Amintirea comunismului: Crezi ca acum e rau? Cum era sa fii sofer inainte de 1989

- 5 ani de asteptare pentru o Dacie
- Volga, limuzina suprema
- Benzina statului era vopsita in rosu
Majoritatea soferilor din Romania nu isi aduc aminte cum era sa conduci in vremea lui Ceausescu. Pe atunci mai toti eram copii, nu ne urcam la volan, iar cei care erau soferi acum 28 de ani sunt batrani acum si nu mai folosesc automobilul. Iata 10 situatii auto legate de comunism.
5 ani de asteptare pentru o Dacie
Ceausescu s-a hotarat sa achite datoria externa a Romaniei de 30.000.000.000 de dolari in vreo 14 ani, asa ca intre 1975 - 1989, populatia a trecut printr-o saracire controlata. Ce-i drept, dictatorul a platit toti banii si in '89 Romania nu mai avea datorii externe. Insa asta a venit cu un pret. De exemplu, majoritatea Daciilor fabricate plecau la export iar cele pentru piata interna erau foarte putine. Se faceau liste de asteptare la IDMS, Intreprinderea de Distributie a Materialelor Sportive si, daca nu dadeai spaga, asteptai dupa masina si 1 an de zile. Dar la acea vreme relatiile si spaga erau la putere si iti puteai lua Dacia mult visata in doar cateva zile, platind aproape dublu.
ARO, marca obtinuta numai cu aprobare de la Partid
Daca la Dacie si Oltcit mai puteai spera cu relatiile, la "SUV"-ul vremii produs la uzina de la Campulung, ARO, nu indraznea nimeni sa viseze. Era considerata masina premium, de lux, cam cum este acum o editie limitata de Bugatti Chiron. Numai elitele si membrii de partid isi permiteau un ARO 10, iar ARO din seria 240 era cam ca un Maybach in zilele noastre. Trebuia sa dai multe spagi in stanga si in dreapta, dar la final, tot la partid ajungeai ca sa dai dreptul si sa primesti aprobarea. Din acelasi motiv: foarte greu scoteau automobile de la export ca sa le vanda romanilor.
Volga, limuzina suprema
Prin lege scrisa, ca cetatean de rand, era ilegal sa detii un autoturism rusesc Volga. Era considerata masina de export premium si numai membrii de onoare ai partidului, membrii de comitet si inalte oficialitati aveau un asemenea model. Insa Volga avea si Securitatea si Militia. De ce era interzisa aceasta masina? Deoarece era puternica si le era frica sa nu cumva sa aiba cineva automobile mai rapide ca cele oficiale.
40 de litri/luna, ratia de masina
Nu doar masinile plecau la export, ci si petrolul scos din pamant romanesc, petrol care, acum, apartine strainilor multumita PSD-ului. Asa ca, pentru a exporta cat mai mult, Ceausescu a rationalizat carburantul, iar soferii primeau legal, pe caiet, numai 40 de litri in fiecare luna la Bucuresti si 17 litri in provincie. Insa pe atunci masinile erau cu carburatie si consumau destul de mult, ceea ce limita optiunile soferului. Cine nu dadea spaga ca sa ia benzina la negru, trebuia sa economiseasca lunar cate 5 litri pentru o excursie la munte sau la mare la sfarsit de an.
Daca circulati singur, Militia te obliga sa umpli masina
Chiar daca multi aveau masini, putini le foloseau. In schimb, se utiliza ITB-ul care era supraaglomerat si era jale. Daca indrazneai sa conduci masina si erai singur, Militia te tragea pe dreapta si te obliga sa iei cu tine inca 4 oameni din statia de autobuz. Aceasta metoda de "ia-ma nene" cu japca a durat insa cativa ani, deoarece s-au inregistrat multe atacuri asupra soferilor, cand politistii puneau in masina lui diverse persoane dubioase.
Benzina statului era vopsita in rosu
Din cauza furturilor numeroase ale angajatilor statului, fie din autobuze, camioane sau TAXI-uri, la un moment dat tot carburantul care se baga in automobilele de stat a fost vopsit in rosu. Militia te putea opri in trafic, aleatoriu, si putea sa-ti verifice carburantul din rezervor. Iar daca era rosu, atunci sigur ajungeai la sectie si erai acuzat de furt.
Benzina la canistra, ilegala
La benzinarii se faceau cozi uriase, la care soferii impingeau masinile ca sa nu porneasca motorul. Stateai si cate 4-5 ore intr-o zi obisnuita ca sa pui benzina. Dar printre ei erau si persoane care nu foloseau masina, ci strangeau benzina in canistre ca sa o vanda la negru. Cine era prins ca detine canistre pline cu benzina, era arestat. De exemplu, un individ a fost prins cu 40 de canistre, pentru ca avea blat si la o benzinarie, pe langa cea pe card, facandu-se un mare tam-tam la televizor si acuzat ca inamic al statului pentru ca face provizii ilegale.
Circulai doar in zilele cu sot
Ca sa faca si mai mare economie la benzina, Ceausescu a impus din 1985 ca automobilele care au la numarul de inmatriculare prima cifra para sa circule doar in zilele pare, iar cele cu cifra impara sa circule doar in zilele impare. Deci daca aveai la numar 34-B-5488 circulai o zi da, o zi nu. Daca erai prins cu numar par ca circuli in zi impara, amenda mare si probleme cu Militia. Asta a dus, evident, la dezvoltarea unei practici amuzante: multi soferi aveau numere false, atat cu numar par, cat si cu numar impar, ca sa circule oricand. Partea buna este ca in zilele de sarbatoare circula toata lumea.
Iti faceai singur piesele auto
Piesele de rezerva pentru masina erau extrem de scumpe. Si majoritatea nici nu erau disponibile noi pe piata. Asa ca multi au invatat sa-si confectioneze singuri diverse piese. De exemplu, isi bateau singuri ferodo-uri pe ambreiaj si-l faceau ca nou. Unii inventasera o metoda inedita de a fabrica placute de frana: lipeau pe o bucata de otel niste ferodo-uri de tanc, furate din depozite militare. Le taiau pe forma si le lipeau cu dresuri de dama. La caldura mare, dresul se topea si forma un adeziv puternic intre otel si ferodo. Se mai fabricau filtre de ulei artizanale, pistoane, seturi de motor, suruburi si asa mai departe.
Masina straina, doar pentru vedete
Si inainte de '89 erau automobile straine pe strazile din Romania. De exemplu, Nicu Ceausescu, fiul dictatorului, avea mai multe Mercedes-Benz si un Ford Mustang. Vedetele obisnuite de cinema sau teatru aveau automobile straine, erau bine vazute si respectate. Conduceau chiar si modele americane de Lincoln sau Ford, insa majoritatea aveau Fiat 1500, Lada 1500 sau Wartburg. La acea vreme trebuie stiut ca nu existau dealeri de autoturisme straine in Romania, ci masinile erau aduse de afara pe comanda speciala, cu aprobari de la cei de sus. Si numai vedetele aveau acces la ele.
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
-
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
-
Stopuri cu led vw scirocco iii 289 €
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei


