Cand camionetele erau mai rapide ca un Ferrari: povestea nebuniei cu bena, GMC Syclone
- 280 cp era puterea oficiala
- Prima camioneta cu ABS de fabrica
- Venea dotata cu AC si geamuri electrice
A fost o vremea, vorba cantecului, cand producatorii auto nu tineau cont de panselute, fluturasi, poluare sau sanatate. Si faceau experimente auto ale carora limita era doar cerul infinit. Asa au luat nastere niste vehicule absolut fenomenale, care ne fascineaza si azi. Unde mai gasesti tu azi intr-o reprezentanta auto de cumparat un pick-up de serie care este mai rapid ca orice Ferrari?
Ca sa intelegem mai bine momentul in care s-a nascut masina despre care vorbim aici, o sa va dam cateva repere: Ferrari F40 atingea 100 km/h in 4.2 secunde, Porsche 959, cea mai rapida masina din lume la acea vreme, facea 0-100 in 3.6 secunde, un Ferrari Testarossa cu motor V12 atingea 100 km/h in 5.3 secunde, Honda NSX facea cam 5 secunde, un Porsche 964 accelera in 5.5 secunde si un Opel Calibra Turbo facea 0-100 in 6.8 secunde.
Nu se stie de ce, nu se stie cum, dar americanii de la General Motors s-au gandit ca unul din brandurile detinute de ei in 1991 sa produca o camioneta iesita din comun. Piata vehiculelor de tip pick-up era in plina expansiune in Statele Unite si tot mai multi producatori se gandeau sa monteze pe ele motoare foarte puternice, ca sa castige clienti. Dar General Motors nu s-a multumit cu o camioneta puternica si performanta, ci le-a ordonat inginerilor de la GMC sa producea cea mai rapida camioneta din lume. Un titlu pe care il pastreaza si astazi cu mandrie.
Reteta prezentului: motor turbo cu 6 cilindri in loc de V8
Absolut toate camionetele americane ale vremii, adica 1985-1995, erau dotate cu motoare V6 sau V8, in timp ce acele camionete performante aveau numai motoare V8 sau, in cazul lui Dodge RAM SRT10, motor V10. Este interesant cum in 1991, inginerii americani s-au gandit fix la ce s-au gandit japonezii de curand, cand au montat pe Nissan GT-R un propulsor V6 turbo. Astazi, epoca motoarelor V8 a cam apus, fiind inlocuite de motorizari mai mici, supra-alimentate. Ei bine, americanii au simtit asta inca din 1991 cand au facut cel mai rapid pick-up al lumii.
GMC Syclone, caci el este protagonistul acestui text, era un banal pick-up model Sonoma, cu ceva imbunatatiri. De exemplu, a primit un motor complet nou: un V6 de 4.3 litri cu pistoane speciale, galerii de admisie modificate, injectie performanta si multe alte modificari majore, dotat in acelasi timp cu un turbo-compresor Mitsubishi TD06-17C si intercooler Garett racit cu apa. Motorul producea pe hartie 280 cp, dar in realitate se spune ca avea peste 330 cp. Cuplul oficial era de 475 Nm.
Tractiune 4x4, cutie automata si primul ABS din lume
Syclone mai avea ceva inedit pentru camionetele vremii: tractiune 4x4. Majoritatea aveau numai tractiune spate, deoarece erau folosite la transport, nu la mers in off-road. Insa aceasta versiune de performanta se bucura de un sistem 4x4 realizat de Borg Warner cu o cutie de transfer care impartea tractiunea 35% pe puntea fata si 65% pe puntea spate. La motor era cuplata o cutie de viteze automata cu 4 rapoarte realizata de GM.
De retinut este ca GMG Syclone a devenit in 1991 si prima camioneta de serie din lume care venea din fabrica cu sistem ABS pe toate cele 4 roti. Iar in rest, ca orice masina americana care se respecta, avea aer conditionat de fabrica, geamuri electrice, pilot automat si sistem audio de calitate.
In acel moment, GMG a lansat cu aceste echipari doua vehicule: camioneta Syclone si un SUV numit Typhoon, ambele fiind cele mai performante automobile ale grupului General Motors. Insa camioneta avea un mare avantaj: greutatea scazuta.
Mai rapida ca un Testarossa
Cand era noua, camioneta reusea o acceleratie demna de invidiat, mai buna ca a unui Corvette din aceeasi perioada. De fapt, puteai numara pe degetele de la o mana automobilele din intreaga lume care atingeau 100 km/h mai repede ca un Syclone. Si asta pentru ca facea 0-100 in doar 4.6 secunde, exact ca un Lamborghini Diablo, si facea sfertul de mila in 13.4 secunde. In acelasi timp, un Ferrari care costa de 4 ori mai mult, un Testarossa, de exemplu, facea 100 km/h in numai 5.3 secunde.
In 1991, un Syclone costa cam 24.000 de dolari, iar un Ferrari Testarossa peste 100.000 de dolari.
Numai 2995 de unitati produse
Modelul s-a lansat in 1991 exclusiv in culoarea neagra. Dar productia trebuia sa continue si in 1992, oferind camioneta intr-o paleta mai mare de culori si echipamente. Dar acest lucru nu s-a intamplat si numai 3 automobile au fost construite in 1992, inainte ca productia sa fie oprita, cel mai probabil din cauza costurilor mari de productie. Dintre acestea, in jur de 2000 au supravietuit in zilele noastre, fiind un automobil cautat de colectionari.
Doua editii speciale de Syclone
Dupa ce ca masina era una extrem de speciala, pe care o puteai comanda de la dealer numai pe comanda, au existat, totusi, doua variante produse in numar limitat. Acestea nu au fost disponibile publicului larg, ci realizate de GMC pentru doua proiecte speciale de marketing.
10 unitati s-au numit Marlboro Syclone si au fost date cadou castigatorilor competitiei de curse din 1992, Marlboro Racing. Masinile erau masiv modificate cu ajutorul unor companii externe. De exemplu, editia Marlboro avea plafon de tip targa, acoperis rigid la bena, jante Boyd Coddington model Cobra, vopsea exterioara rosie, scaune Recaro cu centuri Simpson in 5 puncte, volan Momo Evolution, sistem audio Sony, chip de putere PROMPaq, evacuare Borla si suspensie Bell Tech cu 7,5 cm mai joasa ca in varianta standard.
A existat si o serie de numai 3 automobile numite Indy Syclone. Acestea nu aveau modificari tehnice fata de varianta de serie, dar aveau niste stickere exterioare speciale pentru cursa Indy. Aceste masini doar au defilat in timpul cursei, fara sa fie masini oficiale de tip "Safety-Car".
O masina cum nu se va mai fabrica vreodata
Care este cel mai rapid pick-up al momentului, ai idee? Poate un Ford F-150 Tremor? Poate o Toyota Tundra sau un Nissan Titan? Neah... Toate aceste automobile fac acum 0-100 in peste 6 secunde. Nicidecum 4.6 ca batranul Syclone. Si un lucru este clar: niciun producator auto nu va mai face o asemenea nebunie. Pentru ca acum produci doar automobile utile, care sa se vanda in numar cat mai mare, nicidecum o camioneta inutila, in care poti pune doar vreo 250 de kg de marfa in bena, dar mai rapida ca orice alta masina de pe sosea. Cine doreste, poate cumpara azi un GMC Syclone pentru numai 36.996 dolari.
- Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Skoda roomster diesel 2013 4350 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei
- Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Vw touran diesel 2011 5790 € Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei