Istoria motocicletelor fabricate in Romania: de la IMS, la Mobra

- Prima motocicleta autohtona, fabricata in 1948
- Mobra, cea mai vanduta motoreta romaneasca
- In 2016, brandul Mobra poate reveni pe piata
Tara noastra are un trecut destul de bogat in ceea ce priveste productia de automobile. Incepand cu automobilele Marta si Malaxa, dupa care cu cele realizate de Dacia, ARO sau Oltcit, e clar ca in domeniul auto industria de pe vremea comunismului s-a descurcat mai bine. Insa si in ceea ce priveste motocicletele, Romania a avut ceva de zis.
IAR 01 - 1948
Prima tentativa de a realiza o motocicleta in Romania se pare ca a avut loc imediat dupa sfarsitul celui de Al Doilea Razboi Mondial. Inginerii de la Intreprinderea Aeronautica Romana, cunoscuta sub numele de IAR, au fost cei care au dat startul productiei de motociclete la noi in tara. Din pacate, nu se cunosc multe detalii despre aceste motociclete, doar ca au fost fabricate foarte putine, in jur de 20 de unitati, majoritatea fiind trimise la export, in Rusia. Unele surse mentioneaza numele de "Randunica", drept nume comercial, asa cum au avut dupa anii '70 toate celelalte produse romanesti.
IMS 53 - 1953
Urmatorii care au produs o motocicleta 100% romaneasca au fost inginerii de la Uzina ARO Campulung, numita Intreprinderea Metalurgica de Stat. Nu degeaba acestei motorete i se mai spune si "Motocicleta ARO". In total au fost produse doar 12 unitati care erau de fapt o copie dupa niste motocicleta britanice Norton model 7. Motorul care echipa aceste motociclete era de 350 cmc si 17 cp, fiind in 4 timpi. Din pacate, in Romania se pare ca ar mai exista un singur exemplar de motocicleta IMS 53, dar intr-o stare foarte proasta.
Motocicleta Aiud - 1954
Chiar daca nu e vorba de o motocicleta de serie, este o motocicleta fabricata in Romania. E vorba de o motocicleta realizata de un grup de ingineri detinuti ai Penitenciarului Aiud in 1954. Motocicleta poate fi acum vazuta in Memorialul Sighet, dezmembrata, intr-o stare deplorabila. Ea a fost realizata la Aiud, in Sectia Fabrica a inchisorii, de un grup format din 3 ingineri incarcerati. Sasiul a fost proiectat de un fost director tehnic la IAR, motorul a fost construit de la zero, conceptie proprie de tip boxer, din piesele topite ale unui motor de avion american. Intreaga motocicleta a fost finalizata in cativa ani de cand Sectia Fabrica a primit ordinul de realizare a proiectului.
Carpati - 1959
Prima motoreta de larg consum produsa in Romania a fost cea numita Carpati. Era insa o copie a motoretelor germane Simson SR2, cu un motor de 68 cmc in 2 timpi ce producea 3 cp si atingea o viteza maxima de 55 km/h, avand un consum de 1.8 l/100 km. Carpati se construia in fabrica "6 Martie" Tohani de la Zarnesti in doua variante: Carpati (49 cmc) si Carpati Super (68 cmc), iar motoarele erau realizate de METROM Brasov. Diferenta dintre cele doua versiuni Carpati si Carpati Super era destul de fragila, aceasta fiind la "caroseria" exterioara, dar si la puterea motorului. Motoretele Carpati au fost fabricate intre 1959 si 1964, fiind realizate circa 5000 de exemplare.
Mobra - 1971
Fara indoiala, motocicleta noastra nationala poate fi considerata Mobra. A fost o motocicleta destul de longeviva, care si-a inceput viata in 1971 si a rezistat pana in 1994, cand ultima motoreta Mobra a iesit de pe usa fabricii. La fel ca predecesoarele motorete Carpati, Mobrele se asamblau in aceeasi uzina "6 Martie" Tohani din Zarnesti, numele venind de la Motociclete-Brasov. Motoarele erau de 50 cmc, in doi timpi, produse de METROM, cu puteri de 4 cp si consum de circa 2.5 l/100 km.
Motocicletele Mobra au fost produse in 5 variante de-a lungul vietii: Mobra 50, Mobra 50 Super, Mobra 50 Turist, Mini-Mobra si Mobra Hoinar. Primele modele realizate, Mobra 50, erau practic o replica dupa motociclete Zundapp cu elemente de la o motocicleta Honda. Oricum, rezultatul final era unul propriu tarii noastre, asa cum nu mai avea nicio alta tara.
Fiecare model reprezenta o evolutie a celui dinainte. De exemplu, Mobra 50 Super avea cateva modificari estetice fata de o Mobra 50 normala, dar era si mai eficienta multumita unei greutati scazute cu circa 10 kilograme. Urmatorul model, Mobra Hoinar, considerat singurul 100% de conceptie romaneasca, a fost lansat in 1986 cu ceva mai multa putere, adica 5 cp in loc de 4 cp cat aveau pana atunci Mobrele, dar si o cutie cu 5 viteze, una in plus fata de restul predecesoarelor. Fabrica a mai realizat o motoreta usoara, un fel de moped, numit Mini-Mobra, destinat mersului in mediul urban.
La finalul existentei sale ca firma producatoare de motorete, uzina de la Tohani a mai produs doar cateva zeci de unitati denumite Mobra Tourist, destinate exportului, poate cel mai rar model de Mobra care este cautat cu disperare de colectionari in zilele noastre.
Acum, in 2015-2016, o firma privata are de gand sa resusciteze brandul Mobra si sa realizeze inca o data motociclete construite in Romania. Si asa cum s-a intamplat si cu Pegas, numele bicicletelor romanesti care au fost resuscitate si readuse pe piata, de ce nu ar functiona o relansare a celebrului nume Mobra?
-
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
-
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
-
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
-
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
-
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
-
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
-
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
-
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
-
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
-
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
-
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei


