Totul despre frana de motor: cand si cum o folosim, inclusiv daca avem cutie automata

- Ce inseamna frana de motor?
- Coborarea unei pante foarte abrupte
- Frana de motor cu cutie automata
Toti soferii au auzit de frana de motor, vorbesc despre ea si sunt indemnati sa o utilizeze in anumite situatii. Dar, cu toate astea, foarte putini sunt cei care stiu sa foloseasca frana de motor corect si atunci cand trebuie. Tu poate ca nu esti unul dintre ei, dar poate ai vreun prieten caruia acest articol i-ar prinde bine.
Ce inseamna frana de motor?
Inseamna ca masina isi micsoreaza viteza de deplasare cu ajutorul motorului, nu prin intermediul sistemului de franare mecanic. La motoarele pe benzina, frana de motor apare si se simte imediat cum luam piciorul de pe pedala de acceleratie. In clipa in care luam piciorul de pe acceleratie, clapeta de acceleratie se inchide si fluxul de aer catre galeria de admisie este oprit, dar nu in totalitate. Impreuna cu fluxul de aer, pentru ca soferul nu mai accelereaza, se opreste si alimentarea cu carburant.
Asta face ca in admisie sa aiba loc un efect de vacuum, pentru ca pistoanele "lupta" impotriva unei presiuni mari, ceea ce duce la aparitia fenomenului numit "frana de motor", cand pistoanele vor sa incetineasca brusc. Efectul este cu atat mai pronuntat cu cat turatia este mai mare, ca atunci cand punem cutia de viteze intr-o treapta inferioara, turatia creste, dar franarea motorului este si mai puternic: tocmai pentru ca pistoanele sunt infranate de presiunea negativa din motor. E ca si cum, in mod normal, cu acceleratia deschisa, ai trage aer in piept printr-o teava groasa si cu piciorul ridicat de pe acceleratie, printr-un pai subtire.
Dar de ce este bine sa folosim frana de motor? In primul rand, pentru ca este o metoda suplimentara de franare, eficienta in cazul in care masina ne lasa fara franele mecanice, in al doilea rand ca ne ajuta sa economisim carburant. Iata cateva situatii in care putem folosi frana de motor.
Coborarea unei pante foarte abrupte
Daca ajungi in situatia in care trebuie sa cobori o panta abrupta, mai ales daca e iarna si daca e gheata, nu trebuie sa folosesti frana de picior, ci frana de motor. Numai asa vei avea directie, dar si roti care se invart continuu, fara sa derapeze si sa se blocheze ca atunci cand franezi cu piciorul. Totul este sa pui cutia de viteze in treapta a 1 si sa lasi masina sa coboare singura, fara sa atingi frana. Din pricina pantei, masina va continua sa ruleze, fara sa opreasca motorul, acesta nu va consuma niciun gram de carburant, gravitatia facand toata treaba. Si viteza constanta va face ca aceasta metoda sa fie cea mai sigura si cea mai buna de coborare in conditii grele.
Oprirea la semafor
Putem folosi frana de motor zilnic, in traficul urban, atat ca sa economisim carburant, cat si pentru un plus de siguranta. Dar pentru asta trebuie sa cascam putin mai din timp ochii. De exemplu, daca vedem in zare ca urmatorul semafor s-a facut rosu, e clar ca nu mai are rost sa acceleram. Daca scoatem levierul cutiei la punctul mort si lasam masina sa curga la ralanti, motorul va consuma carburant. Dar daca folosim frana de motor, acesta nu va consum. Si putem sa retrogradam pe rand treptele, pana cand ne oprim.
Pe autostrada
Si la drum intins putem sa folosim frana de motor eficient si destul de des. De exemplu, cand circulam pe banda a doua si in fata apare un alt autoturism. Fie unul care depaseste, fie unul care merge mai incet. Daca observam acea masina din timp, in loc sa franam cu piciorul, putem sa ridicam imediat piciorul de pe acceleratie si intra in functiune frana de motor. Daca vrem sa incetinim mai mult, retrogradam cu inca o treapta. Sau, de exemplu, putem sa folosim frana de motor inainte sa iesim de pe autostrada. In loc sa acceleram pana in ultima clipa si sa franam brusc, luam piciorul de pe acceleratie din timp si retrogradam pana cand ajungem la viteza dorita ca sa iesim de pe autostrada in siguranta.
Pe serpentine
Cand urci spre Cota 1400 de la Sinaia, frana de motor nu prea te ajuta. Dar cand cobori, ai face bine sa o folosesti, si inca mult si bine. La coborare pe un drum virajat, frana de motor este mult mai buna decat cea de picior. Adica ideal este ca in fiecare clipa a coborarii sa fii, intr-o treapta sau alta, pregatit de frana de motor. Niciodata sa nu lasi transmisia scoasa din viteza. De exemplu, pe un drum abrupt si virajat, daca nu esti in frana de motor si ridici pedala de frana, masina va prinde viteza si, daca esti cumva pe carosabil umed, risti sa ajungi in sant. Asadar, ca sa cobori in siguranta, foloseste frana de motor in treapta optima de viteza pe care o vrei. In plus, nu vei consuma nici mare lucru...
In caz de urgenta
Mai poti folosi frana de motor in caz de urgenta. Adica daca trebuie sa franezi foarte brusc. Evident, in tandem cu frana de picior. Si asta pentru ca te poti folosi de ambele picioare: unul ca sa franezi, altul ca sa calci ambreiajul pentru a baga o treapta inferioara. Sa zicem ca masina din fata ta franeaza brusc si te ia pe nepregatite. Cu putina experienta si exercitiu de conducere defensiva, odata cu instinctul de a apasa pedala de franare, ar putea veni si cel de a calca ambreiajul si de a baga 2-3 trepte sub cea in care esti, ca sa se produca o frana de motor mai agresiva. Odata cu franarea mecanica, masina va incetini mult mai usor. Daca insa e vorba de o distanta foarte mica, la viteza redusa, cum ar fi in oras unde se merge bara la bara, probabil ca vei avea timp doar de franarea cu piciorul.
Frana de motor cu cutie automata
Da, orice masina, inclusiv cele cu transmisie automata, pot face frana de motor. Mai putin cele diesel, care nu depind de un flux de aer constant, aprinderea facandu-se prin comprimare. Veti observa ca la o masina diesel, frana de motor nu este asa de eficienta, nici daca retrogradam mai violent, viteza nu se va reduce asa de tare. Insa in rest, putem vorbi de o frana de motor concreta si la masinile automate. Fie ca sunt model mai vechi, fie ca sunt mai moderne, cu posibilitate de schimbare manuala, putem face frana de motor. De exemplu, la cutiile mai vechi, vom vedea ca levierul are mai multe pozitii pe care scrie D, 1, 2, 3. Cand mergem normal, adica in Drive, putem sa mutam levierul pe 3, adica intr-o treapta inferioara, dupa care in 2 sau 1. Principiul este acelasi si motorul va reduce viteza. Iar daca avem o cutie cu mod manual sau cu padele la volan, ajunge sa retrogradam ca in cazul celei manuale.
-
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
-
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
Vw golf 1,4 tsi 2015 8450 €
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
12709880235 5801964543 5801630965 borgwarner turbosuflanta... 3500 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
-
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €


