Istoria motocicletelor fabricate in Romania: de la IMS, la Mobra

- Prima motocicleta autohtona, fabricata in 1948
- Mobra, cea mai vanduta motoreta romaneasca
- In 2016, brandul Mobra poate reveni pe piata
Tara noastra are un trecut destul de bogat in ceea ce priveste productia de automobile. Incepand cu automobilele Marta si Malaxa, dupa care cu cele realizate de Dacia, ARO sau Oltcit, e clar ca in domeniul auto industria de pe vremea comunismului s-a descurcat mai bine. Insa si in ceea ce priveste motocicletele, Romania a avut ceva de zis.
IAR 01 - 1948
Prima tentativa de a realiza o motocicleta in Romania se pare ca a avut loc imediat dupa sfarsitul celui de Al Doilea Razboi Mondial. Inginerii de la Intreprinderea Aeronautica Romana, cunoscuta sub numele de IAR, au fost cei care au dat startul productiei de motociclete la noi in tara. Din pacate, nu se cunosc multe detalii despre aceste motociclete, doar ca au fost fabricate foarte putine, in jur de 20 de unitati, majoritatea fiind trimise la export, in Rusia. Unele surse mentioneaza numele de "Randunica", drept nume comercial, asa cum au avut dupa anii '70 toate celelalte produse romanesti.
IMS 53 - 1953
Urmatorii care au produs o motocicleta 100% romaneasca au fost inginerii de la Uzina ARO Campulung, numita Intreprinderea Metalurgica de Stat. Nu degeaba acestei motorete i se mai spune si "Motocicleta ARO". In total au fost produse doar 12 unitati care erau de fapt o copie dupa niste motocicleta britanice Norton model 7. Motorul care echipa aceste motociclete era de 350 cmc si 17 cp, fiind in 4 timpi. Din pacate, in Romania se pare ca ar mai exista un singur exemplar de motocicleta IMS 53, dar intr-o stare foarte proasta.
Motocicleta Aiud - 1954
Chiar daca nu e vorba de o motocicleta de serie, este o motocicleta fabricata in Romania. E vorba de o motocicleta realizata de un grup de ingineri detinuti ai Penitenciarului Aiud in 1954. Motocicleta poate fi acum vazuta in Memorialul Sighet, dezmembrata, intr-o stare deplorabila. Ea a fost realizata la Aiud, in Sectia Fabrica a inchisorii, de un grup format din 3 ingineri incarcerati. Sasiul a fost proiectat de un fost director tehnic la IAR, motorul a fost construit de la zero, conceptie proprie de tip boxer, din piesele topite ale unui motor de avion american. Intreaga motocicleta a fost finalizata in cativa ani de cand Sectia Fabrica a primit ordinul de realizare a proiectului.
Carpati - 1959
Prima motoreta de larg consum produsa in Romania a fost cea numita Carpati. Era insa o copie a motoretelor germane Simson SR2, cu un motor de 68 cmc in 2 timpi ce producea 3 cp si atingea o viteza maxima de 55 km/h, avand un consum de 1.8 l/100 km. Carpati se construia in fabrica "6 Martie" Tohani de la Zarnesti in doua variante: Carpati (49 cmc) si Carpati Super (68 cmc), iar motoarele erau realizate de METROM Brasov. Diferenta dintre cele doua versiuni Carpati si Carpati Super era destul de fragila, aceasta fiind la "caroseria" exterioara, dar si la puterea motorului. Motoretele Carpati au fost fabricate intre 1959 si 1964, fiind realizate circa 5000 de exemplare.
Mobra - 1971
Fara indoiala, motocicleta noastra nationala poate fi considerata Mobra. A fost o motocicleta destul de longeviva, care si-a inceput viata in 1971 si a rezistat pana in 1994, cand ultima motoreta Mobra a iesit de pe usa fabricii. La fel ca predecesoarele motorete Carpati, Mobrele se asamblau in aceeasi uzina "6 Martie" Tohani din Zarnesti, numele venind de la Motociclete-Brasov. Motoarele erau de 50 cmc, in doi timpi, produse de METROM, cu puteri de 4 cp si consum de circa 2.5 l/100 km.
Motocicletele Mobra au fost produse in 5 variante de-a lungul vietii: Mobra 50, Mobra 50 Super, Mobra 50 Turist, Mini-Mobra si Mobra Hoinar. Primele modele realizate, Mobra 50, erau practic o replica dupa motociclete Zundapp cu elemente de la o motocicleta Honda. Oricum, rezultatul final era unul propriu tarii noastre, asa cum nu mai avea nicio alta tara.
Fiecare model reprezenta o evolutie a celui dinainte. De exemplu, Mobra 50 Super avea cateva modificari estetice fata de o Mobra 50 normala, dar era si mai eficienta multumita unei greutati scazute cu circa 10 kilograme. Urmatorul model, Mobra Hoinar, considerat singurul 100% de conceptie romaneasca, a fost lansat in 1986 cu ceva mai multa putere, adica 5 cp in loc de 4 cp cat aveau pana atunci Mobrele, dar si o cutie cu 5 viteze, una in plus fata de restul predecesoarelor. Fabrica a mai realizat o motoreta usoara, un fel de moped, numit Mini-Mobra, destinat mersului in mediul urban.
La finalul existentei sale ca firma producatoare de motorete, uzina de la Tohani a mai produs doar cateva zeci de unitati denumite Mobra Tourist, destinate exportului, poate cel mai rar model de Mobra care este cautat cu disperare de colectionari in zilele noastre.
Acum, in 2015-2016, o firma privata are de gand sa resusciteze brandul Mobra si sa realizeze inca o data motociclete construite in Romania. Si asa cum s-a intamplat si cu Pegas, numele bicicletelor romanesti care au fost resuscitate si readuse pe piata, de ce nu ar functiona o relansare a celebrului nume Mobra?
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
-
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 239 Lei
-
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
Ventilator / termocupla radiator renault kangoo 1.4 fab. 1997... 70 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
-
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
0445110955 0445110749 9828959880 bosch injector citroen opel... 600 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
-
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 128 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
-
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
Jante noi 18" originale vw arteon r-line highline 18 inch muscat 980 €
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
-
Tester jocuri articulatii (9999900000 meyle) 3246.49 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
Ulei motor - castrol edge 5w30 / vw 504 00 / 507 00 * import... 420 Lei


