Tu stii ce este un motor HEMI si cum functioneaza el?
- Motorul HEMI a fost dezvoltat de americanii de la Chyrsler
- Acesta presupune o camera de ardere concava, si partea superioara a pistonului convexa
- Si inginerii de la Dacia au facut o serie de propulsoare emisferice
Motoarele V8 ocupa un loc de cinste in industria auto americana, iar cele de tip HEMI putem spune ca sunt printre cele mai populare. Suntem siguri ca ai auzit de nenumarate ori de acestea, insa tu stii ce inseamna un motor HEMI si cum functioneaza? Daca raspunsul tau este "nu", atunci acest articol este perfect pentru lectura de seara.
Sa incepem cu inceputul si sa vorbim putin despre istoria acestui propulsor minune. Acesta a luat nastere ca un experiment care s-a propagat in randul automobilelor de curse de la inceputul secolului trecut.
Pistoanele HEMI s-au folosit in motoare inca din 1901, iar printre constructorii de automobile care au apelat la acestea s-au numarat Pipe, Fiat, Peugeot, Alfa Romeo, Daimler, Riley sau Stutz.
Motorul HEMI asa cum il stim cu totii a fost dezvoltat in anii '50 de catre americanii de la Chrysler. Acestia au denumit asa fiecare masina dotata cu un astfel de motor performant, a carui putere venea din aceasta inovatie a camerei de ardere.
Deci, totusi, ce inseamna un motor HEMI?
Ei bine, numele vine de la "Hemispherical", si asa cum probabil ti-ai dat deja seama, se refera la ceva cu forma emisferica, sau rotunda, cu alte cuvinte. Acel ceva nu este altceva decat camera de ardere din chiulasa unui astfel de motor, care este concava. Altfel spus, este "scobita", spre deosebire de una obisnuita care este dreapta.
Pentru a avea o utilitate, la un motor HEMI, si pistoanele sunt diferite, in sensul ca partea superioara a acestora este convexa.
Care sunt avantajele si dezavantajele?
Cel mai mare avantaj al unui motor HEMI este o putere crescuta la turatii mari. Cum este posibil? In primul rand, trebuie sa stii ca o camera de ardere normala, plata, isi limiteaza dimensiunea celor doua/patru valve la diametrul pistonului. Avand o suprafata concava, camera de ardere a unui astfel de motor poate gazdui niste valve de admisie sau evacuare mai mari. In acelasi timp, pentru ca gurile de evacuare sau admisie ale valvelor sunt inclinate, circuitul amestecului de carburant cu aer este mai scurt si se evacueaza mai usor decat la un motor obisnuit.
Dezavantajele apar insa la o turatie normala, din cauza ca aceasta camera de ardere diferita nu este foarte eficienta, iar arderea nu se face in totalitate. Acest fenomen se traduce printr-un consum destul de mare de combustibil, si de emisii uriase.
Un alt dezavantaj il constituie greutatea. Pistoanele sunt aproximativ cu 25% mai grele decat pistoanele normale, ceea ce contribuie la un exces de consum de carburant, iar piesele, in special axul sau axele cu came sunt mult mai complexe si mai grele.
Asa cum spuneam la inceput, motorul HEMI a fost promovat de americanii de la Chrysler, dar printre masinile celebre care au folosit acest tip de propulsor, sau care inca il mai folosesc, se numara Dodge-ul Charger, Plymouth Barracuda (Hemi Cuda), Dodge-ul Challenger, Aston Martin, Alfa Romeo, Porsche Jaguar, Lotus si....DACIA.
Da, ati citit bine. Putem numi un motor HEMI orice propulsor, indiferent de numarul de cilindri, care are camera de ardere concava si pistoane cocosate. In anii '80, Dacia avea un departament specializat pe modificarea masinilor pentru competitii sportive, in cadrul caruia se realizau jante modulare din aliaje usoare, carburatoare custom, carsoerii intarite, sau motoare speciale.
Inginerii romani s-au inspirat din modelele Alpine de la Renault care aveau motoare HEMI si au facut o serie de propulsoare emisferice, despre care cu siguranta ai auzit, daca nu chiar ai si vazut.
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Ford s-max 2.0 2011 6200 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw passat gmo 2017 11900 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 €
- Piese auto pentru volkswagen passat b6 2.0tdi bmp cutie dsg... Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei