Tractiunea integrala, mit sau realitate: chiar avem nevoie de tractiune 4x4?

- Tinuta de drum mai buna
- Aderenta mult mai buna
- Intretinere scumpa
Producatorii din ziua de azi vand tot mai multe masini cu tractiune integrala. De fapt, marci precum BMW, au extins optiunea de a avea tractiune 4x4 la absolut toata gama, inclusiv la nava amiral Seria 7, care pana acum nu a avut asa ceva. Cat despre piata SUV-urilor si micilor Crossovere care au si ele 4x4, putem spune ca este in expansiune. Cu alte cuvinte, lumea vrea tractiune integrala. Dar de ce?
Indiferent ca se cheama Quattro, 4Matic, 4Motion, xDrive sau pur si simplu AWD sau 4x4, tractiunea integrala este tot mai prezenta pe automobilele moderne. Ba chiar, Romania a devenit o tara in care masinile 4x4 sunt tot mai numeroase, lumea incepand sa simta gustul 4x4 la fel cum incepe sa simta si utilitatea cutiilor automate. Dar care sunt avantajele si dezavantajele unei masini integrale?
Tinuta de drum mai buna
Un automobil cu tractiune 4x4 are un centru de greutate mai jos decat unul care are doar tractiune fata sau spate. Pentru ca are o cutie de viteze mai grea, eventual si impreuna cu o cutie de transfer, are cardan, are 4 planetare in loc de doua, toate aceste elemente mecanice fiind pozitionate jos. De aceea, o masina 4x4 este mai grea decat una cu tractiunea pe o singura punte, insa are si centrul de greutate mai coborat. Asta inseamna o tinuta de drum mai buna in viraje si ruliu mai mic. Asadar, daca esti in cautarea sportivitatii, tractiunea integrala este ceea ce vrei.
Siguranta sporita
Cand conduci o masina 4x4 pe un drum virajat, acoperit de gheata, polei sau zapada, ai mai multe sanse sa redresezi masina daca pierzi controlul. In cazul unei masini cu tractiune fata, poti avea nevoie sa accelerezi ca sa nu intri in sant, cu rotile bracate, dar daca acestea sunt pe gheata, o faci degeaba. Daca ai 4x4, sunt sanse ca o punte sa prinda aderenta si totusi sa impinga masina din zona periculoasa. Si mai clara este diferenta dintre tractiunea spate si cea integrala: la RWD, daca accelerezi prea tare intr-o zona alunecoasa, risti sa te invarti pe loc. Nu si daca ai 4x4, doar daca vrei tu sa faci drifturi ca sa te dai in spectacol...
Aderenta mult mai buna
Trecand peste factorul siguranta, care include automat si un control mai bun al masinii pe suprafata alunecoasa, cine conduce o masina integrala mai beneficiaza si de aderenta crescuta. Cel mai bun exemplu este iarna, atunci cand masinile cu tractiunea pe o singura punte mai au probleme cu plecarea de pe loc sau ca sa urce o rampa. O masina 4x4 va trece de obicei pe acolo pe unde alte masini au dificultati, fara sa se impotmoleasca. Iarna, cand autoritatile uita sa deszapezeasca marile bulevarde, cu o masina AWD vei pleca fara probleme de la semafor, in timp ce alti soferi se zbat sa caute aderenta cu tractiunea fata. Sau, in unele cazuri, cand un sofer de Mercedes sau BMW cu tractiune spate da de o rampa, acolo ramane, invartind rotile pe loc. Nu va fi si cazul celor cu 4x4.
Subaru produce doar automobile cu tractiune 4x4
Consum mai mare
Un dezavantaj al masinilor cu tractiune integrala este ca au un consum mai ridicat. Chiar daca masinile sunt cu 4x4 la cerere, adica intra tractiunea spate alaturi de cea fata cand masina simte ca nu are aderenta, adica chiar daca 99% din timp acel automobil circula doar cu FWD, va avea un consum ridicat. Pentru ca vorbim de niste greutate in plus. Iar acele autoturisme care sunt 4x4 permanent, este normal sa aiba un consum ceva mai ridicat decat echivalentul cu tractiune fata.
Cost ridicat
Indiferent ca vrei o masina sau second-hand, daca este cu tractiune integrala va avea un pret de vanzare mai ridicat. Ceea ce este absolut normal, pentru ca se doreste a fi un avantaj, care aduce niste beneficii pentru sofer, asa ca e normal sa coste suplimentar. La fel ca orice alta dotare optionala menita sa aduca un plus de confort sau performanta.
Intretinere scumpa
Orice automobil cu tractiune 4x4 va avea o intretinere mai scumpa decat una FWD sau RWD. De exemplu, un BMW xDrive are doua planetare in plus care se pot strica. Un Opel Insignia, ca sa luam alt exemplu, daca il comandam 4x4 va avea in plus un cardan cu niste flanse de cauciuc care se strica, dar si un diferential in care trebuie bagat ulei. Pana si la o banala inspectie tehnica periodica, adica la ITP, daca avem masina 4x4, ni se vor lua mai multi bani. Sunt mai multe piese in miscare, mai multi rulmenti, mai multe flanse si articulatii, lubrifianti si asa mai departe. Nu degeaba, in timp, intretinerea unui 4x4 este mai costisitoare decat cea a unei masini cu tractiune doar pe o punte.
Concluzie
Putem spune ca in viata de zi cu zi, daca avem un automobil obisnuit, fara pretentii, nu avem nevoie de tractiune integrala. Putem sa mergem mai incet in viraje si cu un Logan, fara sa intram in sant si fara sa avem 4x4. De acord, cu un Audi RS6, putem avea viteza mult mai mare si o trasa mai buna, dar deja nu mai vorbim de masini obisnuite. La fel de bine ne putem descurca si iarna cu o masina FWD daca o echipam cu anvelope de sezon. Sau, de ce nu, cu un BMW cu tractiune spate, de care se sperie lumea cand vine zapada: se va comporta exemplar daca stim sa-l conducem si il echipam corespunzator.
Este corect cand spunem ca o masina 4x4 are avantajele sale. In dinamica sofatului, in siguranta si in performanta. Dar asta vine cu niste costuri, cu niste compromisuri, pe care nu toata lumea este de acord sa le accepte. Cum ar fi daca pe Logan s-ar oferi tractiune 4x4? Nu o va cumpara nimeni. Pentru ca oricum clientii de Logan vor eficienta costurilor, adica sa plateasca putin pe masina si sa aiba un consum redus. Loganul 4x4 ar consuma mult, ceea ce nu e pe placul clientilor. Vrem sa spunem ca cine cumpara o masina cu tractiune integrala stie ce avantaje are, dar si ce minusuri are. Si le accepta. Insa la fel de bine, am putea sa traim cu totii doar cu tractiune fata sau spate, nu?
-
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
-
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
-
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Suport bara stabilizatoare dreapta 4f0199352e audi a6 4f/c6... 110 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Modul confort audi a4 (8k2, b8) [fabr 2008-2015] 8t0959793q 90 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Broasca capota motor bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007] touring... 174 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Teava intercooler audi a6 allroad 3.0 tdi - (2006 2011) 80 Lei
-
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
Amortizor soc spate dreapta bmw seria 5 e39 [1995 - 2000]... 82 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
-
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Motor ford focus 2 1.6 benzina 2006 peugeot 307 407 3500 Lei
-
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Covorase auto volvo v90 2016-prezent frogum 3d 399 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei


