Istoria masinilor romanesti: care au fost primele vehicule fabricate in Romania?

Istoria masinilor romanesti: care au fost primele vehicule fabricate in Romania?
  • Prima masina romaneasca: motor monocilindru turbo de 11,5 cp
  • Prima fabrica romaneasca de vehicule in serie este inaugurata in 1953
  • Primul automobil de constructie proprie: TV4
Distribuie pe Facebook

Pentru multa vreme, romanii au avut impresia ca primul autoturism romanesc a fost cel numit Marta. Dupa care au urmat automobilele Dacia, Oltcit, ARO si asa mai departe. Insa, in realitate, primele autovehicule romanesti au fost cu totul altele.

Automobilele Marta nu sunt si nu au fost romanesti. Numele inseamna Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad si erau automobile si autobuze unguresti, fabricate la Arad, cand orasul facea parte din imperiul Austro-Ungar. Deci nicio treaba cu Romania de acum. La fel de bine ar putea sa spuna si turcii ca vehiculele Marta sunt turcesti, deoarece cu 100 de ani inainte, Aradul era in Imperiul Otoman. Asadar, Marta nu sunt automobile romanesti ci unguresti, fabricate intre 1909 si 1912 la Arad.

Cert este ca inainte de Al Doilea Razboi Mondial, in Romania nu a existat o industrie proprie de automobile, ele fiind in totalitate importate. Dupa razboi, cand si teritoriul actual a fost stabilit, tara noastra a inceput sa intre in contact cu productia de vehicule. La inceput, timid, dupa care in forta, devenind una din tarile cu cea mai mare productie din estul Europei.

Prima masina romaneasca: motor monocilindru turbo de 11,5 cp

In 1945 a fost construita prima masina romaneasca. E vorba de un microcar care semana aparent cu BMW Isetta, construit de inginerul Radu Manicatide. Avea in spate un motor monocilindru de motocicleta, dar modificat cu ajutorul unei turbine care introducea aer fortat in admisie. Puterea era de 11,5 cp la o turatie de 4000 rpm, viteza maxima de 70 km/h si greutatea de numai 270 kg. Masina a fost construita la Brasov, in uzina IAR.

Tot la fabrica IAR din Brasov, in 1947 au mai fost realizate 3 automobile dotate cu motoare in 4 pistoane de 1000 cmc, cu 45 cp la 4300 rpm, capabile sa atinga 125 km/h. Motorul IAR 002 a fost realizat special pentru automobil de inginerul Radu Mardarescu, fiind construit si intr-o varianta sport pentru competitii care avea 100 de cp.

Un alt automobil construit imediat dupa razboi a fost cel realizat de inginerii de la Arsenalul Aviatiei Cotroceni din Bucuresti. Masina avea un motor cu 3 cilindri in stea, ca de avion, racit cu aer, care oferea 30 de cp. Interesant este faptul ca acest vehicul avea 6 locuri si putea atinge o viteza maxima de 110 km/h.

Istoria masinilor romanestiMasina lui Radu Manicatide

Prima fabrica romaneasca de vehicule in serie este inaugurata in 1953

Desi multi au impresia ca Dacia a fost prima uzina de autovehicule din Romania, industria auto a luat startul mult mai devreme. Mai exact, in 1953, la Brasov, acolo unde a fost inaugurata Uzina Steagul Rosu. Asa cum ii spune si numele, era o uzina realizata cu ajutorul rusilor care ne-au si lasat sa replicam vehiculele rusesti. In 1953 incepe fabricarea camionului SR-101, copie de ZIS-150. Camionul are motor cu 6 pistoane in linie de 5,55 litri si 95 cp.

La "Steagul Rosu" au fost ulterior produse si alte vehicule, camioane, autobuze sau vehicule comerciale si industriale. Au fost construite chiar si camioane cu motor V8 de 140 cp, care au purtat diverse nume: SR-13, SR-211, Bucegi, SR-131, SR-114 si asa mai departe.

Istoria masinilor romanesti

Primele automobile romanesti fabricate in serie apar la Campulung

Dupa razboi, Romania a avut o mare influenta ruseasca. In 1958 a fost inaugurata la Campulung Muscel prima uzina in care se construiau automobile. E vorba de Uzina Mecanica Muscel, unde se construiau IMS 58A, autoturisme de teren copiate dupa modelele rusesti GAZ. Au urmat vehiculele IMS 59 si M461, dupa care "modernele" ARO 240 si 10. Asadar, putem spune ca primele vehicule romanesti au fost construite incepand cu 1953, iar primele automobile incepand cu 1958.

Istoria masinilor romanesti

Uzina Autobuzul si Uzina Automecanica Medias

In 1953 a luat startul si industria romaneasca producatoare de autobuze si alte vehicule comerciale. De exemplu, la Medias se construiau vehicule cu destinatie speciala, adica autocisterne CC 113-3 si CL 131-5, autoatelierul AM 114-1, autovidanjorul V 113-2, autogunoiera G 113-2 si multe alte vehicule interesante.

La Bucuresti incepe productia de autobuze. De fapt, totul incepe la Uzina Autobuzul cu fabricarea batozelor de cereale, dupa care au inceput sa fie construite remorci si remorci-dormitoare de campanie. In 1957 apare si primul autobuz de persoane in serie mare, numit TV-1, care avea 26 de locuri pe scaune si 39 in picioare.

Istoria masinilor romanestiAutobuzul TV-1

Un an mai tarziu apare si prima autoutilitara romaneasca, dubita de marfa TV4. Acest vehicul, de retinut, este construit dupa un proiect propriu, asadar, putem spune ca acesta este primul vehicul de productie si dezvoltare 100% romanesc. Duba este echipata cu motorul de IMS 58 si poate atinge 80 km/h.

Au mai urmat autobuzele TV2U si TV2R, dupa care TV7 si TV20U sau TV71R, iar dubitele TV au primit mai multe variante de caroserie, dar si tractiune 4x4. Pana in 1970, se construiau nu mai putin de 12 tipuri de autobuze si utilitare, iar in 1974 existau 34 de sortimente diferite.

Istoria masinilor romanesti

Dacia incepe sa fie produsa in 1968

Cea mai cunoscuta productie romaneasca este, fara indoiala, Dacia. La Pitesti a inceput sa fie construita din 1968 Dacia 1100, iar un an mai tarziu si modelul 1300, urmat ulterior de 1310 si alte variatiuni de caroserie. Dacia incepe sa fie un produs de succes, foarte vandut in tara, dar si peste hotare, propulsand tara noastra in topul celor mai importante tari producatoare de vehicule din estul Europei. In anii '70, Romania producea aproximativ 100.000 de unitati pe an (total vehicule), fiind mai productiva ca Germania de Est, Cehoslovacia si Polonia.

Al doilea producator de autoturisme romanesti, Oltcit, incepe productia abia in 1981. Dar este primit cu bratele deschise, fiind o masina moderna si performanta, dar destul de scumpa. Pe vremuri, cine conducea un Oltcit era considerat "bogat" si era invidiat de toata lumea.

In prezent, Romania produce automobile proprii Dacia, dar si automobile Ford la Craiova. In Europa, tara noastra este printre tarile cu cel mai mare numar de vehicule construite in fiecare an, fiind acum produse intr-o luna cam cate masini se construiau in tot anul 1970. Ceea ce este o mare realizare si inseamna ca strainii, principalii clienti ai masinilor romanesti, recunosc calitatea produselor cu 4 roti asamblate la Pitesti.

Asadar, desi a fost un drum lung din 1953 pana in 2018, de la vehiculele construite la Steagul Rosu, pana la Dusterul cu 4 camere video si sistem de avertizare in unghi-mort, Romania a avut o industrie auto destul de importanta. Si poate ca, daca politicienii si-ar da silinta ceva mai mult, aceasta industrie s-ar putea dezvolta daca ar fi sustinuta de niste autostrazi in plus.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (7) Poze Istoria masinilor romanesti
mai multe