Totul despre franele masinii: discuri ventilate, perforate sau striate - care sunt cele mai bune?

- Santurile previn depunerile de praf intre disc si placute
- Discurile pline, pe cale de disparitie
- Varianta perforata ofera racire suplimentara
Chiar daca masinile obisnuite vin din fabrica cu discuri de frana pline, ventilate sau neventilate, stim cu totii de la automobilele mai performante ca exista si discuri perforate sau striate, care au niste santuri. Cum sta treaba cu toate aceste tipuri de discuri?
Discurile de frana pline neventilate
In zilele noastre, discurile de frana pline care nu sunt ventilate, adica fabricate dintr-o singura bucata de metal solid, sunt intalnite exclusiv la vehicule pe puntea spate. Nu mai exista masini de fabricatie recenta care sa aiba, cel putin in Uniunea Europeana, asemenea discuri pe rotile din fata. In trecut insa, Dacia Logan avea discuri pline pe fata, dar si masinile mai vechi, cum ar fi BMW E36 la motorizarile 1.6 si 1.8 sau autoturismele din clasa mica si compacta.
Aceste discuri de frana neventilate nu sunt facute pentru o franare peformanta, ci pentru o franare slaba, motiv pentru care se intalnesc doar pe puntea spate. In plus, pentru ca sunt realizate doar dintr-un singur disc, se incalzesc mai repede si isi pierd eficienta in conditii de franare agresiva.
Discurile de frana ventilate
Mai toate masinile moderne au pe puntea fata discuri de frana ventilate. Si cand spunem ventilate, ne referim la faptul ca discul este realizat din doua bucati de metal care permit aerului sa treaca prin niste fante care racesc metalul. Asadar daca ai vazut si tu niste discuri mai late cu un spatiu intre cele doua elemente, acelea sunt discuri ventilate.
Discurile ventilate au fost inventate pentru o mai buna racire a franelor. Daca discurile pline, descrise mai sus, se incing repede si astfel franarea devine nesigura, discurile ventilate permit aerului sa circule si transferul de energie termica se face mai usor. Astfel, discurile ventilate nu se incing si raman mereu la o temperatura sigura. Oricum, mai sigura decat in cazul discurilor pline. Tocmai de aceea se pun pe puntea fata, cea care franeaza cel mai mult, iar pe spate se pun discuri neventilate. Sau, la masinile performante, discuri ventilate si pe fata, si pe spate.
Discurile de frana perforate
Dupa aparitia discurilor ventilate in anii '70, vehiculele performante au inceput sa fie din ce in ce mai rapide si mai pretentioase in ceea ce priveste franele. Nu era greu sa atingi 300 km/h in anii '80, dar era greu sa te opresti rapid. Asa ca inginerii si-au dat seama ca problema franelor consta in faptul ca se incalzesc. Chiar si discurile ventilate, daca sunt suprasolicitate de la viteze mari, tind sa se incalzeasca si fierb lichidul de frana, care da astfel nastere unor bule de aer in circuit, aer care se comprima si asa apare fenomenul de frana moale. Asadar, era nevoie de o ventilare suplimentara.
Daca discurile ventilate aveau deja o racire excentrica, prin fantele dintre cele doua bucati de disc, nu se mai putea dezvolta decat o racire laterala, adica direct prin suprafata discului. Asa ca cineva s-a gandit sa dea niste gauri exact in corpul discului de frana. Gauri care s-au dovedit a fi extrem de eficiente. Nu luau mult din suprafata de frictiune a placutelor cu discul, dar ajutau mult la racirea franelor.
Asadar, s-au nascut discurile ventilate si perforate, care asigurau cea mai buna racire a intregului sistem de franare. Dar odata cu aparitia discurilor perforate, lumea a realizat ca mai facuse o descoperire involuntara. Si anume, placutele mai vechi de franare aveau in compozitie niste agenti chimici care tineau laolalta ferodo-ul de pe placuta de frana. Si, in momentul in care masina frana violent, din cauza caldurii mari, acesti agenti chimic se evaporau si formau o pojghita de gaz intre placuta si discul plin. Si pentru ca gazul nu avea pe unde sa scape, franarea nu era tocmai eficienta... Dar cand au aparut discurile perforate, au scapat si de aceasta problema.
Pe partea de dezavantaje putem mentiona rezistenta scazuta in timp, pentru ca aceste orificii reprezinta puncte de stres ale otelului care pot da nastere la fisuri.
Discurile de frana striate (stantate)
Daca ai vazut discuri de frana care aveau pe ele "sculptate" niste santuri de diferite forme, atunci acestea sunt discurile de care vorbim acum. Sunt discuri pline sau ventilate, dar care au primit si niste santuri, aparent, fara niciun scop. Ei bine, aceste santuri au un singur rol: sa adune reziduurile rezultate in urma frecarii dintre placute si disc. Adica acel praf negru care iti murdareste tie jantele, ca sa fim mai exacti... Acel praf care scade eficienta franarii, pentru ca actioneaza ca niste mici bile de rulment intre placute si disc. Cu aceste santuri, praful se aduna acolo si nu se interpune intre cele doua suprafete de frecare.
Un alt scop al discurilor striate este imbunatatirea frecarii. Pentru ca discul nu este perfect drept, placutele au un plus de aderenta si franarea este mai buna ca in cazul unor discuri pline.
In ceea ce priveste dezavantajele acestor discuri de frana, putem mentiona uzura mult mai rapida a placutelor, tocmai, pentru ca exista o frecare mai mare cu discul.
Ce discuri sunt cele mai bune?
Daca vrem fiabilitate in timp si avem o masina normala, atunci discurile ventilate obisnuite sunt suficiente. Daca avem o masina performanta, precum Porsche sau BMW M3, atunci o sa primim din fabrica discuri perforate si ventilate, pentru un plus de racire. Si daca vrem performanta suprema, unde nu conteaza fiabilitatea ci doar franarea optima, atunci o sa apelam la discuri ventilate si striate. Cum au masinile din WRC, de exemplu... Insa un lucru e clar: incet-incet, discurile pline, dintr-o bucata, o sa dispara chiar si de pe puntile spate. Asa cum au inceput sa dispara si tamburii cu saboti. Pentru ca, pur si simplu, lumea evolueaza si se pare ca discurile ventilate sunt, momentan, cele mai bune. Fara sa ne gandim, evident, la cine stie ce OZN-uri de discuri ceramice fara moarte...
-
Amplificator audio / staie originala audi a4 b6 cod piesa :... 150 Lei
Alternator fiat ducato ii 2.3 jtd 110cp cod piesa : 9665617780 249 Lei
Lant distributie malaguti madison - mbk doodo skyliner -... 80 Lei
-
Pompa servodirectie 491100023r renault laguna 3 [2007 - 2011]... 500 Lei
Distribuitor vacuum audi a3 sportback (8pa) [fabr 2004-2013]... 99 Lei
Traversa superioara mercedes clasa clk (c209) [fabr 2002-2009]... 63 Lei
-
Senzor presiune gaze audi a4 b8 2.0tdi 0281006005 100 Lei
Armatura bara fata volkswagen golf 5 2006 hatchback 1.4 mpi 150 Lei
Dezmembrez ford transit 2015 - 2016
-
Armatura bara fata volkswagen passat b6 variant (3c5) [fabr... 199 Lei
Navigatie 8618842290 audi a4 b7 [2004 - 2008] 2.0 tdi blb 350 Lei
Pompa + cilindru ambreiaj toyota rav 4 2.0 d4d 85kw 116cai... 250 Lei
-
Dezmembrari renault megane 2
Baterie de pornire (yt7bbs yuasa) ducati motorcycles,kymco... 399.26 Lei
Compresor clima 4f0260805t audi a6 4f/c6 [2004 - 2008] 715 Lei
-
Bara fata hyundai tucson 2016-2018 2900 Lei
9802448680 9674973080 vdo injector cetroen peugeot ford volvo... 550 Lei
Sonda lambda skoda octavia 2 1.2 i tsi cbzb benzina 03f906262b... 300 Lei
-
Piese scuter malaguti f12 dezmembrez scuter malaguti f12 10 Lei
Dezmembrez vw golf vi 1.6 tdi cayb 90 cai cutie manuala 5...
Ford focus diesel 2012 4090 €
-
Jante aliaj 16 zoll originale bmw seria 1/2/3 / audi 5x112 cu... 1250 Lei
Releu incarcare aprilia leonardo scarabeo 125-250cc 150 Lei
Armatura bara fata volkswagen golf 4 combi an 2004 119 Lei
-
Teava admisie moto rms aprilia sr; gilera runner, typhoon;... 59 Lei
Vw passat b5 tdi
Piese moto honda sh yamaha, honda, suzuki, kawasaki, ktm, bmw,... 10 Lei
-
Radiator intercooler 1.5 dci 144610001n renault laguna 3 [2007... 245 Lei
Set jante r16 vw golf 6 6jx16 et 50 5x112 cod: 1t4071496666... 1150 Lei
Filtru ulei (sp1426 alc) aprilia motorcycles,benelli... 23.74 Lei
-
Baterie de pornire (ytx5lbs yuasa) aprilia motorcycles,baotian... 284.83 Lei
Cutie viteza manuala renault megane 2 (2003-2008) 1.5 motorina... 700 Lei
Janta aliaj r15 tabla!!! volkswagen golf iv 1j1 1997-2005 50 Lei
-
Stop dreapta haion original mercedes-benz gla (x156) facelift... 400 Lei
Alternator fiat ducato 2.3 diesel 2016-2022 350 Lei
Dezmembrez renault megane 2 2002 - 2010 1.5 dci k9k 724( cp:...


