Vrei sa faci ITP-ul la masina? 10 lucruri de verificat INAINTE sa te duci la ITP

- Frane, directie si lumini, defectele majore
- Parbrizul crapat duce la refuzul de obtinere a ITP-ului
- Alta dimensiune de anvelope
Acum ca regulile de obtinere a unei Inspectii Tehnice Periodice se modifica, trebuie sa stii ce sa faci inainte ca sa calci intr-un service care efectueaza ITP-uri. Nu de alta, dar nu vrei sa te intorci acasa cu coada intre picioare sau, mai rau, sa ai masina blocata de RAR.
1. Discuri / Placute
Daca tu la masina ai franele pilaf si vrei sa te duci sa obtii ITP-ul, mai bine ramai acasa si dormi. E important sa ai frane bune la orice masina, fie ca trebuie, fie ca nu trebuie sa faci vreo inspectie tehnica. De fapt, franele sunt cele mai importante la o masina. Motiv pentru care trebuie sa le ai, fara exceptie, de fiecare data, in stare perfecta de functionare. Vizibile sunt discurile si placutele, asa ca le potim verifica si tu. Oricum, daca cumva in mers ai simtit trepidatii la franare sau zgomote ciudate, ori discurile sunt ovalizate, ori placutele uzate. Pe langa aceasta verificare 'acustica', trebuie sa te uiti la ele, daca mai au material de frictiune si daca nu sunt crapate. Inlocuieste imediat orice piesa defecta.
2. Conducte frana
Tot la frane, dar total omise de soferi, sunt conductele. Degeaba pui discuri si placute noi daca ai conductele ruginite sau crapate. Asa ca e bine sa te apleci pe sub masina sau sa o ridici pe un elevator si sa vezi in ce stare sunt conductele. Orice segment mancat zdravan de rugina trebuie inlocuit cu o teava noua. La fel si furtunele de cauciuc de la roti: ele se crapa destul de des, mai ales la masinile vechi, asa ca daca vezi ceva crapaturi atunci cand le indoi, cumpara altele noi. Nu de alta, dar o sa le vada inspectorul ITP si te trimite acasa.
3. Directie
In general, cand avem probleme grave la directie, fie trage volanul intr-o parte, fie auzim diverse zgomote cand trecem peste o sina de tramvai sau printr-o groapa. In caz ca intalnim vreuna din situatii, nu strica sa vizitam un service inainte sa ajungem la ITP. Poate sa fie un pivot, o bucsa, poate un cap de bara, cine stie, dar e vorba de elemente de directie cu care nu ne jucam. Si nici inginerii de la ITP nu se joaca si te vor refuza imediat daca ai probleme. Important de retinut este ca elementele de directie nu sunt scumpe, asa ca merita sa le schimbam de fiecare data cand auzim ca scot zgomote, semn ca s-au uzat.
4. Becuri
La fel de importante ca franele si directia sunt luminile oricarui automobil. Si chiar daca reprezinta o chestie minora, usor de verificat si de schimbat de catre orice sofer, majoritatea dintre noi nu ne sinchisim sa le verificam asa de des cum ar trebui. Ajungem la ITP si ne trezim ca din cele 3 stopuri pe frana, doua nu merg pentru ca au becurile arse. Este valabil si pentru luminile de marsarier, de ceata si asa mai departe. Sunt putine becuri in total, pe care le putem verifica in 5 minute. Si, daca cumva este unul ars, inclusiv unul de la iluminarea placutei de inmatriculare, e bine sa il schimbam. Nu mai vorbim de luminile farurilor, care, daca au vreun bec ars, primim un sut in dos si ne intoarcem acasa fara ITP.
5. Seria de la motor
Inainte sa puna mana pe masina, inginerul ITP stie una si buna: sa verifice seriile de caroserie si motor. Adica ele trebuie sa fie vizibile si conforme cu ce este in documente, adica in Cartea de Identitate. Nu strica sa verifici si tu seria de motor, sa te asiguri ca este vizibila, ca este acolo si identica cu cea din carte. A apus vremea cand faceai ITP-ul la orice cazan cu motor schimbat si neomologat. Acum, ce este pe masina trebuie sa fie si in acte. Simplu. Nu degeaba, uneori, inginerii de la service stau si cate 30 de minute pana cand gasesc o serie de motor...
6. Erori bord
In general, nu prea e bine sa mergi cu masina daca are erori de bord. Adica martori aprinsi prin bord, de orice fel. E ca si cum ai merge tu la serviciu cu o camasa murdara sau cu pantalonii rupti in fund. Nu e chiar confortabil, nu? Merge, merge, pana cand... nu mai merge. Iar legat de ITP, nu iti recomandam sa te duci sa-l faci daca ai vreun martor aprins pentru ca daca e vreun martor de la o sonda, de la un senzor, asta inseamna ca ceva nu functioneaza bine si ca masina consuma mult. Iar acest lucru duce la cresterea noxelor. Si cand ajungi la ITP sa masori noxele, o sa ajungi sa ai emisii egale cu Euro 1, desi tu te mandresti cu Euro 5. Asa ca mai bine rezolva becurile aprinse din bord, dupa care du-te la ITP.
7. Parbrizul
Care este exact motivul pentru care un parbriz crapat reprezinta un defect major care duce la refuzarea obtinerii ITP-ului, nu stim precis. E vorba de orice crapatura, fie ca are 4 centimetri sau 50. Si cum soselele noastre sunt pline de gunoaie, de pietre si de camionagii care nu se sinchisesc sa-si acopere nisipul din bena, foarte multe masini au parbrizul crapat. Dar asta nu inseamna ca reprezinta un pericol imediat, asa cum se intampla la frane sau directie. Poate ca un parbriz crapat, cu o crapatura de 5 centimetri in coltul din dreapta jos, ramane asa mult si bine toata viata. Evident, refuzul celor de la RAR este legat de vizibilitatea soferului. Insa aceasta poate sa nu fie deloc influentata de o crapatura minora... Chiar si asa, daca ai parbriz crapat, te sfatuim sa il schimbi inainte sa te duci la ITP.
8. Bujiile
Nu, nu te refuza nimeni la ITP daca ai bujii vechi sau proaste. Cel putin, nu direct din cauza asta. Dar este ideal sa ai bujii bune din acelasi motiv pentru care nu e bine sa te duci cu un martor aprins in bord. Daca ai bujii vechi si proaste, motorul consuma mai mult si noxele sunt mai mari. Daca vrei sa te asiguri ca faci tot ce iti sta in putina ca sa treci de testul noxelor, e bine sa ai bujiile noi. Si cum ITP-ul se face o data la 2 ani, nu strica nici sa schimbi bujiile in acest interval. E usor, dureaza putin si costa destul de putin. Iar rezultatele se vor vedea imediat.
9. Anvelope
Una din principalele reguli pentru a obtine ITP-ul, pe langa sa ai seriile de motor si caroserie care trebuie, este sa ai anvelopele din cartea de identitate. Adica exact dimensiunea aceea, nu alta. Daca ai alta dimensiune, o sa te trimita acasa si o sa te cheme cand ai cauciucurile care trebuie. Nu e deloc usor sa verifici acest lucru, mai ales daca ai masina de mai multa vreme si stii exact ce dimensiune de anvelope ai montate pe ea. Insa daca ai cumparat masina de curand si vrei sa faci ITP-ul, inainte sa te duci acolo, te sfatuim sa verifici dimensiunea. Ca sa nu ai surprize. 10 secunde de privit la anvelope te pot scuti de cateva ore pierdute pe drumuri...
10. Rugina
Daca esti printre cei 90% de soferi care au masini normale, fara prea multa rugina, atunci nu trebuie sa-ti faci griji. Exista insa si masini, unele chiar relativ noi, dupa 2005, mancate agresiv de rugina. Pe la praguri, pe la aripi, pe la portiere... Daca ai de gand sa te prezinti cu o masina ruginita excesiv la ITP, mai bine gandeste-te de doua ori inainte. Pentru ca rugina multa la exterior inseamna rugina multa si la interior, adica pe la lonjeroane, prinderi amortizoare, etc. Exact acolo unde nu se vede cu ochiul liber. Iar cei de la RAR stiu asta, motiv pentru care au si interzis ca masinile ruginite serios sa primeasca ITP-ul. Daca ai gauri in caroserie, daca pragurile tale stau sa cada, repara masina, dupa care du-te la ITP. Daca nu, pentru aceasta sitiatie si oricare alta din cele 10 mentionate mai sus, exista... spaga. Scuzati, Master Card.
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
Fiting adblue încălzit cu filtru cod 98001230 300 Lei
-
Jante noi originale audi a8 19 inch 1200 €
Cutie de viteze 5+1 f17 opel corsa e 2014-2019 1.4 ecotec 90cp... 2660 Lei
Motor renault clio 2 1.2 16v benzina,twingo,kangoo 1000 Lei
-
Eleron bmw seria 6 m6 f06 f13 gran coupe 2011-2018 v2 330 Lei
Calculator cutie viteze mercedes-benz s-class (2005-2009)... 500 Lei
Bara fata ford focus 3 facelift- (model cu 6 senzori) titanium 1500 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
Ornament switch maner deschidere haion ford s max wa6 6m21r43404a 200 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Presuri originale - audi a6 / 4f ( 06' - 11' ) 100 €
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
Cotiera toyota auris 2008 hatchback 2.2 d-cat 200 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Tablou sigurante borna baterie, 6r0937550a, skoda roomster... 180 Lei
Stop dreapta aripa citroen c3 2016 286 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Stopuri cu led vw scirocco iii 289 €
Kit contact chei honda pantheon 2t (98-02) 125-150cc - honda 150 Lei
-
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei


