Totul despre franele masinii: discuri ventilate, perforate sau striate - care sunt cele mai bune?

- Santurile previn depunerile de praf intre disc si placute
- Discurile pline, pe cale de disparitie
- Varianta perforata ofera racire suplimentara
Chiar daca masinile obisnuite vin din fabrica cu discuri de frana pline, ventilate sau neventilate, stim cu totii de la automobilele mai performante ca exista si discuri perforate sau striate, care au niste santuri. Cum sta treaba cu toate aceste tipuri de discuri?
Discurile de frana pline neventilate
In zilele noastre, discurile de frana pline care nu sunt ventilate, adica fabricate dintr-o singura bucata de metal solid, sunt intalnite exclusiv la vehicule pe puntea spate. Nu mai exista masini de fabricatie recenta care sa aiba, cel putin in Uniunea Europeana, asemenea discuri pe rotile din fata. In trecut insa, Dacia Logan avea discuri pline pe fata, dar si masinile mai vechi, cum ar fi BMW E36 la motorizarile 1.6 si 1.8 sau autoturismele din clasa mica si compacta.
Aceste discuri de frana neventilate nu sunt facute pentru o franare peformanta, ci pentru o franare slaba, motiv pentru care se intalnesc doar pe puntea spate. In plus, pentru ca sunt realizate doar dintr-un singur disc, se incalzesc mai repede si isi pierd eficienta in conditii de franare agresiva.
Discurile de frana ventilate
Mai toate masinile moderne au pe puntea fata discuri de frana ventilate. Si cand spunem ventilate, ne referim la faptul ca discul este realizat din doua bucati de metal care permit aerului sa treaca prin niste fante care racesc metalul. Asadar daca ai vazut si tu niste discuri mai late cu un spatiu intre cele doua elemente, acelea sunt discuri ventilate.
Discurile ventilate au fost inventate pentru o mai buna racire a franelor. Daca discurile pline, descrise mai sus, se incing repede si astfel franarea devine nesigura, discurile ventilate permit aerului sa circule si transferul de energie termica se face mai usor. Astfel, discurile ventilate nu se incing si raman mereu la o temperatura sigura. Oricum, mai sigura decat in cazul discurilor pline. Tocmai de aceea se pun pe puntea fata, cea care franeaza cel mai mult, iar pe spate se pun discuri neventilate. Sau, la masinile performante, discuri ventilate si pe fata, si pe spate.
Discurile de frana perforate
Dupa aparitia discurilor ventilate in anii '70, vehiculele performante au inceput sa fie din ce in ce mai rapide si mai pretentioase in ceea ce priveste franele. Nu era greu sa atingi 300 km/h in anii '80, dar era greu sa te opresti rapid. Asa ca inginerii si-au dat seama ca problema franelor consta in faptul ca se incalzesc. Chiar si discurile ventilate, daca sunt suprasolicitate de la viteze mari, tind sa se incalzeasca si fierb lichidul de frana, care da astfel nastere unor bule de aer in circuit, aer care se comprima si asa apare fenomenul de frana moale. Asadar, era nevoie de o ventilare suplimentara.
Daca discurile ventilate aveau deja o racire excentrica, prin fantele dintre cele doua bucati de disc, nu se mai putea dezvolta decat o racire laterala, adica direct prin suprafata discului. Asa ca cineva s-a gandit sa dea niste gauri exact in corpul discului de frana. Gauri care s-au dovedit a fi extrem de eficiente. Nu luau mult din suprafata de frictiune a placutelor cu discul, dar ajutau mult la racirea franelor.
Asadar, s-au nascut discurile ventilate si perforate, care asigurau cea mai buna racire a intregului sistem de franare. Dar odata cu aparitia discurilor perforate, lumea a realizat ca mai facuse o descoperire involuntara. Si anume, placutele mai vechi de franare aveau in compozitie niste agenti chimici care tineau laolalta ferodo-ul de pe placuta de frana. Si, in momentul in care masina frana violent, din cauza caldurii mari, acesti agenti chimic se evaporau si formau o pojghita de gaz intre placuta si discul plin. Si pentru ca gazul nu avea pe unde sa scape, franarea nu era tocmai eficienta... Dar cand au aparut discurile perforate, au scapat si de aceasta problema.
Pe partea de dezavantaje putem mentiona rezistenta scazuta in timp, pentru ca aceste orificii reprezinta puncte de stres ale otelului care pot da nastere la fisuri.
Discurile de frana striate (stantate)
Daca ai vazut discuri de frana care aveau pe ele "sculptate" niste santuri de diferite forme, atunci acestea sunt discurile de care vorbim acum. Sunt discuri pline sau ventilate, dar care au primit si niste santuri, aparent, fara niciun scop. Ei bine, aceste santuri au un singur rol: sa adune reziduurile rezultate in urma frecarii dintre placute si disc. Adica acel praf negru care iti murdareste tie jantele, ca sa fim mai exacti... Acel praf care scade eficienta franarii, pentru ca actioneaza ca niste mici bile de rulment intre placute si disc. Cu aceste santuri, praful se aduna acolo si nu se interpune intre cele doua suprafete de frecare.
Un alt scop al discurilor striate este imbunatatirea frecarii. Pentru ca discul nu este perfect drept, placutele au un plus de aderenta si franarea este mai buna ca in cazul unor discuri pline.
In ceea ce priveste dezavantajele acestor discuri de frana, putem mentiona uzura mult mai rapida a placutelor, tocmai, pentru ca exista o frecare mai mare cu discul.
Ce discuri sunt cele mai bune?
Daca vrem fiabilitate in timp si avem o masina normala, atunci discurile ventilate obisnuite sunt suficiente. Daca avem o masina performanta, precum Porsche sau BMW M3, atunci o sa primim din fabrica discuri perforate si ventilate, pentru un plus de racire. Si daca vrem performanta suprema, unde nu conteaza fiabilitatea ci doar franarea optima, atunci o sa apelam la discuri ventilate si striate. Cum au masinile din WRC, de exemplu... Insa un lucru e clar: incet-incet, discurile pline, dintr-o bucata, o sa dispara chiar si de pe puntile spate. Asa cum au inceput sa dispara si tamburii cu saboti. Pentru ca, pur si simplu, lumea evolueaza si se pare ca discurile ventilate sunt, momentan, cele mai bune. Fara sa ne gandim, evident, la cine stie ce OZN-uri de discuri ceramice fara moarte...
-
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
-
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
320x06881 28317158 320-06881 hrd385 delphi injector jcb 900 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei


