Cum vad acum masinile electrice, dupa ce am petrecut trei zile cu noul BMW i3S?
- Ce autonomie are noul BMW i3S
- Cum se simte masina de la volan
- Cat costa i3S-ul testat de noi
Inainte sa incep, trebuie sa recunosc cu mana pe inima ca pana sa petrec trei zile cu noul BMW i3S, masinile electrice erau pentru mine doar un subiect de gluma. Sunt un impatimit auto care la 4-5 ani citea reviste auto, ador sunetul unui motor V8, nu inteleg rostul unui Mustang EcoBoost (pe care-l consider doar un alt Focus RS) si rad copios de cei care-si pun emblema M3 pe un 320d.
Acum, ca ti-ai facut o parere despre mine (sper totusi ca nu una gresita) hai sa revenim la discutia noastra despre noul BMW i3S. Cand am primit propunerea sa-l iau in teste mi-am pus automat cateva intrebari pe care cred ca si le-ar pune oricine, insa iti spun de-acum ca toate temerile mele au disparut imediat cum am apasat butonul de Start/Stop.
Da, este ciudat ca nu auzi zgomotul unui motor, insa in primele zece minute de condus aveam un zambet larg pe fata care nu voia sa dispara. Zambetul devenea un ras isteric atunci cand apasam pedala de acceleratie. Insa acest aspect il voi detalia mai incolo.
Ce are diferit (estetic) i3S fata de i3 standard?
In vara anului trecut, BMW i3 a primit un bine-meritat facelift si odata cu el o versiune sport, botezata simplu i3S. Asta inseamna, in mare, o caroserie mai lata, finisaje negre lucioase, pasajele rotilor sunt mai mari iar jantele au un diametru de 20 de inch.
Cum se simte masina de la volan?
Primul lucru pe care il observi de indata ce deschizi portiera este un habitaclu aerisit, futurist si destul de simplist. Nu ai foarte multe butoane, si cele pe care le ai sunt foarte usor de folosit. De fapt, masina in general este foarte usor de folosit si nu trebuie sa ai trei facultati terminate si un masterat pentru a o conduce.
Vizibilitatea este mai buna decat ma asteptam iar pozitia de condus este usor ridicata, asemanatoare as putea spune cu cea pe care o ai intr-un crossover. Suspensia sport special calibrata pentru acest model isi face foarte bine treaba iar masina sta bine pe viraje, chiar daca nu este construita pentru a dobori recorduri pe circuit. In ciuda formei caroseriei, nu ai impresia ca daca iei o curba mai sportiv ajungi cu masina pe plafon.
Scaunele sunt surprinzator de confortabile, insa nu stau foarte bine la capitolul suport lateral.
Cat spatiu am intr-un i3S?
Masina masoara 4.006 milimetri in lungime, 1.791 de milimetri latime si 1.590 de milimetri in inaltime. In plus, ampatamentul este de 2.570 de milimetri. Toate acestea se traduc printr-un spatiu interior destul de generos cu pasagerii din fata. Cei din spate nu sunt chiar atat de norocosi, insa nici nu se pot plange ca stau foarte inghesuiti.
Spatii de stocare gasesti peste tot, inclusiv suport pentru pahare pe partea mediana a banchetei. Portbagajul poate inghiti 270 de litri de bagaje cu bancheta in pozitie normala si 1.100 de litri cu aceasta rabatata.
Acceleratia te da pur si simplu pe spate
Unitatea electrica de propulsie a noului BMW i3S dezvolta 184 de cai putere si 270 Nm cuplu, disponibil instant. Asta inseamna ca in 3.7 secunde ajungi la 60 de km/h si in 6.9 secunde display-ul din fata ta indica 100 de km/h.
Masina este construita din tot felul de materiale prietenoase cu mediul inconjurator si implicit usoare. Sasiul este din aluminiu iar structura de rezistenta este din plastic ranforsat cu fibra de carbon, tocmai de aceea masina cantareste 1.340 de kilograme in ciuda unui pachet de baterii generos montat sub podea.
Raspunsul acceleratiei difera in functie de modul de condus selectat. In Eco Pro si Eco Pro +, masina nu este chiar atat de fasneata pentru ca sacrifica performantele pentru o autonomie cat mai mare, insa in Comfort si mai ales in Sport, apare rasul acela isteric de care iti spuneam mai sus.
Cum, unde si cat timp imi ia sa incarc masina?
Incarcarea a fost cea mai mare temere a mea, insa s-a dovedit a fi mai simplu decat credeam. In primul rand, unde poti sa-ti incarci masina electrica? Din fericire, infrastructura pentru astfel de automobile a inceput sa se dezvolte incet incet si in Romania, astfel ca in Bucuresti, si in tara dealtfel, ai mai multe statii de incarcare.
Exista chiar si o aplicatie care iti arata locatia acestora, rating-ul si chiar si recenziile utilizatorilor care le-au folosit. Unele sunt cu plata, insa foarte multe sunt gratis. Eu am incarcat-o la Mega Image, gratis, fara nicio problema. Am conectat cablul si mi-am vazut de treaba. Nimic mai simplu.
In ceea ce priveste timpul de incarcare, acesta difera in functie de sursa. La o statie speciala, cu incarcare rapida (ca si cea pe care am folosit-o eu), pachetul de baterii s-a incarcat pana la 80% (de ajuns pentru 100 de kilometri) in doar 30 de minute si a ajuns la 100% in aproximativ 3 ore. Ultimii 20% se incarca mai greu, tocmai pentru a proteja bateriile.
Cand am pus masina la incarcat, bateriile nu erau descarcate complet. In cazul in care ar fi fost, probabil timpii de asteptare ar fi aratat astfel: 80% in 40 de minute si 100% in 4 ore.
Totodata, noul BMW i3S poate fi incarcat si la priza de acasa cu ajutorul cablului cu transformator si stecher standard la un capat (pe care l-am primit cu masina). Daca alegi aceasta varianta, timpul de asteptare pentru 80% este de 7 ore si 30 de minute, cel putin asta sustin bavarezii. Iti trebuie totusi o instalatie electrica "solida".
Cat pot sa circul cu o singura incarcare?
Aici nu voi vorbi despre cifrele teoretice, pentru ca de cele mai multe ori acestea sunt diferite de cele reale. Pot spune doar ca autonomia nu este punctul forte al noului i3S, cum este spre exemplul in cazul Renault-ului Zoe...insa nici performantele celor doua modele nu se compara.
Concret, cand am deconectat masina, display-ul imi arata ca bateriile sunt incarcate complet si pot sa parcurg pana la 216 kilometri in modul Comfort si 220 in Eco Pro+, fara aerul conditionat pornit. Odata activata, aceasta functie scade drastic autonomia. Nimic surprinzator.
Nefiind foarte cald, eu am circulat old-school, cu geamurile deschise si cu aerul conditionat oprit, astfel ca la finalul celor trei zile am parcurs undeva la 300 de kilometri, dintre care vreo 150 in regim extra-urban, cu o incarcare si jumatate. Consumul mediu de energie, in kWh/100 de km, a fost de 15.6. Am mers si in modul Sport, dar cel mai mult in Comfort si Eco Pro, mai ales in regim extra-urban.
Partea cea mai buna este ca noul i3S are sistem de recuperare a energiei rezultate in urma franarii, astfel ca in oras autonomia creste incontinuu daca nu folosesti pedala de frana si lasi masina sa franeze singura. Pentru ca face asta, si o face foarte bine atata timp cat conduci constant. Cu alte cuvinte, poti controla masina cu o singura pedala. Destul de ciudat la inceput dar te obisnuiesti foarte repede.
Ideea este ca atunci cand ai o masina electrica, nu mai trebuie sa-ti calculezi drumurile in timp, ci in kilometri. BMW te scuteste de stres si atunci cand selectezi o destinatie pe sistemul de navigatie, autonomia se modifica in functie de traseul selectat de tine (daca include autostrazi, daca este cel mai scurt, mai lung, etc.). O functie foarte utila si care mie mi-a placut foarte mult.
Cat costa BMW-ul i3S testat de noi?
Pretul de lista al unui i3S 94Ah este de 35.100 de euro, insa masina testata de noi a venit cu mai multe dotari optionale precum camera de marsarier, nuanta Melbourne Red si ornamente interioare Frozen Grey, senzori de parcare fata/spate, Driving Assistant Plus, Edition Advanced, volan multifunctional, aer conditionat automat, sistem de navigatie Professional, sistem audio Harman Kardon, cruise control, pachetul Business si lista poate continua.
Suma totala? 49.279 de euro cu TVA inclus. Fiind un vehicul full electric, acesta poate fi achizitionat prin programul "Rabla Plus", ceea ce inseamna ca statul iti ofera o reducere de 10.000 de euro.
Chiar si cu acest discount pretul unui i3S, si al masinilor electrice in general, este inca destul de piperat pentru tara noastra.
Mi-as cumpara o masina electrica?
Concluzia este ca cele trei zile petrecute alaturi de noul BMW i3S mi-au schimbat perceptia despre masinile electrice, care au crescut putin in ochii mei.
As da banii pe o masina electrica? In general, nu. Dar as face un compromis pentru un i3S, care este in viziunea mea o masina de oras perfecta, cu o acceleratie care creeaza dependenta si plina de tehnologie menita sa-ti faca viata mai usoara in spatele volanului. Trebuie doar sa te impaci cumva cu designul exterior putin cam ciudatel, ceea ce nu este deloc greu.
- Vw touran diesel 2011 5790 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Vw passat gmo 2017 11900 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 €