Turbo sau aspirat? Ce motor este cel mai bun pe timp de iarna?

- Motorul turbo se incalzeste mai repede
- Un motor aspirat e mai fiabil pe termen lung
Marea majoritate a automobilelor care circula in Romania au motoare fie turbo, fie aspirate. Cele care au supra-alimentare cu ajutorul unui compresor mecanic sunt destul de putine, asa ca ne vom referi doar la cele doua motoare mentionate mai devreme. Care este mai bun acum, pe vreme rece?
Trebuie mentionat ca nu e foarte corecta aceasta departajare a motoarelor in functie de anotimp, deoarece niciun producator nu iti vinde o masina si iti spune sa mergi cu ea doar iarna sau doar vara. Insa putem sa facem o diferenta intre cele doua tipuri de motorizari prin prisma comportamentului lor atunci cand afara este frig.
Avantajele unui motor aspirat, iarna
Un motor care nu are turbo-compresor are mai putine piese in miscare, este mai menajat si nu are o presiune mare la admisie, ceea ce duce, in timp, la o fiabilitate sporita fata de un motor turbo. Iarna singurul avantaj al unui motor aspirat este ca va porni in orice conditii mai usor ca un motor turbo. Pentru ca are mai putini senzori, mai putine sonde, iar sansele ca sa se nasca o eroare sunt reduse.
Avantajele unui motor turbo, iarna
Motorul care are turbo-compresor se va incalzi mai repede ca unul aspirat. Iar asta inseamna ca va ajunge in cateva minute la temperatura optima de functionare, ceea ce se traduce printr-un consum scazut si noxe reduse. Tot pentru ca motorul se incalzeste repede, uleiul din interiorul motorului ajunge sa lubrifieze piesele interne mai eficient.
Tot din acelasi motiv, pentru ca se incalzeste repede, pasagerii vor avea intr-o perioada mult mai scurta de timp la dispozitia lor caldura in habitaclu.
Iarna, cand afara este frig, un motor turbo functioneaza mult mai eficient si prin prisma faptului ca aerul din admisie care urmeaza sa fie comprimat si bagat cu forta in admisie este rece. Iarna, un motor turbo are cel mai bun randament, se incalzeste repede iar elementele care formeaza traseul turbo se racesc bine, iar aerul care ajunge in motor este rece si face o ardere optima.
Dezavantajele motorului aspirat
Asa cum este norma, avantajele unui motor sunt dezavantajele celuilalt. Adica un motor aspirat are trecute la minusuri faptul ca se incalzeste mai greu si din aceasta cauza si consumul este ceva mai mare. Un alt dezavantaj ar fi puterea scazuta la turatie mica, vorbind aici de motoare aspirate normale, de pana in 2000 cmc, nu cine stie ce uzina V8, lucru destul de folositor cand vrei sa iesi din locul in care ai ramas impotmolit.
Dezavantajele motorului turbo
Pe timp de iarna, un motor turbo fiind mai complex, prezinta un risc mai mare de predispozitii la probleme. Circuitul admisiei, fiind acum format si din intercooler, ar putea avea de suferit. Adica daca avem bara fata obturata de zapada si gheata, racirea intercoolerului ar putea fi compromisa. Iar din cauza solutiilor de deszapezire si a umezelii, turbo-compresorul poate sa rugineasca si chiar, in rare cazuri, valva wastegate sa se blocheze.
Concluzia este ca daca avem o masina turbo bine ingrijita, pe care o revizuim periodic si indreptam orice eroare sau problema aparuta, suntem mai castigati decat daca am avea un motor aspirat. Pe timp de iarna, cel putin, ideal este sa ai un motor turbo care se incalzeste repede si pe care il poti pune repede la treburi grele, fara sa-ti faci griji. Poate ca intretinerea este mai scumpa, poate ca masina cu totul este mai scumpa ca una cu motor aspirat, insa are si motorul turbo avantajele sale.
-
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
-
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
-
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
-
Skoda fabia benzina 2010 2999 €
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
-
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei


