Totul despre franele masinii: discuri ventilate, perforate sau striate - care sunt cele mai bune?
- Santurile previn depunerile de praf intre disc si placute
- Discurile pline, pe cale de disparitie
- Varianta perforata ofera racire suplimentara
Chiar daca masinile obisnuite vin din fabrica cu discuri de frana pline, ventilate sau neventilate, stim cu totii de la automobilele mai performante ca exista si discuri perforate sau striate, care au niste santuri. Cum sta treaba cu toate aceste tipuri de discuri?
Discurile de frana pline neventilate
In zilele noastre, discurile de frana pline care nu sunt ventilate, adica fabricate dintr-o singura bucata de metal solid, sunt intalnite exclusiv la vehicule pe puntea spate. Nu mai exista masini de fabricatie recenta care sa aiba, cel putin in Uniunea Europeana, asemenea discuri pe rotile din fata. In trecut insa, Dacia Logan avea discuri pline pe fata, dar si masinile mai vechi, cum ar fi BMW E36 la motorizarile 1.6 si 1.8 sau autoturismele din clasa mica si compacta.
Aceste discuri de frana neventilate nu sunt facute pentru o franare peformanta, ci pentru o franare slaba, motiv pentru care se intalnesc doar pe puntea spate. In plus, pentru ca sunt realizate doar dintr-un singur disc, se incalzesc mai repede si isi pierd eficienta in conditii de franare agresiva.
Discurile de frana ventilate
Mai toate masinile moderne au pe puntea fata discuri de frana ventilate. Si cand spunem ventilate, ne referim la faptul ca discul este realizat din doua bucati de metal care permit aerului sa treaca prin niste fante care racesc metalul. Asadar daca ai vazut si tu niste discuri mai late cu un spatiu intre cele doua elemente, acelea sunt discuri ventilate.
Discurile ventilate au fost inventate pentru o mai buna racire a franelor. Daca discurile pline, descrise mai sus, se incing repede si astfel franarea devine nesigura, discurile ventilate permit aerului sa circule si transferul de energie termica se face mai usor. Astfel, discurile ventilate nu se incing si raman mereu la o temperatura sigura. Oricum, mai sigura decat in cazul discurilor pline. Tocmai de aceea se pun pe puntea fata, cea care franeaza cel mai mult, iar pe spate se pun discuri neventilate. Sau, la masinile performante, discuri ventilate si pe fata, si pe spate.
Discurile de frana perforate
Dupa aparitia discurilor ventilate in anii '70, vehiculele performante au inceput sa fie din ce in ce mai rapide si mai pretentioase in ceea ce priveste franele. Nu era greu sa atingi 300 km/h in anii '80, dar era greu sa te opresti rapid. Asa ca inginerii si-au dat seama ca problema franelor consta in faptul ca se incalzesc. Chiar si discurile ventilate, daca sunt suprasolicitate de la viteze mari, tind sa se incalzeasca si fierb lichidul de frana, care da astfel nastere unor bule de aer in circuit, aer care se comprima si asa apare fenomenul de frana moale. Asadar, era nevoie de o ventilare suplimentara.
Daca discurile ventilate aveau deja o racire excentrica, prin fantele dintre cele doua bucati de disc, nu se mai putea dezvolta decat o racire laterala, adica direct prin suprafata discului. Asa ca cineva s-a gandit sa dea niste gauri exact in corpul discului de frana. Gauri care s-au dovedit a fi extrem de eficiente. Nu luau mult din suprafata de frictiune a placutelor cu discul, dar ajutau mult la racirea franelor.
Asadar, s-au nascut discurile ventilate si perforate, care asigurau cea mai buna racire a intregului sistem de franare. Dar odata cu aparitia discurilor perforate, lumea a realizat ca mai facuse o descoperire involuntara. Si anume, placutele mai vechi de franare aveau in compozitie niste agenti chimici care tineau laolalta ferodo-ul de pe placuta de frana. Si, in momentul in care masina frana violent, din cauza caldurii mari, acesti agenti chimic se evaporau si formau o pojghita de gaz intre placuta si discul plin. Si pentru ca gazul nu avea pe unde sa scape, franarea nu era tocmai eficienta... Dar cand au aparut discurile perforate, au scapat si de aceasta problema.
Pe partea de dezavantaje putem mentiona rezistenta scazuta in timp, pentru ca aceste orificii reprezinta puncte de stres ale otelului care pot da nastere la fisuri.
Discurile de frana striate (stantate)
Daca ai vazut discuri de frana care aveau pe ele "sculptate" niste santuri de diferite forme, atunci acestea sunt discurile de care vorbim acum. Sunt discuri pline sau ventilate, dar care au primit si niste santuri, aparent, fara niciun scop. Ei bine, aceste santuri au un singur rol: sa adune reziduurile rezultate in urma frecarii dintre placute si disc. Adica acel praf negru care iti murdareste tie jantele, ca sa fim mai exacti... Acel praf care scade eficienta franarii, pentru ca actioneaza ca niste mici bile de rulment intre placute si disc. Cu aceste santuri, praful se aduna acolo si nu se interpune intre cele doua suprafete de frecare.
Un alt scop al discurilor striate este imbunatatirea frecarii. Pentru ca discul nu este perfect drept, placutele au un plus de aderenta si franarea este mai buna ca in cazul unor discuri pline.
In ceea ce priveste dezavantajele acestor discuri de frana, putem mentiona uzura mult mai rapida a placutelor, tocmai, pentru ca exista o frecare mai mare cu discul.
Ce discuri sunt cele mai bune?
Daca vrem fiabilitate in timp si avem o masina normala, atunci discurile ventilate obisnuite sunt suficiente. Daca avem o masina performanta, precum Porsche sau BMW M3, atunci o sa primim din fabrica discuri perforate si ventilate, pentru un plus de racire. Si daca vrem performanta suprema, unde nu conteaza fiabilitatea ci doar franarea optima, atunci o sa apelam la discuri ventilate si striate. Cum au masinile din WRC, de exemplu... Insa un lucru e clar: incet-incet, discurile pline, dintr-o bucata, o sa dispara chiar si de pe puntile spate. Asa cum au inceput sa dispara si tamburii cu saboti. Pentru ca, pur si simplu, lumea evolueaza si se pare ca discurile ventilate sunt, momentan, cele mai bune. Fara sa ne gandim, evident, la cine stie ce OZN-uri de discuri ceramice fara moarte...
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Vw touran diesel 2011 5790 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei
- Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €