Totul despre frana de motor: cand si cum o folosim, inclusiv daca avem cutie automata
- Ce inseamna frana de motor?
- Coborarea unei pante foarte abrupte
- Frana de motor cu cutie automata
Toti soferii au auzit de frana de motor, vorbesc despre ea si sunt indemnati sa o utilizeze in anumite situatii. Dar, cu toate astea, foarte putini sunt cei care stiu sa foloseasca frana de motor corect si atunci cand trebuie. Tu poate ca nu esti unul dintre ei, dar poate ai vreun prieten caruia acest articol i-ar prinde bine.
Ce inseamna frana de motor?
Inseamna ca masina isi micsoreaza viteza de deplasare cu ajutorul motorului, nu prin intermediul sistemului de franare mecanic. La motoarele pe benzina, frana de motor apare si se simte imediat cum luam piciorul de pe pedala de acceleratie. In clipa in care luam piciorul de pe acceleratie, clapeta de acceleratie se inchide si fluxul de aer catre galeria de admisie este oprit, dar nu in totalitate. Impreuna cu fluxul de aer, pentru ca soferul nu mai accelereaza, se opreste si alimentarea cu carburant.
Asta face ca in admisie sa aiba loc un efect de vacuum, pentru ca pistoanele "lupta" impotriva unei presiuni mari, ceea ce duce la aparitia fenomenului numit "frana de motor", cand pistoanele vor sa incetineasca brusc. Efectul este cu atat mai pronuntat cu cat turatia este mai mare, ca atunci cand punem cutia de viteze intr-o treapta inferioara, turatia creste, dar franarea motorului este si mai puternic: tocmai pentru ca pistoanele sunt infranate de presiunea negativa din motor. E ca si cum, in mod normal, cu acceleratia deschisa, ai trage aer in piept printr-o teava groasa si cu piciorul ridicat de pe acceleratie, printr-un pai subtire.
Dar de ce este bine sa folosim frana de motor? In primul rand, pentru ca este o metoda suplimentara de franare, eficienta in cazul in care masina ne lasa fara franele mecanice, in al doilea rand ca ne ajuta sa economisim carburant. Iata cateva situatii in care putem folosi frana de motor.
Coborarea unei pante foarte abrupte
Daca ajungi in situatia in care trebuie sa cobori o panta abrupta, mai ales daca e iarna si daca e gheata, nu trebuie sa folosesti frana de picior, ci frana de motor. Numai asa vei avea directie, dar si roti care se invart continuu, fara sa derapeze si sa se blocheze ca atunci cand franezi cu piciorul. Totul este sa pui cutia de viteze in treapta a 1 si sa lasi masina sa coboare singura, fara sa atingi frana. Din pricina pantei, masina va continua sa ruleze, fara sa opreasca motorul, acesta nu va consuma niciun gram de carburant, gravitatia facand toata treaba. Si viteza constanta va face ca aceasta metoda sa fie cea mai sigura si cea mai buna de coborare in conditii grele.
Oprirea la semafor
Putem folosi frana de motor zilnic, in traficul urban, atat ca sa economisim carburant, cat si pentru un plus de siguranta. Dar pentru asta trebuie sa cascam putin mai din timp ochii. De exemplu, daca vedem in zare ca urmatorul semafor s-a facut rosu, e clar ca nu mai are rost sa acceleram. Daca scoatem levierul cutiei la punctul mort si lasam masina sa curga la ralanti, motorul va consuma carburant. Dar daca folosim frana de motor, acesta nu va consum. Si putem sa retrogradam pe rand treptele, pana cand ne oprim.
Pe autostrada
Si la drum intins putem sa folosim frana de motor eficient si destul de des. De exemplu, cand circulam pe banda a doua si in fata apare un alt autoturism. Fie unul care depaseste, fie unul care merge mai incet. Daca observam acea masina din timp, in loc sa franam cu piciorul, putem sa ridicam imediat piciorul de pe acceleratie si intra in functiune frana de motor. Daca vrem sa incetinim mai mult, retrogradam cu inca o treapta. Sau, de exemplu, putem sa folosim frana de motor inainte sa iesim de pe autostrada. In loc sa acceleram pana in ultima clipa si sa franam brusc, luam piciorul de pe acceleratie din timp si retrogradam pana cand ajungem la viteza dorita ca sa iesim de pe autostrada in siguranta.
Pe serpentine
Cand urci spre Cota 1400 de la Sinaia, frana de motor nu prea te ajuta. Dar cand cobori, ai face bine sa o folosesti, si inca mult si bine. La coborare pe un drum virajat, frana de motor este mult mai buna decat cea de picior. Adica ideal este ca in fiecare clipa a coborarii sa fii, intr-o treapta sau alta, pregatit de frana de motor. Niciodata sa nu lasi transmisia scoasa din viteza. De exemplu, pe un drum abrupt si virajat, daca nu esti in frana de motor si ridici pedala de frana, masina va prinde viteza si, daca esti cumva pe carosabil umed, risti sa ajungi in sant. Asadar, ca sa cobori in siguranta, foloseste frana de motor in treapta optima de viteza pe care o vrei. In plus, nu vei consuma nici mare lucru...
In caz de urgenta
Mai poti folosi frana de motor in caz de urgenta. Adica daca trebuie sa franezi foarte brusc. Evident, in tandem cu frana de picior. Si asta pentru ca te poti folosi de ambele picioare: unul ca sa franezi, altul ca sa calci ambreiajul pentru a baga o treapta inferioara. Sa zicem ca masina din fata ta franeaza brusc si te ia pe nepregatite. Cu putina experienta si exercitiu de conducere defensiva, odata cu instinctul de a apasa pedala de franare, ar putea veni si cel de a calca ambreiajul si de a baga 2-3 trepte sub cea in care esti, ca sa se produca o frana de motor mai agresiva. Odata cu franarea mecanica, masina va incetini mult mai usor. Daca insa e vorba de o distanta foarte mica, la viteza redusa, cum ar fi in oras unde se merge bara la bara, probabil ca vei avea timp doar de franarea cu piciorul.
Frana de motor cu cutie automata
Da, orice masina, inclusiv cele cu transmisie automata, pot face frana de motor. Mai putin cele diesel, care nu depind de un flux de aer constant, aprinderea facandu-se prin comprimare. Veti observa ca la o masina diesel, frana de motor nu este asa de eficienta, nici daca retrogradam mai violent, viteza nu se va reduce asa de tare. Insa in rest, putem vorbi de o frana de motor concreta si la masinile automate. Fie ca sunt model mai vechi, fie ca sunt mai moderne, cu posibilitate de schimbare manuala, putem face frana de motor. De exemplu, la cutiile mai vechi, vom vedea ca levierul are mai multe pozitii pe care scrie D, 1, 2, 3. Cand mergem normal, adica in Drive, putem sa mutam levierul pe 3, adica intr-o treapta inferioara, dupa care in 2 sau 1. Principiul este acelasi si motorul va reduce viteza. Iar daca avem o cutie cu mod manual sau cu padele la volan, ajunge sa retrogradam ca in cazul celei manuale.
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Vw passat gmo 2017 11900 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 € Vw touran diesel 2011 5790 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €