Alfabetul incepe cu litera M: povestea lui BMW M1, primul M din istorie

Alfabetul incepe cu litera M: povestea lui BMW M1, primul M din istorie
  • Nascut la Jocurile Olimpice de vara
  • Despartirea de Lamborghini
  • Masina germana, produsa in Italia
Distribuie pe Facebook

Ca sa ramai in istorie drept automobil, trebuie sa fii fabulos. Daca nu, esti doar o alta masina vanduta intr-un showroom, care a schimbat mai multe maini si care a ajuns la fier vechi. O masina de care nu-si mai aduce aminte nimeni, pierduta, undeva, in abisul trecutului. Putine sunt acele masinarii care fac timpul sa stea in loc si care, peste 1000 de ani, si le vor aminti cu totii ca si cum ar fi fost fabricate cu o zi in urma.

Povestea literei M incepe in 1972, atunci cand BMW se decide sa dea nastere unui nou departament in cadrul fabricii de autoturisme. Un departament care a oficializat programul de modificare a masinilor de serie in vederea participarii la competitii de motorsport. Dupa cativa ani in care activau ca simpli angajati BMW, 35 de ingineri au format departamentul Motorsport in luna mai 1972. Iar primul lor produs oficial, care deja era in dezvoltare, a fost modelul 3.0 CSL, un automobil bazat pe modelul E9, dar modificat masiv pentru a omologa masina ca sa ia startul in Campionatul European de Turisme.

Insa BMW 3.0 CSL nu era o masina M, ci un prim-proiect al acestui departament care nu a purtat niciodata sigla M. Abia 6 ani mai tarziu a aparut minunea, masina care a dat startul fenomenului M, prima care a purtat denumirea M. Ca sa fim mai exacti, M1, primul M, prima super-masina bavareza.

BMW M1Prototip M1 realizat de Lamborghini

Nascut la Jocurile Olimpice de vara

In anii '70, toti marii producatori de masini apelau la case celebre de design ca sa le realizeze concepte spectaculoase folosite in scopuri de marketing. In anii in care Maserati ne prezenta conceptul Boomerang, cand Alfa Romeo facea Carabo si Lancia ne uimea cu Stratos Zero Concept, BMW a aratat in 1972 cu ocazia Jocurilor Olimpice de vara de la Munchen, conceptul BMW Turbo.

BMW Turbo a fost produs in 2 exemplare, fiind o masina realizata de directorul departamentului de design BMW, Paul Bracq. O mare realizare, daca ne gandim ca toate celelalte concepte futuriste erau realizate de case de design, nicidecum de angajati interni.

Conceptul avea un motor luat de pe modelul 2002, dar modificat si supra-alimentat cu un turbocompresor, ajungand astfel la o putere de 280 cp. Si, desi cele doua exemplare erau concept, au fost testate si au atins viteza maxima de 250 km/h si o acceleratie de la 0 la 100 km/h in doar 6.6 secunde.

BMW M1BMW Turbo Concept

Ideea unei super-masini

Anii '70 au reprezentat epoca de aur pentru motorsportul european. De la WRC la F1, de la ETCC la WSC, Europa dorea sa simta miros de benzina si cauciuc incins. Si dupa ce au construit 1265 de modele 3.0 CSL, cei din divizia Motorsport au vrut sa treaca la un nou nivel si sa faca un automobil mult mai spectaculos. Asa ca si-au amintit de conceptul BMW Turbo si l-au ales sa fie baza unui nou model produs de la zero, model care avea ca scop participarea in World Sportscar Championship. O competitie la care participau toate masinile sport ale vremii, inclusiv Porsche, Lancia, Ford sau Jaguar. Ulterior, competitia s-a transformat in Campionatul Mondial de Anduranta.

BMW M1Interior BMW Turbo Concept

Despartirea de Lamborghini

Initial, conducerea BMW nu se gandea sa apeleze la departamentul Motorsport intern ca sa realizeze o masina de la zero. Acestia trebuiau ulterior doar sa o modifice pentru performanta si sa faca motorul. Asa ca BMW a facut o intelegere cu Lamborghini pentru realizarea, dezvoltarea si productia noului model al carui nume nu era inca stabilit. Giugiaro a fost firma de design aleasa ca sa se ocupe de exterior.

Lamborghini a realizat 7 exemplare-prototip, dar neterminate. Si in 1978 a intrerupt colaborarea cu BMW, recunoscand ca firma are probleme financiare si acest proiect nu este profitabil. Ghinionul unuia, este norocul altuia: in timp ce Lamborghini se apropia de faliment si angajatii nu primeau plata la timp, o mana de ingineri a plecat si au infiintat propria firma auto, numita Italengineering si ulterior Italdesign, la mai putin de 16 kilometri de poarta fabricii Lamborghini. Acesti fosti angajati ai lui Ferruccio Lamborghini au preluat proiectul BMW si l-au finalizat. Iar numele i-a fost in cele din urma stabilit: M1

BMW M1

Masina germana, produsa in Italia

In total, Italdesign a construit complet de mana 450 de BMW-uri M1. In fabrica italiana din Moncalieri erau realizate sasiul, caroseria si interiorul, dupa care asamblate si trimise in Germania, la departamentul Motorsport. Aici era instalata toata partea mecanica si electrica, transmisia si motorul. Asa, putem spune ca masina este mai mult italiana, decat germana... Sau, daca punem inima automobilului, motorul, mai presus de orice, acesta fiind dezvoltat si fabricat de divizia M, putem spune ca este germana.

BMW M1

Motor cu injectie mecanica si 277 cp

Odata ce "coaja" ajungea de la italieni la nemti, inginerii din departamentul M faceau ce stiau ei mai bine: dadeau multi cai putere. BMW M1 este primul BMW cu motor central produs, urmat recent de modelul i8. Sub capota din spate se ascunde un motor de 3.5 litri cu 6 pistoane in linie, dotat cu injectie mecanica Kugelfischer si doua axe cu came. Interesant este ca, fiind un motor de competitie, are clapete de acceleratie independente pe fiecare piston. Puterea obtinuta era de 277 cp si un cuplu de 324 Nm. Suficient ca versiunea de strada sa atinga peste 260 km/h viteza maxima.

Acelasi motor aspirat a fost ulterior montat si pe M635Csi sau pe primul M5, dar cu o putere mai mare de 286 cp.

BMW M1

Nu, nu este Lamborghini!

BMW M1 a fost realizat intre 1978 si 1981 intr-un numar destul de mic, fiind printre cele mai rare modele BMW si, fara indoiala, printre cele mai scumpe. Din totalul de 450 de masini construite, 20 au fost special gandite pentru a participa la o competitie monomarca numita Procar Series care a tinut doar doi ani. Restul de M1-uri au fost de strada, vandute publicului larg cu dare de mana, deoarece masina era mai scumpa ca un Porsche sau Maserati.

BMW M1

Din pacate pentru BMW, primele cateva modele de M1 vandute purtau sigla firmei in fata si in spate. Dar se pare ca nu suficient, deoarece toata lumea confunda masina cu un Lamborghini. Ca sa fie totul clar, toate BMW-urile M1 realizate ulterior au primit cate doua sigle in partea din spate, ca sa nu mai confunde nimeni masina.

BMW M1

Masina pilotilor de Formula 1

Desi era foarte scumpa, masina se vindea destul de bine. Dar nu suficient incat BMW sa produca numarul impus de FIA ca sa omologheze modelul pentru WSC, World Sportscar Championship. Asa ca lui Jochen Neerpasch, seful diviziei Motorsport, i-a venit o idee nastrusnica: sa dea nastere unei competitii monomarca in care pilotii din Formula 1 sa se lupte cu masini identice. Astfel, 20 de BMW-uri M1 au ajuns sa fie modificate special pentru Procar BMW M1 Championship. Un concurs care a ajutat la cresterea vanzarilor, dar care a durat numai doi ani, 1979-1980. In primul sezon, castigator a fost Niki Lauda, iar in al doilea a fost Nelson Piquet.

BMW M1

Acum ca BMW isi facuse norma de automobile fabricate, M1 a fost omologat pentru Grupa 4 si a fost ales de diverse echipe pentru a participa in Campionatul Mondial. Inclusiv cele 20 de automobile Procar au fost vandute, dar si modele de strada au fost ulterior modificate in masini de curse. De retinut este ca anumite modele modificate, supra-alimentate, aveau chiar si peste 850 cp putere.

BMW M1

M - Litera rara

In ziua de azi, un BMW M1 este o priveliste rara. In Romania nu se cunoaste de existenta niciunui exemplar. Iar pe afara, cand apar la vanzare, isi schimba proprietarul pentru sume cuprinse intre 250.000 si 400.000 de Euro. Dar exista si cateva masini aproape noi, cumparate in anii '70 si pastrate impecabil, care ajung si la 1.000.000 de Euro. Daca insa ar aparea pe piata, de exemplu, masina cu care a castigat Niki Lauda campionatul Procar in 1979, aceasta masina ar avea sanse sa obtina la licitatie si un pret de cateva milioane.

Poate ca nu este cel mai frumos Supercar din lume. Poate ca nu este nici cel mai performant. Insa M1 este chintesenta performantei intr-o vreme in care totul era facut de mana, iar cei care strangeau suruburile chiulasei purtau halate albe. M1 a fost si este primul M. Iar acest lucrur face toti banii din lume.

BMW M1

BMW M1

BMW M1

BMW M1

BMW M1

BMW M1

BMW M1

BMW M1

Distribuie pe Facebook
mai multe