Amintirea comunismului: Crezi ca acum e rau? Cum era sa fii sofer inainte de 1989

- 5 ani de asteptare pentru o Dacie
- Volga, limuzina suprema
- Benzina statului era vopsita in rosu
Majoritatea soferilor din Romania nu isi aduc aminte cum era sa conduci in vremea lui Ceausescu. Pe atunci mai toti eram copii, nu ne urcam la volan, iar cei care erau soferi acum 28 de ani sunt batrani acum si nu mai folosesc automobilul. Iata 10 situatii auto legate de comunism.
5 ani de asteptare pentru o Dacie
Ceausescu s-a hotarat sa achite datoria externa a Romaniei de 30.000.000.000 de dolari in vreo 14 ani, asa ca intre 1975 - 1989, populatia a trecut printr-o saracire controlata. Ce-i drept, dictatorul a platit toti banii si in '89 Romania nu mai avea datorii externe. Insa asta a venit cu un pret. De exemplu, majoritatea Daciilor fabricate plecau la export iar cele pentru piata interna erau foarte putine. Se faceau liste de asteptare la IDMS, Intreprinderea de Distributie a Materialelor Sportive si, daca nu dadeai spaga, asteptai dupa masina si 1 an de zile. Dar la acea vreme relatiile si spaga erau la putere si iti puteai lua Dacia mult visata in doar cateva zile, platind aproape dublu.
ARO, marca obtinuta numai cu aprobare de la Partid
Daca la Dacie si Oltcit mai puteai spera cu relatiile, la "SUV"-ul vremii produs la uzina de la Campulung, ARO, nu indraznea nimeni sa viseze. Era considerata masina premium, de lux, cam cum este acum o editie limitata de Bugatti Chiron. Numai elitele si membrii de partid isi permiteau un ARO 10, iar ARO din seria 240 era cam ca un Maybach in zilele noastre. Trebuia sa dai multe spagi in stanga si in dreapta, dar la final, tot la partid ajungeai ca sa dai dreptul si sa primesti aprobarea. Din acelasi motiv: foarte greu scoteau automobile de la export ca sa le vanda romanilor.
Volga, limuzina suprema
Prin lege scrisa, ca cetatean de rand, era ilegal sa detii un autoturism rusesc Volga. Era considerata masina de export premium si numai membrii de onoare ai partidului, membrii de comitet si inalte oficialitati aveau un asemenea model. Insa Volga avea si Securitatea si Militia. De ce era interzisa aceasta masina? Deoarece era puternica si le era frica sa nu cumva sa aiba cineva automobile mai rapide ca cele oficiale.
40 de litri/luna, ratia de masina
Nu doar masinile plecau la export, ci si petrolul scos din pamant romanesc, petrol care, acum, apartine strainilor multumita PSD-ului. Asa ca, pentru a exporta cat mai mult, Ceausescu a rationalizat carburantul, iar soferii primeau legal, pe caiet, numai 40 de litri in fiecare luna la Bucuresti si 17 litri in provincie. Insa pe atunci masinile erau cu carburatie si consumau destul de mult, ceea ce limita optiunile soferului. Cine nu dadea spaga ca sa ia benzina la negru, trebuia sa economiseasca lunar cate 5 litri pentru o excursie la munte sau la mare la sfarsit de an.
Daca circulati singur, Militia te obliga sa umpli masina
Chiar daca multi aveau masini, putini le foloseau. In schimb, se utiliza ITB-ul care era supraaglomerat si era jale. Daca indrazneai sa conduci masina si erai singur, Militia te tragea pe dreapta si te obliga sa iei cu tine inca 4 oameni din statia de autobuz. Aceasta metoda de "ia-ma nene" cu japca a durat insa cativa ani, deoarece s-au inregistrat multe atacuri asupra soferilor, cand politistii puneau in masina lui diverse persoane dubioase.
Benzina statului era vopsita in rosu
Din cauza furturilor numeroase ale angajatilor statului, fie din autobuze, camioane sau TAXI-uri, la un moment dat tot carburantul care se baga in automobilele de stat a fost vopsit in rosu. Militia te putea opri in trafic, aleatoriu, si putea sa-ti verifice carburantul din rezervor. Iar daca era rosu, atunci sigur ajungeai la sectie si erai acuzat de furt.
Benzina la canistra, ilegala
La benzinarii se faceau cozi uriase, la care soferii impingeau masinile ca sa nu porneasca motorul. Stateai si cate 4-5 ore intr-o zi obisnuita ca sa pui benzina. Dar printre ei erau si persoane care nu foloseau masina, ci strangeau benzina in canistre ca sa o vanda la negru. Cine era prins ca detine canistre pline cu benzina, era arestat. De exemplu, un individ a fost prins cu 40 de canistre, pentru ca avea blat si la o benzinarie, pe langa cea pe card, facandu-se un mare tam-tam la televizor si acuzat ca inamic al statului pentru ca face provizii ilegale.
Circulai doar in zilele cu sot
Ca sa faca si mai mare economie la benzina, Ceausescu a impus din 1985 ca automobilele care au la numarul de inmatriculare prima cifra para sa circule doar in zilele pare, iar cele cu cifra impara sa circule doar in zilele impare. Deci daca aveai la numar 34-B-5488 circulai o zi da, o zi nu. Daca erai prins cu numar par ca circuli in zi impara, amenda mare si probleme cu Militia. Asta a dus, evident, la dezvoltarea unei practici amuzante: multi soferi aveau numere false, atat cu numar par, cat si cu numar impar, ca sa circule oricand. Partea buna este ca in zilele de sarbatoare circula toata lumea.
Iti faceai singur piesele auto
Piesele de rezerva pentru masina erau extrem de scumpe. Si majoritatea nici nu erau disponibile noi pe piata. Asa ca multi au invatat sa-si confectioneze singuri diverse piese. De exemplu, isi bateau singuri ferodo-uri pe ambreiaj si-l faceau ca nou. Unii inventasera o metoda inedita de a fabrica placute de frana: lipeau pe o bucata de otel niste ferodo-uri de tanc, furate din depozite militare. Le taiau pe forma si le lipeau cu dresuri de dama. La caldura mare, dresul se topea si forma un adeziv puternic intre otel si ferodo. Se mai fabricau filtre de ulei artizanale, pistoane, seturi de motor, suruburi si asa mai departe.
Masina straina, doar pentru vedete
Si inainte de '89 erau automobile straine pe strazile din Romania. De exemplu, Nicu Ceausescu, fiul dictatorului, avea mai multe Mercedes-Benz si un Ford Mustang. Vedetele obisnuite de cinema sau teatru aveau automobile straine, erau bine vazute si respectate. Conduceau chiar si modele americane de Lincoln sau Ford, insa majoritatea aveau Fiat 1500, Lada 1500 sau Wartburg. La acea vreme trebuie stiut ca nu existau dealeri de autoturisme straine in Romania, ci masinile erau aduse de afara pe comanda speciala, cu aprobari de la cei de sus. Si numai vedetele aveau acces la ele.
-
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
-
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
-
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
-
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
-
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
-
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
-
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
-
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
-
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
-
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei


