Vrei sa faci ITP-ul la masina? 10 lucruri de verificat INAINTE sa te duci la ITP

- Frane, directie si lumini, defectele majore
- Parbrizul crapat duce la refuzul de obtinere a ITP-ului
- Alta dimensiune de anvelope
Acum ca regulile de obtinere a unei Inspectii Tehnice Periodice se modifica, trebuie sa stii ce sa faci inainte ca sa calci intr-un service care efectueaza ITP-uri. Nu de alta, dar nu vrei sa te intorci acasa cu coada intre picioare sau, mai rau, sa ai masina blocata de RAR.
1. Discuri / Placute
Daca tu la masina ai franele pilaf si vrei sa te duci sa obtii ITP-ul, mai bine ramai acasa si dormi. E important sa ai frane bune la orice masina, fie ca trebuie, fie ca nu trebuie sa faci vreo inspectie tehnica. De fapt, franele sunt cele mai importante la o masina. Motiv pentru care trebuie sa le ai, fara exceptie, de fiecare data, in stare perfecta de functionare. Vizibile sunt discurile si placutele, asa ca le potim verifica si tu. Oricum, daca cumva in mers ai simtit trepidatii la franare sau zgomote ciudate, ori discurile sunt ovalizate, ori placutele uzate. Pe langa aceasta verificare 'acustica', trebuie sa te uiti la ele, daca mai au material de frictiune si daca nu sunt crapate. Inlocuieste imediat orice piesa defecta.
2. Conducte frana
Tot la frane, dar total omise de soferi, sunt conductele. Degeaba pui discuri si placute noi daca ai conductele ruginite sau crapate. Asa ca e bine sa te apleci pe sub masina sau sa o ridici pe un elevator si sa vezi in ce stare sunt conductele. Orice segment mancat zdravan de rugina trebuie inlocuit cu o teava noua. La fel si furtunele de cauciuc de la roti: ele se crapa destul de des, mai ales la masinile vechi, asa ca daca vezi ceva crapaturi atunci cand le indoi, cumpara altele noi. Nu de alta, dar o sa le vada inspectorul ITP si te trimite acasa.
3. Directie
In general, cand avem probleme grave la directie, fie trage volanul intr-o parte, fie auzim diverse zgomote cand trecem peste o sina de tramvai sau printr-o groapa. In caz ca intalnim vreuna din situatii, nu strica sa vizitam un service inainte sa ajungem la ITP. Poate sa fie un pivot, o bucsa, poate un cap de bara, cine stie, dar e vorba de elemente de directie cu care nu ne jucam. Si nici inginerii de la ITP nu se joaca si te vor refuza imediat daca ai probleme. Important de retinut este ca elementele de directie nu sunt scumpe, asa ca merita sa le schimbam de fiecare data cand auzim ca scot zgomote, semn ca s-au uzat.
4. Becuri
La fel de importante ca franele si directia sunt luminile oricarui automobil. Si chiar daca reprezinta o chestie minora, usor de verificat si de schimbat de catre orice sofer, majoritatea dintre noi nu ne sinchisim sa le verificam asa de des cum ar trebui. Ajungem la ITP si ne trezim ca din cele 3 stopuri pe frana, doua nu merg pentru ca au becurile arse. Este valabil si pentru luminile de marsarier, de ceata si asa mai departe. Sunt putine becuri in total, pe care le putem verifica in 5 minute. Si, daca cumva este unul ars, inclusiv unul de la iluminarea placutei de inmatriculare, e bine sa il schimbam. Nu mai vorbim de luminile farurilor, care, daca au vreun bec ars, primim un sut in dos si ne intoarcem acasa fara ITP.
5. Seria de la motor
Inainte sa puna mana pe masina, inginerul ITP stie una si buna: sa verifice seriile de caroserie si motor. Adica ele trebuie sa fie vizibile si conforme cu ce este in documente, adica in Cartea de Identitate. Nu strica sa verifici si tu seria de motor, sa te asiguri ca este vizibila, ca este acolo si identica cu cea din carte. A apus vremea cand faceai ITP-ul la orice cazan cu motor schimbat si neomologat. Acum, ce este pe masina trebuie sa fie si in acte. Simplu. Nu degeaba, uneori, inginerii de la service stau si cate 30 de minute pana cand gasesc o serie de motor...
6. Erori bord
In general, nu prea e bine sa mergi cu masina daca are erori de bord. Adica martori aprinsi prin bord, de orice fel. E ca si cum ai merge tu la serviciu cu o camasa murdara sau cu pantalonii rupti in fund. Nu e chiar confortabil, nu? Merge, merge, pana cand... nu mai merge. Iar legat de ITP, nu iti recomandam sa te duci sa-l faci daca ai vreun martor aprins pentru ca daca e vreun martor de la o sonda, de la un senzor, asta inseamna ca ceva nu functioneaza bine si ca masina consuma mult. Iar acest lucru duce la cresterea noxelor. Si cand ajungi la ITP sa masori noxele, o sa ajungi sa ai emisii egale cu Euro 1, desi tu te mandresti cu Euro 5. Asa ca mai bine rezolva becurile aprinse din bord, dupa care du-te la ITP.
7. Parbrizul
Care este exact motivul pentru care un parbriz crapat reprezinta un defect major care duce la refuzarea obtinerii ITP-ului, nu stim precis. E vorba de orice crapatura, fie ca are 4 centimetri sau 50. Si cum soselele noastre sunt pline de gunoaie, de pietre si de camionagii care nu se sinchisesc sa-si acopere nisipul din bena, foarte multe masini au parbrizul crapat. Dar asta nu inseamna ca reprezinta un pericol imediat, asa cum se intampla la frane sau directie. Poate ca un parbriz crapat, cu o crapatura de 5 centimetri in coltul din dreapta jos, ramane asa mult si bine toata viata. Evident, refuzul celor de la RAR este legat de vizibilitatea soferului. Insa aceasta poate sa nu fie deloc influentata de o crapatura minora... Chiar si asa, daca ai parbriz crapat, te sfatuim sa il schimbi inainte sa te duci la ITP.
8. Bujiile
Nu, nu te refuza nimeni la ITP daca ai bujii vechi sau proaste. Cel putin, nu direct din cauza asta. Dar este ideal sa ai bujii bune din acelasi motiv pentru care nu e bine sa te duci cu un martor aprins in bord. Daca ai bujii vechi si proaste, motorul consuma mai mult si noxele sunt mai mari. Daca vrei sa te asiguri ca faci tot ce iti sta in putina ca sa treci de testul noxelor, e bine sa ai bujiile noi. Si cum ITP-ul se face o data la 2 ani, nu strica nici sa schimbi bujiile in acest interval. E usor, dureaza putin si costa destul de putin. Iar rezultatele se vor vedea imediat.
9. Anvelope
Una din principalele reguli pentru a obtine ITP-ul, pe langa sa ai seriile de motor si caroserie care trebuie, este sa ai anvelopele din cartea de identitate. Adica exact dimensiunea aceea, nu alta. Daca ai alta dimensiune, o sa te trimita acasa si o sa te cheme cand ai cauciucurile care trebuie. Nu e deloc usor sa verifici acest lucru, mai ales daca ai masina de mai multa vreme si stii exact ce dimensiune de anvelope ai montate pe ea. Insa daca ai cumparat masina de curand si vrei sa faci ITP-ul, inainte sa te duci acolo, te sfatuim sa verifici dimensiunea. Ca sa nu ai surprize. 10 secunde de privit la anvelope te pot scuti de cateva ore pierdute pe drumuri...
10. Rugina
Daca esti printre cei 90% de soferi care au masini normale, fara prea multa rugina, atunci nu trebuie sa-ti faci griji. Exista insa si masini, unele chiar relativ noi, dupa 2005, mancate agresiv de rugina. Pe la praguri, pe la aripi, pe la portiere... Daca ai de gand sa te prezinti cu o masina ruginita excesiv la ITP, mai bine gandeste-te de doua ori inainte. Pentru ca rugina multa la exterior inseamna rugina multa si la interior, adica pe la lonjeroane, prinderi amortizoare, etc. Exact acolo unde nu se vede cu ochiul liber. Iar cei de la RAR stiu asta, motiv pentru care au si interzis ca masinile ruginite serios sa primeasca ITP-ul. Daca ai gauri in caroserie, daca pragurile tale stau sa cada, repara masina, dupa care du-te la ITP. Daca nu, pentru aceasta sitiatie si oricare alta din cele 10 mentionate mai sus, exista... spaga. Scuzati, Master Card.
-
Electrovalva 3.0 tdi cdu cdud audi a6 c7 4g audi q5 a5 8f a6... 100 Lei
Camera video marsarier oe mercedes-benz vito w639 2003-2014... 2910 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
Bara fata grunduita vw jetta 05/10 200 Lei
Trager (panou frontal) bmw x3 f25 1400 Lei
Armatura superioara bara fata toyota prius 2016-2017-2018 noua... 730 Lei
-
Grila radiator neagra cu rama cromata audi a3 2008-2012 537 Lei
Compresor clima citroen c5 2 1.6 hdi 2007-2017 9800839580 750 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
-
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei
Caseta directie land rover freelander (ln) (1998 - 2006)... 1483 Lei
Roata janta tabla rezerva 185 60 15 r15 seat ibiza 2009 - 2014... 249.99 Lei
-
Tub / furtun / racord aer admisie audi a6 c5 2.5 tdi 4x4 fab.... 30 Lei
Senzor presiune ac volkswagen touran (1t1, 1t2) [ 2003 - 2010... 100 Lei
Difuzor bara spate audi a4 b9 (2016-2019) cod 8w0807521g 300 Lei
-
Ulei transmisie fatcom valvolina-f 1l 16 Lei
Grila radiator audi a4 b9 8w 2016 2017 2018 2019 350 Lei
Coloana directie renault clio 1 1991 1998 80 Lei
-
Bandou bara fata - renault captur 2017 , 620722890r 183.3 Lei
Elevator auto cu 2 coloane pe surub 4500 Lei
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
-
Dezmembram mercedes-benz clk-class c209 [2002 - 2005]...
Coloana directie renault clio ii 1998 2012 100 Lei
Cablaj bara spate oe dacia logan 2 2012→ 240153297r 510 Lei
-
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Injectoare hyundai i30 / kia ceed 1.6 crdi 2007 2008 2009 2010 200 Lei
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
-
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Set ornamente crom grila radiator suzuki vitara (2015-2018) 200 Lei
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
-
Carcasa oglinda pregatita pentru vopsit - ford puma 2000-2001,... 105.14 Lei
Aripa dreapta opel frontera b 1999 2004 350 Lei
Ventilator racire motor volvo v40 350 Lei


