Tractiunea integrala, mit sau realitate: chiar avem nevoie de tractiune 4x4?

- Tinuta de drum mai buna
- Aderenta mult mai buna
- Intretinere scumpa
Producatorii din ziua de azi vand tot mai multe masini cu tractiune integrala. De fapt, marci precum BMW, au extins optiunea de a avea tractiune 4x4 la absolut toata gama, inclusiv la nava amiral Seria 7, care pana acum nu a avut asa ceva. Cat despre piata SUV-urilor si micilor Crossovere care au si ele 4x4, putem spune ca este in expansiune. Cu alte cuvinte, lumea vrea tractiune integrala. Dar de ce?
Indiferent ca se cheama Quattro, 4Matic, 4Motion, xDrive sau pur si simplu AWD sau 4x4, tractiunea integrala este tot mai prezenta pe automobilele moderne. Ba chiar, Romania a devenit o tara in care masinile 4x4 sunt tot mai numeroase, lumea incepand sa simta gustul 4x4 la fel cum incepe sa simta si utilitatea cutiilor automate. Dar care sunt avantajele si dezavantajele unei masini integrale?
Tinuta de drum mai buna
Un automobil cu tractiune 4x4 are un centru de greutate mai jos decat unul care are doar tractiune fata sau spate. Pentru ca are o cutie de viteze mai grea, eventual si impreuna cu o cutie de transfer, are cardan, are 4 planetare in loc de doua, toate aceste elemente mecanice fiind pozitionate jos. De aceea, o masina 4x4 este mai grea decat una cu tractiunea pe o singura punte, insa are si centrul de greutate mai coborat. Asta inseamna o tinuta de drum mai buna in viraje si ruliu mai mic. Asadar, daca esti in cautarea sportivitatii, tractiunea integrala este ceea ce vrei.
Siguranta sporita
Cand conduci o masina 4x4 pe un drum virajat, acoperit de gheata, polei sau zapada, ai mai multe sanse sa redresezi masina daca pierzi controlul. In cazul unei masini cu tractiune fata, poti avea nevoie sa accelerezi ca sa nu intri in sant, cu rotile bracate, dar daca acestea sunt pe gheata, o faci degeaba. Daca ai 4x4, sunt sanse ca o punte sa prinda aderenta si totusi sa impinga masina din zona periculoasa. Si mai clara este diferenta dintre tractiunea spate si cea integrala: la RWD, daca accelerezi prea tare intr-o zona alunecoasa, risti sa te invarti pe loc. Nu si daca ai 4x4, doar daca vrei tu sa faci drifturi ca sa te dai in spectacol...
Aderenta mult mai buna
Trecand peste factorul siguranta, care include automat si un control mai bun al masinii pe suprafata alunecoasa, cine conduce o masina integrala mai beneficiaza si de aderenta crescuta. Cel mai bun exemplu este iarna, atunci cand masinile cu tractiunea pe o singura punte mai au probleme cu plecarea de pe loc sau ca sa urce o rampa. O masina 4x4 va trece de obicei pe acolo pe unde alte masini au dificultati, fara sa se impotmoleasca. Iarna, cand autoritatile uita sa deszapezeasca marile bulevarde, cu o masina AWD vei pleca fara probleme de la semafor, in timp ce alti soferi se zbat sa caute aderenta cu tractiunea fata. Sau, in unele cazuri, cand un sofer de Mercedes sau BMW cu tractiune spate da de o rampa, acolo ramane, invartind rotile pe loc. Nu va fi si cazul celor cu 4x4.
Subaru produce doar automobile cu tractiune 4x4
Consum mai mare
Un dezavantaj al masinilor cu tractiune integrala este ca au un consum mai ridicat. Chiar daca masinile sunt cu 4x4 la cerere, adica intra tractiunea spate alaturi de cea fata cand masina simte ca nu are aderenta, adica chiar daca 99% din timp acel automobil circula doar cu FWD, va avea un consum ridicat. Pentru ca vorbim de niste greutate in plus. Iar acele autoturisme care sunt 4x4 permanent, este normal sa aiba un consum ceva mai ridicat decat echivalentul cu tractiune fata.
Cost ridicat
Indiferent ca vrei o masina sau second-hand, daca este cu tractiune integrala va avea un pret de vanzare mai ridicat. Ceea ce este absolut normal, pentru ca se doreste a fi un avantaj, care aduce niste beneficii pentru sofer, asa ca e normal sa coste suplimentar. La fel ca orice alta dotare optionala menita sa aduca un plus de confort sau performanta.
Intretinere scumpa
Orice automobil cu tractiune 4x4 va avea o intretinere mai scumpa decat una FWD sau RWD. De exemplu, un BMW xDrive are doua planetare in plus care se pot strica. Un Opel Insignia, ca sa luam alt exemplu, daca il comandam 4x4 va avea in plus un cardan cu niste flanse de cauciuc care se strica, dar si un diferential in care trebuie bagat ulei. Pana si la o banala inspectie tehnica periodica, adica la ITP, daca avem masina 4x4, ni se vor lua mai multi bani. Sunt mai multe piese in miscare, mai multi rulmenti, mai multe flanse si articulatii, lubrifianti si asa mai departe. Nu degeaba, in timp, intretinerea unui 4x4 este mai costisitoare decat cea a unei masini cu tractiune doar pe o punte.
Concluzie
Putem spune ca in viata de zi cu zi, daca avem un automobil obisnuit, fara pretentii, nu avem nevoie de tractiune integrala. Putem sa mergem mai incet in viraje si cu un Logan, fara sa intram in sant si fara sa avem 4x4. De acord, cu un Audi RS6, putem avea viteza mult mai mare si o trasa mai buna, dar deja nu mai vorbim de masini obisnuite. La fel de bine ne putem descurca si iarna cu o masina FWD daca o echipam cu anvelope de sezon. Sau, de ce nu, cu un BMW cu tractiune spate, de care se sperie lumea cand vine zapada: se va comporta exemplar daca stim sa-l conducem si il echipam corespunzator.
Este corect cand spunem ca o masina 4x4 are avantajele sale. In dinamica sofatului, in siguranta si in performanta. Dar asta vine cu niste costuri, cu niste compromisuri, pe care nu toata lumea este de acord sa le accepte. Cum ar fi daca pe Logan s-ar oferi tractiune 4x4? Nu o va cumpara nimeni. Pentru ca oricum clientii de Logan vor eficienta costurilor, adica sa plateasca putin pe masina si sa aiba un consum redus. Loganul 4x4 ar consuma mult, ceea ce nu e pe placul clientilor. Vrem sa spunem ca cine cumpara o masina cu tractiune integrala stie ce avantaje are, dar si ce minusuri are. Si le accepta. Insa la fel de bine, am putea sa traim cu totii doar cu tractiune fata sau spate, nu?
-
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei
Bara fata toyota verso 09/13 1032 Lei
Macara electrica usa spate stanga audi a6 (2018->) [c8, 4k]... 400 Lei
-
Bara stabilizatoare fata, vw golf 4 (1j1) (id:449136) 176 Lei
504047816 3598718 87803115 504082710 hx35 holset turbosuflanta... 1750 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
20504348 20745795 207457950 735284-5001s garrett turbosuflanta... 300 €
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
42609705 3110100000000x compressor a/c chevrolet bolt ev opel... 2500 Lei
-
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
Vw passat 2.0 tdi /150 cp euro 6 an fab. 2015 8950 €
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
-
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
0445111143 5802846337 bosch injector iveco daily vi 2.3 750 Lei
-
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
Grila stergator dr vw tiguan 2008-2013 100 Lei
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
-
Jante aliaj 17 zoll originale audi q5 / mercedes / vw/ seat /... 2000 Lei
0445010414 55253490 55243307 bosch pompa inalta presiune... 1000 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
Ceasuri bord digitale audi a4 b9 8w / a5 8w / q5 fy (virtual... 4500 Lei
Macara electrica usa spate stanga mercedes-benz e-class... 200 Lei
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
-
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
Alfa-romeo giulietta 2.0 jtdm collezione aut. xenon clima... 6990 €
Bara spate audi a4 b8/8k s-line (facelift) an 2011 2012 2013... 700 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
Jante aliaj 16 - set alfa romeo 147 [facelift] [2004 - 2010] 750 Lei


