Soselele rezistente la apa: tot ce trebuie sa stii despre asfaltul care absoarbe apa

- Asfaltul permeabil are 20% gol de aer
- Poate fi evacuata orice cantitate de ploaie cazuta
- Cea mai mare problema - costul ridicat
Desi nu multa lume stie de existenta acestui material, asfaltul care absoarbe apa este deja folosit in mai multa tari. Momentan, acesta nu este utilizat la scara mare, pe drumuri foarte aglomerate sau pe autostrazi, insa este intalnit pe anumite strazi, trotuare sau alei pietonale. Dar cum functioneaza un drum care nu se uda niciodata?
Strazile, asa cum le stim noi, se uda imediat cum incepe ploaia si uneori chiar se inunda. De cele mai multe ori, in Romania, soselele nu sunt facute cu cap, la un anumit unghi, pentru a permite apei sa se acumuleze la margine, acolo unde santuri speciala o directioneaza spre canalizare. Asa ca nu mica ne este mirarea cand ne vedem nevoiti sa ne lovim de fenomenul numit acvaplanare, chiar si pe autostrada, cand incepem sa pierdem controlul masinii.
Sau, mai rau, situatiile des-intalnite din orase, in care baltile cu apa sunt uriase, iar pietonii de pe trotuare reprezinta o tinta sigura. Tot ploaia reprezinta si o capcana pentru masini, apa ascunzand chiar si cele mai adanci gropi. Un lucru este cert: cand ploua, strazile si canalizarile nu fac fata si toata lumea are de suferit, fie ca e vorba de masini, soferi sau pietoni.
Sa fie oare o solutie? Se pare ca exista, sub forma unui asfalt permeabil. Mai precis, e vorba de un ciment care lasa ca apa sa patrunda si sa ajunga direct in canalizare. Iata aici exact cum functioneaza.
Tehnolgia din ultimii ani a permis inginerilor sa dezvolte un material noua ce urmeaza sa fie folosit la scara inalta, mai ales acolo unde sunt ploi abundente. Sa existe oare o solutie accesibila, eficienta si durabila in timp? Momentan nu exista, insa se lucreaza la ea si incepe sa fie tot mai folosita, dar la o scara mica. E vorba de un ciment permeabil, numit si Pervious sau Filtercrete. Acesta este rigid ca un ciment normal, dar are anumite trasaturi specifice.
Cum functioneaza asfaltul permeabil?
Numele de Pervious este sinonim cu Permeabil, adica un material poros care permite lichidului sau gazului sa treaca. Usor de zis, dar greu de realizat sub forma unui ciment pentru sosele, nu? Cu toate astea, comentul acesta cu trasaturi fantasmagorice este deja folosit in Statele Unite si in multe alte tari care tin la siguranta rutiera.
Asfaltul acesta miraculos ce nu lasa sa se adune apa este format din pietris, ciment, apa si foarte putin nisip... spre deloc. Acesta este si secretul. Mai pe romaneste spus, acest mix este unul poros, cu multe goluri de aer intre pietricele, acestea nefiind legate strans prin lipsa nisipului.
Chiar daca amestecul din care iese acest beton / asfalt permeabil pare unul simplu, cantitatea de apa necesara legarii acestui mix este esentiala. Prea multa apa si amestecul va fi prea legat, prea putina si acesta se va sfarama.
Unde este folosit asfaltul care nu se uda?
Momentan, acest material este utilizat in tarile si zonele care tin la ecologie, acesta fiind privit ca un adevarat prieten al naturii. Este utilizat in zilele noastre la alei din parcuri, parcari pentru masini sau strazi cu trafic destul de mic. Insa nu pe strazi aglomerate sau pe autostrazi. De ce?
Desi are multe avantaje fata de un asfalt normal, cel permeabil are un singur dezavantaj mare si lat: rezistenta. Tot sistemul acesta al noului amestec functioneaza pe baza acumularii de apa dedesubt, fie intr-un anumit strat, fie direct in pamant, fie undeva unde poate fi adunata si evacuata.
Un astfel de asfalt are intre 15% si 20% goluri de aer, destul sa evacueze cam 0.34 cm de apa pe secunda. Insa tot aceste goluri de aer fac din acest amestec unul destul de slab la capitolul rezistenta. Nu e de mirare ca pana in prezent, nu s-a reusit folosirea acestui material pe strazile aglomerate, pentru ca nici guvernul SUA nu are inca o metoda aprobata si certificata de testare a acestor materiale. Mai pe scurt, nimeni nu prea vrea momentan sa duca limitele acestui asfalt permeabil la limita pe drumurile publice.
Avantaje si dezavantaje
Cu siguranta cel mai mare avantaj al acestui tip de asfalt este faptul ca nu lasa apa sa se acumuleze. Astfel, scade riscul unui accident, vizibilitatea pe sosea este mai buna pentru soferi, pietonii nu mai sunt udati si marcajele sau gropile de pe asfalt sunt mai vizibile. Mai mult, in zonele care au astfel de material turnat, nu mai este necesara investitia in canalizare separata.
Pe timp de iarna, pentru ca apa nu se aduna la suprafata, nici nu se va forma gheata, ceea ce reprezinta un plus in siguranta rutiera.
Insa dezavantajele sunt si ele demne de luat in considerare. In primul rand, rezistenta in timp si la greutati foarte mari. In plus, daca acest tip de asfalt este utilizat in zone in care temperatura poate sa scada sub 0 grade, in momentul inghetului, apa ramas in pori va strica tot asfaltul cand se dilata.
O alta problema este intretinerea unei astfel de strazi. Pentru ca in timp, spatiile goale se vor infunda de la murdarie si praf, ducand astfel la o ineficienta in a absorbi apa de pe strada. Prin urmare, vorbim de un cost ridicat de intretinere, fie prin aspirare, fie prin spalarea cu presiune a suprafetei poroase.
Ultimul, dar nu cel din urma, il reprezinta factorul de cost. Desi ca si material, asfaltul permeabil este mai ieftin, in timp va costa mai mult, datorita intretinerii si testarii acestuia.
Tu ce parere ai?
Ar fi bine sa vedem strazile uscate, chiar si atunci cand ploua, fara pic de balti la colt de strada. Momentan insa, aceasta tehnologie este in lucru. Si cu siguranta va deveni unsa folosita la scara mare, in momentul in care se va descoperi un liant mai puternic decat cimentul care sa lege pietrisul din asfalt. Ca orice tehnologie, pesemne ca nici cea a drumurilor nu sta pe loc. Si in cativa ani, ne vom bucura de strazi incalzite, prin care iti poti incarca masina electrica si, de ce nu, strazi care nu strang apa si nu ingheata niciodata.
-
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
Skoda octavia benzina 2010 3899 €
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
-
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
Vw golf benzina 2010 3350 €
-
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
-
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
0445117048 a6540700187 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
Grila mercedes e class w211 facelift 800 Lei
Kit pana roata rezerva opel astra j sport tourer 1.6 1.7 cdti... 800 Lei


