Curatarea filtrului de particule: o solutie buna sau vrajeala de marketing?

Curatarea filtrului de particule: o solutie buna sau vrajeala de marketing?
Cel mai nou vlogger din Romania cu ascensiune rapida, Andy Popescu, ne arata cum functioneaza curatarea filtrului DPF atunci cand acesta se infunda. Vorbim de o alternativa ieftina la inlocuirea filtrului uzat. Ce crezi, merita?
Distribuie pe Facebook

Andy ne arata cum se face o curatare a unui filtru de particule. Sau un business care a venit ca raspuns la nevoia tot mai mare a romanilor de a-si rezolva problema cu filtrul de particule. Pe scurt, masinile diesel Euro 4 si mai noi sunt dotate cu filtru de particule denumit prescurtat DPF sau FAP. Acest filtru are ca scop blocarea funinginilor care, odata eliminate in atmosfera, sunt nocive si cancerigene. Cu aceste filtre, aerul e mai curat si, toretic, masina diesel scoate mult mai putin fum negru pe esapament.

Problema in Romania este ca soferii nu stiu cum sa circule cu o masina diesel. Circulatia in oras, opririle si pornirile dese, utilizarea motorului fara sa se incalzeasca de tot, duc la cresterea funinginilor care ies pe esapament si infundarea filtrului de particule. Daca, macar ocazional, autoturismul ar circula si in regim extra-urban la viteza si turatie mari, filtrul nu s-ar mai infunda.

Atunci cand se infunda, soferul roman are cateva variante: sa-l schimbe cu unul nou care costa de la 1500 de lei in sus, sa-l elimine sau sa-l reconditioneze pe cel vechi. Cumpararea unuia nou cam iese din discutie, majoritatea alegand o varianta proasta, de compromis: eliminarea filtrului DPF. Fizic, taind cu flexul carcasa de sub masina si scotand miezul ceramic, dar si din soft, ca sa elimine eroarea astfel aparuta. Insa acest lucru va duce la mult fum scos pe toba, iar in cazul in care esti oprit de un control RAR in trafic si se vede taietura prin care a fost eliminat filtrul, ramai fara certificat de inmatriculare pentru modificari aduse sistemelor catalitice.

Mai nou a aparut si solutia de curatare a filtrului de particule. Sunt service-uri care il curata direct pe masina, impingand cu presiune lichid de curatare pe traseu. Dar sunt si ateliere, precum cel prezentat mai jos, care scoate filtrul de pe masina si il curata pe un banc.

Sistemul acesta functioneaza astfel: se baga aer amestecat cu solutie de curatare pe baza de apa si chimicale, totul sub presiune. Solutia curata fagurele filtrului si toata funinginea este scoasa sub forma unui lichid negru, ca un ulei ars. Interesant este ca procedura se desfasoara la rece, nu la cald.

In general, un filtru de particule se regenereaza singur la temperaturi foarte inalte. Fie periodic, automat, fara instiintarea soferului, fie atunci cand senzorul simte ca s-a infundat, un martor anuntand procedura de regenerare. Regenerarea se poate face din electronica, motorul schimbandu-si parametrii de functionare pentru o scurta perioada de timp astfel incat gazele de evacuare sa aiba temperatura crescuta si sa arda depunerile din filtru, motorul stand singur mai turat. Aceasta varianta se poate face fie pe loc, pe in mers. Mai exista si regenerarea cu ajutorul unei solutii catalitice care are acelasi rol: este pulverizata in filtru pentru inmuierea depunerilor si creste temperatura. Dupa 15-20 de minute de regenerare, filtrul isi mai prelungeste durata de viata.

Voi ce parere aveti despre acest sistem de curatare a filtrului de particule?

Distribuie pe Facebook
mai multe