Istoria masinilor romanesti: care au fost primele vehicule fabricate in Romania?

- Prima masina romaneasca: motor monocilindru turbo de 11,5 cp
- Prima fabrica romaneasca de vehicule in serie este inaugurata in 1953
- Primul automobil de constructie proprie: TV4
Pentru multa vreme, romanii au avut impresia ca primul autoturism romanesc a fost cel numit Marta. Dupa care au urmat automobilele Dacia, Oltcit, ARO si asa mai departe. Insa, in realitate, primele autovehicule romanesti au fost cu totul altele.
Automobilele Marta nu sunt si nu au fost romanesti. Numele inseamna Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad si erau automobile si autobuze unguresti, fabricate la Arad, cand orasul facea parte din imperiul Austro-Ungar. Deci nicio treaba cu Romania de acum. La fel de bine ar putea sa spuna si turcii ca vehiculele Marta sunt turcesti, deoarece cu 100 de ani inainte, Aradul era in Imperiul Otoman. Asadar, Marta nu sunt automobile romanesti ci unguresti, fabricate intre 1909 si 1912 la Arad.
Cert este ca inainte de Al Doilea Razboi Mondial, in Romania nu a existat o industrie proprie de automobile, ele fiind in totalitate importate. Dupa razboi, cand si teritoriul actual a fost stabilit, tara noastra a inceput sa intre in contact cu productia de vehicule. La inceput, timid, dupa care in forta, devenind una din tarile cu cea mai mare productie din estul Europei.
Prima masina romaneasca: motor monocilindru turbo de 11,5 cp
In 1945 a fost construita prima masina romaneasca. E vorba de un microcar care semana aparent cu BMW Isetta, construit de inginerul Radu Manicatide. Avea in spate un motor monocilindru de motocicleta, dar modificat cu ajutorul unei turbine care introducea aer fortat in admisie. Puterea era de 11,5 cp la o turatie de 4000 rpm, viteza maxima de 70 km/h si greutatea de numai 270 kg. Masina a fost construita la Brasov, in uzina IAR.
Tot la fabrica IAR din Brasov, in 1947 au mai fost realizate 3 automobile dotate cu motoare in 4 pistoane de 1000 cmc, cu 45 cp la 4300 rpm, capabile sa atinga 125 km/h. Motorul IAR 002 a fost realizat special pentru automobil de inginerul Radu Mardarescu, fiind construit si intr-o varianta sport pentru competitii care avea 100 de cp.
Un alt automobil construit imediat dupa razboi a fost cel realizat de inginerii de la Arsenalul Aviatiei Cotroceni din Bucuresti. Masina avea un motor cu 3 cilindri in stea, ca de avion, racit cu aer, care oferea 30 de cp. Interesant este faptul ca acest vehicul avea 6 locuri si putea atinge o viteza maxima de 110 km/h.
Prima fabrica romaneasca de vehicule in serie este inaugurata in 1953
Desi multi au impresia ca Dacia a fost prima uzina de autovehicule din Romania, industria auto a luat startul mult mai devreme. Mai exact, in 1953, la Brasov, acolo unde a fost inaugurata Uzina Steagul Rosu. Asa cum ii spune si numele, era o uzina realizata cu ajutorul rusilor care ne-au si lasat sa replicam vehiculele rusesti. In 1953 incepe fabricarea camionului SR-101, copie de ZIS-150. Camionul are motor cu 6 pistoane in linie de 5,55 litri si 95 cp.
La "Steagul Rosu" au fost ulterior produse si alte vehicule, camioane, autobuze sau vehicule comerciale si industriale. Au fost construite chiar si camioane cu motor V8 de 140 cp, care au purtat diverse nume: SR-13, SR-211, Bucegi, SR-131, SR-114 si asa mai departe.
Primele automobile romanesti fabricate in serie apar la Campulung
Dupa razboi, Romania a avut o mare influenta ruseasca. In 1958 a fost inaugurata la Campulung Muscel prima uzina in care se construiau automobile. E vorba de Uzina Mecanica Muscel, unde se construiau IMS 58A, autoturisme de teren copiate dupa modelele rusesti GAZ. Au urmat vehiculele IMS 59 si M461, dupa care "modernele" ARO 240 si 10. Asadar, putem spune ca primele vehicule romanesti au fost construite incepand cu 1953, iar primele automobile incepand cu 1958.
Uzina Autobuzul si Uzina Automecanica Medias
In 1953 a luat startul si industria romaneasca producatoare de autobuze si alte vehicule comerciale. De exemplu, la Medias se construiau vehicule cu destinatie speciala, adica autocisterne CC 113-3 si CL 131-5, autoatelierul AM 114-1, autovidanjorul V 113-2, autogunoiera G 113-2 si multe alte vehicule interesante.
La Bucuresti incepe productia de autobuze. De fapt, totul incepe la Uzina Autobuzul cu fabricarea batozelor de cereale, dupa care au inceput sa fie construite remorci si remorci-dormitoare de campanie. In 1957 apare si primul autobuz de persoane in serie mare, numit TV-1, care avea 26 de locuri pe scaune si 39 in picioare.
Un an mai tarziu apare si prima autoutilitara romaneasca, dubita de marfa TV4. Acest vehicul, de retinut, este construit dupa un proiect propriu, asadar, putem spune ca acesta este primul vehicul de productie si dezvoltare 100% romanesc. Duba este echipata cu motorul de IMS 58 si poate atinge 80 km/h.
Au mai urmat autobuzele TV2U si TV2R, dupa care TV7 si TV20U sau TV71R, iar dubitele TV au primit mai multe variante de caroserie, dar si tractiune 4x4. Pana in 1970, se construiau nu mai putin de 12 tipuri de autobuze si utilitare, iar in 1974 existau 34 de sortimente diferite.
Dacia incepe sa fie produsa in 1968
Cea mai cunoscuta productie romaneasca este, fara indoiala, Dacia. La Pitesti a inceput sa fie construita din 1968 Dacia 1100, iar un an mai tarziu si modelul 1300, urmat ulterior de 1310 si alte variatiuni de caroserie. Dacia incepe sa fie un produs de succes, foarte vandut in tara, dar si peste hotare, propulsand tara noastra in topul celor mai importante tari producatoare de vehicule din estul Europei. In anii '70, Romania producea aproximativ 100.000 de unitati pe an (total vehicule), fiind mai productiva ca Germania de Est, Cehoslovacia si Polonia.
Al doilea producator de autoturisme romanesti, Oltcit, incepe productia abia in 1981. Dar este primit cu bratele deschise, fiind o masina moderna si performanta, dar destul de scumpa. Pe vremuri, cine conducea un Oltcit era considerat "bogat" si era invidiat de toata lumea.
In prezent, Romania produce automobile proprii Dacia, dar si automobile Ford la Craiova. In Europa, tara noastra este printre tarile cu cel mai mare numar de vehicule construite in fiecare an, fiind acum produse intr-o luna cam cate masini se construiau in tot anul 1970. Ceea ce este o mare realizare si inseamna ca strainii, principalii clienti ai masinilor romanesti, recunosc calitatea produselor cu 4 roti asamblate la Pitesti.
Asadar, desi a fost un drum lung din 1953 pana in 2018, de la vehiculele construite la Steagul Rosu, pana la Dusterul cu 4 camere video si sistem de avertizare in unghi-mort, Romania a avut o industrie auto destul de importanta. Si poate ca, daca politicienii si-ar da silinta ceva mai mult, aceasta industrie s-ar putea dezvolta daca ar fi sustinuta de niste autostrazi in plus.
-
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Furtun conducta turbo vw sharan \ seat alhambra 2.0tdi brt cod... 180 Lei
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
Vw passat bkp 2007 4750 €
Bsm z01-00 citroen c4 ii cod piesa : 9674921580 499 Lei
Dezmembrez vw golf iv 1.6i 16v,2004
-
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
Jante 5x114,3 pe 18 originale nissan qashqai din 2019/anvelope... 1250 €
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
A6540700187 0445117048 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
167006205r 0445010799 bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
Dezmembrari vw passat b8 2.0 2016
-
0445110614 55255406 1616320580 55255407 injector alfa romeo... 600 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
-
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
-
Dezmembrez bmw 630i e63/e64 2006
Ford focus 2.0tdci automat navi clima ,pdc, euro 5 ,2014 2014 3990 €
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
-
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
A9340901180 a340901180 11539700041 borgwarner turbosuflanta... 2000 Lei


