Cand camionetele erau mai rapide ca un Ferrari: povestea nebuniei cu bena, GMC Syclone

Cand camionetele erau mai rapide ca un Ferrari: povestea nebuniei cu bena, GMC Syclone
  • 280 cp era puterea oficiala
  • Prima camioneta cu ABS de fabrica
  • Venea dotata cu AC si geamuri electrice
Distribuie pe Facebook

A fost o vremea, vorba cantecului, cand producatorii auto nu tineau cont de panselute, fluturasi, poluare sau sanatate. Si faceau experimente auto ale carora limita era doar cerul infinit. Asa au luat nastere niste vehicule absolut fenomenale, care ne fascineaza si azi. Unde mai gasesti tu azi intr-o reprezentanta auto de cumparat un pick-up de serie care este mai rapid ca orice Ferrari?

Ca sa intelegem mai bine momentul in care s-a nascut masina despre care vorbim aici, o sa va dam cateva repere: Ferrari F40 atingea 100 km/h in 4.2 secunde, Porsche 959, cea mai rapida masina din lume la acea vreme, facea 0-100 in 3.6 secunde, un Ferrari Testarossa cu motor V12 atingea 100 km/h in 5.3 secunde, Honda NSX facea cam 5 secunde, un Porsche 964 accelera in 5.5 secunde si un Opel Calibra Turbo facea 0-100 in 6.8 secunde.

Nu se stie de ce, nu se stie cum, dar americanii de la General Motors s-au gandit ca unul din brandurile detinute de ei in 1991 sa produca o camioneta iesita din comun. Piata vehiculelor de tip pick-up era in plina expansiune in Statele Unite si tot mai multi producatori se gandeau sa monteze pe ele motoare foarte puternice, ca sa castige clienti. Dar General Motors nu s-a multumit cu o camioneta puternica si performanta, ci le-a ordonat inginerilor de la GMC sa producea cea mai rapida camioneta din lume. Un titlu pe care il pastreaza si astazi cu mandrie.

GMC Syclone

Reteta prezentului: motor turbo cu 6 cilindri in loc de V8

Absolut toate camionetele americane ale vremii, adica 1985-1995, erau dotate cu motoare V6 sau V8, in timp ce acele camionete performante aveau numai motoare V8 sau, in cazul lui Dodge RAM SRT10, motor V10. Este interesant cum in 1991, inginerii americani s-au gandit fix la ce s-au gandit japonezii de curand, cand au montat pe Nissan GT-R un propulsor V6 turbo. Astazi, epoca motoarelor V8 a cam apus, fiind inlocuite de motorizari mai mici, supra-alimentate. Ei bine, americanii au simtit asta inca din 1991 cand au facut cel mai rapid pick-up al lumii.

GMC Syclone, caci el este protagonistul acestui text, era un banal pick-up model Sonoma, cu ceva imbunatatiri. De exemplu, a primit un motor complet nou: un V6 de 4.3 litri cu pistoane speciale, galerii de admisie modificate, injectie performanta si multe alte modificari majore, dotat in acelasi timp cu un turbo-compresor Mitsubishi TD06-17C si intercooler Garett racit cu apa. Motorul producea pe hartie 280 cp, dar in realitate se spune ca avea peste 330 cp. Cuplul oficial era de 475 Nm.

GMC Syclone

Tractiune 4x4, cutie automata si primul ABS din lume

Syclone mai avea ceva inedit pentru camionetele vremii: tractiune 4x4. Majoritatea aveau numai tractiune spate, deoarece erau folosite la transport, nu la mers in off-road. Insa aceasta versiune de performanta se bucura de un sistem 4x4 realizat de Borg Warner cu o cutie de transfer care impartea tractiunea 35% pe puntea fata si 65% pe puntea spate. La motor era cuplata o cutie de viteze automata cu 4 rapoarte realizata de GM.

De retinut este ca GMG Syclone a devenit in 1991 si prima camioneta de serie din lume care venea din fabrica cu sistem ABS pe toate cele 4 roti. Iar in rest, ca orice masina americana care se respecta, avea aer conditionat de fabrica, geamuri electrice, pilot automat si sistem audio de calitate.

In acel moment, GMG a lansat cu aceste echipari doua vehicule: camioneta Syclone si un SUV numit Typhoon, ambele fiind cele mai performante automobile ale grupului General Motors. Insa camioneta avea un mare avantaj: greutatea scazuta.

GMC Syclone

Mai rapida ca un Testarossa

Cand era noua, camioneta reusea o acceleratie demna de invidiat, mai buna ca a unui Corvette din aceeasi perioada. De fapt, puteai numara pe degetele de la o mana automobilele din intreaga lume care atingeau 100 km/h mai repede ca un Syclone. Si asta pentru ca facea 0-100 in doar 4.6 secunde, exact ca un Lamborghini Diablo, si facea sfertul de mila in 13.4 secunde. In acelasi timp, un Ferrari care costa de 4 ori mai mult, un Testarossa, de exemplu, facea 100 km/h in numai 5.3 secunde.

In 1991, un Syclone costa cam 24.000 de dolari, iar un Ferrari Testarossa peste 100.000 de dolari.

GMC Syclone

Numai 2995 de unitati produse

Modelul s-a lansat in 1991 exclusiv in culoarea neagra. Dar productia trebuia sa continue si in 1992, oferind camioneta intr-o paleta mai mare de culori si echipamente. Dar acest lucru nu s-a intamplat si numai 3 automobile au fost construite in 1992, inainte ca productia sa fie oprita, cel mai probabil din cauza costurilor mari de productie. Dintre acestea, in jur de 2000 au supravietuit in zilele noastre, fiind un automobil cautat de colectionari.

GMC Syclone

Doua editii speciale de Syclone

Dupa ce ca masina era una extrem de speciala, pe care o puteai comanda de la dealer numai pe comanda, au existat, totusi, doua variante produse in numar limitat. Acestea nu au fost disponibile publicului larg, ci realizate de GMC pentru doua proiecte speciale de marketing.

10 unitati s-au numit Marlboro Syclone si au fost date cadou castigatorilor competitiei de curse din 1992, Marlboro Racing. Masinile erau masiv modificate cu ajutorul unor companii externe. De exemplu, editia Marlboro avea plafon de tip targa, acoperis rigid la bena, jante Boyd Coddington model Cobra, vopsea exterioara rosie, scaune Recaro cu centuri Simpson in 5 puncte, volan Momo Evolution, sistem audio Sony, chip de putere PROMPaq, evacuare Borla si suspensie Bell Tech cu 7,5 cm mai joasa ca in varianta standard.

A existat si o serie de numai 3 automobile numite Indy Syclone. Acestea nu aveau modificari tehnice fata de varianta de serie, dar aveau niste stickere exterioare speciale pentru cursa Indy. Aceste masini doar au defilat in timpul cursei, fara sa fie masini oficiale de tip "Safety-Car".

GMC Syclone

O masina cum nu se va mai fabrica vreodata

Care este cel mai rapid pick-up al momentului, ai idee? Poate un Ford F-150 Tremor? Poate o Toyota Tundra sau un Nissan Titan? Neah... Toate aceste automobile fac acum 0-100 in peste 6 secunde. Nicidecum 4.6 ca batranul Syclone. Si un lucru este clar: niciun producator auto nu va mai face o asemenea nebunie. Pentru ca acum produci doar automobile utile, care sa se vanda in numar cat mai mare, nicidecum o camioneta inutila, in care poti pune doar vreo 250 de kg de marfa in bena, dar mai rapida ca orice alta masina de pe sosea. Cine doreste, poate cumpara azi un GMC Syclone pentru numai 36.996 dolari.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (6) Poze GMC Syclone
mai multe