Vrei sa faci ITP-ul la masina? 10 lucruri de verificat INAINTE sa te duci la ITP

- Frane, directie si lumini, defectele majore
- Parbrizul crapat duce la refuzul de obtinere a ITP-ului
- Alta dimensiune de anvelope
Acum ca regulile de obtinere a unei Inspectii Tehnice Periodice se modifica, trebuie sa stii ce sa faci inainte ca sa calci intr-un service care efectueaza ITP-uri. Nu de alta, dar nu vrei sa te intorci acasa cu coada intre picioare sau, mai rau, sa ai masina blocata de RAR.
1. Discuri / Placute
Daca tu la masina ai franele pilaf si vrei sa te duci sa obtii ITP-ul, mai bine ramai acasa si dormi. E important sa ai frane bune la orice masina, fie ca trebuie, fie ca nu trebuie sa faci vreo inspectie tehnica. De fapt, franele sunt cele mai importante la o masina. Motiv pentru care trebuie sa le ai, fara exceptie, de fiecare data, in stare perfecta de functionare. Vizibile sunt discurile si placutele, asa ca le potim verifica si tu. Oricum, daca cumva in mers ai simtit trepidatii la franare sau zgomote ciudate, ori discurile sunt ovalizate, ori placutele uzate. Pe langa aceasta verificare 'acustica', trebuie sa te uiti la ele, daca mai au material de frictiune si daca nu sunt crapate. Inlocuieste imediat orice piesa defecta.
2. Conducte frana
Tot la frane, dar total omise de soferi, sunt conductele. Degeaba pui discuri si placute noi daca ai conductele ruginite sau crapate. Asa ca e bine sa te apleci pe sub masina sau sa o ridici pe un elevator si sa vezi in ce stare sunt conductele. Orice segment mancat zdravan de rugina trebuie inlocuit cu o teava noua. La fel si furtunele de cauciuc de la roti: ele se crapa destul de des, mai ales la masinile vechi, asa ca daca vezi ceva crapaturi atunci cand le indoi, cumpara altele noi. Nu de alta, dar o sa le vada inspectorul ITP si te trimite acasa.
3. Directie
In general, cand avem probleme grave la directie, fie trage volanul intr-o parte, fie auzim diverse zgomote cand trecem peste o sina de tramvai sau printr-o groapa. In caz ca intalnim vreuna din situatii, nu strica sa vizitam un service inainte sa ajungem la ITP. Poate sa fie un pivot, o bucsa, poate un cap de bara, cine stie, dar e vorba de elemente de directie cu care nu ne jucam. Si nici inginerii de la ITP nu se joaca si te vor refuza imediat daca ai probleme. Important de retinut este ca elementele de directie nu sunt scumpe, asa ca merita sa le schimbam de fiecare data cand auzim ca scot zgomote, semn ca s-au uzat.
4. Becuri
La fel de importante ca franele si directia sunt luminile oricarui automobil. Si chiar daca reprezinta o chestie minora, usor de verificat si de schimbat de catre orice sofer, majoritatea dintre noi nu ne sinchisim sa le verificam asa de des cum ar trebui. Ajungem la ITP si ne trezim ca din cele 3 stopuri pe frana, doua nu merg pentru ca au becurile arse. Este valabil si pentru luminile de marsarier, de ceata si asa mai departe. Sunt putine becuri in total, pe care le putem verifica in 5 minute. Si, daca cumva este unul ars, inclusiv unul de la iluminarea placutei de inmatriculare, e bine sa il schimbam. Nu mai vorbim de luminile farurilor, care, daca au vreun bec ars, primim un sut in dos si ne intoarcem acasa fara ITP.
5. Seria de la motor
Inainte sa puna mana pe masina, inginerul ITP stie una si buna: sa verifice seriile de caroserie si motor. Adica ele trebuie sa fie vizibile si conforme cu ce este in documente, adica in Cartea de Identitate. Nu strica sa verifici si tu seria de motor, sa te asiguri ca este vizibila, ca este acolo si identica cu cea din carte. A apus vremea cand faceai ITP-ul la orice cazan cu motor schimbat si neomologat. Acum, ce este pe masina trebuie sa fie si in acte. Simplu. Nu degeaba, uneori, inginerii de la service stau si cate 30 de minute pana cand gasesc o serie de motor...
6. Erori bord
In general, nu prea e bine sa mergi cu masina daca are erori de bord. Adica martori aprinsi prin bord, de orice fel. E ca si cum ai merge tu la serviciu cu o camasa murdara sau cu pantalonii rupti in fund. Nu e chiar confortabil, nu? Merge, merge, pana cand... nu mai merge. Iar legat de ITP, nu iti recomandam sa te duci sa-l faci daca ai vreun martor aprins pentru ca daca e vreun martor de la o sonda, de la un senzor, asta inseamna ca ceva nu functioneaza bine si ca masina consuma mult. Iar acest lucru duce la cresterea noxelor. Si cand ajungi la ITP sa masori noxele, o sa ajungi sa ai emisii egale cu Euro 1, desi tu te mandresti cu Euro 5. Asa ca mai bine rezolva becurile aprinse din bord, dupa care du-te la ITP.
7. Parbrizul
Care este exact motivul pentru care un parbriz crapat reprezinta un defect major care duce la refuzarea obtinerii ITP-ului, nu stim precis. E vorba de orice crapatura, fie ca are 4 centimetri sau 50. Si cum soselele noastre sunt pline de gunoaie, de pietre si de camionagii care nu se sinchisesc sa-si acopere nisipul din bena, foarte multe masini au parbrizul crapat. Dar asta nu inseamna ca reprezinta un pericol imediat, asa cum se intampla la frane sau directie. Poate ca un parbriz crapat, cu o crapatura de 5 centimetri in coltul din dreapta jos, ramane asa mult si bine toata viata. Evident, refuzul celor de la RAR este legat de vizibilitatea soferului. Insa aceasta poate sa nu fie deloc influentata de o crapatura minora... Chiar si asa, daca ai parbriz crapat, te sfatuim sa il schimbi inainte sa te duci la ITP.
8. Bujiile
Nu, nu te refuza nimeni la ITP daca ai bujii vechi sau proaste. Cel putin, nu direct din cauza asta. Dar este ideal sa ai bujii bune din acelasi motiv pentru care nu e bine sa te duci cu un martor aprins in bord. Daca ai bujii vechi si proaste, motorul consuma mai mult si noxele sunt mai mari. Daca vrei sa te asiguri ca faci tot ce iti sta in putina ca sa treci de testul noxelor, e bine sa ai bujiile noi. Si cum ITP-ul se face o data la 2 ani, nu strica nici sa schimbi bujiile in acest interval. E usor, dureaza putin si costa destul de putin. Iar rezultatele se vor vedea imediat.
9. Anvelope
Una din principalele reguli pentru a obtine ITP-ul, pe langa sa ai seriile de motor si caroserie care trebuie, este sa ai anvelopele din cartea de identitate. Adica exact dimensiunea aceea, nu alta. Daca ai alta dimensiune, o sa te trimita acasa si o sa te cheme cand ai cauciucurile care trebuie. Nu e deloc usor sa verifici acest lucru, mai ales daca ai masina de mai multa vreme si stii exact ce dimensiune de anvelope ai montate pe ea. Insa daca ai cumparat masina de curand si vrei sa faci ITP-ul, inainte sa te duci acolo, te sfatuim sa verifici dimensiunea. Ca sa nu ai surprize. 10 secunde de privit la anvelope te pot scuti de cateva ore pierdute pe drumuri...
10. Rugina
Daca esti printre cei 90% de soferi care au masini normale, fara prea multa rugina, atunci nu trebuie sa-ti faci griji. Exista insa si masini, unele chiar relativ noi, dupa 2005, mancate agresiv de rugina. Pe la praguri, pe la aripi, pe la portiere... Daca ai de gand sa te prezinti cu o masina ruginita excesiv la ITP, mai bine gandeste-te de doua ori inainte. Pentru ca rugina multa la exterior inseamna rugina multa si la interior, adica pe la lonjeroane, prinderi amortizoare, etc. Exact acolo unde nu se vede cu ochiul liber. Iar cei de la RAR stiu asta, motiv pentru care au si interzis ca masinile ruginite serios sa primeasca ITP-ul. Daca ai gauri in caroserie, daca pragurile tale stau sa cada, repara masina, dupa care du-te la ITP. Daca nu, pentru aceasta sitiatie si oricare alta din cele 10 mentionate mai sus, exista... spaga. Scuzati, Master Card.
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
-
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Skoda fabia benzina 2010 2999 €
-
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
-
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
-
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
-
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
-
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
-
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei


