Volanta cinetica, viitorul masinilor hibrid?

Volanta cinetica, viitorul masinilor hibrid?
  • Ferrari si Volvo au facut masini cu sistemul Kers
  • Sistemul se bazeaza pe recuperarea energiei cinetice
  • Nu este inca un sistem verificat si foarte eficient
Distribuie pe Facebook

Probabil ai mai auzit numele Kers la Formula 1. Acest nume vine de la un sistem care inmagazineaza energia cinetica de la o volanta special facuta. Tehnologia aceasta insa nu e folosita momentan la scara larga, in automobile de pasageri. Dar ce ar fi daca masinile cu propulsie hibrida, tot mai populare, ar avea acumulatorii inlocuiti cu asa ceva?

Kers vine de la Kinetic Energy Recovery System. Si are ca scop sustinerea propulsiei hibride, pentru a contribui la un consum de carburant redus. Sistemul Kers isi propune ca in viitor sa inlocuiasca acumulatorii electrici care asista un motor electric, acumulatori care sunt scumpi si se recicleaza greu. Insa cum functioneaza volanta Kers, si de ce nu o gasim inca in productia de serie?

Asa cum spune si numele, sistemul de recuperare a energiei cinetice, functioneaza in functie de miscarea unui vehicul. Mai exact, recupereaza energia cinetica a masinii, cand aceasta franeaza. Volanta Kers este legata la sistemul de tractiune al masinii si este nefunctionala cand autoturismul merge constant la viteze mari. Insa, cand viteza incepe sa fie redusa, la franarea, energia cinetica a rotilor este transmisa prin cardan si cutie de viteze rotii Kers. Aceasta este special facuta, cu o forta de frecare minima, si incepe sa se invarta foarte repede. Chiar si cand masina este oprita complet, volanta Kers isi continua rotatia.

Aceasta rotatie pe care a obtinut-o volanta in urma franarii este ulterior transformata in energie cand automobilul pleaca de pe loc. Adica energia din rotatia rotii Kers este transmisa inapoi prin cutia de viteze rotilor, ajutand motorul termic sa nu depuna efort mare, contribuind astfel la reducerea consumului de carburant.

Problema este ca acest sistem functioneaza numai in anumite conditii. Mai exact, in oras, cand poti demara si circula pe distante scurte, dar destul de lungi incat sa prinzi viteza pentru a avea destula forta de franare pentru incarcarea cu forta de rotatie a volantei Kers. Daca insa discutam de un oras foarte aglomerat, in care masinile circula bara la bara, sistemul este inutil. Pentru ca masina va frana de la viteze mici si sistemul nu va invarti volanta Kers suficient. Aceeasi poveste este si cand circulam la drum intins, fara sa franam des. Moment in care Kers-ul va sta nemiscat.

Inca nu se cunosc beneficiile evidente ale acestui sistem, fata de unul hibrid conventional, cu motor electric si acumulatori. Insa este o tehnologie care este in plina dezvoltare. Poate ca in viitor vom avea parte de autoturisme de serie care vor avea asa ceva si ne vom bucura de o eficienta crescuta si pret redus de achizitie.

Distribuie pe Facebook
mai multe