Amintirea comunismului: Crezi ca acum e rau? Cum era sa fii sofer inainte de 1989
![Amintirea comunismului: Crezi ca acum e rau? Cum era sa fii sofer inainte de 1989 Amintirea comunismului: Crezi ca acum e rau? Cum era sa fii sofer inainte de 1989](https://www.4tuning.ro/images/amintirea-comunismului-crezi-ca-acum-e-rau-cum/amintirea-comunismului-crezi-ca-acum-e-rau-cum-5c4ad5298cf8069e30-940-0-1-95-1.jpg)
- 5 ani de asteptare pentru o Dacie
- Volga, limuzina suprema
- Benzina statului era vopsita in rosu
Majoritatea soferilor din Romania nu isi aduc aminte cum era sa conduci in vremea lui Ceausescu. Pe atunci mai toti eram copii, nu ne urcam la volan, iar cei care erau soferi acum 28 de ani sunt batrani acum si nu mai folosesc automobilul. Iata 10 situatii auto legate de comunism.
5 ani de asteptare pentru o Dacie
Ceausescu s-a hotarat sa achite datoria externa a Romaniei de 30.000.000.000 de dolari in vreo 14 ani, asa ca intre 1975 - 1989, populatia a trecut printr-o saracire controlata. Ce-i drept, dictatorul a platit toti banii si in '89 Romania nu mai avea datorii externe. Insa asta a venit cu un pret. De exemplu, majoritatea Daciilor fabricate plecau la export iar cele pentru piata interna erau foarte putine. Se faceau liste de asteptare la IDMS, Intreprinderea de Distributie a Materialelor Sportive si, daca nu dadeai spaga, asteptai dupa masina si 1 an de zile. Dar la acea vreme relatiile si spaga erau la putere si iti puteai lua Dacia mult visata in doar cateva zile, platind aproape dublu.
ARO, marca obtinuta numai cu aprobare de la Partid
Daca la Dacie si Oltcit mai puteai spera cu relatiile, la "SUV"-ul vremii produs la uzina de la Campulung, ARO, nu indraznea nimeni sa viseze. Era considerata masina premium, de lux, cam cum este acum o editie limitata de Bugatti Chiron. Numai elitele si membrii de partid isi permiteau un ARO 10, iar ARO din seria 240 era cam ca un Maybach in zilele noastre. Trebuia sa dai multe spagi in stanga si in dreapta, dar la final, tot la partid ajungeai ca sa dai dreptul si sa primesti aprobarea. Din acelasi motiv: foarte greu scoteau automobile de la export ca sa le vanda romanilor.
Volga, limuzina suprema
Prin lege scrisa, ca cetatean de rand, era ilegal sa detii un autoturism rusesc Volga. Era considerata masina de export premium si numai membrii de onoare ai partidului, membrii de comitet si inalte oficialitati aveau un asemenea model. Insa Volga avea si Securitatea si Militia. De ce era interzisa aceasta masina? Deoarece era puternica si le era frica sa nu cumva sa aiba cineva automobile mai rapide ca cele oficiale.
40 de litri/luna, ratia de masina
Nu doar masinile plecau la export, ci si petrolul scos din pamant romanesc, petrol care, acum, apartine strainilor multumita PSD-ului. Asa ca, pentru a exporta cat mai mult, Ceausescu a rationalizat carburantul, iar soferii primeau legal, pe caiet, numai 40 de litri in fiecare luna la Bucuresti si 17 litri in provincie. Insa pe atunci masinile erau cu carburatie si consumau destul de mult, ceea ce limita optiunile soferului. Cine nu dadea spaga ca sa ia benzina la negru, trebuia sa economiseasca lunar cate 5 litri pentru o excursie la munte sau la mare la sfarsit de an.
Daca circulati singur, Militia te obliga sa umpli masina
Chiar daca multi aveau masini, putini le foloseau. In schimb, se utiliza ITB-ul care era supraaglomerat si era jale. Daca indrazneai sa conduci masina si erai singur, Militia te tragea pe dreapta si te obliga sa iei cu tine inca 4 oameni din statia de autobuz. Aceasta metoda de "ia-ma nene" cu japca a durat insa cativa ani, deoarece s-au inregistrat multe atacuri asupra soferilor, cand politistii puneau in masina lui diverse persoane dubioase.
Benzina statului era vopsita in rosu
Din cauza furturilor numeroase ale angajatilor statului, fie din autobuze, camioane sau TAXI-uri, la un moment dat tot carburantul care se baga in automobilele de stat a fost vopsit in rosu. Militia te putea opri in trafic, aleatoriu, si putea sa-ti verifice carburantul din rezervor. Iar daca era rosu, atunci sigur ajungeai la sectie si erai acuzat de furt.
Benzina la canistra, ilegala
La benzinarii se faceau cozi uriase, la care soferii impingeau masinile ca sa nu porneasca motorul. Stateai si cate 4-5 ore intr-o zi obisnuita ca sa pui benzina. Dar printre ei erau si persoane care nu foloseau masina, ci strangeau benzina in canistre ca sa o vanda la negru. Cine era prins ca detine canistre pline cu benzina, era arestat. De exemplu, un individ a fost prins cu 40 de canistre, pentru ca avea blat si la o benzinarie, pe langa cea pe card, facandu-se un mare tam-tam la televizor si acuzat ca inamic al statului pentru ca face provizii ilegale.
Circulai doar in zilele cu sot
Ca sa faca si mai mare economie la benzina, Ceausescu a impus din 1985 ca automobilele care au la numarul de inmatriculare prima cifra para sa circule doar in zilele pare, iar cele cu cifra impara sa circule doar in zilele impare. Deci daca aveai la numar 34-B-5488 circulai o zi da, o zi nu. Daca erai prins cu numar par ca circuli in zi impara, amenda mare si probleme cu Militia. Asta a dus, evident, la dezvoltarea unei practici amuzante: multi soferi aveau numere false, atat cu numar par, cat si cu numar impar, ca sa circule oricand. Partea buna este ca in zilele de sarbatoare circula toata lumea.
Iti faceai singur piesele auto
Piesele de rezerva pentru masina erau extrem de scumpe. Si majoritatea nici nu erau disponibile noi pe piata. Asa ca multi au invatat sa-si confectioneze singuri diverse piese. De exemplu, isi bateau singuri ferodo-uri pe ambreiaj si-l faceau ca nou. Unii inventasera o metoda inedita de a fabrica placute de frana: lipeau pe o bucata de otel niste ferodo-uri de tanc, furate din depozite militare. Le taiau pe forma si le lipeau cu dresuri de dama. La caldura mare, dresul se topea si forma un adeziv puternic intre otel si ferodo. Se mai fabricau filtre de ulei artizanale, pistoane, seturi de motor, suruburi si asa mai departe.
Masina straina, doar pentru vedete
Si inainte de '89 erau automobile straine pe strazile din Romania. De exemplu, Nicu Ceausescu, fiul dictatorului, avea mai multe Mercedes-Benz si un Ford Mustang. Vedetele obisnuite de cinema sau teatru aveau automobile straine, erau bine vazute si respectate. Conduceau chiar si modele americane de Lincoln sau Ford, insa majoritatea aveau Fiat 1500, Lada 1500 sau Wartburg. La acea vreme trebuie stiut ca nu existau dealeri de autoturisme straine in Romania, ci masinile erau aduse de afara pe comanda speciala, cu aprobari de la cei de sus. Si numai vedetele aveau acces la ele.
-
Mitsubishi asx 150 cp 2012 7990 €
Vw golf gtd cun 2.0 l diesel 2017 14950 €
Far dreapta full led toyota corolla sedan 2019 2020 2021 2022 950 Lei
-
Kia rio 1.3i 2003 499 €
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
-
0445110339 9687068980 av2q9f593aa 0986435172 bosch injector... 300 Lei
0445010747 55274845 55260837 bosch pompa de inalta presiune... 1000 Lei
0445010305 55237688 bosch pompa inalta presiune alfa romeo... 1000 Lei
-
Vw passat 2.0tdi unic prop. an fab. 2010 4250 €
Mitsubishi asx euro 5 2012 7990 €
0414703013 504287108 504213316 bosch unitate pompa-duza case... 750 Lei
-
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
Opel astra z18xe 2001 2900 €
0445010577 cv2q9a543aa bosch pompa inalta presiune ford b-max... 750 Lei
-
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
Vw caravelle diesel 2.0l 2013 9100 €
Dacia duster 4x4 , 1,6 benzina 2016 8300 €
-
Senzor unghi volan caseta directie seat ibiza iv... 295 Lei
0445110119 55187291 0986435083 injector fiat doblo marea... 150 Lei
5802003660 826822-5003s 826818-0003 826818-5003 garrett... 5000 Lei
-
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
8200057225 8200423059 delphi pompa inalta presiune dacia... 500 Lei
Modul bluetooth premium volkswagen tiguan cod: 3c8035730b 599 Lei
-
Opel astra aspirat benzina 2018 11500 €
Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
-
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Chiuloasa completa originala aprilia scarabeo - sport city one... 400 Lei
5802377343 877675-0001 877675-5001 gte1449kvz garrett... 2000 Lei
-
A2c53334602 9684704880 5ws40809 vdo pompa inalta presiune... 1000 Lei
9649574480 9649186280 siemens injector citroen / peugeot 1.4... 350 Lei
0445110469 0445110468 04l130277ac bosch injector audi seat... 600 Lei
-
0445010303 55234362 0986437094 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
0445010465 5801940312 bosch pompa de inalta presiune iveco... 1500 Lei
Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 11500 €
![Accident frontal: ce piese auto...](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=www.pieseauto.ro%2Fpoze%2Fpoza%2Fpoza-01b4ef31d027044ed1-400-300-2-95-1.jpg&h=OxkilDulXwHB5NWtejBs7WCUOCH6Eo-NTt2kxg&d=400x300)
![LIVE - România la Jocurile Olimpice:...](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=media.stiripesurse.ro%2Fimage%2F202407%2Fw460%2Fmedia-172202538695973700.jpg&h=Smx1TBg30xnfcdCnAbqIbcI8yRVtZEkJnN4fbg&d=400x300)
![Cand dai drumul la aerul conditionat...](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=www.pieseauto.ro%2Fpoze%2Fpoza%2Fpoza-e8dd1f30c73e0acce8-400-300-2-95-1.jpg&h=eZqwehTv2WrIfCI3zU5kJQgdk7krlXh6qflHXA&d=400x300)