Alfabetul incepe cu litera M: povestea lui BMW M1, primul M din istorie

- Nascut la Jocurile Olimpice de vara
- Despartirea de Lamborghini
- Masina germana, produsa in Italia
Ca sa ramai in istorie drept automobil, trebuie sa fii fabulos. Daca nu, esti doar o alta masina vanduta intr-un showroom, care a schimbat mai multe maini si care a ajuns la fier vechi. O masina de care nu-si mai aduce aminte nimeni, pierduta, undeva, in abisul trecutului. Putine sunt acele masinarii care fac timpul sa stea in loc si care, peste 1000 de ani, si le vor aminti cu totii ca si cum ar fi fost fabricate cu o zi in urma.
Povestea literei M incepe in 1972, atunci cand BMW se decide sa dea nastere unui nou departament in cadrul fabricii de autoturisme. Un departament care a oficializat programul de modificare a masinilor de serie in vederea participarii la competitii de motorsport. Dupa cativa ani in care activau ca simpli angajati BMW, 35 de ingineri au format departamentul Motorsport in luna mai 1972. Iar primul lor produs oficial, care deja era in dezvoltare, a fost modelul 3.0 CSL, un automobil bazat pe modelul E9, dar modificat masiv pentru a omologa masina ca sa ia startul in Campionatul European de Turisme.
Insa BMW 3.0 CSL nu era o masina M, ci un prim-proiect al acestui departament care nu a purtat niciodata sigla M. Abia 6 ani mai tarziu a aparut minunea, masina care a dat startul fenomenului M, prima care a purtat denumirea M. Ca sa fim mai exacti, M1, primul M, prima super-masina bavareza.
Prototip M1 realizat de Lamborghini
Nascut la Jocurile Olimpice de vara
In anii '70, toti marii producatori de masini apelau la case celebre de design ca sa le realizeze concepte spectaculoase folosite in scopuri de marketing. In anii in care Maserati ne prezenta conceptul Boomerang, cand Alfa Romeo facea Carabo si Lancia ne uimea cu Stratos Zero Concept, BMW a aratat in 1972 cu ocazia Jocurilor Olimpice de vara de la Munchen, conceptul BMW Turbo.
BMW Turbo a fost produs in 2 exemplare, fiind o masina realizata de directorul departamentului de design BMW, Paul Bracq. O mare realizare, daca ne gandim ca toate celelalte concepte futuriste erau realizate de case de design, nicidecum de angajati interni.
Conceptul avea un motor luat de pe modelul 2002, dar modificat si supra-alimentat cu un turbocompresor, ajungand astfel la o putere de 280 cp. Si, desi cele doua exemplare erau concept, au fost testate si au atins viteza maxima de 250 km/h si o acceleratie de la 0 la 100 km/h in doar 6.6 secunde.
Ideea unei super-masini
Anii '70 au reprezentat epoca de aur pentru motorsportul european. De la WRC la F1, de la ETCC la WSC, Europa dorea sa simta miros de benzina si cauciuc incins. Si dupa ce au construit 1265 de modele 3.0 CSL, cei din divizia Motorsport au vrut sa treaca la un nou nivel si sa faca un automobil mult mai spectaculos. Asa ca si-au amintit de conceptul BMW Turbo si l-au ales sa fie baza unui nou model produs de la zero, model care avea ca scop participarea in World Sportscar Championship. O competitie la care participau toate masinile sport ale vremii, inclusiv Porsche, Lancia, Ford sau Jaguar. Ulterior, competitia s-a transformat in Campionatul Mondial de Anduranta.
Despartirea de Lamborghini
Initial, conducerea BMW nu se gandea sa apeleze la departamentul Motorsport intern ca sa realizeze o masina de la zero. Acestia trebuiau ulterior doar sa o modifice pentru performanta si sa faca motorul. Asa ca BMW a facut o intelegere cu Lamborghini pentru realizarea, dezvoltarea si productia noului model al carui nume nu era inca stabilit. Giugiaro a fost firma de design aleasa ca sa se ocupe de exterior.
Lamborghini a realizat 7 exemplare-prototip, dar neterminate. Si in 1978 a intrerupt colaborarea cu BMW, recunoscand ca firma are probleme financiare si acest proiect nu este profitabil. Ghinionul unuia, este norocul altuia: in timp ce Lamborghini se apropia de faliment si angajatii nu primeau plata la timp, o mana de ingineri a plecat si au infiintat propria firma auto, numita Italengineering si ulterior Italdesign, la mai putin de 16 kilometri de poarta fabricii Lamborghini. Acesti fosti angajati ai lui Ferruccio Lamborghini au preluat proiectul BMW si l-au finalizat. Iar numele i-a fost in cele din urma stabilit: M1
Masina germana, produsa in Italia
In total, Italdesign a construit complet de mana 450 de BMW-uri M1. In fabrica italiana din Moncalieri erau realizate sasiul, caroseria si interiorul, dupa care asamblate si trimise in Germania, la departamentul Motorsport. Aici era instalata toata partea mecanica si electrica, transmisia si motorul. Asa, putem spune ca masina este mai mult italiana, decat germana... Sau, daca punem inima automobilului, motorul, mai presus de orice, acesta fiind dezvoltat si fabricat de divizia M, putem spune ca este germana.
Motor cu injectie mecanica si 277 cp
Odata ce "coaja" ajungea de la italieni la nemti, inginerii din departamentul M faceau ce stiau ei mai bine: dadeau multi cai putere. BMW M1 este primul BMW cu motor central produs, urmat recent de modelul i8. Sub capota din spate se ascunde un motor de 3.5 litri cu 6 pistoane in linie, dotat cu injectie mecanica Kugelfischer si doua axe cu came. Interesant este ca, fiind un motor de competitie, are clapete de acceleratie independente pe fiecare piston. Puterea obtinuta era de 277 cp si un cuplu de 324 Nm. Suficient ca versiunea de strada sa atinga peste 260 km/h viteza maxima.
Acelasi motor aspirat a fost ulterior montat si pe M635Csi sau pe primul M5, dar cu o putere mai mare de 286 cp.
Nu, nu este Lamborghini!
BMW M1 a fost realizat intre 1978 si 1981 intr-un numar destul de mic, fiind printre cele mai rare modele BMW si, fara indoiala, printre cele mai scumpe. Din totalul de 450 de masini construite, 20 au fost special gandite pentru a participa la o competitie monomarca numita Procar Series care a tinut doar doi ani. Restul de M1-uri au fost de strada, vandute publicului larg cu dare de mana, deoarece masina era mai scumpa ca un Porsche sau Maserati.
Din pacate pentru BMW, primele cateva modele de M1 vandute purtau sigla firmei in fata si in spate. Dar se pare ca nu suficient, deoarece toata lumea confunda masina cu un Lamborghini. Ca sa fie totul clar, toate BMW-urile M1 realizate ulterior au primit cate doua sigle in partea din spate, ca sa nu mai confunde nimeni masina.
Masina pilotilor de Formula 1
Desi era foarte scumpa, masina se vindea destul de bine. Dar nu suficient incat BMW sa produca numarul impus de FIA ca sa omologheze modelul pentru WSC, World Sportscar Championship. Asa ca lui Jochen Neerpasch, seful diviziei Motorsport, i-a venit o idee nastrusnica: sa dea nastere unei competitii monomarca in care pilotii din Formula 1 sa se lupte cu masini identice. Astfel, 20 de BMW-uri M1 au ajuns sa fie modificate special pentru Procar BMW M1 Championship. Un concurs care a ajutat la cresterea vanzarilor, dar care a durat numai doi ani, 1979-1980. In primul sezon, castigator a fost Niki Lauda, iar in al doilea a fost Nelson Piquet.
Acum ca BMW isi facuse norma de automobile fabricate, M1 a fost omologat pentru Grupa 4 si a fost ales de diverse echipe pentru a participa in Campionatul Mondial. Inclusiv cele 20 de automobile Procar au fost vandute, dar si modele de strada au fost ulterior modificate in masini de curse. De retinut este ca anumite modele modificate, supra-alimentate, aveau chiar si peste 850 cp putere.
M - Litera rara
In ziua de azi, un BMW M1 este o priveliste rara. In Romania nu se cunoaste de existenta niciunui exemplar. Iar pe afara, cand apar la vanzare, isi schimba proprietarul pentru sume cuprinse intre 250.000 si 400.000 de Euro. Dar exista si cateva masini aproape noi, cumparate in anii '70 si pastrate impecabil, care ajung si la 1.000.000 de Euro. Daca insa ar aparea pe piata, de exemplu, masina cu care a castigat Niki Lauda campionatul Procar in 1979, aceasta masina ar avea sanse sa obtina la licitatie si un pret de cateva milioane.
Poate ca nu este cel mai frumos Supercar din lume. Poate ca nu este nici cel mai performant. Insa M1 este chintesenta performantei intr-o vreme in care totul era facut de mana, iar cei care strangeau suruburile chiulasei purtau halate albe. M1 a fost si este primul M. Iar acest lucrur face toti banii din lume.
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
-
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
-
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
-
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
-
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €
-
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei


