Tractiunea integrala, mit sau realitate: chiar avem nevoie de tractiune 4x4?
- Tinuta de drum mai buna
- Aderenta mult mai buna
- Intretinere scumpa
Producatorii din ziua de azi vand tot mai multe masini cu tractiune integrala. De fapt, marci precum BMW, au extins optiunea de a avea tractiune 4x4 la absolut toata gama, inclusiv la nava amiral Seria 7, care pana acum nu a avut asa ceva. Cat despre piata SUV-urilor si micilor Crossovere care au si ele 4x4, putem spune ca este in expansiune. Cu alte cuvinte, lumea vrea tractiune integrala. Dar de ce?
Indiferent ca se cheama Quattro, 4Matic, 4Motion, xDrive sau pur si simplu AWD sau 4x4, tractiunea integrala este tot mai prezenta pe automobilele moderne. Ba chiar, Romania a devenit o tara in care masinile 4x4 sunt tot mai numeroase, lumea incepand sa simta gustul 4x4 la fel cum incepe sa simta si utilitatea cutiilor automate. Dar care sunt avantajele si dezavantajele unei masini integrale?
Tinuta de drum mai buna
Un automobil cu tractiune 4x4 are un centru de greutate mai jos decat unul care are doar tractiune fata sau spate. Pentru ca are o cutie de viteze mai grea, eventual si impreuna cu o cutie de transfer, are cardan, are 4 planetare in loc de doua, toate aceste elemente mecanice fiind pozitionate jos. De aceea, o masina 4x4 este mai grea decat una cu tractiunea pe o singura punte, insa are si centrul de greutate mai coborat. Asta inseamna o tinuta de drum mai buna in viraje si ruliu mai mic. Asadar, daca esti in cautarea sportivitatii, tractiunea integrala este ceea ce vrei.
Siguranta sporita
Cand conduci o masina 4x4 pe un drum virajat, acoperit de gheata, polei sau zapada, ai mai multe sanse sa redresezi masina daca pierzi controlul. In cazul unei masini cu tractiune fata, poti avea nevoie sa accelerezi ca sa nu intri in sant, cu rotile bracate, dar daca acestea sunt pe gheata, o faci degeaba. Daca ai 4x4, sunt sanse ca o punte sa prinda aderenta si totusi sa impinga masina din zona periculoasa. Si mai clara este diferenta dintre tractiunea spate si cea integrala: la RWD, daca accelerezi prea tare intr-o zona alunecoasa, risti sa te invarti pe loc. Nu si daca ai 4x4, doar daca vrei tu sa faci drifturi ca sa te dai in spectacol...
Aderenta mult mai buna
Trecand peste factorul siguranta, care include automat si un control mai bun al masinii pe suprafata alunecoasa, cine conduce o masina integrala mai beneficiaza si de aderenta crescuta. Cel mai bun exemplu este iarna, atunci cand masinile cu tractiunea pe o singura punte mai au probleme cu plecarea de pe loc sau ca sa urce o rampa. O masina 4x4 va trece de obicei pe acolo pe unde alte masini au dificultati, fara sa se impotmoleasca. Iarna, cand autoritatile uita sa deszapezeasca marile bulevarde, cu o masina AWD vei pleca fara probleme de la semafor, in timp ce alti soferi se zbat sa caute aderenta cu tractiunea fata. Sau, in unele cazuri, cand un sofer de Mercedes sau BMW cu tractiune spate da de o rampa, acolo ramane, invartind rotile pe loc. Nu va fi si cazul celor cu 4x4.
Consum mai mare
Un dezavantaj al masinilor cu tractiune integrala este ca au un consum mai ridicat. Chiar daca masinile sunt cu 4x4 la cerere, adica intra tractiunea spate alaturi de cea fata cand masina simte ca nu are aderenta, adica chiar daca 99% din timp acel automobil circula doar cu FWD, va avea un consum ridicat. Pentru ca vorbim de niste greutate in plus. Iar acele autoturisme care sunt 4x4 permanent, este normal sa aiba un consum ceva mai ridicat decat echivalentul cu tractiune fata.
Cost ridicat
Indiferent ca vrei o masina sau second-hand, daca este cu tractiune integrala va avea un pret de vanzare mai ridicat. Ceea ce este absolut normal, pentru ca se doreste a fi un avantaj, care aduce niste beneficii pentru sofer, asa ca e normal sa coste suplimentar. La fel ca orice alta dotare optionala menita sa aduca un plus de confort sau performanta.
Intretinere scumpa
Orice automobil cu tractiune 4x4 va avea o intretinere mai scumpa decat una FWD sau RWD. De exemplu, un BMW xDrive are doua planetare in plus care se pot strica. Un Opel Insignia, ca sa luam alt exemplu, daca il comandam 4x4 va avea in plus un cardan cu niste flanse de cauciuc care se strica, dar si un diferential in care trebuie bagat ulei. Pana si la o banala inspectie tehnica periodica, adica la ITP, daca avem masina 4x4, ni se vor lua mai multi bani. Sunt mai multe piese in miscare, mai multi rulmenti, mai multe flanse si articulatii, lubrifianti si asa mai departe. Nu degeaba, in timp, intretinerea unui 4x4 este mai costisitoare decat cea a unei masini cu tractiune doar pe o punte.
Concluzie
Putem spune ca in viata de zi cu zi, daca avem un automobil obisnuit, fara pretentii, nu avem nevoie de tractiune integrala. Putem sa mergem mai incet in viraje si cu un Logan, fara sa intram in sant si fara sa avem 4x4. De acord, cu un Audi RS6, putem avea viteza mult mai mare si o trasa mai buna, dar deja nu mai vorbim de masini obisnuite. La fel de bine ne putem descurca si iarna cu o masina FWD daca o echipam cu anvelope de sezon. Sau, de ce nu, cu un BMW cu tractiune spate, de care se sperie lumea cand vine zapada: se va comporta exemplar daca stim sa-l conducem si il echipam corespunzator.
Este corect cand spunem ca o masina 4x4 are avantajele sale. In dinamica sofatului, in siguranta si in performanta. Dar asta vine cu niste costuri, cu niste compromisuri, pe care nu toata lumea este de acord sa le accepte. Cum ar fi daca pe Logan s-ar oferi tractiune 4x4? Nu o va cumpara nimeni. Pentru ca oricum clientii de Logan vor eficienta costurilor, adica sa plateasca putin pe masina si sa aiba un consum redus. Loganul 4x4 ar consuma mult, ceea ce nu e pe placul clientilor. Vrem sa spunem ca cine cumpara o masina cu tractiune integrala stie ce avantaje are, dar si ce minusuri are. Si le accepta. Insa la fel de bine, am putea sa traim cu totii doar cu tractiune fata sau spate, nu?
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 20900 € Peugeot 308 2.0bluehdi 2016 8500 €
- Ford transit frigider mobil 0"...4"...8"c - leasing, garantie 18700 € Compresor ac mini cooper one countryman r60 1.6 98cp 9223392 995 Lei Compresor, climatizare mini mini countryman (r60) (2010 -... 1790 Lei
- Compresor ac mini countryman r60 1.6i n18b16a cod 9223392 1000 Lei Rulota elddis avante 482, 2003, impecabila. 4250 € Cutie de viteză - 5+1, 1.8b, land rover freelander [1998 -... 500 Lei
- Vw polo 1.6 tdi 2014 6300 € Vw caravelle t5 vip caravelle 2011 12950 € Bmw x5 m57 2008 9350 €
- Iveco daily maxi automat, cu lift, lungime podea 4,70m 14700 € Skoda karoq diesel 2019 13730 € Compresor ac mini cooper s countryman r60 1.6 163/184/218cp... 995 Lei
- Compresor clima ac mini cooper r60 countryman 1.6 d n47c16a... 400 Lei Vw golf 1.6d 2011 4300 € Compresor ac mini countryman r60 1.6i n16b16a 122 cai cod 9223392 1000 Lei
- Compresor ac mini countryman r60 1.6i n16b16a 122 cai cod 9223392 1000 Lei Citroen c4 picasso 1.6ehdi - avans 0 2012 4990 € Compresor ac mini countryman r60 1.6i n18b16a cod 9223392 1000 Lei
- Dacia sandero stepway tce 2014 5950 € Compresor ac mini cooper s countryman r60 1.6 163/184/218cp... 995 Lei Skoda fabia diesel 2010 3880 €
- Hyundai i10 motor 1.0 benzina+gpl din fabrica euro 6 stare... 25000 Lei Vw caddy 1,6tdi 2015 8500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 13900 €
- Dezmembrez mini mini countryman (r60) 2010 - 2016 cooper d n47... Compresor clima mini countryman countryman 1.6 d - (2010 2017) 850 Lei 447260-1852 compresor ac mini countryman (r60) 2.0 d n47c20a 500 Lei
- Compresor ac mini cooper one countryman r60 1.6 98cp 9223392 995 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Mercedes vito 220-116 2017 12600 €
- Dacia duster 4x4 2020 9990 € Ford c-max 2.0tdci - avans zero 2012 5990 € Ford focus 1.4 2000 100 Lei