul si umbra - cei mai buni prieteni ai vopselei auto
La final, va recomandam sa urmati cateva sfaturi utile, daca doriti sa pastrati vopseaua masinii in stare buna cat mai mult timp. In primul rand, spalari ale caroseriei cat mai dese, imediat cum vedem ca s-a depus un strat de praf, ne vor proteja vopseaua in fata actiunii chimice. Parcarea la umbra a masinii in loc sa o lasam in plin soare va asigura vopseaua sa-si pastreze proprietatile si sa fie astfel mai rezistenta in fata intemperiilor si a factorilor de uzura. Iar din cand in cand, poate odata pe an sau la doi ani, un tratament cu solutii speciale care sa faca un strat protector pe masina este bine venit. Mai ales in prag de iarna, un strat care sa izoleze complet caroseria de factorii externi nocivi, precum solutiile de dezghetare de pe strazi si sarea aruncata de autoritati, ne vor proteja atat luciul vopselei, cat si caroseria de rugina.
Asadar, dupa cum ai putut vedea, lucrurile cu vopseaua nu sunt chiar asa de simple. Si daca pana acum nu stiai ce se ascunde dincolo de o simpla culoare, iata ca de acum inainte, vei sti.
-
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
-
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
Vw golf 1,4 tsi 2015 8470 €
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €


