Curatarea filtrului de particule: o solutie buna sau vrajeala de marketing?
Andy ne arata cum se face o curatare a unui filtru de particule. Sau un business care a venit ca raspuns la nevoia tot mai mare a romanilor de a-si rezolva problema cu filtrul de particule. Pe scurt, masinile diesel Euro 4 si mai noi sunt dotate cu filtru de particule denumit prescurtat DPF sau FAP. Acest filtru are ca scop blocarea funinginilor care, odata eliminate in atmosfera, sunt nocive si cancerigene. Cu aceste filtre, aerul e mai curat si, toretic, masina diesel scoate mult mai putin fum negru pe esapament.
Problema in Romania este ca soferii nu stiu cum sa circule cu o masina diesel. Circulatia in oras, opririle si pornirile dese, utilizarea motorului fara sa se incalzeasca de tot, duc la cresterea funinginilor care ies pe esapament si infundarea filtrului de particule. Daca, macar ocazional, autoturismul ar circula si in regim extra-urban la viteza si turatie mari, filtrul nu s-ar mai infunda.
Atunci cand se infunda, soferul roman are cateva variante: sa-l schimbe cu unul nou care costa de la 1500 de lei in sus, sa-l elimine sau sa-l reconditioneze pe cel vechi. Cumpararea unuia nou cam iese din discutie, majoritatea alegand o varianta proasta, de compromis: eliminarea filtrului DPF. Fizic, taind cu flexul carcasa de sub masina si scotand miezul ceramic, dar si din soft, ca sa elimine eroarea astfel aparuta. Insa acest lucru va duce la mult fum scos pe toba, iar in cazul in care esti oprit de un control RAR in trafic si se vede taietura prin care a fost eliminat filtrul, ramai fara certificat de inmatriculare pentru modificari aduse sistemelor catalitice.
Mai nou a aparut si solutia de curatare a filtrului de particule. Sunt service-uri care il curata direct pe masina, impingand cu presiune lichid de curatare pe traseu. Dar sunt si ateliere, precum cel prezentat mai jos, care scoate filtrul de pe masina si il curata pe un banc.
Sistemul acesta functioneaza astfel: se baga aer amestecat cu solutie de curatare pe baza de apa si chimicale, totul sub presiune. Solutia curata fagurele filtrului si toata funinginea este scoasa sub forma unui lichid negru, ca un ulei ars. Interesant este ca procedura se desfasoara la rece, nu la cald.
In general, un filtru de particule se regenereaza singur la temperaturi foarte inalte. Fie periodic, automat, fara instiintarea soferului, fie atunci cand senzorul simte ca s-a infundat, un martor anuntand procedura de regenerare. Regenerarea se poate face din electronica, motorul schimbandu-si parametrii de functionare pentru o scurta perioada de timp astfel incat gazele de evacuare sa aiba temperatura crescuta si sa arda depunerile din filtru, motorul stand singur mai turat. Aceasta varianta se poate face fie pe loc, pe in mers. Mai exista si regenerarea cu ajutorul unei solutii catalitice care are acelasi rol: este pulverizata in filtru pentru inmuierea depunerilor si creste temperatura. Dupa 15-20 de minute de regenerare, filtrul isi mai prelungeste durata de viata.
Voi ce parere aveti despre acest sistem de curatare a filtrului de particule?
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Renault megane 16v 2006 2000 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €