Totul despre evacuarea masinii. Din ce este formata si cum functioneaza ea

Totul despre evacuarea masinii. Din ce este formata si cum functioneaza ea
  • Fiecare masina vine cu o evacuare a gazelor de la motor
  • Aceasta este dezvoltata avandu-se in vedere diversi factori
  • Sistemul dispune de mai multe componente indispensabile sau nu
Distribuie pe Facebook

O vezi, o auzi, uneori o si "mirosi" (mai mult decat ti-ai dori). Ce este evacuarea unei masini si cum functioneaza aceasta, in randurile de mai jos.

Fiecare masina vine la pachet cu un sistem de evacuare a gazelor de la motor. Acesta este dezvoltat avandu-se in vedere anumiti factori, costul de productie si legislatia in vigoare numarandu-se printre cei mai importanti.

Greutatea sau termorezistenta conteaza si ele intr-o mare masura, insa nu atat de mult in cazul unui automobil de strada - exceptand versiunile de inalta performanta ale unor modele de serie sau sportivele pur sange.

Orice sistem de evacuare este format din mai multe elemente, dupa cum urmeaza:

  • Galeria de evacuare sau serpisorii

Fixata pe chiulasa motorului, este prima componenta care vine in contact cu gazele evacuate. In cele mai multe dintre cazuri, este realizata din fonta turnata si acoperita cu diverse protectii metalice pentru a directiona caldura cat mai departe de motor.

In proiectarea galeriei de evacuare - sau a serpisorilor, asa cum este mai este aceasta cunoscuta, producatorul de masini urmareste ca ea sa ocupe cat mai putin spatiu, dar si sa... fie cat mai solida, bineinteles.

  • Uppipe

Se regaseste in special sub capota automobilelor marca Subaru si reprezinta acea teava care face legatura intre galeria de evacuare si turbina. Unele modele pot adopta inclusiv un catalizator pe aceasta portiune a sistemului de evacuare.

  • Downpipe

Daca uppipe-ul reprezinta acea teava care face legatura intre galeria de evacuare si turbina, ei bine... downpipe-ul este acea teava care leaga turbina de restul evacuarii, dupa cum cel mai probabil ti-ai dat deja seama.

Versiunea ideala are o sectiune de trecere de la diametrul de iesire al turbinei la diametrul final al downpipe-ului, numit si saxofon, turbulentele la schimbarile de diametru fiind astfel reduse.

  • Catalizator

Urmatoarea pozitie a sistemului de evacuare este "ocupata" de catalizator. Montat de obicei dupa downpipe-ul masinii, dar inainte de toba de esapament, el are ca scop principal reducerea nocivitatii gazelor inainte de eliberarea acestora in atmosfera.

Convertoarele catalitice sunt de mai multe feluri si tipuri, majoritatea masinilor din ziua de astazi dispunand de unitati cu trei cai. Eficienta maxima a unui catalizator se atinge la temperaturi inalte, de aproximativ 400 grade Celsius.

  • Toba intermediara

Toba intermediara anuleaza o parte din frecventele induse in evacuare si ajuta cuplul motor. Aceasta poate lipsi din dotarea automobilelor cu motoare turbo, acolo unde contrapresiunea este realizata downpipe.

  • Toba finala

​Toba finala primeste gazele de la cea mai joasa temperatura, respectiv cu cea mai mica viteza de scurgere si are ca rol realinierea acestora. Este, de asemenea, vinovata pentru sunetul evacuarii.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 26 Octombrie 2016