Istoria motocicletelor fabricate in Romania: de la IMS, la Mobra

- Prima motocicleta autohtona, fabricata in 1948
- Mobra, cea mai vanduta motoreta romaneasca
- In 2016, brandul Mobra poate reveni pe piata
Tara noastra are un trecut destul de bogat in ceea ce priveste productia de automobile. Incepand cu automobilele Marta si Malaxa, dupa care cu cele realizate de Dacia, ARO sau Oltcit, e clar ca in domeniul auto industria de pe vremea comunismului s-a descurcat mai bine. Insa si in ceea ce priveste motocicletele, Romania a avut ceva de zis.
IAR 01 - 1948
Prima tentativa de a realiza o motocicleta in Romania se pare ca a avut loc imediat dupa sfarsitul celui de Al Doilea Razboi Mondial. Inginerii de la Intreprinderea Aeronautica Romana, cunoscuta sub numele de IAR, au fost cei care au dat startul productiei de motociclete la noi in tara. Din pacate, nu se cunosc multe detalii despre aceste motociclete, doar ca au fost fabricate foarte putine, in jur de 20 de unitati, majoritatea fiind trimise la export, in Rusia. Unele surse mentioneaza numele de "Randunica", drept nume comercial, asa cum au avut dupa anii '70 toate celelalte produse romanesti.
IMS 53 - 1953
Urmatorii care au produs o motocicleta 100% romaneasca au fost inginerii de la Uzina ARO Campulung, numita Intreprinderea Metalurgica de Stat. Nu degeaba acestei motorete i se mai spune si "Motocicleta ARO". In total au fost produse doar 12 unitati care erau de fapt o copie dupa niste motocicleta britanice Norton model 7. Motorul care echipa aceste motociclete era de 350 cmc si 17 cp, fiind in 4 timpi. Din pacate, in Romania se pare ca ar mai exista un singur exemplar de motocicleta IMS 53, dar intr-o stare foarte proasta.
Motocicleta Aiud - 1954
Chiar daca nu e vorba de o motocicleta de serie, este o motocicleta fabricata in Romania. E vorba de o motocicleta realizata de un grup de ingineri detinuti ai Penitenciarului Aiud in 1954. Motocicleta poate fi acum vazuta in Memorialul Sighet, dezmembrata, intr-o stare deplorabila. Ea a fost realizata la Aiud, in Sectia Fabrica a inchisorii, de un grup format din 3 ingineri incarcerati. Sasiul a fost proiectat de un fost director tehnic la IAR, motorul a fost construit de la zero, conceptie proprie de tip boxer, din piesele topite ale unui motor de avion american. Intreaga motocicleta a fost finalizata in cativa ani de cand Sectia Fabrica a primit ordinul de realizare a proiectului.
Carpati - 1959
Prima motoreta de larg consum produsa in Romania a fost cea numita Carpati. Era insa o copie a motoretelor germane Simson SR2, cu un motor de 68 cmc in 2 timpi ce producea 3 cp si atingea o viteza maxima de 55 km/h, avand un consum de 1.8 l/100 km. Carpati se construia in fabrica "6 Martie" Tohani de la Zarnesti in doua variante: Carpati (49 cmc) si Carpati Super (68 cmc), iar motoarele erau realizate de METROM Brasov. Diferenta dintre cele doua versiuni Carpati si Carpati Super era destul de fragila, aceasta fiind la "caroseria" exterioara, dar si la puterea motorului. Motoretele Carpati au fost fabricate intre 1959 si 1964, fiind realizate circa 5000 de exemplare.
Mobra - 1971
Fara indoiala, motocicleta noastra nationala poate fi considerata Mobra. A fost o motocicleta destul de longeviva, care si-a inceput viata in 1971 si a rezistat pana in 1994, cand ultima motoreta Mobra a iesit de pe usa fabricii. La fel ca predecesoarele motorete Carpati, Mobrele se asamblau in aceeasi uzina "6 Martie" Tohani din Zarnesti, numele venind de la Motociclete-Brasov. Motoarele erau de 50 cmc, in doi timpi, produse de METROM, cu puteri de 4 cp si consum de circa 2.5 l/100 km.
Motocicletele Mobra au fost produse in 5 variante de-a lungul vietii: Mobra 50, Mobra 50 Super, Mobra 50 Turist, Mini-Mobra si Mobra Hoinar. Primele modele realizate, Mobra 50, erau practic o replica dupa motociclete Zundapp cu elemente de la o motocicleta Honda. Oricum, rezultatul final era unul propriu tarii noastre, asa cum nu mai avea nicio alta tara.
Fiecare model reprezenta o evolutie a celui dinainte. De exemplu, Mobra 50 Super avea cateva modificari estetice fata de o Mobra 50 normala, dar era si mai eficienta multumita unei greutati scazute cu circa 10 kilograme. Urmatorul model, Mobra Hoinar, considerat singurul 100% de conceptie romaneasca, a fost lansat in 1986 cu ceva mai multa putere, adica 5 cp in loc de 4 cp cat aveau pana atunci Mobrele, dar si o cutie cu 5 viteze, una in plus fata de restul predecesoarelor. Fabrica a mai realizat o motoreta usoara, un fel de moped, numit Mini-Mobra, destinat mersului in mediul urban.
La finalul existentei sale ca firma producatoare de motorete, uzina de la Tohani a mai produs doar cateva zeci de unitati denumite Mobra Tourist, destinate exportului, poate cel mai rar model de Mobra care este cautat cu disperare de colectionari in zilele noastre.
Acum, in 2015-2016, o firma privata are de gand sa resusciteze brandul Mobra si sa realizeze inca o data motociclete construite in Romania. Si asa cum s-a intamplat si cu Pegas, numele bicicletelor romanesti care au fost resuscitate si readuse pe piata, de ce nu ar functiona o relansare a celebrului nume Mobra?
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Cutie viteze opel astra h j zafira b mokka meriva corsa 1.7... 2000 Lei
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
-
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €
-
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
-
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
Carenaj stanga fata vw golf 7 1.6 tdi cod motor clh... 200 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
-
Dezmembrez,piese vw polo variant verde 1.6 benzina 1999
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
-
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
Planetara dreapta fata, cod 96348791, chevrolet aveo sedan... 248 Lei
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
-
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei


