Totul despre frana de motor: cand si cum o folosim, inclusiv daca avem cutie automata

- Ce inseamna frana de motor?
- Coborarea unei pante foarte abrupte
- Frana de motor cu cutie automata
Toti soferii au auzit de frana de motor, vorbesc despre ea si sunt indemnati sa o utilizeze in anumite situatii. Dar, cu toate astea, foarte putini sunt cei care stiu sa foloseasca frana de motor corect si atunci cand trebuie. Tu poate ca nu esti unul dintre ei, dar poate ai vreun prieten caruia acest articol i-ar prinde bine.
Ce inseamna frana de motor?
Inseamna ca masina isi micsoreaza viteza de deplasare cu ajutorul motorului, nu prin intermediul sistemului de franare mecanic. La motoarele pe benzina, frana de motor apare si se simte imediat cum luam piciorul de pe pedala de acceleratie. In clipa in care luam piciorul de pe acceleratie, clapeta de acceleratie se inchide si fluxul de aer catre galeria de admisie este oprit, dar nu in totalitate. Impreuna cu fluxul de aer, pentru ca soferul nu mai accelereaza, se opreste si alimentarea cu carburant.
Asta face ca in admisie sa aiba loc un efect de vacuum, pentru ca pistoanele "lupta" impotriva unei presiuni mari, ceea ce duce la aparitia fenomenului numit "frana de motor", cand pistoanele vor sa incetineasca brusc. Efectul este cu atat mai pronuntat cu cat turatia este mai mare, ca atunci cand punem cutia de viteze intr-o treapta inferioara, turatia creste, dar franarea motorului este si mai puternic: tocmai pentru ca pistoanele sunt infranate de presiunea negativa din motor. E ca si cum, in mod normal, cu acceleratia deschisa, ai trage aer in piept printr-o teava groasa si cu piciorul ridicat de pe acceleratie, printr-un pai subtire.
Dar de ce este bine sa folosim frana de motor? In primul rand, pentru ca este o metoda suplimentara de franare, eficienta in cazul in care masina ne lasa fara franele mecanice, in al doilea rand ca ne ajuta sa economisim carburant. Iata cateva situatii in care putem folosi frana de motor.
Coborarea unei pante foarte abrupte
Daca ajungi in situatia in care trebuie sa cobori o panta abrupta, mai ales daca e iarna si daca e gheata, nu trebuie sa folosesti frana de picior, ci frana de motor. Numai asa vei avea directie, dar si roti care se invart continuu, fara sa derapeze si sa se blocheze ca atunci cand franezi cu piciorul. Totul este sa pui cutia de viteze in treapta a 1 si sa lasi masina sa coboare singura, fara sa atingi frana. Din pricina pantei, masina va continua sa ruleze, fara sa opreasca motorul, acesta nu va consuma niciun gram de carburant, gravitatia facand toata treaba. Si viteza constanta va face ca aceasta metoda sa fie cea mai sigura si cea mai buna de coborare in conditii grele.
Oprirea la semafor
Putem folosi frana de motor zilnic, in traficul urban, atat ca sa economisim carburant, cat si pentru un plus de siguranta. Dar pentru asta trebuie sa cascam putin mai din timp ochii. De exemplu, daca vedem in zare ca urmatorul semafor s-a facut rosu, e clar ca nu mai are rost sa acceleram. Daca scoatem levierul cutiei la punctul mort si lasam masina sa curga la ralanti, motorul va consuma carburant. Dar daca folosim frana de motor, acesta nu va consum. Si putem sa retrogradam pe rand treptele, pana cand ne oprim.
Pe autostrada
Si la drum intins putem sa folosim frana de motor eficient si destul de des. De exemplu, cand circulam pe banda a doua si in fata apare un alt autoturism. Fie unul care depaseste, fie unul care merge mai incet. Daca observam acea masina din timp, in loc sa franam cu piciorul, putem sa ridicam imediat piciorul de pe acceleratie si intra in functiune frana de motor. Daca vrem sa incetinim mai mult, retrogradam cu inca o treapta. Sau, de exemplu, putem sa folosim frana de motor inainte sa iesim de pe autostrada. In loc sa acceleram pana in ultima clipa si sa franam brusc, luam piciorul de pe acceleratie din timp si retrogradam pana cand ajungem la viteza dorita ca sa iesim de pe autostrada in siguranta.
Pe serpentine
Cand urci spre Cota 1400 de la Sinaia, frana de motor nu prea te ajuta. Dar cand cobori, ai face bine sa o folosesti, si inca mult si bine. La coborare pe un drum virajat, frana de motor este mult mai buna decat cea de picior. Adica ideal este ca in fiecare clipa a coborarii sa fii, intr-o treapta sau alta, pregatit de frana de motor. Niciodata sa nu lasi transmisia scoasa din viteza. De exemplu, pe un drum abrupt si virajat, daca nu esti in frana de motor si ridici pedala de frana, masina va prinde viteza si, daca esti cumva pe carosabil umed, risti sa ajungi in sant. Asadar, ca sa cobori in siguranta, foloseste frana de motor in treapta optima de viteza pe care o vrei. In plus, nu vei consuma nici mare lucru...
In caz de urgenta
Mai poti folosi frana de motor in caz de urgenta. Adica daca trebuie sa franezi foarte brusc. Evident, in tandem cu frana de picior. Si asta pentru ca te poti folosi de ambele picioare: unul ca sa franezi, altul ca sa calci ambreiajul pentru a baga o treapta inferioara. Sa zicem ca masina din fata ta franeaza brusc si te ia pe nepregatite. Cu putina experienta si exercitiu de conducere defensiva, odata cu instinctul de a apasa pedala de franare, ar putea veni si cel de a calca ambreiajul si de a baga 2-3 trepte sub cea in care esti, ca sa se produca o frana de motor mai agresiva. Odata cu franarea mecanica, masina va incetini mult mai usor. Daca insa e vorba de o distanta foarte mica, la viteza redusa, cum ar fi in oras unde se merge bara la bara, probabil ca vei avea timp doar de franarea cu piciorul.
Frana de motor cu cutie automata
Da, orice masina, inclusiv cele cu transmisie automata, pot face frana de motor. Mai putin cele diesel, care nu depind de un flux de aer constant, aprinderea facandu-se prin comprimare. Veti observa ca la o masina diesel, frana de motor nu este asa de eficienta, nici daca retrogradam mai violent, viteza nu se va reduce asa de tare. Insa in rest, putem vorbi de o frana de motor concreta si la masinile automate. Fie ca sunt model mai vechi, fie ca sunt mai moderne, cu posibilitate de schimbare manuala, putem face frana de motor. De exemplu, la cutiile mai vechi, vom vedea ca levierul are mai multe pozitii pe care scrie D, 1, 2, 3. Cand mergem normal, adica in Drive, putem sa mutam levierul pe 3, adica intr-o treapta inferioara, dupa care in 2 sau 1. Principiul este acelasi si motorul va reduce viteza. Iar daca avem o cutie cu mod manual sau cu padele la volan, ajunge sa retrogradam ca in cazul celei manuale.
-
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
-
0445110569 166000804r 95518001 95523169 6000616680 bosch... 600 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
0445110300 bosch injector opel 1.6 cdti / lancia fiat 1.6 d... 300 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
A6510702387 28272472 delphi injector mercedes 2.2 cdi a b c... 500 Lei
-
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
0445116035 03l130277c 0986435369 bosch injector vw amarok... 600 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
-
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
0445110141 8200146357 93190346 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
Gk2q-9k546-ab gk2q9k546ab a2c9303500080 2143478 vdo injector... 600 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
A6510900980 53049700086 10009880036 biturbo mercedes sprinter... 2000 Lei
-
Reconditionat 0 445 110 605 0445110605 bosch injector tractor... 900 Lei
5801647158 gt5518r 820803-0004 820803-5004s garrett... 7500 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
0445010747 55274845 55260837 bosch pompa de inalta presiune... 1000 Lei
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
-
A6510702987 0445117035 0986435248 bosch injectoare mercedes... 500 Lei
0445110075 96386523 96414961 9641496180 bosch injectoare... 150 Lei
0445110083 55192096 0986435078 injector... 150 Lei
-
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
167006205r 0445010799 bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei


