Dacii necunoscute: Dacia 1310 M, autoturismul care functiona pe metanol in 1979

- Masina avea doua rezervoare de carburant
- Puterea era tot de 56 cp ca o Dacie 1310 de serie
- Consumul minim la 40 km/h era de 1.9 l de benzina + metanol
Unul din primele proiecte ale uzinei Dacia de la Colibasi, actualul Mioveni, menit sa dea nastere unui autoturism economic, a luat nastere in 1979. E vorba de Dacia 1310 M, primul automobil autohton gandit sa functioneze cu metanol.
In 1979, in cadrul expozitiei EREN din Bucuresti, adica "Expozitia Realizarilor Economiei Nationale", au fost lansate mai multe modele de automobile si vehicule romanesti. Noutatile erau camioanele Carpati, Bucegi, DAC si ROMAN produse la Brasov, vehiculele de teren ARO-24 si ARO-10 produse la Campulung in diverse variante, dar si cele mai noi automobile de pasageri. Mai exact, la EREN 1979, s-a facut oficial lansarea noului brand de masini Oltcit care a prezentat doua variante: cu motorizare de 650 cmc si 36 cp si motorizare de 1130 cmc si 56 cp. Noile automobile Oltcit urmau sa se produca incepand cu 1980.
Pe langa vehiculele de mai sus, la EREN Uzina Dacia de langa Pitesti a adus cateva noutati. Cea mai mare fiind noua Dacie 1310, adica o Dacia 1300 restilizata, cu noutati pe partea estetica exterioara si interioara, dar si cu noi motoare mai eficiente. Ea s-a prezentat in variantele de caroserie berlina si break in cadrul expozitiei, urmand ca varianta 1304, adica papuc, sa fie lansata in anul urmator.
Tot la EREN si-au facut debutul si doua vehicule interesante. Cel mai cunoscut fiind Dacia Brasovia Sport, o masina construita la Dacia Service Brasov, vehiculul care a reprezentat baza masinii de serie denumita Dacia 1310 Sport. In plus, pe langa Dacia Brasovia a mai fost lansat un model extrem de interesant: Dacia 1310 M.
Dacia 1310 M a fost un automobil construit pentru un singur scop: reducerea consumul de benzina. Masina a fost realizata la Pitesti de catre un colectiv de ingineri priceputi specializati pe proiecte speciale si era dotata cu motor de 1289 cmc, cel de pe Dacia 1300 si 1310 normala, care producea tot 56 cp ca masina de serie. Motorul functiona cu benzina si metanol, stocate in rezervoare separate, "intalnirea" avand loc in camera de amestec a carburatorului. In plus fata de o masina normala, Dacia 1310 M are un rezervor suplimentar dotat cu pompa electrica pentru admisia si refularea acestuia si a unei modificari a carburatorului: o camera de nivel constant, suplimentara, ce alimenteaza camera de amestec.
Se pare ca la acea vreme, pretul benzinei era mai mare decat cel al metanolului. Asa ca cei de la fabrica au reglat carburatorul astfel incat sa consume mai mult metanol decat benzina. Consumul anuntat de inginerii Dacia era: 1.9 l de benzina + 4.3 l metanol la o viteza de 40 km/h, 2.5 l benzina + 5.4 l metanol la 60 km/h, 4 l benzina + 6.25 l metanol la 100 km/h si 5.8 l benzina + 6.5 l metanol la 120 km/h.
Din pacate, Dacia 1310 M a fost doar un exercitiu facut de inginerii Uzinei Dacia, pentru a demonstra ca stiu meserie. De fapt, la EREN 1979 a fost prezent Nicolae Ceausescu, cel care a inspectat toate realizarile marilor producatori, asa ca cel mai probabil acest proiect a fost special conceput pentru placerea sa vizuala. Oricum, in realitate, un asemenea automobil care utiliza motorul de serie, dar mergea pe metanol amestecat cu benzina, ar fi dus la stricarea prematura a elementelor interne din motor. Cu siguranta, viata unui asemenea propulsor era mai scurta decat cea a unuia care functiona doar pe benzina.
Pe langa Dacia 1310 M, la expozitiile din Bucuresti, EREN sau TIB, Dacia a mai prezentat si alte proiecte inedite: Dacia 1310 TDE si Dacia 1410 Economic.
-
Motoras oglinzi actuator usa volkswagen audi golf bmw seat 50 Lei
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
-
Usa opel zafira b usi fata spate stanga dreapta z167 250 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Capota motor vw golf 6 variant 2009-2014 noua 5k0823031f... 500 Lei
-
Aparatori aripa toyota land cruiser prado fj150 2018+... 1450 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
Prezoane negre jante aliaj m14x1.5 vw, seat, skoda, audi,... 7 Lei
Aripa dreapta fata dacia logan 2008 noua 6001546713 6001549973 185 Lei
Selector mercedes c270 cdi w203 300 Lei
-
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
-
Centura stanga spate volkswagen tiguan 2 (2016-2020) 2.0... 250 Lei
Jante aliaj 15 zoll originale ford focus / fiesta / puma / fusion 900 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei
-
Geam dispersor far stanga ford f-max h625 camion cod jc4613e015ac 500 Lei
Dezmembram audi a6 3.0 tdi automat 4x4 an fabr. 2014
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
-
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
-
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
Aripa fata stanga toyota rav4 rav4 - - (2010 2012) 300 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
Conducta ulei opel astra h astra g corsa c meriva 1.7 cdti z17dth 70 Lei
Far dreapta toyota rav4 rav4 - - (2012 2018) 750 Lei
Broasca dreapta fata , dacia logan cod- 8200213917 50 Lei
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei


