Primele autobuze electrice oferite spre testare in marile orase

Primele autobuze electrice oferite spre testare in marile orase
Chinezii vor cu orice pret sa intre pe piata mijloacelor de transport in comun folosite in marile orase din Europa.
Distribuie pe Facebook

Dupa ce, in 2013, au reusit sa isi plaseze opt autobuze Golden Dragon cu combustibil clasic in Ramnicu Valcea, producatorii din China schimba strategia si ofera autoritatilor locale din marile orase autobuze electrice pentru teste.

BYD eBUS, produs de Changsha BYD Coach Company Ltd, a fost deja pus pe tava in mana edililor din Timisoara (octombrie 2013), Suceava (februarie 2014) si Brasov (5 mai 2014). Bucurestiul va primi doua astfel de mijloace de transport in comun abia in toamna acestui an.

Interzis de politie

Transport Public Local SA, societatea de transport in comun patronata de Consiliul Local Suceava, a apucat sa plimbe autobuzul electric doar cateva zile pe traseele din oras. Spre surprinderea edililor si a sucevenilor, masina a fost oprita in trafic de politisti, pe data de 12 februarie, pentru ca nu detinea licenta de transport si copie conforma. Oamenii legii au permis efectuarea traseului pana la capat dupa care au asigurat retragerea mijlocului de transport in comun in garaj. Cu obrajii imbujorati, reprezentantii primariei si ai TPL SA Suceava au returnat autobuzul dealerului din Romania, Cefin Trucks, dupa doar o saptamana de probe.

Timisorenii, primii din tara la teste

Ceva mai deschisi la minte, timisorenii se pot lauda ca au avut primul oras din Europa iluminat electric si primul autobuz electric Made in China scos la plimbare pe strazile orasului. Cu toate ca s-au declarat multumiti de performantele inregistrate de mijlocul de transport ecologic, edilii timisoreni s-au multumit doar cu testele efectuate timp de o luna, nelansand o comanda ferma pentru o flota de autobuze electrice.

Calcule peste calcule

Brasovenii au luat si ei in calcul achizitionarea unor autobuze electrice dupa ce au primit oferta de a testa toata luna mai un autobuz BYD. Experimentele din Suceava si Timisoara arata ca aceste mijloace de transport in comun au un consum de 60 de lei la o autonomie de 170 de kilometri, fata de 460 lei, consumul inregistrat de autobuzele clasice ale celor doua regii de transport. Problema autoritatilor locale din Brasov este strict legata de buget, in conditiile in care acestea nu au terminat de achitat autobuzele noi cumparate in 2011.

Strategie sau haos?

Orasele care au ales sa innoiasca flota companiilor de transport local au avut ca si castigator al licitatiilor de achizitii publice compania Cefin, pilonul din Romania al exporturilor auto chinezesti. Culmnea este ca in mai multe cazuri, directorii firmelor de transport urban au preferat sa intocmeasca caiete de sarcini pentru mijloace de transport conventionale, desi BYD eBUs era deja propus spre probe in Romania.

Astfel, in noiembrie 2013, municipalitatea din Ramnicu Valcea semna cu Cefin Trucks contractul de achizitie a 10 autobuze Golden Dragon, la pretul de 226.000 euro/bucata, la care se mai adauga ratele stabilite de banca creditoare. Pretul unui autobuz electric, vandut de acelasi dealer, depaseste doar cu 74.000 euro costul unuia clasic. Amortizarea costului de achizitie in cazul unui autobuz electric se poate face, numai prin reducerea costurilor la carburant, in doi sau trei ani.

Coreenii merg fara baterii

Asiaticii par sa ocupe pozitii din ce in ce mai importante pe segmentul de piata al masinilor electrice. Producatorii chinezi ai BYD eBUS au semnat deja un acord cu GreenTomatoCars (serviciu taxi) din Londra pentru crearea primei flote de taxiuri electrice in capitala Angliei, in timp ce sud-coreeni ameninta piata cu autobuze electrice care se incarca in timpul mersului.

Acestea presupun insa si amenajarea infrastructurii rutiere, autobuzele incarcandu-se de la cablurile electrice subterane montate pe traseu. Transferul energiei electrice se realizeaza prin rezonanta magnetica. Deocamdata, doar doua astfel de autobuze autonome au fost puse in trafic, pe doua trasee speciale din Gumi-Coreea de Sud. Autobuzele coreene au o capacitate de 25 de locuri si nu depasesc 60 km/h in timpul mersului.

Distribuie pe Facebook
mai multe