Istoria masinilor romanesti: care au fost primele vehicule fabricate in Romania?

- Prima masina romaneasca: motor monocilindru turbo de 11,5 cp
- Prima fabrica romaneasca de vehicule in serie este inaugurata in 1953
- Primul automobil de constructie proprie: TV4
Pentru multa vreme, romanii au avut impresia ca primul autoturism romanesc a fost cel numit Marta. Dupa care au urmat automobilele Dacia, Oltcit, ARO si asa mai departe. Insa, in realitate, primele autovehicule romanesti au fost cu totul altele.
Automobilele Marta nu sunt si nu au fost romanesti. Numele inseamna Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad si erau automobile si autobuze unguresti, fabricate la Arad, cand orasul facea parte din imperiul Austro-Ungar. Deci nicio treaba cu Romania de acum. La fel de bine ar putea sa spuna si turcii ca vehiculele Marta sunt turcesti, deoarece cu 100 de ani inainte, Aradul era in Imperiul Otoman. Asadar, Marta nu sunt automobile romanesti ci unguresti, fabricate intre 1909 si 1912 la Arad.
Cert este ca inainte de Al Doilea Razboi Mondial, in Romania nu a existat o industrie proprie de automobile, ele fiind in totalitate importate. Dupa razboi, cand si teritoriul actual a fost stabilit, tara noastra a inceput sa intre in contact cu productia de vehicule. La inceput, timid, dupa care in forta, devenind una din tarile cu cea mai mare productie din estul Europei.
Prima masina romaneasca: motor monocilindru turbo de 11,5 cp
In 1945 a fost construita prima masina romaneasca. E vorba de un microcar care semana aparent cu BMW Isetta, construit de inginerul Radu Manicatide. Avea in spate un motor monocilindru de motocicleta, dar modificat cu ajutorul unei turbine care introducea aer fortat in admisie. Puterea era de 11,5 cp la o turatie de 4000 rpm, viteza maxima de 70 km/h si greutatea de numai 270 kg. Masina a fost construita la Brasov, in uzina IAR.
Tot la fabrica IAR din Brasov, in 1947 au mai fost realizate 3 automobile dotate cu motoare in 4 pistoane de 1000 cmc, cu 45 cp la 4300 rpm, capabile sa atinga 125 km/h. Motorul IAR 002 a fost realizat special pentru automobil de inginerul Radu Mardarescu, fiind construit si intr-o varianta sport pentru competitii care avea 100 de cp.
Un alt automobil construit imediat dupa razboi a fost cel realizat de inginerii de la Arsenalul Aviatiei Cotroceni din Bucuresti. Masina avea un motor cu 3 cilindri in stea, ca de avion, racit cu aer, care oferea 30 de cp. Interesant este faptul ca acest vehicul avea 6 locuri si putea atinge o viteza maxima de 110 km/h.
Prima fabrica romaneasca de vehicule in serie este inaugurata in 1953
Desi multi au impresia ca Dacia a fost prima uzina de autovehicule din Romania, industria auto a luat startul mult mai devreme. Mai exact, in 1953, la Brasov, acolo unde a fost inaugurata Uzina Steagul Rosu. Asa cum ii spune si numele, era o uzina realizata cu ajutorul rusilor care ne-au si lasat sa replicam vehiculele rusesti. In 1953 incepe fabricarea camionului SR-101, copie de ZIS-150. Camionul are motor cu 6 pistoane in linie de 5,55 litri si 95 cp.
La "Steagul Rosu" au fost ulterior produse si alte vehicule, camioane, autobuze sau vehicule comerciale si industriale. Au fost construite chiar si camioane cu motor V8 de 140 cp, care au purtat diverse nume: SR-13, SR-211, Bucegi, SR-131, SR-114 si asa mai departe.
Primele automobile romanesti fabricate in serie apar la Campulung
Dupa razboi, Romania a avut o mare influenta ruseasca. In 1958 a fost inaugurata la Campulung Muscel prima uzina in care se construiau automobile. E vorba de Uzina Mecanica Muscel, unde se construiau IMS 58A, autoturisme de teren copiate dupa modelele rusesti GAZ. Au urmat vehiculele IMS 59 si M461, dupa care "modernele" ARO 240 si 10. Asadar, putem spune ca primele vehicule romanesti au fost construite incepand cu 1953, iar primele automobile incepand cu 1958.
Uzina Autobuzul si Uzina Automecanica Medias
In 1953 a luat startul si industria romaneasca producatoare de autobuze si alte vehicule comerciale. De exemplu, la Medias se construiau vehicule cu destinatie speciala, adica autocisterne CC 113-3 si CL 131-5, autoatelierul AM 114-1, autovidanjorul V 113-2, autogunoiera G 113-2 si multe alte vehicule interesante.
La Bucuresti incepe productia de autobuze. De fapt, totul incepe la Uzina Autobuzul cu fabricarea batozelor de cereale, dupa care au inceput sa fie construite remorci si remorci-dormitoare de campanie. In 1957 apare si primul autobuz de persoane in serie mare, numit TV-1, care avea 26 de locuri pe scaune si 39 in picioare.
Un an mai tarziu apare si prima autoutilitara romaneasca, dubita de marfa TV4. Acest vehicul, de retinut, este construit dupa un proiect propriu, asadar, putem spune ca acesta este primul vehicul de productie si dezvoltare 100% romanesc. Duba este echipata cu motorul de IMS 58 si poate atinge 80 km/h.
Au mai urmat autobuzele TV2U si TV2R, dupa care TV7 si TV20U sau TV71R, iar dubitele TV au primit mai multe variante de caroserie, dar si tractiune 4x4. Pana in 1970, se construiau nu mai putin de 12 tipuri de autobuze si utilitare, iar in 1974 existau 34 de sortimente diferite.
Dacia incepe sa fie produsa in 1968
Cea mai cunoscuta productie romaneasca este, fara indoiala, Dacia. La Pitesti a inceput sa fie construita din 1968 Dacia 1100, iar un an mai tarziu si modelul 1300, urmat ulterior de 1310 si alte variatiuni de caroserie. Dacia incepe sa fie un produs de succes, foarte vandut in tara, dar si peste hotare, propulsand tara noastra in topul celor mai importante tari producatoare de vehicule din estul Europei. In anii '70, Romania producea aproximativ 100.000 de unitati pe an (total vehicule), fiind mai productiva ca Germania de Est, Cehoslovacia si Polonia.
Al doilea producator de autoturisme romanesti, Oltcit, incepe productia abia in 1981. Dar este primit cu bratele deschise, fiind o masina moderna si performanta, dar destul de scumpa. Pe vremuri, cine conducea un Oltcit era considerat "bogat" si era invidiat de toata lumea.
In prezent, Romania produce automobile proprii Dacia, dar si automobile Ford la Craiova. In Europa, tara noastra este printre tarile cu cel mai mare numar de vehicule construite in fiecare an, fiind acum produse intr-o luna cam cate masini se construiau in tot anul 1970. Ceea ce este o mare realizare si inseamna ca strainii, principalii clienti ai masinilor romanesti, recunosc calitatea produselor cu 4 roti asamblate la Pitesti.
Asadar, desi a fost un drum lung din 1953 pana in 2018, de la vehiculele construite la Steagul Rosu, pana la Dusterul cu 4 camere video si sistem de avertizare in unghi-mort, Romania a avut o industrie auto destul de importanta. Si poate ca, daca politicienii si-ar da silinta ceva mai mult, aceasta industrie s-ar putea dezvolta daca ar fi sustinuta de niste autostrazi in plus.
-
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
-
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
-
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
-
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
Ford focus benzina 2014 4650 €
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
-
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Vw golf benzina 2010 3350 €
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
-
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei


