Twin-Turbo sau o singura turbina? Care este diferenta si ce sistem e mai bun?

Twin-Turbo sau o singura turbina? Care este diferenta si ce sistem e mai bun?
  • O singura turbina
  • Mai multe turbo-compresoare
  • Mai multe inseamna mai mult?
Distribuie pe Facebook

Automobilele din ziua de azi au chiar si 4 turbo-compresoare. Insa majoritatea au tot unul singur, dar sunt si cu doua sau cu trei turbine. Asa ca putem spune ca exista masini turbo care folosesc intre 1 si 4 sisteme de supra-alimentare. Care este diferenta dintre o turbina si mai multe?

O singura turbina

Majoritatea autoturismelor de sosea folosesc motoare turbo. Dacia, Renault, Toyota si oricare alt producator, folosesc propulsoare diesel sau pe benzina care sunt supra-alimentate cu ajutorul unui singur turbo-compresor care foloseste gazele de esapament pentru a introduce aer fortat in admisie.

Dar sunt si masini performante care utilizeaza motoare turbo cu o singura turbina, cum ar fi Mitsubishi Lancer EVO sau Subaru Impreza WRX STI, sau, de ce nu, chiar Mercedesul A45 AMG. Ceea ce inseamna ca, in general, autoturismele care au motoare cu 4 cilindri utilizeaza o singura turbina.

In trecut existau si masini cu motoare in 6 sau 8 pistoane care aveau un singur turbo-compresor. Cum ar fi Toyota Supra sau multitudinea de Turbo-Dieseluri de la producatori precum BMW, Audi sau Volkswagen. Asadar, nu doar numarul de pistoane indica si numarul de turbine pe care le avem sub capota.

Twin Turbo single turbo

Mai multe turbo-compresoare

Astazi nu mai exista motoare diesel fara turbine si numarul celor pe benzina care incep sa fie concepute turbo e in crestere. Si mai toti producatorii incearca sa descopere metode care sa elimine complet lag-ul, adica acel timp mort pana cand turbina reuseste sa faca presiune maxima si sa ofere putere crescuta. Motiv pentru care au inceput sa apare chiar si motoare cu 4 pistoane care au doua turbine, cum este cazul celor de la BMW care folosesc TwinScroll, adica doua turbo-compresoare in aceeasi carcasa.

Masinile performante, precum Nissan GT-R sau BMW M3 au motoare cu 6 pistoane si folosesc sistemul Twin-Turbo, adica au doua turbine, fiecare ocupandu-se de cate 3 cilindri. Mai avem in ziua de azi si motoare V8 sau V10 cu doua turbine, dar si motoare V16 cu 4 turbine. Sau, de ce sa nu amintim de ultima gaselnita a celor de la BMW pentru noul Seria 7 model 750 diesel care are motor de 3 litri cu 4 turbine...

Twin Turbo single turbo

Mai multe inseamna mai mult?

Scopul principal pentru care producatorii auto se zbat sa foloseasca mai multe turbine, indiferent de aranjament, fie ca sunt Twin, Bi, Staged sau Secventiale, doua sau mai multe turbine trebuie sa elimine lag-ul. Dar trebuie luate in considerare mai multe variabile, cum ar fi capacitatea cilindrica si numarul de cilindri.

In general, daca vorbim de 4 pistoane, un turbo-compresor e suficient. Daca avem 6 cilindri in linie, putem avea un turbo sau putem avea 2, 3 sau 4, asa cum ne demonstreaza BMW pe motoarele lor diesel si benzina. Daca avem un motor in V, fie el cu 6 sau 8 pistoane, ideal este sa avem doua turbine, pentru ca fiecare sa se ocupa de pistoanele dintr-o chiulasa.

Cilindri mai multi, capacitate mai mare, inseamna mai mult aer necesar in admisie. Cum bagi mai mult aer? Fie cu o turbina uriasa, care va avea insa un lag enorm pentru ca se incarca greu, fie cu doua sau mai multe turbine mai mici. Deci regula e simpla: cu cat motorul e mai mare, cu atat folosesti mai multe turbine. Evident, asta daca vrei eficienta si performanta maxima, pentru ca poti sa ai si o singura turbina la un motor V16, cum au vapoarele. Insa nu trebuie sa te grabesti nicaieri cu acceleratul...

Twin Turbo single turbo

Distribuie pe Facebook
mai multe