Masini legendare, ep. 20: AC Cobra, roadsterul englez cu motor american de 1000 cp in 1965

  • In jur de 1000 de unitati originale de Shelby Cobra fabricate
  • Cea mai scumpa masina americana vanduta vreodata este o Cobra
  • Doua unitati Super Snake avea circa 1000 cp si 3.2 secunde pana la 100 km/h
Distribuie pe Facebook

Tu stii care este cea mai scumpa masina americana, vanduta vreodata la o licitatie? Este un AC Cobra care s-a vandut cu 13,75 milioane de dolari. Dar stii care era cea mai rapida masina din anii '60? Tot un AC Cobra. Nu degeaba este una din cele mai interesante masini legendare a tuturor timpurilor.

Istoria Cobrei

AC Cars, adica Auto Carriers, a fost o marca britanica nascuta in 1901, care a realizat automobile de serie pana in anii '80. Numele exista si acum, dar de la uzina uriasa care producea masini in numar mare, a devenit un atelier restrans care produce masini de competitie sau personalizate, inclusiv un model numit AC Cobra, similar cu masina istorica a anilor '50. Din pacate, succesul companiei se lasa asteptat, iar numele de odinioara a ramas in umbra falimentului si a datoriilor financiare.

Shelby CobraAC Ace din 1953

Cobra s-a nascut in 1953. De fapt, doar masina, nu si numele. Atunci cand compania AC lansa pe piata modelul numit AC Ace, care era un roadster usor cu sasiu semnat de John Tojeiro si o caroserie din aluminiu cu design realizat de Eric George Gray. Masina se dorea a fi o masina sportiva, fiind echipata cu un motor Weller de 2 litri in 6 cilindri, care producea cam 100 cp. Masina s-a vandut in diferite configuratii timp de 10 ani, pana cand a iesit din productie in 1963.

Numele de Cobra a aparut in 1961, atunci cand Carroll Shelby l-a contactat pe Charles Hurlock, patronul AC Cars, si i-a propus sa realizeze o masina capabila sa accepte sub capota un motor V8. Englezul a acceptat si asa s-a nascut o masina noua: AC Cobra in Europa si Shelby Cobra in Statele Unite.

AC Ace 3.6 litri, prima Cobra

Carroll Shelby era un pilot de curse si un designer auto de succes, asa ca Ford l-a convins sa foloseasca un nou motor in proiectul sau numit Cobra. Ford i-a pus la dispozitie doua motoare de generatie noua, numite Windsor, de tip small-block V8 de 3.6 litri. Caroseria pregatita a fost trimisa din Anglia in California, acolo unde Shelby a montat motorul si a facut cateva modificari. Inclusiv l-a alezat, crescandu-i capacitatea la 4.3 litri. Aceasta masina avea seria de sasiu CSX2000 si a fost vanduta in 2016 pentru o suma record, de 13,75 milioane de dolari, devenind cea mai scumpa masina americana din lume.

Shelby CobraAC Cobra cu seria de sasiu CSX2000, cea mai valoroasa masina americana

Productia de serie Shelby Cobra

Incepand cu 1962, AC Cars incepea sa-i trimita lui Carroll Shelby caroserii complete, vopsite si echipate la atelierul sau din Los Angeles. Aici, masinile primeau motoare si transmisii diferite, in functie de comenzi. Unele masini erau trimise inapoi in Marea Britanie, altele erau vandute in Statele Unite. In total au fost fabricate 136 de Cobre din prima generatie, atat cu motorul V8 de 4.3 litri (75 de unitati), cat si cu motor mai mare, tot de Ford, de 4.7 litri (51 de unitati).

La sfarsitul lui 1962, designerul-sef de la AC Cars, Alan Turner, a facut o serie de stilizari majore la masina, pentru a putea accepta o directie moderna. Asa a luat nastere Cobra MkII in 1963, vanduta in 528 de unitati.

Shelby Cobra

Shelby Big Block Cobra

Carroll Shelby era obsedat de lumea sporturilor cu motor si avea impresia ca secretul consta in a pune un motor urias pe o caroserie cat mai mica. Asa ca a inceput diverse experimente cu motoare absolut colosale, instalate pe caroseria de Cobra. Sasiul cu numarul CSX2196 a primit un motor Ford 390 Big Block de 6.4 litri in vederea competitiilor de anduranta, unde Carroll visa sa detroneze Ferrari, insa dupa cateva ture pe circuit, pilotul a spus ca masina nu poate fi controlata. Au mai existat cateva tentative de curse cu masini Cobra echipate cu motoare mari, insa nu au avut succes.

Cobra 427, cea mai rapida masina de serie din lume

In 1965, Carroll Shelby a cerut o masina revizuita. Asa s-a nascut Cobra MkIII, care a fost dezvoltata impreuna cu Ford. Noua caroserie avea un sasiu nou si suspensii cu arcuri elicoidale in loc de arcuri pe foi ca pana atunci. Noul model avea aripi mai umflate si o grila frontala mai mare, pentru o racire imbunatatita. Iar motorul de sub capota era un Ford 427 de 7.0 litri care producea 425 cp, facand masina cea mai rapida din lume, cu o viteza maxima de aproape 300 km/h in 1965.

Shelby Cobra

In total s-au produs numai 56 de unitati de Cobra MkIII cu motorul 427, speciale pentru curse. Insa vanzarile proaste catre alte echipe de curse au facut ca 31 de masini sa fie transformate din masini de circuit in masini de strada si redenumite 427 S/C, de la Semi-Competition. Pe langa acestea, au mai existat si 260 de unitati speciale pentru strada. In zilele noastre, o astfel de masina originala poate sa obtina la o licitatie chiar si 5 milioane de dolari.

Sfarsitul unei epoci

Productia de Shelby Cobra a luat sfarsit in 1965, dupa ce, atat Carroll Shelby, cat si Ford, au recunoscut ca aceasta masina sportiva era un esec financiar, asa ca importul masinilor din Anglia a luat sfarsit. Productia totala de Shelby Cobra s-a limitat cam la 1000 de unitati originale. In acelasi an, Shelby a vandut numele de Cobra catre Ford, asa ca masinile originale din Anglia si-au schimbat numele inapoi in AC 289 Ace Roadster. Acestea erau echipate cu motoare Small Block 289 Ford, de unde si numele. Masina a continuat sa fie produsa pana in 1969 si vanduta exclusiv in Europa.

Pachete speciale de tuning si 800 cp in 1966

Shelby a oferit pentru modelul Cobra diverse pachete de performanta sau conversie. Adica un client care avea o Cobra si dorea mai multa putere, trimitea masina la Shelby, iar acestia isi faceau de cap. De exemplu, Shelby propunea pachetul Dragon Snake special pentru cursele de drag-race, cu roti late pe spate, caroserie ranforsata si modificari la motor. Un alt pachet numit Slalom Snake transforma masina intr-o masina de auto-cross. Sau pachetul Super Snake care avea o serie de modificari, cea mai radicala fiind instalarea a doua compresoare mecanice sub capota. Toate aceste masini convertite sunt acum extrem de rare si foarte valoroase.

Shelby CobraShelby Slalom Snake

Shelby CobraShelby Dragon Snake

Shelby CobraShelby Cobra Super Snake

De exemplu, masina cu seria de sasiu CSX3015 a fost una din cele doua Super Snake facute vreodata. Si a devenit masina personala a lui Carroll Shelby cu care si participa la curse. Aceasta masina s-a vandut in 2007 la licitatie pentru 5 milioane de dolari, dupa care in 2014... tot cu aceeasi suma. Interesant este ca masina avea un motor 427 cu doua compresoare mecanice, producand circa 1000 cp si o acceleratie 0-100 in doar 3.2 secunde. Este cea mai mare realizare a lui Carroll Shelby, de unde si-a capatat si respectul in materie de performanta extrema. Dar este si cea mai infricosatoare masina produsa vreodata. Al doilea exemplar i-a fost facut cadou actorului Bill Cosby care a vandut-o ulterior, iar noul cumparator si-a pierdut viata intr-un accident la bordul sau.

Shelby CobraShelby Cobra Super Snake

Cobra in ziua de azi

AC Cars a fost cumparat de Autokraft in 1982, iar acestia au inceput sa foloseasca si toata linia de asamblare. A luat nastere AC 289 MkIV, echipata tot cu motor V8 de Ford, iar in 1987 s-a revenit la numele Cobra. Masina a continuat sa fie produsa pana in prezent, sub diferite nume, dar cu putine modificari fata de modelul clasic, chiar si cu o caroserie din fibra de carbon, insa puterea maxima era doar de 340 cp. Toate modelele fabricate dupa 1996 sunt considerate replici ale masinii originale, iar cele mai valoroase exemplare sunt masinile clasice originale fabricate pana in 1965. De exemplu, daca un Shelby Cobra original se vinde cu sute de mii de dolari sau chiar milioane daca e vorba de un model 427, un AC Cobra din 1987 se vinde numai pentru 60.000 de dolari.

Shelby CobraShelby Cobra Super Snake

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (11) Poze Shelby Cobra
mai multe