Totul despre scaunele auto pentru copii
- Scaunele de copil se incadreaza in 4 grupe
- Unele scaune pot fi folosite pana la varsta de 12 ani
- Preturile scaunelor de copil pot ajunge si la 3000 de lei
Poate ca la un moment dat am fost preocupati exclusiv de masini puternice, viteza, tuning si curse legale sau ilegale. Insa din pustanii de altadata ne-am transformat incet-incet in oameni maturi cu responsabilitati si chiar parinti. Asa ca este absolut normal sa informam lumea despre tot ce inseamna domeniul auto, inclusiv siguranta copiilor in masina.
Inca de la nastere, copilul este cel mai bine protejat in interiorul masinii atunci cand este transportat intr-un scaun special pentru dimensiunile sale. Daca acum 20 de ani, parintii nostri ne plimbau indiferent de varsta la bordul Daciei comuniste direct pe bancheta de vinilin sau in bratele mamei, acum nu vei mai intalni copii mici decat in scaunele speciale. Poate doar daca dai de niste parinti absolut inconstienti sau prost informati, ai sansa sa mai vezi in ziua de azi copilul abia nascut in bratele mamei.
De ce este nevoie de un scaun special pentru copil?
"Lasa ca nu mai dau 1000 de lei pe un scaun de copil, merge sa-l tin si in brate!" isi spun unii parinti, crezand ca lor nu li se poate intampla nimic in trafic. Nimic mai gresit. Poate ca parintele este un sofer desavarsit, dar nu poti sti niciodata cum te poate lovi o alta masina. Si daca pe adulti ii protejeaza airbagurile sau centura de siguranta, pe copii nu ii protejeaza nimic. Decat un scaun special fabricat in acest scop.
Scaunele de copil protejeaza in trei moduri: prin felul in care sunt realizate materialele, prin design si prin felul in care se prind de bancheta masinii. Scaunul de copil, de orice fel, este realizat din materiale speciale, care au roluri multiple: de absorbtie a socurilor, de izolare fonica, de protectie la impact si de rigidizare. Diverse spume si bureti care izoleaza scaunul il transforma pe acesta intr-un fel de "cocoon" in centrul caruia gradul de siguranta este maxim.
Forma scaunelor de copil este una cu totul aparte. Este astfel realizata incat in cazul dramatic in care acesta se desprinde la un impact major, copilul sa fie cat mai protejat de lovirea elementelor din interior (scaunele masinii, tetiere, etc.). De aceea, scaunele de copil au in zona capului niste excrescente mari, bine izolate cu material absorbant de socuri, la fel si in laterale.
Pe langa faptul ca orice scaun de copil este gandit ca si design, dar si ca materiale pentru protejarea micului pasager, scaunele ofera o siguranta crescuta si prin felul in care au prinderile. Indiferent ca e vorba de noile prinderi Isofix sau de prinderi direct cu centura de siguranta, scaunele de copil se pozitioneaza in cea mai buna pozitie care confera maximum de siguranta, asa cum au demonstrat testele de impact. Scaunele sau suporturile de scaun speciale au niste orificii si ghidaje prin care intra centura de siguranta a masinii, astfel incat sa stea fixe, nemiscate, in cazul unei franari mai violente.
Cum punem scaunul de copil in masina?
Automobilele mai noi sunt dotate cu sistemul Isofix, ultimul sistem in materie de protectie si siguranta infantila. E vorba de doua urechi pozitionate pe spatarul banchetei (sau pe spatarul scaunului din fata daca e o masina coupe-cabrio) in care intra un suport special pentru scaun. Acest suport se fixeaza in aceste urechi si se blocheaza cu ajutorul unui picior in podeaua masina si a unui spatar sub tensiune de bancheta. Putem insa fixa scaunele si in alt mod, direct cu centura de siguranta a masinii. Centura intra printr-un traseu special realizat in scaun, astfel incat sa-l tina ferm pe bancheta.
De la nastere, pana cand atinge varsta de 1 an sau o greutate de 12 kilograme, copilul trebuie sa stea neaparat cu fata spre luneta (adica sa mearga cu spatele). De ce? Pentru ca pana la o anumita varsta, muschii si oasele nu sunt atat de dezvoltate incat copilul sa-si tina capul singur. Daca sta cu spatele, atunci cand franam des, capul copilului este sustinut de scaunul special in care este pus. Dupa ce acesta implineste 1 an, pot fi folosite si scaunele pozitionate cu fata spre trafic, acest lucru nefiind reglementat prin lege in Romania, desi este indicat ca pana la 4 ani copilul sa mearga cu spatele.
Daca avem un automobil ce permite pozitionarea scaunului de copil pe scaunul pasagerului din fata, nu trebuie sa uitam sa dezactivam airbagul pasagerului. Aceasta se face de obicei cu cheia de contact, iar instructiunile de dezactivare se gasesc pe parasolarul de langa parbriz.
Cum sa ne alegem scaunul pentru copil?
Pe piata, exista 4 grupe de scaune pentru copil. Acestea sunt de la 0 la 10 ani, sau de la 2 la 36 de kilograme. Exista insa scaune care pot fi incadrate si la doua sau trei grupe simultan, permitand o gama mai extinsa de greutate. Cert este ca exista foarte multe tipuri de scaune pentru copil, dar trebuie sa fim foarte atenti atunci cand il cumparam pe al nostru in primul rand la greutatea copilului.
Grupa 0 si 0+
Scaunele din aceasta grupa sunt scaune care se adreseaza celor mai mici copii, de la nastere la 13 kilograme. Sunt scaune care de obicei au o baza fixa pozitionata in masina si blocata in pozitie ferma fie cu centura, fie cu sistemul Isofix, pozitionate cu fata spre luneta, ce pot fi utilizate pana la varsta de 15 luni. In aceste doua grupe intra landoul si scaunul de tip soica (grupa 0) si scaunul multifunctional, zis si "convertible seat" (grupa 0+). Toate cele trei tipuri de scaune au propriul mod de fixare pe bancheta si copilul este tinut in siguranta de centuri cu 3 sau 5 puncte.
Grupa 1
In aceasta categorie intra scaunele care se fixeaza in masina pe o baza fixa cu ajutorul centurii de siguranta sau cu sistemul Isofix si care permit o greutate a copilului cuprinsa intre 9 si 18 kilograme, atunci cand copilul are o varsta aproximativa de 9 luni - 4 ani. Si aceste scaune se fixeaza in pozitie cu fata catre luneta, adica cu spatele inainte, insa in cazul lor, acolo unde legea permite, pot fi pozitionate si cu fata catre parbriz. In unele tari, legea ii obliga pe parinti sa circule cu scaunele de copil puse invers pana cand acestia implinesc 4 ani (Suedia).
Grupa 2
Scaunele din Grupa 2 sunt scaune mai mari decat cele din Grupa 1, se fixeaza numai cu centura de siguranta a masinii de bancheta si pot sustine un copil in greutate de 15-25 de kilograme. Sunt scaunele cele mai mari de pe piata, in afara de cele fara spatar, numite inaltatoare (booster seats), care pot sa gazduiasca un copil cu varsta cuprinsa intre 4-6 ani. Acestea se pozitioneaza cu fata inainte.
Grupa 3
In aceasta grupa intra scaunele inaltatoare (se mai numesc si scaune de rapel), niste scaune fara spatar, care au un singur rol: sa ridice copilul astfel incat centura masinii sa-i vina exact in pozitia corecta peste abdomen. Aceste inaltatoare pot fi fixe sau mobile, adica pot fi blocate in pozitie cu ajutorul sistemului Isofix sau pot fi de sine statatoare. Odata ce copilul sta pe ele, el va avea pusa centura de siguranta in pozitie normala. Aceste scaune inaltatoare pot fi folosite pana cand copilul are o inaltime potrivita astfel incat sa-i vina centura de siguranta in pozitia corecta sezand direct pe bancheta.
Asa cum spuneam si mai sus, exista scaune care pot corespunde mai multor grupe. Adica un scaun poate fi incadrat si in grupa 1, si in grupa 2 dar si in grupa 3, avand o capacitate cuprinsa intre 9 si 36 de kilograme. Dar, asa cum se intampla in general, un scaun "bun la toate" nu exceleaza in nimic.
Care sunt cele mai sigure scaune auto pentru copii de pe piata?
Autoritatea germana in materie de siguranta rutiera, ADAC, a realizat de-a lungul timpului mai multe serii de teste cu scaunele de copil. La fel si cei de la Euro NCAP, care au testat in repetate randuri comportamentul scaunelor de copil in diferite situatii de coliziune. Concluzia este una simpla: cele mai sigure scaune de copil sunt cele care au o prindere permanenta de tip Isofix. De exemplu, scaunul Recaro Privia cu suportul Recaro Fix, ocupa detasat locul 1 in testele din 2014 cu 310 puncte si cel mai bun calificativ de protectie. In schimb, acelasi scaun Recaro Privia, fixat direct cu centura de siguranta, fara suportul Recaro Fix, a obtinut un punctaj de doar 175. Este si cazul altor scaune de copil, care cu suport Isofix se comporta mult mai bine decat cu fixare directa pe bancheta cu centura de siguranta a masinii.
Pretul face diferenta?
Ca in orice alt domeniu, scaunele de copil sunt de multe feluri. Acesta pot costa de la 150 de lei, la 3000 de lei. Oricine isi poate da seama ca intre cel mai ieftin scaun si cel mai scump este o diferenta uriasa din toate punctele de vedere. E vorba de calitatea materialelor, rezistenta lor, sistemele de prindere si asa mai departe. Scaunele mai scumpe, realizate de un producator specializat precum Recaro, Inglesina, Chicco si asa mai departe sunt de obicei fabricate dupa standarde inalte de calitate si siguranta.
Produsele cele mai scumpe au intotdeauna ceva in plus: sisteme rezistente de prindere, realizate cu balamale si blocaje din otel, materiale textile rezistente la murdarie, anti-alergice, fara miros, confortabile pentru copil, materiale plastice rezistente la caldura si la socuri, dar si o greutate totala scazuta. Nu ai vrea ca un scaun ieftin sa se crape in primele zile de folosinta sau atunci cand il scoti din portbagaj (fara copil) si il atingi usor de balamaua portbagajului sa se fisureze. Cu scaunele de copil este ca si la anvelope: cele "no-name" tin putin, se uzeaza repede si te tin un sezon, in timp ce pneurile realizate de un producator de renume rezista in timp, au aderenta mare si ofera maximum de siguranta.
Sfaturi bune de tinut minte!
1. Tara cu cel mai mic numar al copiilor decedati in urma accidentelor auto este Suedia. De ce? Pentru ca legea ii obliga pe parinti sa tina copilul in scaunul special pozitionat cu spatele in fata pana la varsta de 4 ani.
2. In Statele Unite si Canada, copilul trebuie sa stea in scaunul de copil pana la varsta de 4 ani, dupa care poate fi mutat pe inaltator;
3. De la 28 septembrie 2014, legea din Romania s-a schimbat: copiii de maximum 3 ani trebuie sa fie transportati exclusiv in scaune speciale de copii;
4. Inainte de cumparare, va sfatuim sa verificati rezultatele testelor realizate de ADAC sau Euro NCAP;
5. Verificati daca masina are prindere Isofix din fabrica ca sa luati un scaun cu suport care se prinde in acest sistem;
6. Nu uitati sa respectati instructiunile de montaj de pe eticheta scaunului de copil!
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Vw touran diesel 2011 5790 € Vw passat gmo 2017 11900 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €