Istoria masinilor romanesti: care au fost primele vehicule fabricate in Romania?
![Istoria masinilor romanesti: care au fost primele vehicule fabricate in Romania? Istoria masinilor romanesti: care au fost primele vehicule fabricate in Romania?](https://www.4tuning.ro/images/istoria-masinilor-romanesti-care-au-fost-primele/istoria-masinilor-romanesti-care-au-fost-primele-08059f0568900420fd-940-0-1-95-1.jpg)
- Prima masina romaneasca: motor monocilindru turbo de 11,5 cp
- Prima fabrica romaneasca de vehicule in serie este inaugurata in 1953
- Primul automobil de constructie proprie: TV4
Pentru multa vreme, romanii au avut impresia ca primul autoturism romanesc a fost cel numit Marta. Dupa care au urmat automobilele Dacia, Oltcit, ARO si asa mai departe. Insa, in realitate, primele autovehicule romanesti au fost cu totul altele.
Automobilele Marta nu sunt si nu au fost romanesti. Numele inseamna Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad si erau automobile si autobuze unguresti, fabricate la Arad, cand orasul facea parte din imperiul Austro-Ungar. Deci nicio treaba cu Romania de acum. La fel de bine ar putea sa spuna si turcii ca vehiculele Marta sunt turcesti, deoarece cu 100 de ani inainte, Aradul era in Imperiul Otoman. Asadar, Marta nu sunt automobile romanesti ci unguresti, fabricate intre 1909 si 1912 la Arad.
Cert este ca inainte de Al Doilea Razboi Mondial, in Romania nu a existat o industrie proprie de automobile, ele fiind in totalitate importate. Dupa razboi, cand si teritoriul actual a fost stabilit, tara noastra a inceput sa intre in contact cu productia de vehicule. La inceput, timid, dupa care in forta, devenind una din tarile cu cea mai mare productie din estul Europei.
Prima masina romaneasca: motor monocilindru turbo de 11,5 cp
In 1945 a fost construita prima masina romaneasca. E vorba de un microcar care semana aparent cu BMW Isetta, construit de inginerul Radu Manicatide. Avea in spate un motor monocilindru de motocicleta, dar modificat cu ajutorul unei turbine care introducea aer fortat in admisie. Puterea era de 11,5 cp la o turatie de 4000 rpm, viteza maxima de 70 km/h si greutatea de numai 270 kg. Masina a fost construita la Brasov, in uzina IAR.
Tot la fabrica IAR din Brasov, in 1947 au mai fost realizate 3 automobile dotate cu motoare in 4 pistoane de 1000 cmc, cu 45 cp la 4300 rpm, capabile sa atinga 125 km/h. Motorul IAR 002 a fost realizat special pentru automobil de inginerul Radu Mardarescu, fiind construit si intr-o varianta sport pentru competitii care avea 100 de cp.
Un alt automobil construit imediat dupa razboi a fost cel realizat de inginerii de la Arsenalul Aviatiei Cotroceni din Bucuresti. Masina avea un motor cu 3 cilindri in stea, ca de avion, racit cu aer, care oferea 30 de cp. Interesant este faptul ca acest vehicul avea 6 locuri si putea atinge o viteza maxima de 110 km/h.
Prima fabrica romaneasca de vehicule in serie este inaugurata in 1953
Desi multi au impresia ca Dacia a fost prima uzina de autovehicule din Romania, industria auto a luat startul mult mai devreme. Mai exact, in 1953, la Brasov, acolo unde a fost inaugurata Uzina Steagul Rosu. Asa cum ii spune si numele, era o uzina realizata cu ajutorul rusilor care ne-au si lasat sa replicam vehiculele rusesti. In 1953 incepe fabricarea camionului SR-101, copie de ZIS-150. Camionul are motor cu 6 pistoane in linie de 5,55 litri si 95 cp.
La "Steagul Rosu" au fost ulterior produse si alte vehicule, camioane, autobuze sau vehicule comerciale si industriale. Au fost construite chiar si camioane cu motor V8 de 140 cp, care au purtat diverse nume: SR-13, SR-211, Bucegi, SR-131, SR-114 si asa mai departe.
Primele automobile romanesti fabricate in serie apar la Campulung
Dupa razboi, Romania a avut o mare influenta ruseasca. In 1958 a fost inaugurata la Campulung Muscel prima uzina in care se construiau automobile. E vorba de Uzina Mecanica Muscel, unde se construiau IMS 58A, autoturisme de teren copiate dupa modelele rusesti GAZ. Au urmat vehiculele IMS 59 si M461, dupa care "modernele" ARO 240 si 10. Asadar, putem spune ca primele vehicule romanesti au fost construite incepand cu 1953, iar primele automobile incepand cu 1958.
Uzina Autobuzul si Uzina Automecanica Medias
In 1953 a luat startul si industria romaneasca producatoare de autobuze si alte vehicule comerciale. De exemplu, la Medias se construiau vehicule cu destinatie speciala, adica autocisterne CC 113-3 si CL 131-5, autoatelierul AM 114-1, autovidanjorul V 113-2, autogunoiera G 113-2 si multe alte vehicule interesante.
La Bucuresti incepe productia de autobuze. De fapt, totul incepe la Uzina Autobuzul cu fabricarea batozelor de cereale, dupa care au inceput sa fie construite remorci si remorci-dormitoare de campanie. In 1957 apare si primul autobuz de persoane in serie mare, numit TV-1, care avea 26 de locuri pe scaune si 39 in picioare.
Un an mai tarziu apare si prima autoutilitara romaneasca, dubita de marfa TV4. Acest vehicul, de retinut, este construit dupa un proiect propriu, asadar, putem spune ca acesta este primul vehicul de productie si dezvoltare 100% romanesc. Duba este echipata cu motorul de IMS 58 si poate atinge 80 km/h.
Au mai urmat autobuzele TV2U si TV2R, dupa care TV7 si TV20U sau TV71R, iar dubitele TV au primit mai multe variante de caroserie, dar si tractiune 4x4. Pana in 1970, se construiau nu mai putin de 12 tipuri de autobuze si utilitare, iar in 1974 existau 34 de sortimente diferite.
Dacia incepe sa fie produsa in 1968
Cea mai cunoscuta productie romaneasca este, fara indoiala, Dacia. La Pitesti a inceput sa fie construita din 1968 Dacia 1100, iar un an mai tarziu si modelul 1300, urmat ulterior de 1310 si alte variatiuni de caroserie. Dacia incepe sa fie un produs de succes, foarte vandut in tara, dar si peste hotare, propulsand tara noastra in topul celor mai importante tari producatoare de vehicule din estul Europei. In anii '70, Romania producea aproximativ 100.000 de unitati pe an (total vehicule), fiind mai productiva ca Germania de Est, Cehoslovacia si Polonia.
Al doilea producator de autoturisme romanesti, Oltcit, incepe productia abia in 1981. Dar este primit cu bratele deschise, fiind o masina moderna si performanta, dar destul de scumpa. Pe vremuri, cine conducea un Oltcit era considerat "bogat" si era invidiat de toata lumea.
In prezent, Romania produce automobile proprii Dacia, dar si automobile Ford la Craiova. In Europa, tara noastra este printre tarile cu cel mai mare numar de vehicule construite in fiecare an, fiind acum produse intr-o luna cam cate masini se construiau in tot anul 1970. Ceea ce este o mare realizare si inseamna ca strainii, principalii clienti ai masinilor romanesti, recunosc calitatea produselor cu 4 roti asamblate la Pitesti.
Asadar, desi a fost un drum lung din 1953 pana in 2018, de la vehiculele construite la Steagul Rosu, pana la Dusterul cu 4 camere video si sistem de avertizare in unghi-mort, Romania a avut o industrie auto destul de importanta. Si poate ca, daca politicienii si-ar da silinta ceva mai mult, aceasta industrie s-ar putea dezvolta daca ar fi sustinuta de niste autostrazi in plus.
-
0445110119 55187291 0986435083 injector fiat doblo marea... 150 Lei
Opel astra z18xe 2001 2900 €
Mitsubishi asx 150 cp 2012 7990 €
-
0445110339 9687068980 av2q9f593aa 0986435172 bosch injector... 300 Lei
Opel astra aspirat benzina 2018 11500 €
0445010303 55234362 0986437094 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
-
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Modul bluetooth premium volkswagen tiguan cod: 3c8035730b 599 Lei
0445010305 55237688 bosch pompa inalta presiune alfa romeo... 1000 Lei
-
8200057225 8200423059 delphi pompa inalta presiune dacia... 500 Lei
Vw golf gtd cun 2.0 l diesel 2017 14950 €
0445010465 5801940312 bosch pompa de inalta presiune iveco... 1500 Lei
-
Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
9649574480 9649186280 siemens injector citroen / peugeot 1.4... 350 Lei
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
-
0414703013 504287108 504213316 bosch unitate pompa-duza case... 750 Lei
Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
-
Mitsubishi asx euro 5 2012 7990 €
Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 11500 €
Vw caravelle diesel 2.0l 2013 9100 €
-
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
Far dreapta full led toyota corolla sedan 2019 2020 2021 2022 950 Lei
A2c53334602 9684704880 5ws40809 vdo pompa inalta presiune... 1000 Lei
-
0445110469 0445110468 04l130277ac bosch injector audi seat... 600 Lei
Chiuloasa completa originala aprilia scarabeo - sport city one... 400 Lei
Kia rio 1.3i 2003 499 €
-
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
Vw passat 2.0tdi unic prop. an fab. 2010 4250 €
5802377343 877675-0001 877675-5001 gte1449kvz garrett... 2000 Lei
-
0445010747 55274845 55260837 bosch pompa de inalta presiune... 1000 Lei
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
Senzor unghi volan caseta directie seat ibiza iv... 295 Lei
-
5802003660 826822-5003s 826818-0003 826818-5003 garrett... 5000 Lei
0445010577 cv2q9a543aa bosch pompa inalta presiune ford b-max... 750 Lei
Dacia duster 4x4 , 1,6 benzina 2016 8300 €
![Nu, nu este o pădure, ci un singur...](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=media.stiripesurse.ro%2Fimage%2F202407%2Fw460%2Fmedia-172204906860252900.png&h=bKEIgJ6-jsHPj2q0dRr52pipoEsKDWHXw98UDQ&d=400x300)
![Importanta farurilor pentru masina ta](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=www.pieseauto.ro%2Fimages%2Fdefault%2Ficon_no_photo_2_196x146.png&h=k_usr80GS38ysGoFsdSB10kWYDC2ODVkpvCu-A&d=400x300)
![Le curatam sau le schimbam? Cum sa...](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=www.pieseauto.ro%2Fpoze%2Fpoza%2Fpoza-b76ebf31a8b98d780a-400-300-2-95-1.jpg&h=UVMyuK3BzrsFtk9Gx12vk4oM_NWgc7Mu5OS7fA&d=400x300)