Tractiunea integrala, mit sau realitate: chiar avem nevoie de tractiune 4x4?

- Tinuta de drum mai buna
- Aderenta mult mai buna
- Intretinere scumpa
Producatorii din ziua de azi vand tot mai multe masini cu tractiune integrala. De fapt, marci precum BMW, au extins optiunea de a avea tractiune 4x4 la absolut toata gama, inclusiv la nava amiral Seria 7, care pana acum nu a avut asa ceva. Cat despre piata SUV-urilor si micilor Crossovere care au si ele 4x4, putem spune ca este in expansiune. Cu alte cuvinte, lumea vrea tractiune integrala. Dar de ce?
Indiferent ca se cheama Quattro, 4Matic, 4Motion, xDrive sau pur si simplu AWD sau 4x4, tractiunea integrala este tot mai prezenta pe automobilele moderne. Ba chiar, Romania a devenit o tara in care masinile 4x4 sunt tot mai numeroase, lumea incepand sa simta gustul 4x4 la fel cum incepe sa simta si utilitatea cutiilor automate. Dar care sunt avantajele si dezavantajele unei masini integrale?
Tinuta de drum mai buna
Un automobil cu tractiune 4x4 are un centru de greutate mai jos decat unul care are doar tractiune fata sau spate. Pentru ca are o cutie de viteze mai grea, eventual si impreuna cu o cutie de transfer, are cardan, are 4 planetare in loc de doua, toate aceste elemente mecanice fiind pozitionate jos. De aceea, o masina 4x4 este mai grea decat una cu tractiunea pe o singura punte, insa are si centrul de greutate mai coborat. Asta inseamna o tinuta de drum mai buna in viraje si ruliu mai mic. Asadar, daca esti in cautarea sportivitatii, tractiunea integrala este ceea ce vrei.
Siguranta sporita
Cand conduci o masina 4x4 pe un drum virajat, acoperit de gheata, polei sau zapada, ai mai multe sanse sa redresezi masina daca pierzi controlul. In cazul unei masini cu tractiune fata, poti avea nevoie sa accelerezi ca sa nu intri in sant, cu rotile bracate, dar daca acestea sunt pe gheata, o faci degeaba. Daca ai 4x4, sunt sanse ca o punte sa prinda aderenta si totusi sa impinga masina din zona periculoasa. Si mai clara este diferenta dintre tractiunea spate si cea integrala: la RWD, daca accelerezi prea tare intr-o zona alunecoasa, risti sa te invarti pe loc. Nu si daca ai 4x4, doar daca vrei tu sa faci drifturi ca sa te dai in spectacol...
Aderenta mult mai buna
Trecand peste factorul siguranta, care include automat si un control mai bun al masinii pe suprafata alunecoasa, cine conduce o masina integrala mai beneficiaza si de aderenta crescuta. Cel mai bun exemplu este iarna, atunci cand masinile cu tractiunea pe o singura punte mai au probleme cu plecarea de pe loc sau ca sa urce o rampa. O masina 4x4 va trece de obicei pe acolo pe unde alte masini au dificultati, fara sa se impotmoleasca. Iarna, cand autoritatile uita sa deszapezeasca marile bulevarde, cu o masina AWD vei pleca fara probleme de la semafor, in timp ce alti soferi se zbat sa caute aderenta cu tractiunea fata. Sau, in unele cazuri, cand un sofer de Mercedes sau BMW cu tractiune spate da de o rampa, acolo ramane, invartind rotile pe loc. Nu va fi si cazul celor cu 4x4.
Subaru produce doar automobile cu tractiune 4x4
Consum mai mare
Un dezavantaj al masinilor cu tractiune integrala este ca au un consum mai ridicat. Chiar daca masinile sunt cu 4x4 la cerere, adica intra tractiunea spate alaturi de cea fata cand masina simte ca nu are aderenta, adica chiar daca 99% din timp acel automobil circula doar cu FWD, va avea un consum ridicat. Pentru ca vorbim de niste greutate in plus. Iar acele autoturisme care sunt 4x4 permanent, este normal sa aiba un consum ceva mai ridicat decat echivalentul cu tractiune fata.
Cost ridicat
Indiferent ca vrei o masina sau second-hand, daca este cu tractiune integrala va avea un pret de vanzare mai ridicat. Ceea ce este absolut normal, pentru ca se doreste a fi un avantaj, care aduce niste beneficii pentru sofer, asa ca e normal sa coste suplimentar. La fel ca orice alta dotare optionala menita sa aduca un plus de confort sau performanta.
Intretinere scumpa
Orice automobil cu tractiune 4x4 va avea o intretinere mai scumpa decat una FWD sau RWD. De exemplu, un BMW xDrive are doua planetare in plus care se pot strica. Un Opel Insignia, ca sa luam alt exemplu, daca il comandam 4x4 va avea in plus un cardan cu niste flanse de cauciuc care se strica, dar si un diferential in care trebuie bagat ulei. Pana si la o banala inspectie tehnica periodica, adica la ITP, daca avem masina 4x4, ni se vor lua mai multi bani. Sunt mai multe piese in miscare, mai multi rulmenti, mai multe flanse si articulatii, lubrifianti si asa mai departe. Nu degeaba, in timp, intretinerea unui 4x4 este mai costisitoare decat cea a unei masini cu tractiune doar pe o punte.
Concluzie
Putem spune ca in viata de zi cu zi, daca avem un automobil obisnuit, fara pretentii, nu avem nevoie de tractiune integrala. Putem sa mergem mai incet in viraje si cu un Logan, fara sa intram in sant si fara sa avem 4x4. De acord, cu un Audi RS6, putem avea viteza mult mai mare si o trasa mai buna, dar deja nu mai vorbim de masini obisnuite. La fel de bine ne putem descurca si iarna cu o masina FWD daca o echipam cu anvelope de sezon. Sau, de ce nu, cu un BMW cu tractiune spate, de care se sperie lumea cand vine zapada: se va comporta exemplar daca stim sa-l conducem si il echipam corespunzator.
Este corect cand spunem ca o masina 4x4 are avantajele sale. In dinamica sofatului, in siguranta si in performanta. Dar asta vine cu niste costuri, cu niste compromisuri, pe care nu toata lumea este de acord sa le accepte. Cum ar fi daca pe Logan s-ar oferi tractiune 4x4? Nu o va cumpara nimeni. Pentru ca oricum clientii de Logan vor eficienta costurilor, adica sa plateasca putin pe masina si sa aiba un consum redus. Loganul 4x4 ar consuma mult, ceea ce nu e pe placul clientilor. Vrem sa spunem ca cine cumpara o masina cu tractiune integrala stie ce avantaje are, dar si ce minusuri are. Si le accepta. Insa la fel de bine, am putea sa traim cu totii doar cu tractiune fata sau spate, nu?
-
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
-
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
-
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
-
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
-
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
-
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
-
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
-
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
-
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
-
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
-
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei


