Cand cerul era limita la BMW: proiectul Goldfish, un Seria 7 cu motor V16 de 6.7 litri

- Motorul producea 408 cp si 637 Nm cuplu
- Masina reusea sa atinga peste 280 km/h
- Numai un singur motor a fost produs
Candva, intr-o vreme in care inginerii germani purtau halate albe, aveau ochelari Zeiss pe nas si buzunarele pline de surubelnite, in uzina BMW luau nastere cateva minuni. Una dintre acestea s-a numit "Project Goldfish" si era o limuzina bazata pe Seria 7 cu un motor unicat.
Muzeul BMW din Munchen are propriul depozit, ascuns de ochii publicului, in care zac mai multe bijuterii din cele mai rare si exclusiviste. Pe langa unicul BMW M8 care iese la iveala extrem de rar, pe langa un E34 break M5 si vecin cu un Z3 V12, asteapta cuminte sa vada lumina zilei o masina unica. Un prototip de Seria 7 numit 767iL, o masina capabila sa atinga peste 280 de km/h in 1987.
Se pare ca planurile actuale ale celor de la BMW de a produce o hiper-limuzina mai mare decat Seria 7, posibil numita BMW Seria 9, nu sunt ceva nou. Deoarece bavarezii au mai cochetat cu ideea unei masini spatioase inca din anii '80, atunci cand Dr. Karlheinz Lange, seful departamentului de motoare, a demarat proiectul Goldfish. Impreuna cu un alt specialist, Adolf Fischer, cel care a realizat motorul V12 de 5.0 litri care a fost montat pe Seria 8 si Seria 7, au dat nastere unui prototip interesant.
Masina insa era mai putin importanta pentru ca reprezenta doar un suport pentru motorul nou. In iulie 1987 a inceput dezvoltarea motorului pe baza unui V12 M70 cu pistoane la 60 de grade, dar cu 4 cilindri in plus. Blocul motorului era turnat dintr-un aliaj numit 'high-silicone aluminum' si chiulasele au fost dotate cu cate o singura axa cu came invartite de lant. Motorul astfel rezultat avea 6651 cmc si era cam cu 33 de centimetri mai lung decat un V12 standard.
Motorul a fost testat pe banc in decembrie 1987 si a obtinut rezultate destul de bune. In timp ce un V12 avea 300 cp, acest V16 producea 408 cp la 5200 rpm si 637 Nm cuplu la 3900 rpm. "Odata ce am terminat motorul, am cautat sa gasim masina potrivita pentru el. Si imediat a fost clar ca motorul nu ar fi incaput intr-un E32 Seria 7 fara sa redesenam masina" spunea managerul de proiect, Hanns-Peter Weisbarth pentru Bimmer Magazine in 2011.
Germanii voiau sa produca un BMW Super 7, adica o masina mai mare decat Seria 7 obisnuita, insa au preferat sa modifice o masina de serie. Au luat o caroserie de 750iL si au inceput sa lucreze la ea. Radiatorul din fata a fost montat in spate, in portbagaj, asa cum aveau masinile de competitie IMSA, model 3.0 CSL. Aripile din spate au fost dotate cu niste prize de aer construite din fibra de sticla pentru a trage aer spre radiatoare, care erau acum doua la numar. Partea centrala a portbagajului, cea dintre stopuri, a fost inlocuita cu o grila prin care iesea aerul cald din portbagaj. Asta a insemnat utilizarea unor stopuri mai mici si pozitionarea numarului de inmatriculare jos, pe spoiler. In cele din urma, masina a fost vopsita intr-o nuanta inchisa de auriu, de unde si porecla Goldfish.
Acest Seria 7 unic era dotat cu o transmisie manuala cu 6 rapoarte luata de pe un BMW Seria 8. Cu ajutorul ei, uriasa limuzina care avea sub capota fata un motor V16 de 310 kilograme, atingea 100 km/h in 6 secunde si depasea o viteza maxima de 280 km/h. Era o veste buna pentru clientii potentiali ai acestui model, adica sefi de companii care faceau naveta pe Autobahn, dar motorul avea o singura problema: consumul. Adica avea un consum de 22 de litri in mediul urban, la viteza mica, de 14 litri la 120 la ora si cand depaseai 160, consumul crestea la 28...
Cei trei ingineri care s-au ocupat de proiectul Goldfish, Lange, Fischer si Weisbarth, au stiut de la bun inceput ca limuzina lor s-ar putea sa nu primeasca unda verde pentru productia de serie. Si se pare ca cei de la conducere nu au fost de acord ca marca BMW sa lanseze o masina mai scumpa si mai puternica decat un Seria 7 normal, pentru ca au considerat motorul V12 destul de performant si costurile nu se justificau. Prin urmare, Goldfish a ramas un prototip unic in lume care acum ne face sa visam si sa ne aducem aminte de o epoca demult apusa, in care astfel de experimente automobilistice incercau sa gaseasca limitele.
-
Bara spate - honda civic h/b1980 1981, 141.17 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
-
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
-
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 56 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
-
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
-
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 226 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
-
Pompa injectie inalta presiune 0445010799 1.7 dci 167006205r... 1500 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
-
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 239 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
-
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
-
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
-
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
-
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 128 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
-
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
Fiat punto 1.9 multijet 2006 999 €
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei


