Masini legendare, ep. 20: AC Cobra, roadsterul englez cu motor american de 1000 cp in 1965

- In jur de 1000 de unitati originale de Shelby Cobra fabricate
- Cea mai scumpa masina americana vanduta vreodata este o Cobra
- Doua unitati Super Snake avea circa 1000 cp si 3.2 secunde pana la 100 km/h
Tu stii care este cea mai scumpa masina americana, vanduta vreodata la o licitatie? Este un AC Cobra care s-a vandut cu 13,75 milioane de dolari. Dar stii care era cea mai rapida masina din anii '60? Tot un AC Cobra. Nu degeaba este una din cele mai interesante masini legendare a tuturor timpurilor.
Istoria Cobrei
AC Cars, adica Auto Carriers, a fost o marca britanica nascuta in 1901, care a realizat automobile de serie pana in anii '80. Numele exista si acum, dar de la uzina uriasa care producea masini in numar mare, a devenit un atelier restrans care produce masini de competitie sau personalizate, inclusiv un model numit AC Cobra, similar cu masina istorica a anilor '50. Din pacate, succesul companiei se lasa asteptat, iar numele de odinioara a ramas in umbra falimentului si a datoriilor financiare.
Cobra s-a nascut in 1953. De fapt, doar masina, nu si numele. Atunci cand compania AC lansa pe piata modelul numit AC Ace, care era un roadster usor cu sasiu semnat de John Tojeiro si o caroserie din aluminiu cu design realizat de Eric George Gray. Masina se dorea a fi o masina sportiva, fiind echipata cu un motor Weller de 2 litri in 6 cilindri, care producea cam 100 cp. Masina s-a vandut in diferite configuratii timp de 10 ani, pana cand a iesit din productie in 1963.
Numele de Cobra a aparut in 1961, atunci cand Carroll Shelby l-a contactat pe Charles Hurlock, patronul AC Cars, si i-a propus sa realizeze o masina capabila sa accepte sub capota un motor V8. Englezul a acceptat si asa s-a nascut o masina noua: AC Cobra in Europa si Shelby Cobra in Statele Unite.
AC Ace 3.6 litri, prima Cobra
Carroll Shelby era un pilot de curse si un designer auto de succes, asa ca Ford l-a convins sa foloseasca un nou motor in proiectul sau numit Cobra. Ford i-a pus la dispozitie doua motoare de generatie noua, numite Windsor, de tip small-block V8 de 3.6 litri. Caroseria pregatita a fost trimisa din Anglia in California, acolo unde Shelby a montat motorul si a facut cateva modificari. Inclusiv l-a alezat, crescandu-i capacitatea la 4.3 litri. Aceasta masina avea seria de sasiu CSX2000 si a fost vanduta in 2016 pentru o suma record, de 13,75 milioane de dolari, devenind cea mai scumpa masina americana din lume.
AC Cobra cu seria de sasiu CSX2000, cea mai valoroasa masina americana
Productia de serie Shelby Cobra
Incepand cu 1962, AC Cars incepea sa-i trimita lui Carroll Shelby caroserii complete, vopsite si echipate la atelierul sau din Los Angeles. Aici, masinile primeau motoare si transmisii diferite, in functie de comenzi. Unele masini erau trimise inapoi in Marea Britanie, altele erau vandute in Statele Unite. In total au fost fabricate 136 de Cobre din prima generatie, atat cu motorul V8 de 4.3 litri (75 de unitati), cat si cu motor mai mare, tot de Ford, de 4.7 litri (51 de unitati).
La sfarsitul lui 1962, designerul-sef de la AC Cars, Alan Turner, a facut o serie de stilizari majore la masina, pentru a putea accepta o directie moderna. Asa a luat nastere Cobra MkII in 1963, vanduta in 528 de unitati.
Shelby Big Block Cobra
Carroll Shelby era obsedat de lumea sporturilor cu motor si avea impresia ca secretul consta in a pune un motor urias pe o caroserie cat mai mica. Asa ca a inceput diverse experimente cu motoare absolut colosale, instalate pe caroseria de Cobra. Sasiul cu numarul CSX2196 a primit un motor Ford 390 Big Block de 6.4 litri in vederea competitiilor de anduranta, unde Carroll visa sa detroneze Ferrari, insa dupa cateva ture pe circuit, pilotul a spus ca masina nu poate fi controlata. Au mai existat cateva tentative de curse cu masini Cobra echipate cu motoare mari, insa nu au avut succes.
Cobra 427, cea mai rapida masina de serie din lume
In 1965, Carroll Shelby a cerut o masina revizuita. Asa s-a nascut Cobra MkIII, care a fost dezvoltata impreuna cu Ford. Noua caroserie avea un sasiu nou si suspensii cu arcuri elicoidale in loc de arcuri pe foi ca pana atunci. Noul model avea aripi mai umflate si o grila frontala mai mare, pentru o racire imbunatatita. Iar motorul de sub capota era un Ford 427 de 7.0 litri care producea 425 cp, facand masina cea mai rapida din lume, cu o viteza maxima de aproape 300 km/h in 1965.
In total s-au produs numai 56 de unitati de Cobra MkIII cu motorul 427, speciale pentru curse. Insa vanzarile proaste catre alte echipe de curse au facut ca 31 de masini sa fie transformate din masini de circuit in masini de strada si redenumite 427 S/C, de la Semi-Competition. Pe langa acestea, au mai existat si 260 de unitati speciale pentru strada. In zilele noastre, o astfel de masina originala poate sa obtina la o licitatie chiar si 5 milioane de dolari.
Sfarsitul unei epoci
Productia de Shelby Cobra a luat sfarsit in 1965, dupa ce, atat Carroll Shelby, cat si Ford, au recunoscut ca aceasta masina sportiva era un esec financiar, asa ca importul masinilor din Anglia a luat sfarsit. Productia totala de Shelby Cobra s-a limitat cam la 1000 de unitati originale. In acelasi an, Shelby a vandut numele de Cobra catre Ford, asa ca masinile originale din Anglia si-au schimbat numele inapoi in AC 289 Ace Roadster. Acestea erau echipate cu motoare Small Block 289 Ford, de unde si numele. Masina a continuat sa fie produsa pana in 1969 si vanduta exclusiv in Europa.
Pachete speciale de tuning si 800 cp in 1966
Shelby a oferit pentru modelul Cobra diverse pachete de performanta sau conversie. Adica un client care avea o Cobra si dorea mai multa putere, trimitea masina la Shelby, iar acestia isi faceau de cap. De exemplu, Shelby propunea pachetul Dragon Snake special pentru cursele de drag-race, cu roti late pe spate, caroserie ranforsata si modificari la motor. Un alt pachet numit Slalom Snake transforma masina intr-o masina de auto-cross. Sau pachetul Super Snake care avea o serie de modificari, cea mai radicala fiind instalarea a doua compresoare mecanice sub capota. Toate aceste masini convertite sunt acum extrem de rare si foarte valoroase.
De exemplu, masina cu seria de sasiu CSX3015 a fost una din cele doua Super Snake facute vreodata. Si a devenit masina personala a lui Carroll Shelby cu care si participa la curse. Aceasta masina s-a vandut in 2007 la licitatie pentru 5 milioane de dolari, dupa care in 2014... tot cu aceeasi suma. Interesant este ca masina avea un motor 427 cu doua compresoare mecanice, producand circa 1000 cp si o acceleratie 0-100 in doar 3.2 secunde. Este cea mai mare realizare a lui Carroll Shelby, de unde si-a capatat si respectul in materie de performanta extrema. Dar este si cea mai infricosatoare masina produsa vreodata. Al doilea exemplar i-a fost facut cadou actorului Bill Cosby care a vandut-o ulterior, iar noul cumparator si-a pierdut viata intr-un accident la bordul sau.
Cobra in ziua de azi
AC Cars a fost cumparat de Autokraft in 1982, iar acestia au inceput sa foloseasca si toata linia de asamblare. A luat nastere AC 289 MkIV, echipata tot cu motor V8 de Ford, iar in 1987 s-a revenit la numele Cobra. Masina a continuat sa fie produsa pana in prezent, sub diferite nume, dar cu putine modificari fata de modelul clasic, chiar si cu o caroserie din fibra de carbon, insa puterea maxima era doar de 340 cp. Toate modelele fabricate dupa 1996 sunt considerate replici ale masinii originale, iar cele mai valoroase exemplare sunt masinile clasice originale fabricate pana in 1965. De exemplu, daca un Shelby Cobra original se vinde cu sute de mii de dolari sau chiar milioane daca e vorba de un model 427, un AC Cobra din 1987 se vinde numai pentru 60.000 de dolari.
-
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Carenaj stanga fata vw golf 7 1.6 tdi cod motor clh... 200 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
-
Planetara dreapta fata, cod 96348791, chevrolet aveo sedan... 248 Lei
Cutie viteze opel astra h j zafira b mokka meriva corsa 1.7... 2000 Lei
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
-
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
Dezmembrez,piese vw polo variant verde 1.6 benzina 1999
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
-
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
-
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
-
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
-
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei


