Alfabetul incepe cu litera M: povestea lui BMW M1, primul M din istorie
- Nascut la Jocurile Olimpice de vara
- Despartirea de Lamborghini
- Masina germana, produsa in Italia
Ca sa ramai in istorie drept automobil, trebuie sa fii fabulos. Daca nu, esti doar o alta masina vanduta intr-un showroom, care a schimbat mai multe maini si care a ajuns la fier vechi. O masina de care nu-si mai aduce aminte nimeni, pierduta, undeva, in abisul trecutului. Putine sunt acele masinarii care fac timpul sa stea in loc si care, peste 1000 de ani, si le vor aminti cu totii ca si cum ar fi fost fabricate cu o zi in urma.
Povestea literei M incepe in 1972, atunci cand BMW se decide sa dea nastere unui nou departament in cadrul fabricii de autoturisme. Un departament care a oficializat programul de modificare a masinilor de serie in vederea participarii la competitii de motorsport. Dupa cativa ani in care activau ca simpli angajati BMW, 35 de ingineri au format departamentul Motorsport in luna mai 1972. Iar primul lor produs oficial, care deja era in dezvoltare, a fost modelul 3.0 CSL, un automobil bazat pe modelul E9, dar modificat masiv pentru a omologa masina ca sa ia startul in Campionatul European de Turisme.
Insa BMW 3.0 CSL nu era o masina M, ci un prim-proiect al acestui departament care nu a purtat niciodata sigla M. Abia 6 ani mai tarziu a aparut minunea, masina care a dat startul fenomenului M, prima care a purtat denumirea M. Ca sa fim mai exacti, M1, primul M, prima super-masina bavareza.
Nascut la Jocurile Olimpice de vara
In anii '70, toti marii producatori de masini apelau la case celebre de design ca sa le realizeze concepte spectaculoase folosite in scopuri de marketing. In anii in care Maserati ne prezenta conceptul Boomerang, cand Alfa Romeo facea Carabo si Lancia ne uimea cu Stratos Zero Concept, BMW a aratat in 1972 cu ocazia Jocurilor Olimpice de vara de la Munchen, conceptul BMW Turbo.
BMW Turbo a fost produs in 2 exemplare, fiind o masina realizata de directorul departamentului de design BMW, Paul Bracq. O mare realizare, daca ne gandim ca toate celelalte concepte futuriste erau realizate de case de design, nicidecum de angajati interni.
Conceptul avea un motor luat de pe modelul 2002, dar modificat si supra-alimentat cu un turbocompresor, ajungand astfel la o putere de 280 cp. Si, desi cele doua exemplare erau concept, au fost testate si au atins viteza maxima de 250 km/h si o acceleratie de la 0 la 100 km/h in doar 6.6 secunde.
Ideea unei super-masini
Anii '70 au reprezentat epoca de aur pentru motorsportul european. De la WRC la F1, de la ETCC la WSC, Europa dorea sa simta miros de benzina si cauciuc incins. Si dupa ce au construit 1265 de modele 3.0 CSL, cei din divizia Motorsport au vrut sa treaca la un nou nivel si sa faca un automobil mult mai spectaculos. Asa ca si-au amintit de conceptul BMW Turbo si l-au ales sa fie baza unui nou model produs de la zero, model care avea ca scop participarea in World Sportscar Championship. O competitie la care participau toate masinile sport ale vremii, inclusiv Porsche, Lancia, Ford sau Jaguar. Ulterior, competitia s-a transformat in Campionatul Mondial de Anduranta.
Despartirea de Lamborghini
Initial, conducerea BMW nu se gandea sa apeleze la departamentul Motorsport intern ca sa realizeze o masina de la zero. Acestia trebuiau ulterior doar sa o modifice pentru performanta si sa faca motorul. Asa ca BMW a facut o intelegere cu Lamborghini pentru realizarea, dezvoltarea si productia noului model al carui nume nu era inca stabilit. Giugiaro a fost firma de design aleasa ca sa se ocupe de exterior.
Lamborghini a realizat 7 exemplare-prototip, dar neterminate. Si in 1978 a intrerupt colaborarea cu BMW, recunoscand ca firma are probleme financiare si acest proiect nu este profitabil. Ghinionul unuia, este norocul altuia: in timp ce Lamborghini se apropia de faliment si angajatii nu primeau plata la timp, o mana de ingineri a plecat si au infiintat propria firma auto, numita Italengineering si ulterior Italdesign, la mai putin de 16 kilometri de poarta fabricii Lamborghini. Acesti fosti angajati ai lui Ferruccio Lamborghini au preluat proiectul BMW si l-au finalizat. Iar numele i-a fost in cele din urma stabilit: M1
Masina germana, produsa in Italia
In total, Italdesign a construit complet de mana 450 de BMW-uri M1. In fabrica italiana din Moncalieri erau realizate sasiul, caroseria si interiorul, dupa care asamblate si trimise in Germania, la departamentul Motorsport. Aici era instalata toata partea mecanica si electrica, transmisia si motorul. Asa, putem spune ca masina este mai mult italiana, decat germana... Sau, daca punem inima automobilului, motorul, mai presus de orice, acesta fiind dezvoltat si fabricat de divizia M, putem spune ca este germana.
Motor cu injectie mecanica si 277 cp
Odata ce "coaja" ajungea de la italieni la nemti, inginerii din departamentul M faceau ce stiau ei mai bine: dadeau multi cai putere. BMW M1 este primul BMW cu motor central produs, urmat recent de modelul i8. Sub capota din spate se ascunde un motor de 3.5 litri cu 6 pistoane in linie, dotat cu injectie mecanica Kugelfischer si doua axe cu came. Interesant este ca, fiind un motor de competitie, are clapete de acceleratie independente pe fiecare piston. Puterea obtinuta era de 277 cp si un cuplu de 324 Nm. Suficient ca versiunea de strada sa atinga peste 260 km/h viteza maxima.
Acelasi motor aspirat a fost ulterior montat si pe M635Csi sau pe primul M5, dar cu o putere mai mare de 286 cp.
Nu, nu este Lamborghini!
BMW M1 a fost realizat intre 1978 si 1981 intr-un numar destul de mic, fiind printre cele mai rare modele BMW si, fara indoiala, printre cele mai scumpe. Din totalul de 450 de masini construite, 20 au fost special gandite pentru a participa la o competitie monomarca numita Procar Series care a tinut doar doi ani. Restul de M1-uri au fost de strada, vandute publicului larg cu dare de mana, deoarece masina era mai scumpa ca un Porsche sau Maserati.
Din pacate pentru BMW, primele cateva modele de M1 vandute purtau sigla firmei in fata si in spate. Dar se pare ca nu suficient, deoarece toata lumea confunda masina cu un Lamborghini. Ca sa fie totul clar, toate BMW-urile M1 realizate ulterior au primit cate doua sigle in partea din spate, ca sa nu mai confunde nimeni masina.
Masina pilotilor de Formula 1
Desi era foarte scumpa, masina se vindea destul de bine. Dar nu suficient incat BMW sa produca numarul impus de FIA ca sa omologheze modelul pentru WSC, World Sportscar Championship. Asa ca lui Jochen Neerpasch, seful diviziei Motorsport, i-a venit o idee nastrusnica: sa dea nastere unei competitii monomarca in care pilotii din Formula 1 sa se lupte cu masini identice. Astfel, 20 de BMW-uri M1 au ajuns sa fie modificate special pentru Procar BMW M1 Championship. Un concurs care a ajutat la cresterea vanzarilor, dar care a durat numai doi ani, 1979-1980. In primul sezon, castigator a fost Niki Lauda, iar in al doilea a fost Nelson Piquet.
Acum ca BMW isi facuse norma de automobile fabricate, M1 a fost omologat pentru Grupa 4 si a fost ales de diverse echipe pentru a participa in Campionatul Mondial. Inclusiv cele 20 de automobile Procar au fost vandute, dar si modele de strada au fost ulterior modificate in masini de curse. De retinut este ca anumite modele modificate, supra-alimentate, aveau chiar si peste 850 cp putere.
M - Litera rara
In ziua de azi, un BMW M1 este o priveliste rara. In Romania nu se cunoaste de existenta niciunui exemplar. Iar pe afara, cand apar la vanzare, isi schimba proprietarul pentru sume cuprinse intre 250.000 si 400.000 de Euro. Dar exista si cateva masini aproape noi, cumparate in anii '70 si pastrate impecabil, care ajung si la 1.000.000 de Euro. Daca insa ar aparea pe piata, de exemplu, masina cu care a castigat Niki Lauda campionatul Procar in 1979, aceasta masina ar avea sanse sa obtina la licitatie si un pret de cateva milioane.
Poate ca nu este cel mai frumos Supercar din lume. Poate ca nu este nici cel mai performant. Insa M1 este chintesenta performantei intr-o vreme in care totul era facut de mana, iar cei care strangeau suruburile chiulasei purtau halate albe. M1 a fost si este primul M. Iar acest lucrur face toti banii din lume.
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €